Marts 22., 2017
| 07:27
|
Comments:
ja es uztaisītu dirty bomb un (neaktivizētu, bet lietojamu) atstātu uz palodzes, man būtu jādomā par iespējamām sekām? ja zinātnieks uzraksta fizikas papīru par to, kā taisīt dirty bomb no ikdienas izejvielām, viņam būtu jādomā par iespējamām sekām?
1. gadījumā tas ir drošības tehnikas pārkāpums 2. ir klasisks `` ar nazi var griezt maizi un vecmāmiņas`` gadījums. Jā, izlasot fizkikas un ķīmijas papīrus par izotopiem, to iedarbību, atrašanos dabā, īpašībām utt var izgatavot ieroci. Bet ja to papīru nebūtu, nebūtu daudzu labu un vajadzīgu lietu.
Griežam maizi, negriežam vecmāmiņas, neaizliedzam nažus un nažu aprakstus.
kāpēc griežam maizi, ne vecmāmiņas? ja zinātnei nav politiskās/regulējošās funkcijas, tad mums būtu raksti par ļoti labām un īpaši pielāgotām vecmāmiņu vai melnādainu lesbiešu graizīšanas metodēm
Šobrīd reāli eksistē raksti par ļoti labām un īpaši pielāgotām pašuzturošu gēnu dzinēju metodēm, ar kurām sugā var ieimplantēt patvaļīgi disgēniskas un kaitīgas lietas, ko nekāda evolūcija no turienes vairs neizravēs. Vai no tā potenciāli varētu uzbūvēt šādas graizīšanas metodes? Jā, visnotaļ. Vai tas nozīmē, ka CRISPR pētījumi pa cilvēku līniju būtu jāaizliedz? Manuprāt, noteikti nē.
Nevajag nemaz tādu avangardu. Es varu pastāstīt, kā iegūt visbaisākos diversiju un terora ieročus no vietējās botānikas datiem. No tā kas aug LV pļavās, mežos. Jā, pielietot tādus ieročus pret cilvēkiem joprojām ir noziegums. Nē, mēs nepārtraucam pētīt LV floru.
Apraksti var būt. Tāpat kā kriminālromānos ir noziegumu apraksti. Kāpēc mēs noziegumus nedarām? Bez intuitīvās puses vēl var teikt, ka tāpēc, ka ir izpētīts, kādas ir sekas noziegumu darīšanai un mums tādas sekas neder.
nu pagaidi, zinātniski pamatotam noziegumam vajadzētu būt okei, jo uz zinātni taču nozieguma negatīvās sekas neattiecas :)
Uz zinātni tās tiešām neattiecas, Openheimera kaulus nav jāekshumē un ar kaunu jādedzina tirgus laukumā gadījumā, ja es uzbūvēju kodollādiņu un to uzspridzinu apdzīvotā vietā. Nozieguma negatīvās sekas attiecas uz sabiedrību konkrēto noziegumu pastrādājušo īpatņu izpildījumā, kur tālāk seko runa par kriminālatbildību vulgaris.
Nu man arī sagribējās iekomentēt :D
Tu, rakstot grāmatas, vienmēr domā par visādiem pajoliņiem, kas tās var izmantot savu dīvaino uzskatu pamatošanai? Tu sevi cenzē ar "ā, fak, ja nu Jūlija Stepaņenko šitajā atradīs kaut ko tādu, kas pēc tam kaitēs kādai sabiedrības grupai"?
Atbildība par sekām ir viens, bet aizbāzt muti zinātniekam ar tekstu "tev nebūs par to rakstīt papīru un vispār pat iedarbināt savu zinātnieka smadzeni šajā virzienā, jo tas kādam var kaitēt" ir diezgan nejauka diskriminācija, apspiešana un vēl visādas nelabas lietas. Jo viņam IR tiesības pētīt to, kas viņam ir interesanti.
un tagad tu varētu paskatīties oriģinālo ierakstu, kurā specifiski ir teikts, ka tas NAV par mutes aizbāšanu, tas ir par nelekšanu nost no atbildības
un jā, es domāju, vsm pēdējā laikā (tb ne-pusaudža gados)
Nu tad neko, tad Stepaņenko ir uzvarējusi.
