Saspēra velns to zaļo krūzi - Vairāk par šo: [entries|archive|friends|userinfo]
Hlorēts ūdens

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Vairāk par šo: [Jun. 8th, 2011|10:06 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
"Ar to es gribu teikt, ka mītnes zemes un tautas cienīšana un mīlēšana nemaz nav tik pašsaprotama padarīšana, kā latviešam varētu likties."

Es sāku saprast, kā kā šī kultūrberze veidojas. Tieši no iebraucēja pozījām.

Katram latvietim ir it kā skaidrs un pašsaprotams, ka jebkurš iebraucējs uzreiz samīlējies Latvijā un tās brīnišķīgajos cilvēkos, metīsies apgūt latviešu valodu un tajā vārsmos, lai mīlu pret zemi un aborigēniem paustu viņu valodā. Un latvietim pat prātā neienāk, ka cilvēks kaut kādu iemeslu dēļ uz dzīvi (terminēti vai neterminēti) ir apmeties Latvijā, bet zemi un aborigēnus kaut kādu - objektīvu vai subjektīvu - iemeslu dēļ nemaz tā neņem un neiemīl, maigi izsakoties. Vēl vairāk, šādam cilvēkam kaut kādu iemeslu dēļ zeme un aborigēni var pat riebties. Tāpat katram latvietim ir skaidrs, ka riebties drīkst tikai SAVA zeme (latvietim, un vispār jebkuram cilvēkam), un vēl varbūt tā zeme, uz kuru viņš ir aizbraucis, bet nekādā gadījumā iebraucējam nevar riebties latvieša zeme.

Iztēlojieties sušķīgo Manilu. Un Manilā vienu latvieti, kam bērnībā borēts uz ielas neēst (jo uz ielas ēd tikai krievi), drazu uz ielas nemest utt. Vienais latvietis sušķīgajā Manilā vispirms brīnīsies, tad jūsmīgi apvārsmos kultūratšķirības (jo ir mācīts pieņemt un akceptēt), un visbeidzot besīsies un burkšķēs par sivēnu miljoniem visapkārt. Tagad atsūtam uz sušķīgo Manilu vienu miljonu latviešu (vairāk diemžēl zināmu iemeslu dēļ atsūtīt nevaram). Miljons latviešu drazu uz ielas nemet, bet ko vēl dara miljons latviešu? Pareizi, burkšķ par vietējiem sivēniem, kas to dara. Savās mājās, uzsvērsim. Savā zemē. Un aborigēns savā zemē taču drīkst izdarīties, kā vien labpatīk, vai ne? Viņu mājas, viņu kultūra, viņu tiesības būt sivēniem savā zemē. Bet miljonam Manilā iebraukušo latviešu tas neienāks prātā. Miljons latviešu burkšķēs. Miljona latviešu burkšķēšanu sadzirdēs daži miljoni Manilas vietējo sivēnu, un auros, un pamatoti auros. Par savām tiesībām būt sivēniem SAVĀ zemē. Un par to, ka visādi burkšķētāji te sabraukuši - lai vai nu met drazu uz ielas kā vietējie, vai lasās. Un vispār, riebjas tie pedanti ar saviem mūžam drūmajiem ģīmjiem un burkšķēšanu un sērīgo gaudošanu.

Un tagad to latviešu miljonu aizsūtam atpakaļ uz Latviju, un kopā ar viņiem uz Latviju aizūtam Manilas omulīgo sivēnu, teiksim, pusmiljonu. Omulīgie Manilas sivēni Latvijā tāpat metīs savu drazu uz ielas, un viņiem nepatika pret latviešu burkšķēšanu un uzbāšanos ar saviem stulbajiem aizrādījumiem par drazošanu nekļūs mazāka tikai tāpēc vien, ka zeme un vide nu ir cita. Taisnība tagad ir latvieša pusē, bet omulīgā sivēna subjektīvā nepatika no tā mazāka nepaliek, un vispār, omulīgo sivēnu pusmiljons tagad ir Minoritāte, un viņam ir tiesības un pat pienākums piekopt un saglabāt savu nacionālo identitāti, un viņam par to vēl piemaksā ij Latvijas Republika, ij Eiropas Savienība, ij vēl visādas gobālās organizācijas.

