Krustvārdu mīkla

Kas ir Berlīnes kinofestivāls salīdzinoši (c)

Anna Marija Levi

Kas ir Berlīnes kinofestivāls salīdzinoši (c)

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Pirmkārt, sveiciens visiem, kas nekavējoši zina, ka mani uzskati ir ultralabēji (nezinu, no kā tas spriedējuprāt izriet), varam ieteikt palasīties vairāk par šo tēmu visumā, tipa, kas tad raksturo vienus, otrus, trešos un ambidextros. 

Otrkārt, lietotājs Watt piegādā Berlīnes tēmu, tfuti, Vācijas progrnodokļa apskatu. Treškārt, neskatīsimies nu pagātnē (netālajā 2009. gadā, kad progresiju gribēja ieviest bez neapl. minimuma un sākot ar 400 LVL bruto), paskatīsimies, ko piedāvā šobrīd PROGRSĪVIE, tā taču ir viņu iniciatīva, ja? 

Esiet vērīgi, nesajauciet ar citu pamfletu PAR PROGRESĪVU NODOKĻU SISTĒMU, kurā nav ne smakas no konstruktīvisma vai kaut viena skaitļa, izņemot Gini koefa pieminēšanu. Biju arī pati vērīga: abu iniciatīvu autors ir viens un tas pats pilsonis, jautājums tikai - kāpēc uzsaukumu virsraksti neatbilst saturam un kāpēc viņiem ir licies saprātīgi sadalīt iniciatīvu 2 zaros, lai maksimāli izkliedētu iespēju kaut vienai no tām savākt nepieciešamo balsu skaitu, ?.. labi, lai tas paliek viņu ziņā.

Tātad, tie, kas iestājas par TAISNĪGU NODOKĻU SAMAZINĀŠANU DARBA SPĒKAM ir pat sarūpējuši skaitļus savam piedāvājumam. Tie ir šādi:
• ar iedzīvotāju ienākumu nodokli (IIN) neapliekamo minimumu noteikt 150 LVL apmērā; 
• darba algām noteikt 15 % IIN bāzes likmi; 
• sākot no 800 LVL, par katru nākamo latu noteikt 25 % IIN likmi; 
• sākot no 1500 LVL, par katru nākamo latu noteikt 30 % IIN likmi;
• par katru apgādībā esošu personu noteikt ar IIN neapliekamo minimumu 150 LVL apmērā;

Izsaku cerību, ka runa ir par mēnešalgām (tā vieglāk domāt, mazāki skaitļi, mēs katrs apmēram filmējam, cik tad mēnesī kabatā ieripo). Watta piemērā - gada griezumā, tāpēc korektai salīdzināšanai pareizināsim.
Ar IIN neapliekamais minimums gadā: 
  • 8130 EUR=Vācija, (kam patīk domāt mēnešu kategorijās - 476 LVL/mo) ; 
  • 2561 EUR=Latvija, ((150 LVLx12)/0.702804= (priekšlikums));
Šajā vietā mēs varētu arī beigt, bet nu nemetīsim plinti krūmos, jo:
  • tālāk vācieši ar 14% apliek visu līdz 42000 EUR gadā (jātic wattam, jo es vāciski nerubīju), kas būtu 3500 EUR/mo, arī 2459 LVL/mo;
    ***********LABOJUMS************ nē, 14% sākuma-tarifs (einstiegs-tariff) ir tikai tiem pirmajiem eiro virs 8130 neapl.minimuma (2013 gadā), tad tarifs diezgan stāvus kāpj līdz 24% (robežas-likme) pie 14'000, tad lēzenāka progresija, līdz tiem 42% (robežas-likme), pie kuras paliek (lai gan pats nodokļa % turpina augt, līdz sasniedz maksimālo procentu pie gada ienākuma 250.730 €  
  • Latvijas pretpiedāvājums: ar 15% aplikt intervālu 151-800 LVL (2578 EUR - 13660 EUR)
  • 801-1500 menesī, (13670-25611 EUR gadā) aplikt ar 25%;
  • pārējo Latvijā piedāvā aplikt ar 30%. (sākot no 25628 EUR gadā).
Nu jā. Ir meli, lieli meli un statistika. Tā mums stāsta, 
<>, 