Es tikai nesaprotu, kādā veidā tā nelekšana nost no atbildības būtu jārealizē. Izlaist katru papīru ar atrunām uz septiņām lapām "tikai lūdzu, lūdzu, neizmantojiet manu atklājumu tā, šitā, vēl kaut kā, šitā es to nebiju domājis, un vispār pasargdievs, varbūt labāk vispār nelasiet"?
Vai tu biji domājusi, ka pētīt drīkst, bet pēc tam nedrīkst pateikt, ka dati ir sausa zinātne un tajos nav nekā politiska? Bet ja to cilvēku tiešām tiešām vienkārši interesē tas konkrētais jautājums un viņam slaidi nospļauties par visu politiku?
Bet nu labi, es jau arī aizgāju teorijā :D
ja Stepaņenko dzīves mērķis ir panākt, ka es domāju, tad totāli uzvarējusi, reku pilnīgi pat studēt sāku, tas viss acīmredzot Stepaņenko dēļ :D
ar domāšanu es biju domājusi apmēram šādi teiksim, zinātniskais institūts, specializējas uz ādas vēzi pēta tikai tās formas, kas ir izplatītas baltādaino vidū, un ne tās formas, kas ir izplatītākas melnādaino vidū ja visiem slaidi nospļauties par politiku, tad tā viņi arī turpinās (good for them, I guess), sapētīsies tiktāl, ka visi baltie dzīvo cepuri kuldami, visi mellie mirī nost nahren, politikas tur nav nekādas, viss bjūtī sāk strādāt zaļš doktorants, saka "eu, es gribu papētīt, no kā tie mellie mirī nost", viņam: "ai, mēs to nepētām" - "a kāpēc?" - "da nezinu, nav svarīgi, reku labāk nāc mūsu bariņā, mums te labi iet, zāles arī labi var atļauties, kamēr par tām otrajām, nu tām mello zālēm, mums tur pārdošanas daļa saka, ka tās tik labi nepirkšot, whatevs" nu lūk, cilvēks, kas apzinās, ka zinātne ir politiska, tajā brīdī varētu piedzīvot sarkanās lampiņas galvā un "hei, bļaķ, tas, ko mēs te darām, ir de facto rasisms, es pētīšu to savu mello ļaužu vēzi, un iepūtiet"
cilvēks, kas apzinās, ka zinātne ir politiska, varētu atteikties no pētījuma "kā panākt, ka bēgļi brauc projām no Latvijas" cilvēks, kas apzinās, ka zinātne ir politiska, varētu atteikties no pētījuma "kā izdarīt tā, lai kāda cilvēku grupa nesāpīgi un neatgriezeniski atņirdzas nahren, rekur visas iestrādnes jau ir" cilvēks, kas apzinās, ka zinātne ir politiska, varētu pateikt "nē, veči, es, protams, cienu jūsu reliģisko pārliecību, bet jaunus Sibīrijas mēra štammus taisīt tomēr netaisīšu (lai arī interesanta tēma, protams)"
From: | axsys |
Date: | 22. Marts 2017 - 15:27 |
---|
| | | (Link) |
|
Un no kādiem tik vēl pētījumiem mēs pie šitādas "apzināšanās" varētu atteikties... #WokeAsFuck
To pašu mindbound pieminēto crispr taču arī mēģināja aizliegt daļēji tāpēc, ka "šausmas, kāds varētu uztaisīt cilvēkus, kuri ir tā objektīvi un nepārprotami pārāki par citiem". Nu labi, ka attiecīgajās komisijās neviens nebija tik baigi "apzinājies" un tas moratorijs tā arī netika pieņemts, bet cik trūka?
Vispār tā var iebraukt drusku auzās, jo pētījumam "kā panākt" ir arī cita puse, proti, to var izmantot, lai konstatētu vājos punktus un tos novērstu.
