Krustvārdu mīkla

Ventilators-2010, čo? Jā!

Anna Marija Levi

Ventilators-2010, čo? Jā!

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Nemaz neliegšos, ka atsevišķās jomās esmu subjektīva un sevišķi ļauna; viens no maniem ienaida objektiem vienmēr būs nacionālais aviopārvadātājs AirBlatic. Diemžēl, man ir jālido pietiekami daudz, un nelaimīgā kārtā KLM aiziešana no Latvijas nereti piespiež atrast sevi nevēlamās attiecībās ar baltisalātzaļo kompāniju.
Aviācija vispār ir mana mīļākā nozare un es zinu, ka liela daļa manu problēmu rodas dēļ iespējas salīdzināt uz pieredzes bāzes ar citiem aviopārvadātājiem.

Tā piemēram vakar es biju reisa BT618 pasažieris. BT618 sestdienās paceļas 13:10 no Schipholes Amsterdamā un raksta, ka plāno nolaisties Rīgā 16:15. Būdama likumpaklausīga un pozitīvi domājoša būtne, kas zina, ka ir veselīgi būt pusstundu pirms pacelšanās tiešā iekāpšanas sektora tuvumā, 12:40 pēc ieskatīšanās monitorā (BT618 Riga B23 "Go to Gate"), es arī stūrēju pa gaiteni B23 virzienā. Geitā atrodu daudz lidotkāru pasažieru un nevienu lidmašīnu. Nu nekas, skaidrs, ka visvisādi fēleri gadās, un nu tur.. pusstunda šurup turup, kas tur nu liels. Piesēžu un lūkojos pa logu, tur Qantas nolaižas, SAS un Luftganja, KLMs protams un Martinair un BMI baby, nu viss čotka. Visi Boeingi, BMI vienīgie turas pie Airbusiem 321. Piebildīšu, ka tās ir reaktīvo dzinēju lidmašīnas, nu tā, skaidrībai. SASam pat vēl daži vecie McDonnel Douglasi MD81 aizķērušies, pavisam nostalģija.

Tā nu sēžu tukšajā B23 un apcerīgi vēroju lidlauku, ir 13:10, no mūsu lidmašīnas nav ne vēsts. Nolemju paskatīties vai BT617 nejauši nav aizkavējies ar izlidošanu no Rīgas, a nea, tikai par 8 minūtēm - saka RIX International mājas lapa. Diez, kur tad šami palikuši, neizskatās ka Amsterdama neņem pretim vai mākslīgi rada rindas, visi citi nolaižas kā pēc pulksteņiem. Ap 13:35 beidzot aiz geita koridorīša manāma kustība: māaaaziņš astes galiņš novīd virs tā un ap stūri tā rotaļīgi kā mazs kucēns izlien kas? - to vislabāk raksturoja reisa pasažieru vidū esošais, iespējams, lietuviešu santehniķu koris, sākot sajūsmināti klaigāt: "Bombarģiras! Bombarģiras!!". No tā es pēkšņi sapratu, ka manā priekšā ir viens no mūsu (kā vēlāk uzzināju - no trim) šā gada IKP pieauguma iemesliem - tehnoloģiju spīdeklis De Havilland/Bombardier Dash Q8-400 NextGen.

Es īsti nevaru verbāli nodot to kopainu: uz tā apkārtējo lidmašīnu fona šis zaļganais, plakanais un maziņais, nebēdnīgi propellerus virpuļojošais nieks izskatās kaut kā neiederīgi un nenopienti. Viņu nevar pielikt pie geita dēļ izmēra, un dēļ bagāžas nodalījumu īpatnībām pasažieriem rokas bagāža jāpaņem no turpat blakām piestumtajiem metāla ratiņiem pēc tam, kad apkalpe to no nezkurienes izkacē. Tikai pēc tam var izkraut reģistrēto bagāžu un izlaist pasažierus no salona.

Vietas un lasītāju pacietības taupīšanas dēļ es neapskatīšu procesus līdz iekāpšanai. Iekāpjot es apdauzīju galvu pret apmali, jo man nekad nebija nācies saliekties, lai tiktu iekšā lidmašīnā. Ja pa gaitenīti es vēlējos pārvietoties pilnā augumā, tas izraisīja manu matu maigu strīķēšanos pret griestiem. Man ir ap 180cm. Par sajūtām tualetē nerunāsim vispār, ja esat sieviete, tad ziniet, ka uzvilkt zeķubikses tai šaurībā ir interesants un aizraujošs atjautības uzdevums.