Un visbeidzot frāzē "Manilas omulīgais sivēnu pusmiljons" nomainām vārdu "Manilas" ar, teiksim, "Ustjkamenogorskas".

Mēs iebraucējos redzam milzīgas un nepieņemamas (vai vismaz grūti pieņemamas) kultūratšķirības. Iebraucēji redz tieši to pašu. Milzīgas un nepieņemamas (vai vismaz grūti pieņemamas) kultūratšķirības.

Letiņu dzērumābraucēji taču brauc dzērumā arī Īrijā.
linkregister

Comments:
[User Picture]
From:[info]kemune
Date:June 8th, 2011 - 05:47 pm
(Link)
bet kāpēc lai tas neizzustu 10 paaudzēs?
[User Picture]
From:[info]lennay
Date:June 8th, 2011 - 05:53 pm
(Link)
Jo cilvēks ir promāk no etniskās dzimtenes, jo izmisīgāk viņš turas pie savas identitātes, jo stiprāk viņš to kopj un motivētāk nodod nākamajām paaudzēm.
[User Picture]
From:[info]chimera
Date:June 8th, 2011 - 05:58 pm
(Link)
priekš kam?

mans ģimenes atzars, kas aizmuka uz UK tieši pirms otrā pasaules kara, kļuva par superbritiem jau otrajā paaudzē.
[User Picture]
From:[info]chimera
Date:June 8th, 2011 - 05:59 pm
(Link)
bet es pamazām sāku saprast, ka nāku no Neliešu Bez Saknēm dzimtas.
[User Picture]
From:[info]lennay
Date:June 8th, 2011 - 06:17 pm
(Link)
Minu, ka tas tādēļ, ka latviešiem un britiem nav/tolaik nebija tik milzīgu kultūratšķirību. Turklāt ne jau visiem viss notiek vienādi.

Es nerunāju par "labi" vai "slikti" un kam taisnība, kam nē. Tikai par to, kā tas notiek. Otrajā pusē. Ka var aizbraukt uz kaut kurieni un nebūt ne automātiski pieņemt to zemi un kultūru. Ka krievs var atbraukt uz Latviju un apmesties Latvijā uz dzīvi, un viņam pilnīgi dabiski var nepatikt latvieši un latviešu kultūra, un ka viņš dabiski centīsies piekopt savējo.
[User Picture]
From:[info]chimera
Date:June 8th, 2011 - 06:22 pm
(Link)
runa tajā konkrētajā gadījumā būtu par krieviem/britiem un viņu atšķirībām/to iztrūkumu. manā ģimenē nav latviešu.
From:[info]eermaniitis
Date:June 8th, 2011 - 06:26 pm
(Link)
pasties uz arābiem tajās pašās britu zemēs ;) arābi nekad nekļūs par britiem kaut vai nodevīgās ādas krāsas dēļ ;) latvietim tas varēja izdoties
[User Picture]
From:[info]chimera
Date:June 8th, 2011 - 06:27 pm
(Link)
ādas krāsai tur nu tiešām ir vismazākā nozīme.
From:[info]eermaniitis
Date:June 8th, 2011 - 06:30 pm
(Link)
bet fakts uz sejas - francijas miskastu dedzinātāji bija tieši trešā paaudze, kas nespējot integrēties metās otrā galējībā - sakņu kopšanā un islamizācijā, kur viņus bez dzimtenes un cilts sauca par savējiem
From:[info]karuna
Date:June 8th, 2011 - 07:14 pm
(Link)
Francija ir labs piemērs, ka nacionālisms rada problēmas. Lielbritānijā ir vēl vairāk krāsaino, bet integrācija strādā, jo netiek uzspiesta vienīgā pareizā vietējo kultūra.
[User Picture]
From:[info]vedjmah
Date:June 8th, 2011 - 10:44 pm
(Link)
diez vai, ka tu zini, ko runā par to integrācijas sekmīgumu UK.
From:[info]dunduks
Date:June 9th, 2011 - 09:32 am
(Link)
jā, par sekmīguma, kura nav, vai vismaz šamējo premjers domā, ka nav.