ka Latvijā cilvēku skaits, kas saņem algu virs 800 latiem bruto mēnesī ir 12.6 % no sievietēm un 18.6 - no vīriešiem. 
Censoņu, kas saņemtu vairāk par 1500 LVL bruto mēnesī (uz rokas - nedaudz virš štukas, 1025 LVL/mo) ir 2.6 % sieviešu un 5.4% vīriešu. Jāpiezīmē, ka, salīdzinot ar Vāciju, mēs vēl joprojām ar šiem 1500 bruto LVL/mo sasniedzam tik vien 25611 EUR gadā, kas ir drusku vairāk kā pusceļš līdz Vācijas 42 000 EUR gadā.

Vēlētos uzsvērt, ka šie ir dati par personām, kuru ienākumi ir legāli un par kuriem nodokļi tiek maksāti. Mēs vēlamies izrakstīt pizģuļus 2.6% sieviešu un 5.4% vīriešu, kas visticamāk, strādā algotu darbu vietās, kuras visticamāk paģēr šauri specifiskas zināšanas konkrētās jomās, un kurās nav iespējams izvairīties no nodokļu nomaksas. Tās nav dividendes, tās nav aplokšņu algas, mēs vēlamies piegriezt šo saujiņu, kas pelna nedaudz vairāk kā pusi no Vācijas pelnītājiem, kurus apliek ar pašu mazāko likmi. 

Šīs priekšlikums, jūsuprāt, veicina sociālās nevienlīdzības mazināšanos, ilgtermiņā, Eiropas kontekstā? Manuprāt, tas veicina to, ka nelielā Latvijas saujiņa, kas Eiropas līmenī ir tādi paši nabadziņi, tiek pielīdzināta uz leju. 
  • man vispār ir problēmas ar vienādības zīmi daudzos prātos starp "ienākumi" un darba alga".
  • Jau gara acīm skatu šos "2.6 % sieviešu un 5.4% vīriešu" soļojam nabagmājas virzienā. :)
    • Paklau, tu vakar vēl neizliki visu ar nure čivinot? Šis ieraksts ir veltīts skaitļiem, nevis tukšai diršanai vai pieņēmumu apspriešanai, ka ir tikai divi iztikšanas veidi - nabagmāja un taukkaklība.
      Tev žēl, ka kādam klājas nedaudz labāk kā tev? Nodibini savu uzņēmumu, radi darba vietas, dzīvo laimīgs, maksā progresīvo nodokli ar smaidu! Visbiežāk praksē novērojam, ka kaismīgākie prog-n aizstāvji vārdos ir tie, kam pašiem šī problēmiņa nav aktuāla, toties ai kā patīk ironizēt un aprūkt tos otrus.
      • Ak jel piedod, ka atļaujos apšaubīt Tavu Vienīgo Pareizo viedokli, ka cilvēkiem ar >1500 latu bruto ienākumiem iestāsies Apokalipse pēc IIN paaugstināšanas no 25% uz 30%.

        Visu gaišu.
        • So long! Tas ir tavs viedoklis, ka man ir viedoklis, ka iestāsies Apokalipse. Es saku ko citu - ka, manuprāt, tas nav nedz taisnīgi, nedz racionāli.
          • Nenoturējos

            "Mēs vēlamies izrakstīt pizģuļus 2.6% sieviešu un 5.4% vīriešu,...." ir grūti pārprast.

            Un cilvēku procenta piesaukšana vispār ir demagoģija, neņemot vērā to, kādi ir šīs cilvēku grupas kopējie resursi uz pārējo, mazāk nodrošināto cilvēku grupu fona.

            Es labi saprotu, ka tādu, kā Tu izpratnē ir taisnīgi un racionāli, ka izredzēto mazākums savāc sev vairumu resursu, atstājot pārējiem undermenšiem iztikas minimumu. Tad varu teikt, ka mūsu izpratnes būtiski atšķiras.