Pārāk nepakavēšos pie fakta, ka virs sēdvietām izvietotajos bagāžas plauktos nav pietiekami daudz vietas, lai pilnīgi legālos cabin size čemodānus tur ievietotu - tamdēļ tos atņem pirms iekāpšanas un kaut kur iemačkā. Attiecīgi, izkāpšana katrā lidostā aizkavējas par tik, cik ātri zemes personāls spēj tos izkacēt un savietot uz speciāliem ratiņiem lidlaukā. Tajos tad izkāpjošie rakņājas, kamēr atrod savas somas (skat. attēlā redzamos sarkanos ratiņus) Aizgrābjoši.

Bez tam, izlasot lidaparāta tehniskos datus - max. lidošanas ātrums - 667km/h liek mums skaidri saprast, ka tas vispār tehniski nevar pieveikt šo distanci 2 stundās, kā sarakstā paredzēts. Bet vai tad tamdēļ kāds ies mainīt lidojumu sarakstus, priekš kam? Labāk izlikties, ka viss ir normāli un tā arī bija jābūt. Nolaidāmies Rīgā akurāt stundu pēc paredzētā laika.

Kopumā man ir tikai daži jautājumi, faktiski viens - kāpēc? Kāpēc šāda izvēle? Kāpēc propelleru? Kāpēc tik neērti? Kāpēc tik nepraktiski? Kāpēc, piemēram, LOT reģionālajiem short haul lidojumiem maina nost ventilatorus AerospatiālesAlēnijas un vietā pērk mazos glītos reaktīvos Canadair Regional Jet? Ignorējot to jocīgo neracionālo sajūtu, ka šī lidmašīna izskatās kaut kā tizli un smieklīgi pasaules mēroga lidostās, labi, nu norijam to kauna sajūtu - bet tas somu jautājums? Pārlidošanas ātruma jautājums? Izmērs? Ērtums kabīnē? Kāpēc, ak vai, kāpēc?
  • Air_B nav pasaulē vienīgais operators, bet droši ierindājas un iepozicionējas starp citiem, pasaulē labākajiem airlainiem: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bombardier_Dash_8_operators
  • Grammar nazi attack

    p.s. speciāli arī Tev: nostalģija, nostalģija, nevis nost-aļģija :)
    • Re: Grammar nazi attack

      ooh, I stand corrected. Bet man jau arī komati noteikti nepareizi salikti :)
      • Re: Grammar nazi attack

        Tos mums kontrolē cits departaments. Es šonedēļ esmu septiņas nostalģijas izkarojuse 3 dažādos medijos.
        • Re: Grammar nazi attack

          Es teicu un teikšu nostaļģija, un vēl ar uo!!!
          • Re: Grammar nazi attack

            Kaut kas traks! Kā pamatosiet, biedri?
            • Re: Grammar nazi attack

              Ar to, ka šāda forma ievēro latviešu valodas fõnētiskās īpatnības. Proti, tā nu mums iegājies — ja pirms mīkstā līdzskaņa ir cietais, arī tas paliek mīksts, lai vieglāk būtu izrunāt. Kā piemēru var minēt tādus vārdus kā kaļķi, kuņģis un muļķis. Ja svešvārdus atveido latviešu valodā, tad vajadzētu gan ņemt vērā valodas īpatnības un atveidot ar tādām skaņām, kādas latviešu valodā ir pieņemtas.
              • Re: Grammar nazi attack

                Ja Indrānu sētā bij' pieņemts pie galda gardi čāpstināt, tad arī gadījumā, kad atbrauc smalki viesi no Zviedrijas karaļnama visiem arī uzreizi bij' jāčāpstina?
                • Re: Grammar nazi attack

                  Tas būtu tāds mājiens, ka dzimtā valoda ir tāda dziļi atpalikusi pāķu mēle un kaut cik pieņemama viņa spēj izklausīties tikai tad, kad mēs mērkaķojamies pakaļ visādām smalkām ārvalstu mēlēm? Latviešu valodu tak lieto šepat uz vietas, nevis runājot ar smalkajiem viesiem, kam nostaļģija griezīs ausīs. Lietojot tavu daiļo salīdzinājumu — visi Indrānu sētā gardi čāpstina, bet viens gudrelis sāk piepeši visus mācīt, ka, nē, padomājiet, smalki ļaudis nečāpstina — lai ar tie smalkie ļaudis vispār tuvumā Indrānu sētai nav redzēti.
                  • Re: Grammar nazi attack

