kihelkonna - mazzaķa hronikas: dzīvnieku maize un cita lasīšana [entries|archive|friends|userinfo]
kihelkonna

[ website | kihelkonna - apdzīvota vieta sāremā salā ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

mazzaķa hronikas: dzīvnieku maize un cita lasīšana [5. Jan 2014|10:05]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
[Tags|, ]

atnesu no veikala maizi, lieku uz galda.
es gribu ēst, paziņo mazzaķis. dzīvnieku maizi.
dzīvnieku maizi? paskatos uz iepakojuma, tur rakstīts "dzīvā maize". cik varu atcerēties, neesmu viņam šo nosaukumu priekšā lasījusi.

pirms gada ziņoju par mz lasītprasmi.
http://klab.lv/users/kihelkonna/326660.html
http://klab.lv/users/kihelkonna/335441.html#cutid1
un vairāk neko nerakstīju. jo patiesībā nav saprotams, vai viņš prot lasīt vai neprot.
viena lieta ir, ka mazi bērni labprāt ielāgo (ja viņiem parāda) vārdus pēc izskata. lielos uzrakstus uz iepakojumiem, veikaliem, vēl šur tur. tā salasās vairāki desmiti vārdu. bet tā nav īstā lasīšana. otra lieta, arī grāmatās ir daudz vārdu, kurus pēc atkārtotas parādīšanas bērni labprāt iegaumē, dažreiz pat ar visiem teikumiem. tā sanāk vairāki simti vārdu, kurus bērns "izlasa" arī tad, ja ieraudzījis kaut kur citur. un tur ietilpst gandrīz visi bieži lietojamie un īsie vārdi.

cita lieta ir lasīšana pa burtiem. kaut kad bērnam pielec un viņš sāk šifrēt vārdus pa burtiem.

nu un lūk, ar mazzaķi tas ir grūti saprotams. citiem varbūt liekas, nu kas tur liels, paprasi viņam, lai palasa. bet šajā vecumā bērniem sasodīti nepatīk jebkāda atprasīšana. es to zinu, un neprasu arī. gada sākumā bija skaidrs, ka viņš var salasīt neredzētus divburtu un trīsburtu vārdus. visādus ak un oi. pavasarī bijām vienā putnu novērošanas tornī, kur kāds ar krāsu uz sienas bija uzpūtis NIK. Tur rakstīts NIK, teica mz. no šādiem sīkumiem bija jāspriež par mz lasīšanas sajēgu. interesanti taču. mežaparka rotaļaukumā uz visiem objektiem bija iegravēts ražotājs LAPPSET. mz vispirms teica (bez uzaicinājuma), ka tur rakstīts lapsa, pēc tam ka lāpsta. tas, ka viņš izlasa kādu vārdu bērnu grāmatā, īsti nav izmantojams progresa novērtēšanai, jo es kādreiz ar pirkstu norādīdama esmu to izlasījusi priekšā.

šoruden viņš ir sācis šifrēt garākus vārdus. redzot vārdu "govij" viņš izlasa "govij", tātad ievēro arī galotni. lasa ielu nosaukumus. šad tad atļaujos slepus atprasīt. piemēram, lasām kopīgi grāmatu. "te rakstīts "paslēptie burkāni"", saku. "nē, paslēptie dārgumi", izlabo mazzaķis. bet pēc trešā šāda testēšanas mēģinājuma mz paziņo, ka neko neteikšot. bet šā vai tā, ir atšķirība. viņš jūtami lasa vārdus.

kopš pirmās šifrēšanas ir pagājis gads. šai laikā neesmu iespringusi uz procesu, un tas laikam ir lēns progress. pa starpu bija vairāki mēneši mazmurkšķa slimības, un tad vispār neko ar mz nedarīju, un pēc tam viņš likās visu aizmirsis. mazmurkšķim savulaik pagāja tieši gads no atsevišķu vārdu lasīšanas (4.5) līdz teikumu lasīšanai (5.5). arī neiespringu uz mācīšanu, ja nu divas reizes pa nedēļai.

man ir arī viedoklis par agro lasīšanu kopumā.