            • Re: Nenoturējos

              ej ka, puis, pastrādā labāk. mums tiešām nav par ko runāt, jo tu esi vienkārši slims.
              • Re: Nenoturējos

                Vāries vien tālāk savā intelekta neizkropļotajā sulā.
                • Re: Nenoturējos

                  "intelekta neizkropļota sula" - tā ir štelle. baigā. Lūk, tev arī biznesa ideja - firma, kas kropļo sulas ar intelektu!
              • Re: Nenoturējos

                Jā, atvaino, man laikam nevajadzēja tā aizdirst Tavu cibu, gulēju mājās ar temperatūru un tā uzvilkos, ka vai traks paliek.
  • 1) Salīdzināt ar Vāciju ir bezjēdzīgi, ja vienīgais pamatojums ir tas, ka Wattonkulis tur dzīvo. Tāpat garām ir apskatīt nodokļus atsevišķi no tēriņiem. Tas tā - vispārīgas piezīmes.

    2) Kapēc ir divi pīķi? Viens pie 200 (minimālā alga?) un otrs pie 1000 (simboliskā alga)?
    • kāpēc ir pīķis pie 200, jautājumu nav, vai ne. Šis ir arguments, kuru visi, kas aizstāv jebkādus IInodokļu palielināšanas variantus, varētu ņemt vērā, īpaši dienās, kad hipermārketu stāvvietās nav, kur noparkoties.

      Pie 1000-1500 pīķa iemeslus nezinu.
    • Pie 200 - pats pr sevi saprotams, minimālā alga.
      Pie 1000 - 1500 - es teiktu, tā ir psihologiskā robeža - vērtīgiem kaut kādā mērā/jomā darbiniekiem vieglāk nosaukt ciparu 1000 lati uz rokas (+/-). Kas tad arī sastāda to intrvālu 1000 - 1500 uz papīra
      • es ar tā domāju. un gan jau ka nevis -, bet +
        jo atšķirība starp 999 un 1001 ir milzīga.

        bet tad laikām tiešām simboliski 1000 lati uz rokas, jo 1100 jau bruto ir pāri 1500.
        • Gruupai ar ienaakumiem no 1000 - 1500 dabiiski buutu vairaak cilveeku nekaa grupai ar ienaakumiem no 900 - 1000 taapeec ka... nuu atskiriiba ir 5x vairaak.

          ja esmu sapratis par ko iet runa pareizi - es te aatri palasiiju ;)
          • tev taisnība; nevaram gan konkrēti pateikt, ka ir 5x lielāka, bet ar potenciālu būt 5x lielākai, fakts!
  • es te nemaz nekomentēšu, jo man nebūs laika pēc tam lasīt 200 komentārus (in your face, delfi!), bet paldies par ierakstu un cipariem, es viņus kaut kad vēl paanalizēšu.
    (cilvēks, kas no tā visa neko nerubī, jo līdz šim nav bijis laika iedziļināties, bet lepojas ar nepopulāro komplektiņu LR pase + ultralabēji uzskati. kapitālistu cūka, vārdsakot)
    • es te vēl tā nedaudz pārdomāju savu komentu, piemērot citus redzes leņķus un aspektus, tā teikt, un nolēmu katram gadījuma precizēt, ka tas teksts iekavās ir par mani (tipa, paraksts, nevis uzbrauciens), ja nu gadījumā izskatās citādi, ja.
      • :) es visu sapratu pareizi :) var neuztraukties; te savādāks noskaņojums ir sociāldemokrātiskajiem jaunēkļiem, kuri ar skubu ierindo cilvēkus 2 kategorijās.
        • ā, nu tad labi. citādi reizēm kaut kā šķiet, ka tāpat jau pārāk daudz stulbu pārpratumu un gāganu karu rodas no prasta miskomunikeišena un nafig to vēl vairot.
  • nē, 14% sākuma-tarifs (einstiegs-tariff) ir tikai tiem pirmajiem eiro virs 8130 neapl.minimuma (2013 gadā), tad tarifs diezgan stāvus kāpj līdz 24% (robežas-likme) pie 14'000, tad lēzenāka progresija, līdz tiem 42% (robežas-likme), pie kuras paliek (lai gan pats nodokļa % turpina augt, līdz sasniedz maksimālo procentu pie gada ienākuma 250.730 € un vairāk - ja pareizi sapratu par to "Oberster eckwert" ).
    • ņem vērā arī to lietu ka 14% tiek aplikts pirmais eiro virs 8130 neapliekamā, un tabulā *pirmajā rindiņā* piemērs ir ka ar ienākumu 8500 eiro, 2013 gadā nodoklī ir jāmaksā 53 eiro. Robežlikme = 14.69%, bet reāli nodokļa likme = 0.62% (tie 53 eiro no 8500 bruto eiro ienākuma).
  • man ļoti patīk šis "jebkura cita veida personas ienākumiem (dividendes, kapitāla pieaugums u.c.) piemērot tādas pašas IIN likmes, kā ienākumiem no darba algas."