vienkārši briti savā masā ir pieklājīgi un ar stingru apakšlūpu, resp., labi maskējas (tas, protasm, gan ir tikai mana kā Salu regulāri apciemojoša purniņa, ne pastāvīgā iedzīvotāja viedoklis).
From:[info]karuna
Date:June 9th, 2011 - 11:29 am
(Link)
Ha, te jau parādās nacionālais relatīvisms. Kādi nez ir tavi sekmīguma kritēriji?
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:June 8th, 2011 - 06:00 pm
(Link)
abet man akal liekas, ka tā tas diemžēl neizdodas. jo amerika tādā ziņā labs piemērs - tātad tur visu tautību (lasi: visādu nacionālisma pakāpju) ļautiņi sabraukuši sociālā eksperimentā. un kas notiek - pirmā paaudze ir ultranacionāla, otrā pasūdīgi runā "dzimtajā" valodā, un trešā jau ir amerikāņi. es pat tagad nespēju iedomāties nevienu izņēmuma gadījumu ja godīgi.
[User Picture]
From:[info]lennay
Date:June 8th, 2011 - 06:09 pm
(Link)
Jo Amerika nevienam nav "sava" zeme, atskaitot indijāņus.
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:June 8th, 2011 - 06:55 pm
(Link)
bet tad jau pēc idejas vajadzētu būt vēl vieglāk saglabāt to savu nacionālo identitāti, ne?
From:[info]ts
Date:June 20th, 2011 - 03:22 am
(Link)
da nee, jo nu taadaa ameerikaa (atshkjiriibaa no, vot, britaanijas, francijas, latvijas utt.) nav tak taas vieteejaas, tradicionaalaas kultuuras, kuru niist un kurai par spiiti to savu identitaati kopt un saglabaat
[User Picture]
From:[info]lennay
Date:June 8th, 2011 - 06:23 pm
(Link)
Arī latinosi dienvidu štatos? Un čīnieši savos čainataunos? Es tiešām nezinu, mans priekšstats par Ameriku ir tikai no Holivudas :)
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:June 8th, 2011 - 06:59 pm
(Link)
es izprasīju amerikānim, šis saka, ka varētu būt, ka prasa ilgāku laiku, bet ja šamie ir līgal imigranti, tad ar laiku tāpat nacionālā apziņa kļūst par amerikāņu.
From:[info]karuna
Date:June 8th, 2011 - 07:09 pm
(Link)
Tajos meksikāņos ir ļoti daudz vietējo indiāņu asiņu. Un vispār daļa dienvidu štatu agrāk piederēja Meksikai, kas vēl vairāk ilustrē imigrācijas relativitāti.
[User Picture]
From:[info]jim
Date:June 8th, 2011 - 06:18 pm
(Link)
cik biju sibīrijā gan pie pirms 100 gadiem izceļojušajiem, gan izsūtītajiem, tas viss iznīkst divu līdz trīs paaudžu laikā. Izceļotāju mazbērni ir pilnasinīgi vietējie ar neregulāru atcerēšanos, ka viņiem ir neliels ekscentriskāku asiņu piejaukums, bet tas ir tikai kolorīts fakts, nekas vairāk.
[User Picture]
From:[info]lennay
Date:June 8th, 2011 - 06:22 pm
(Link)
Bet ja ir drusku (daudz) citas proporcijas + etniskās dzimtenes tiešs tuvums un tās teju 100% informācijas telpa?
From:[info]zifs
Date:June 8th, 2011 - 09:03 pm
(Link)
Par Sibīrijas latviešu rusifikāciju nevar runāt viennozīmīgi. PSRS politika bija tendēta uz to, lai izveidotu padomju pilsoni, bez savas nacionālās pašapziņas. Tā ka tas nav tāds godīgs piemērs.
From:[info]karuna
Date:June 9th, 2011 - 11:35 am
(Link)
Nu bet katra valsts cenšas uzaudzināt savas nācijas patriotus. Tas, ko darīja PSRS, ne ar ko neatšķīras no tā, kas notiek Francijā, ASV vai Ķīnā. Varbūt tikai ar to, ka PSRS tas īsti neizdevās un cilvēki joprojām saglabāja savu reģionālo identitāti. Atšķirībā no ASV, kur sava štata identitāte ir ārkārtīgi nenozīmīga.
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:June 8th, 2011 - 06:56 pm
(Link)
a kā vispār sanāk, kuras paaudzes krievi tagad ir 20 - 30 gadnieki?
From:[info]ts
Date:June 20th, 2011 - 03:35 am
(Link)
laikam jau sanaak, ka lielaakaa dalja latvijas krievu 20-30gadnieku (te nu atkal nianse, ko tu domaa r 20-30gadniekiem - 20 liidz 30 gadus veci vai in their twenties and thirties) ir imigrantu beerni, taatd, otraa paaudze vai kaa nu vinjas tur skaitiit. 20-30gadnieku, kas ir treshaa paaudze, vareetu buut saliidzinoshi mazaak. bet tas nu taa, vien aptuveni sajeedzot un nojaushot, kuros gados notika aktiivaakaa iebraukshana un kaadaa vecumaa bija iebrauceeji. neesmu demograafs :)
[User Picture]
From:[info]lavendera
Date:June 8th, 2011 - 06:24 pm
(Link)
Tas viss tomēr ir reāli atkarīgs no skolas. Ir redzēti "vācieši", "poļi" un "krievi", kas gājuši latviešu skolās un ne smakas viņos vairs nav no vāciskuma, poliskuma un krieviskuma, tik vien kā apziņa par senču saknēm. Un otrādi - tie, kam pasē rakstīts "latvietis", bet kas gājuši krievu skolās, pēc savas būtības ir krievi.
Tā ir kultūrvide, kurā cilvēks uzturas gadus 12 stundas astoņas dienā...
[User Picture]
From:[info]starro
Date:June 8th, 2011 - 06:40 pm
(Link)
trāpīgi. kā pipari un sīpola ripiņa uz lašmaizītes
[User Picture]
From:[info]brookings
Date:June 8th, 2011 - 07:22 pm
(Link)
All of us living in another country are who we think we are, until we go back and are forced to reassess. My Latvian friend, Astrid has the features of one of the local tribes, but is 100% English in character - so much so that she could only take it over here for a few months.