Piemēram, veic pētījumu "kā panākt, lai visi bēgļi pamet Latviju", konstatē, ka atslēga ir, nezinu, nozāģēt vienu konkrētu koku (absurds piemērs, bet nu labi). Tālāk ir varianti divi: nozāģēt koku vai novērst šī koka īpašības, kas to padara par atslēgu bēgļu padzīšanai.
Respektīvi, dati ir objektīvi, pielietojums ir politisks, bet zinātnieks nedrīkstētu pieļaut, ka viņa bailes, atbildīgums vai jebkas cits liedz iegūt datus, ko var izmantot dažādi. Uzsvars uz dažādi.
Faktiski sarkanā lampiņa iedegas tajā brīdī, kad saka ``ai to mēs nepētām``. Tas ir kā nepētām? Kāpēc nepētām? Čozanah, kas par ierobežojumiem? Ak pārdošanas daļa? Ejiet dirst ar savu komerciālismu, man ir pētījumu iekšējā loģika un man vajag zināt lietas un ir nospļuaties par pārdošanas rādītājiem.
Kā izpaužas nelekšana nost no atbildības?
"Ja publicēji, tad uzņemies atbildību' automātiski nozīmē 'nepublicē to, kas teorētiski var kaitēt ". Te nerunājot par to, ka, protams, ne jau citēšana, statistika un korelācija rakstgabalu pēkšņi padara par apolitisku zinātnisku publikāciju.
nu vispār sasodītajā mīkstajā antropoloģijā ir princips "neatkarīgi no tā, ko tu esi pētījis/atklājis, tev ir jādara viss iespējamais, lai šis pētījums nenodara kaitējumu kopienai, par kuru pētījums veikts, kas ietver arī datu nepublicēšanu, ja tie ir reāli kaitējoši" (bet nu jā, antropoloģija jau nav Īsta Zinātne, droši vien tās stulbās ētikas dēļ)
Cietajām Īstu Vīru Zinātnēm sākumā varētu pietikt ar to, ka viņi apzinātos, ka nav tādas "abstraktas apolitiskas un transcendentālas Zinātnes", ka ir reāli cilvēki, kas dara reālas lietas, kurām ir reālas sekas, tiešas vai netiešas.
Un jā, šis ir sarežģīts refleksīvs jautājums, par kuru ir reāli grūti domāt, bet, godīgi sakot, es nebiju gaidījusi no zinātniski noskaņotiem cilvēkiem tik vienprātīgu "āāā viņa grib, lai mēs domājam, tas ir ĻAUNUMS!" un "āāā pizģec cilvēki domā, Stepaņenko ir uzvarējusi!!!" un "āāā, šodien tu gribi, lai mēs domājam, rīt aizbāzīsi muti un ieliksi cietumā, jo tās ir tiešākās un acīmredzamākās domāšanas sekas!!!" ajmīn wtf, negribi domāt - sēdi mājās un kapā vanagu nah.
From: | axsys |
Date: | 22. Marts 2017 - 15:36 |
---|
| | | (Link) |
|
Tāpēc ka tas "viņa grib, lai mēs domājam" ir tikai viena puse no pilnās domas. Otra puse ir "un cerams aizdomājamies līdz tam, ka no nepareizajiem pētījumiem būtu jāatsakās".
Tu varētu teikt, ka es lieku tavā mutē savus vārdus, ja dažus komentus zemāk tas nebūtu atklātā tekstā uzrakstīts.
Zinātnei ir ētika, tas to nepadara par politiku. Antropoliģijas ētika tātad ierobežo publicēšanu, ja nespējat izdomāt, kā publicēt nekaitējot, neapēst pašiem savu barošanās bāzi, loģiski.
Fiziķiem arī ir ētika. Bet nevis uz publicēšanu bet, neveikt zemeslodi iznīcinošus eksperimentus uz zemes tikai tāpēc, ka var un gribās redzēt, kas tur tāds labs notiktu.
Nav visiem pienākums būt politiski aktīviem. Domāšana un politiska aktivitāte NAV vienlīdzīgas, biežāk, diemžēl, otrādi.