    Tikai džeki aizmirsuši, ka dividentes aprēķina no peļņas pēc UIN nodokļa, kas ir 15% liels. Un tas nozīmē, ka uzņēmuma īpašnieks jau tā ir valstij nomaksājis 25% (15+10). Un ja mēs gribam vispārkādu ekonomiku Latvijā, tad uzņēmumu īpašniekiem ir jābūt kādai interesei strādat un pelnīt un radīt darba vietas. Pie šitāda scenārija, es gribu redzēt, kuri būs tie filantropi, kuri baros visu šito cirku.

  • pacenties tomēr izlabot rindiņu "tālāk vācieši ar 14% apliek visu līdz 42000 EUR gadā (jātic wattam, jo es vāciski nerubīju), ", tas ir pilnīgi garām. un nav "jātic wattam", es neko tādu neteicu. būtu tabuliņā paskatījusies, saprastu uzreiz kā tā likme aug.
    • tūliņ, beigšu ieturēt savus pusdienu griķus ar gulašu pa 1.60, uzpīpēšu un metīšos koriģēt.
  • Kaut kādā grāmatā bija raksturota Hruščova politika. Redzot, ka nebūs iespējams neko izdarīt, lai PSRS paaugstinātu dzīves līmeni, jādara viss, lai to pazeminātu tiem, kas dzīvo labāk (Rietumvalstīs). Tad pēc laika tiks panākta vienlīdzība - visi dzīvos slikti.
  • Piesaukt "2.6% sieviešu un 5.4% vīriešu" ir demagoģija, jo reālais ieguvums būs apliekot tos ar algu virs Ls 4000 mēnesī, ieskaitot arī super-bagātniekus, miljonārus (0.01% ?) kuriem vajag tādu masīvāku nodokļu likmi uzlikt.
    • Kāpēc lielākā iedzīvotāju masa iekrīt decilē "līdz 200" ?
      Superbagātnieki un miljonāri (Latvijā? haha) noteikti savus ienākumus vienādo ar jēdzienu "darba alga". Šaubu nav, šis pieņēmums ir tik lōģisks.
      • tabula ir "ienākumi", nevis algas. lasīt - "tos ar ienākumiem virs Ls 4000 mēnesī".

        Vācijā arī, ar nodokli apliek ienākumus, nevis "algu". Ir lohnsteuer, ko darba devēji maksā, bet (ja es pareizi saprotu) pārējais tiek pārskaitīts darba ņēmējam, un tas jau pēc saviem individuālajiem apstākļiem, maksā ienākuma nodokli, atkarībā no sava individālā ģimenes stāvokļa - partnera alga (ja kopā deklarāciju iesniedz), bērni, atvieglojumi utt.).

        Es īsti nezinu vai darba devējs tur grāmatvedībā palīdz. Man liekas, nepalīdz, tāpēc ta uz katra stūra "steuerberater" birojs - nodokļu konsultanti visur.
        • mana tabula no csb.gov.lv saucas "DARBA IENĀKUMI". Kas ir darba ienākums, tavuprāt?
  • Kālab tad mums iet tik sūdīgi? Aber tālab, ka šitā "aiaiaiai, mana alga taču paliks mazāka" doma arī lielais vairums - visas raudzes Dombrovskus un Rimševicus ieskaitot, pie jebkura likumprojekta viņi vispirms par savu kabatu padomā, tiesa, ar to atšķirību, ka deputāti un viņiem pielīdzināmie, tad, kad tiks pieņemta jebkura no progresīvajām IIN shēmām, sev to kompensēs, attiecīgi paceļot algas:))

    Taču, ja domā strateģiski, valstiski - ar kaut kādu procentu taču ir jāsāk. Ko tad - gaidīsim, kamēr 99% iedzīvotāju būs algas virs 1500LVL un tad gan būs labi?:))