I think our understanding of collective identity is formed by the character of society around us (hence the reassessment process on returning to the homeland), as opposed to the ethnic gene pool - it is a kind of chronic catatonia if you don't watch it, but I think it is ONLY THAT that is the main factor in our understanding of collective identity. It is passive process, and it limits us, especially when we romantisise it.
[User Picture]
From:[info]lennay
Date:June 8th, 2011 - 08:25 pm
(Link)
Jā, atceries manu ierakstu par marinētām bietēm? Nu, kur es stāstīju, kā vienurīt pamodos un man pēkšņi šausmīgi kārojās marinētas bietes, lai gan Latvijā tās ne tuvu nebija manu iecienītāko ēdienu sarakstā.

Bet es šeit vairāk tā kā runāju par kaut ko citu: par vietzemnieku - ārzemnieku grupu / kopienu berzi un kā tā rodas, ne tik daudz par individuālu pieredzi (lai gan līdz šai saprašanai mani noveda tikai mana individuālā pieredze - man šeit nav nekādu grupu, ar ko identificēties).
[User Picture]
From:[info]brookings
Date:June 8th, 2011 - 09:05 pm
(Link)
Jaa - gribeeju pateikt, ka ja tev tur buutu apkart liela Lv ekspatu gruupa, tad tu varbuut pasiivi, varbut apziniigi pastiprinaatu tavu identiititaati caur shis grupas koletiivo saprashaanu par to, kas tas ir buut latvietei (now you see why I wrote the last comment in English -ceru, ka tu kaut ko sapratiis:))
[User Picture]
From:[info]lennay
Date:June 8th, 2011 - 09:29 pm
(Link)
tavs latvišs ir lielisks - kā vienmēr :)
From:[info]ts
Date:June 20th, 2011 - 03:12 am
(Link)
velns, jā.