                    Un tāpēc vien, ka sētai tuvumā _nav redzēti_ smalkie ļaudis, Indrānu saime turpina darīties pa savai modei un, runājot līdzībās, turpināt sēt kviešus kūdras purvā, sulīgi lādot visus pērkoņus par sūtīto neražu, ja?

                    p.s. Paldies, ka atgādināji. Uz tām karstākajām pēdām būs jāpārnes arī pārējās enciklopēdijas mājup, jo te ierakstīt, ka nostalģija ar l ir minēta abās Avota izdotajās pareizrakstības un pareizizrunas vārdnīcās ir tikpat piezemēti, kā uz wikipēdiju atsaukties, jā.
                    • Re: Grammar nazi attack

                      Atradām vainīgo visām Latvijas ķibelēm! Tas tāpēc, ka mēs nostaļģiju izrunājam ar ļ!!!

                      Skaidra lieta, pārņemt sekošanas vērtas pasaules vēsmas nav nekas nosodāms. Bet pašiem tak ar līdzi jādomā.

                      Tikpat labi, līdzībās runājot, Indrānu saime varētu sastādīt savā zemītē vīnogas, vīģes un apelsīnu kokus, padzirdot, ka smalkie ļaudis kaut kur aizjūrā tādas mantas audzē un gardu muti šķiļ iekšā. Un pēc tam nopūsties, ek, neesam mēs gana smalku ļaužu, kad viss ņem un apsalst.
                      • Re: Grammar nazi attack

                        Laikam gana piespurguši nu būsim laipnās Vedjmah žurnālīti, ar jūsu atļauju ļausim ūdeņiem rāmi plūst tālāki.
                        • Re: Grammar nazi attack

                          Vajadzētu kaut kādu īpašu komūnu nodibināt, kur izkašķēties. Tad, ja briest kašķis, varētu teikt: "Izejam ārā aprunāties."

                          Pie viena būtu ļoti ērti, visi kašķi vienuviet, nav jāmedī pa komentāriem.
                          • Re: Grammar nazi attack

                            jā, lieliska iecere. un varētu saukt to par Endzelīna Dakšas, piemēram.
                  • Re: Grammar nazi attack

                    Pareizāka analoģija būs cita: ja uz Indrānu sētu amerikāneru prezidents atsūta galda piederumu komplektu, tad varētu sagaidīt, ka Indrānu sētas ļaudis ar dakšiņu nevis sev muguru kasīs, bet, nekurnot, ka ar rokām ēst ērtāk, tomēr uzlabos ēšanas higiēnu (Tu droši vien saki "higēna", jo tā tak vieglāki izrunāt) un estētiku.
                    • Re: Grammar nazi attack

                      Nu ziniet.

                      Pret šādu dzimtās mēles un tautas nonievāšanu man vairs nav, ko iebilst.

                      Kad tie paši amerikāneri svešvalodu vārdus apviļā tā, kā viņiem pierasts (paklausies, kā amerikāneri izrunā, teiksim, bona fide vai au contraire), tas ir pavisam pašsaprotami. Kad amerikāneri ēd pārtiku ar pirkstiem, arī tas ir pavisam pašsaprotami. Kad latvieši grib svešvārdus izrunāt tā, kā viņiem pieņemts, tā piepeši ir muguras kasīšana ar dakšu un pilnīgs higiēnas un aistētikas iztrūkums.
                    • Mani skumdina šī diskusija.
                      • ūja, estētfašistu jokus vairs ij nepadzīt, vai?
                        • Man uz vecumu ironijas spēja no taisnes pārvēršas sinusoīdā. Nostaļģiju neaiztikt.
              • Re: Grammar nazi attack