    P.S. Nav tā, ka man nebūtu ienākumu. Nav tā, ka būtu dzimis 1985.gadā, esmu reālists, vienkārši:))
    • Paga, tu paud domu, ka ekskluzīvais iemesls, "kāpēc mums iet tik sūdīgi", ir tevis nosauktais? Ka nevis, piemēram, lai palielinātu neapliekamo minimumu mazāko algu saņēmējiem un atstātu mazu tiem otriem, no kā nevienam resnam rimševicam nekas nemainītos, bet toties citiem (ja ticam tabulai - % lielākajam algu saņēmēju apjomam) - nozīmīgi;, bet tieši, apcērpot pa 200...400 latiem no tiem dažiem virs 1500 saņēmējiem, lūk, tieši tas ir valstiski stratēģiski??
    • Visi vienlīdzības sludinātāji vienmēr atstāj aiz svītras 2 lietas, ieņemamo nodokļu daudzumu (kurš, ja kļūs mazāks tad sūdīgāk būs visiem soc pabalsta lietotājiem) un konkurētspēju uzņēmumiem, jo ar nodokļu palielināšanos speciālistiem, kuri ir dārgi, bet rada arī produktu (nevis stāv aiz kases vai sēž valsts iestādē) palielināsies izstrādes cenas (ja saglabājam sumu darbiniekam uz rokas) vai notiks darbinieku/uzņēmumu aizplūšana uz siltajām zemēm, teiksim Lietuvu (ja vienkārši no algas novilks vairāk nodokļu)
      Kad cilvēki iemācīsies saprast, ka jau sen vairs nedzīvojam vietā, no kuras nevar aizbraukt
      • nē, daudzi jau tagad skaļi kliedz un nozākā visus, kas pamet dievzemīti. tas ir nepatriotiski.
        • Man pat vairs nav ko teikt :) es zināju, ka ir dīvaini ļauži apkārt, bet tik ļoti neloģiski, nebija ne jausmas, būs jāatceras nediskutēt ar nepazīstamiem cilvēkiem
        • kaķīt, tu neesi lasījusi komentārus pie diskusijām, kurās apvelta aizbraucējus ar smagiem vārdiem? :) vieglās dzīves tīkotāji? pašlabuma meklētāji? tautas nodevēji?
          • Pirms kādiem gadiem 2 izdomāju, ka sevis ierobežošana ar visāda sviesta nelasīšanu (teiksim delfu komentāri) ir visnotaļ veselīga nodarbe. Parasti Cibas lasāmie ļaudis tomēr bija tādi sakarīgi, neiedomājos uzrauties uz trakajiem
            • no viņu pozīcijām raugoties, trakas, savtīgas un neiejūtīgas, augstprātīgas un nežēlīgas bābas esam mēs :)
            • Nu viss protams no pozīcijas atkarīgs, bet jā būsim precīzāki, man ir pietiekami nervozs darbs un dzīve un lieki asumi nav nepieciešami
              • ā, paga, un es neko nejaucu - mēs agrāk dzīvojām vienā dzīvoklī cukurmājā, vai ne? :) citādiņ es te domājos, ka runājos ar tevi,, bet tad izrādīsies, ka tu neesi tu, un būs joki.
                • tā pati, daudz gadu pagājis :)
                • BTW to es laikam neesmu stāstijusi, ka savukārt Rīgā visu laiku dzīvoju namā, kurā tika uzņemts mistiskais seriāls "cukura nams" :)
  • es neprotu matemātiku, tapēc tikai pielikšu ++ divām pēdējām rindkopām. un piebildīšu arī, ka neesmu par sociālo vienlīdzību.
  • wot I fink

    to a certain extent it seems this debate on a progressive taxation system is a way of setting wage earners against each other in a little sand box set aside for us to imagine we can actually change anything essential. There should definitely be minimal or non-existent taxation on the low-paid as they have to eat (I am an old-school selfish socialist in this regard (think hyper hypocritical banker-class Fabian society) and I don't want to live in a gated community among the starving and desperate, but as for who picks up the tab, well.... it would really help if the leftists would take the time and energy and nodarbinat some grey matter into making a fuss about the maaasssiiive tax evasion of the institutional investor class - of course better a lender than a tax payer be - and would confront the admittedly uber work the banking system has done on promoting themselves in our collective subconscious and attempt to understand how they (the banks) actually work in reality, and the incredible power they have in fashioning the economy, and hence our lives, to their own advantage.