Tavs posts nenolasās 'ā, viņa grib lai mēs domājam, tas ir ļaunums'.
Tas nolasās 'ā, viņa grib, lai cilvēki PĀRSTĀJ domāt, bet akli māj Politiski Pareizajā Virzienā, bet ja tomēr uzdrīkstas domāt paši un to izpaust, tad lai UZŅEMAS ATBILDĪBU'.
Tas ir par to, vai vērtīgāks ir 'politiski pareizi' vai 'patiesi pareizi'.
Kurā brīdī cilvēces vēsturē prasība zinātniekiem uzņemties atbildību par publikācijām, gana skaļi atskanoša, NAV ātri vien turpināta ar mutes aizbāšanu, ja ne brīvības ierobežošanu/fizisku iznīcināšanu?
Es saprotu, ka es te par pirkstu ne mēnesi, bet ja cilvēks spēj tikt līdz papīram par to, kā taisīt dirty bomb no ikdienas izejvielām un spēj to papīru izlasīt, tad viņš mierīgi varēja ar šo uzdevumu tikt galā no wikipēdijā/vidusskolas mācību grāmatās esošās informācijas. Droši vien puse no šejienes komentētājiem ar to lieliski tiktu galā, speciāli instrukciju nemeklējot, un te neviens nav kodolfiziķis.
Papīrs kā reiz dod iespēju preventīviem pasākumiem. t.i. pievērst uzmanību, ka ja kāds pēkšņi iepērk gana daudz zināmus sadzīves priekšmetu, lai katram LV iedzīvotājam vienu nopārdotu, tad var jau būt, ka viņš vienkārši spekulē ar mākslīgu cenu kāpumu pēc kāda gaidāma normatīvā akta, bet varbūt ALARM ALARM kāds grib bumbu taisīt un par to tā kā derētu uztraukties, ja. Ja tāda papīra nav, tad aizsardzības politikas veidotājiem šitāds joks prātā var neienākt, tāpēc, labi, ja papīrs ir.
Bet ok, ir reālāki piemēri un tie ir ar kriptogrāfiju un kiberdrošību saistītas lietas (=matemātika).. bet arī tur, ne jau iespējamās sekas 'aww shucks, kāds varētu izmantot' ierobežo, bet gan tas, ka par publicēšanu nebrīdinot var arī cietumā ielikt, bet par godīgu pabrīdināšanu pirms publicēšanas $$$ dabūt. Nav tā politiska izvēle.
LŪK! Tu saki, ka "ir labi, ka šāds papīrs ir", jo šī papīra esamībai ir konkrētas sekas (proti, var tikt izķerti iespējamie noziedznieki), tb tu pieraksti šī papīra esamībai konkrētu politisku nozīmi "iespēja kontrolēt pilsoņu darbības un preventīvi reaģēt uz noziegumiem" un ētisku vērtējumu "ir labi".
Jebkurai zinātniskai publikācijai apriori ir pozitīvas sekas - paplašinās kopējais zināšanu daudzums, rodas iespēja rīkoties saistībā ar jaunajām zināšanām.
Negatīvās sekas ir specifiski gadījumi, varbūt dažās zinātnēs vairāk kā citās, bet tie ir izņēmumi, nevis norma.
no kā nāk tavs a priori? no pētījumiem vai no ideoloģijas?
Come on, ieva, prometejs, velns, pērkons.
Kopējās zināšanu masas palielināšanu cilvēce uzskata par vērtību.
Izņemot dažus periodus un reģionus, kad populārs kļūst 'OMG POLITISKI NEPAREIZI' - un pat tie pēc tiem priecājas, ja kaimiņi kaut ko no zināšanām tomēr ir saglabājuši, nevis viss neglābjami nolaists mēslainē.
bet tas ir tāds security through obscurity variants - tās metode, kā no banāniem taisit dirty bomb jau eksitē kaut kur visumā. tas, ko šis zinātnieks izdara, ir vienkārši to atklāj.
arī bez viņa tā metode eksistētu, tikai pagaidām neatklāta, līdz kāds atklātu, ka banāni ir radioaktīvi.
|
|
|