                Tieši tā.
          • Re: Grammar nazi attack

            Ar to jau nu gan nav jālielās.
        • Re: Grammar nazi attack

          nostaļģija nostaļģija nostaļģija nostaļģija nostaļģija nostaļģija nostaļģija
  • Vienu dienu pie Streipa uz LR1 šie bija atnākuši. Ļoti pārliecinoši izstāstīja, ka ar propelleriem ir labāk. Kāpēc, aizmirsu.
  • 1 - tā tak daša :)
    2 - propelleri gadījienā nav zem karodziņa "eko"?
    3 - nez, uz skipholi tagad tikai dašas lido? man tur netālā nākotnē viens oficiāls vizīts pa taisno no lidostas, laikam jāšedulē ar krietnu rezervīti.
    • par 3 - domāju, ceru, ka tā ir tikai sestdienās un svētdienās pie samazinātas pasažieru plūsmas. De Havilland Bombardier DashQ8-400 NextGen (jā, es māku to pateikt bez ieskatīšanās papīros! :0 ) ietilpība ir 76 pasažieru vietas. Darbadienās gan jau lido Boeing 737-300 vai nu kurš tur pagadās no tās saimes.
      Ja nu tomēr gadās lidot ar Dašu, tad pačukstēšu, ka vietu rindas ~11-16 apbēdina pie loga sēdētājus ar stipri ierobežoto ainavu - tas propellītis piemetināts zem spārna un karājas priekšā logam, bez tam paceļoties un nolaižoties šasija izbīdas un traucē skatīties pa logu vēl vairāk.
    • vēl es iesaku izvēlēties, ja ir iespēja iepriekš reģistrējoties jau redzēt, ka divrindnieku lidojamais, nesēdēt astes galā. nolaižoties mūs nenormāli purināja kā vētrā būtu, bet nē, skaists un mierīgs lejā. var jau būt arī, ka pilots vēl nebija piešāvis roku, rāvās un bremzējās pie tā manevra.
  • Lūk pēc KLM man galīgi nav skumjas. Tās retās reizes, kuras bija nācies lidot ar KLM, ir bijušas ar piedzīvojumiem. Man vienmēr ir bijusi sajūta, ka es lidoju ar pēdējo konkrētās lidmašīnas reisu pirms tā tiek norakstīta lūžņos. Ir pat bijis tas gods, kad ļotene tiek sagaidīta ar ugunsdzēju un ātrās palīdzības mašīnīti, ja nu kas....

    Savukārt uz SAS gan skatos ar skumja teļa acīm.

    • Zviedri paši gan spļaudās par SAS servisa kvalitāti un pasažieru ērtībām, un, piemēram, lidojot uz Maskavu, labprātāk izvēlas Aeroflot. Paša pieredze to apstiprina.

      Bet par KLM piekrītu. Un SAS sakarā nostaļģēju par Eurobonus sistēmu. Balticmiles priekšrocības ārpus Rīgas darbojas visai bēdīgi un ne vienmēr atbilstoši tam, ko var lasīt viņu mājas lapā.

  • Interesanti, kāpēc tādu Q8-400 ielika lidojumā uz Amsterdamu, kur taču itin viegli prognozēt, ka vairumam pasažieru būs līdzi kas vairāk par laptopu. Varbūt kārtējo reizi kāda lidmašīna bija noplīsusi un nebija ko likt vietā. Tas nepārsteigtu.
    Tai pat laikā Q8-400 ir itin piemēroti īsajos reisos, vismaz no tāda "rītā turp, vakarā atpakaļ" pasažiera viedokļa. Laptopam vietas pietiek. Vienīgais, kas kaitina, ir, ka Rīgā tādos gadījumos nokļūšana līdz lidostai obligāti notiek ar autobusu.
    Starp citu, atceros, ka to vienīgo reizi, kad lidoju ar KLM no Amsterdamas uz Rīgu, viņi arī izmantoja kaut ko neganti šauru un miniatūru. Bagāžas plauktos vietas pietika aptuveni vienam laptopam.

    Pašam gan cita sāpe - aB murgainais ziemas saraksts, kur ir pazudis manis ļoti iecienītais reiss Stokholma - Rīga 17:40. Reisa pazušanas sekas tādas, ka līdz pat pavasarim man būs jāizvēlas (īstenībā izvēle ir stipri nosacīta), vai no Stokholmas uz Rīgu atpakaļ braukt jau pusdienlaikā vai arī jākvern tur teju līdz deviņiem vakarā, aizmirstot par atgriešanos mājās pirms pusdivpadsmitiem vakarā var aizmirst. Kāpēc reiss pazudis, nav skaidrs, jo visas tās reizes, cik lidoju oktobrī, lidmašīnas bija pilnas. Tāpēc atrunas par tūrisma sezonas beigām disonē ar veselo saprātu, bet citi iemesli prātā nenāk. Un tas rada skumjas un nemieru.
  • reiz uz varšavu ar lotu bija 'sens' propellers. tajā pārvietoties mans 186 garais vīrs varēja tikai pieliektu galvu. bombardierī varēja stāvēt taisns. ))

    krata gan un purina šos nabaga propellerīšus un nolaižoties jo īpaši. nepatīkami
  • Es ar līdzīgu propelleri vienreiz lidoju uz Strazdburgu. Tikai vot kas tā bija par kompaniju? SAS?
    Nu vārdsakot, airbaltiks nav vienīgais, kas šitā blamējas.
Powered by Sviesta Ciba