    OK - that's it: peace
    • Re: wot I fink

      but who would argue with that? You think I'd enjoy living and stomping on others empty dinner plate?

      Yes, let's increase non-taxable income, let's do it progressively based on income thresholds, but don't take away from those few, actually, few thousand (http://www.csb.gov.lv/dati/darba-nemeju-skaita-sadalijums-pec-darba-ienakumiem-30316.html) who legally earn a bit more and still not comparable to "more" in context of Western/Central Europe. See how many people clearly avoid any taxation in this country (falls in category -->200 LVL), i.e. most are being paid minimal salary, the rest is envelope. Why is that, you think?

      I can not comment on your bank theories, neither I wish to study it in detail; most of the time I can allow myself only focus on my job, and children. This week is somewhat exception, I'm leaving this strange city and contemplating what future will bring.
      • Re: wot I fink

        I would quite like to stomp on an empty dinner plate - I have seen the Greeks do it, and they seem to have tremendous fun.

        If you ever have the time, I recommend you study the banking system in detail. I think you will find it fascinating, and we (it aint just me) do need more committed rightists to be informed.
        • Re: wot I fink

          yea that's the great distinction b/w here-local and british-american attitude and perception towards food :)
          I've notice quite a few of them find a great deal of fun in throwing foods at each other, moreover, I one seen a boxed children game (in the cashdesk queue at Morrisons), named Throw-a-Meatball-on-Chef :)
    • Re: wot I fink

      PS. peace.
  • Pavisam īsi - izteikšu minējumu, ka lai arī progrnodokļa ideja nāk no kreisajiem, zemos griestus iespējams ierosinājuši labējie. Zems progrnodokļa slieksnis piebremzētu pārāk strauju algu celšanos, iestatot izdevīguma griestus, un tas it kā būtu labi gan biznesam (no izmaksu viedokļa - mazas algas pie patreizējā mazā ražīguma), gan valsts ekonomiskās attīstības rādītājiem, jo ekonomika nepārkarsētos, radot burbuli un padarot biznesu mazāk rentablu (lielas algas pie aizvien zema ražīguma, etc).

    Kaut kādi krasie sliekšņi tikai radīs jezgu, pārpratumus un nekārtības. Atbalstītu tādu progresijas formulu, kurā IIN pieaugtu vienmērīgi sākot ar ikmēneša bruto ienākumiem virs 3000 EUR un atsitoties pret maksimālo robežu - 35% pie 10000 EUR. Iegūtajiem līdzekļiem būtu jānonāk nevis budžeta katlā, bet gan speciālā fondā ES līdzfinansētiem zinātnes attīstības projektiem. Tad es kā salīdzinoši labi pelnošais uzņēmējs vai kā algotais darbinieks ar uzņēmejdarbības uzsākšanas potenciālu vismaz zinātu, ka mana progrnodokļa starpības nauda aiziet jomā, kas man ilgtermiņā ienākumus atkal var vairot, jo ar manu devumu ir paaugstinājusies zinātnes kapacitāte vai kvalitāte un arī manas produkcijas pievienotās vērtības vai darba ražīguma teorētiskais potenciāls. Tas, vai es to pratīšu izmantošu būs atkarīgs no manas kā uzņēmēja izveicības izmantot zinātnieku pakalpojumus produkcijas attīstīšanai. Ja šādi būšu investējis, tad visticamāk būšu motivēts piestrādāt, lai tā notiktu. Savukārt mana biznesa attīstība palielinoties nomaksātā nodokļa apjomam (nevis procentiem) netieši sāktu pabarot arī maznodrošinātos caur nodokļiem, kas nonāk kopējā nodokļu katlā.

    M?
  • Šitais ir labs: Taxes during 14th century were very progressive; The 1377 Poll tax noted that the tax on the Duke of Lancaster was 520 times the tax on the common peasant.
Powered by Sviesta Ciba