1. agrā lasīšana pati par sevi nedod nekādu advancētību. ir citas lietas šajā vecumā, kuras būtu jāpieskata. nav nekādas vajadzības atsevišķi iespringt uz lasīšanu 3 gadu vecumā.

2. nekādu skādi arī tā nerada.

3. agrā lasīšana parasti ir neplānots blakusprodukts laikam, kas pavadīts kopā ar pieaugušo skatoties grāmatas. grāmatošana ir vēlama un pēc tās būtu jātiecas. tas arī ir iemesls, kāpēc agrie lasītāji parasti ir diezgan sekmīgi. ne jau pašas lasītprasmes, bet daudzo kopīgi ar pieaugušo skatīto grāmatu dēļ.

4. hiperleksija (pārmērīga agrā lasīšana uz runāšanas un socializēšanās rēķina) nevienam no maniem bērniem nedraud. ir diezgan smieklīgi lasīt šādus brīdinājumus veltītus neautistiskiem bērniem.


UPD
mz apmācība iet zem virsraksta "input only". tas ir, lietas parāda, pastāsta, bet nekad neatprasa, neprasa, kas tas ir.
labs skaidrojums par to, kāpēc nevajag atprasīt - http://www.youtube.com/watch?v=DygFZddpkxI
Linkir doma

Comments:
[User Picture]
From:[info]pikaczu
Date:5. Janvāris 2014 - 11:31
(Link)
mums tieši logopēds izmantoja metodi, kur pamatā bija lasīšana kopā ar pa zilbēm, tāpēc man šķiet dīvainas tās runas, ka nevajag bērnam ļaut pārāk agri lasīt
mūsu puika arī atpazīst kādu duci (varbūt vairāk, es nezinu) vārdu
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:5. Janvāris 2014 - 12:04
(Link)
ja māca dajebko pa vecam (vienreiz parāda un tad daudzas reizes atprasa agresīvā tonītī), tad tiešām labāk vēlāk. turklāt vairumam cilvēku mācīšanās asociējas ar ieģipsētu sēdēšanu solā, ar mokpilnu seju. arī tad labāk vēlāk.
[User Picture]
From:[info]tante
Date:5. Janvāris 2014 - 11:38
(Link)
agrlasīšana ir nepieciešama, ja tu vēlies attīstīt bērnā spriestspēju un iemācīt viņam veidot pašam savu viedokli..
plus pie tā - bērns, kurš sācis iemīlēt lasīšanu jau agrā bērnībā,ir daudz nosvērtāki veiksmīgāks pieaugušo dzīvē, kā tāds, kuram ar lasīšanu un lasāmā izvēli ir problēmas..
[User Picture]
From:[info]klusums
Date:5. Janvāris 2014 - 11:49
(Link)
Šausmīgi nepiekrītu. Saliktas saistības, kur to nav.
[User Picture]
From:[info]tante
Date:5. Janvāris 2014 - 12:04
(Link)
nu, protams, ka tu drīksti nepiekrist ;))
es te vienkārši savus dzīves novērojumus piefiksēju :DDDDD
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:5. Janvāris 2014 - 12:15
(Link)
man liekas, vienā gadījumā cilvēki attīsta spriestspēju lasot, citā gadījumā viņi tās attīsta sakarīgi sarunājoties ar pieaugušiem. otrais variants man liekas labāks, turklāt pazīstu dažus cilvēkus (ieskaitot manu lauleni), kuri galīgi nelasa grāmatas, bet man šķiet gudrāki (tajās jomās, kas man liekas svarīgas) par mani (lasītāju). nu, trešā gadījumā cilvēks nelasa, un neviens ar viņu bērnībā nerunā par pieaugušo lietām un par pasaules iekārtojumu, tas būtu tas, kuram problēmas.
[User Picture]
From:[info]tante
Date:5. Janvāris 2014 - 12:23
(Link)
vispār jā - tā sarunāšanās arī daudz ko nozīmē..

ai, un vispār - tā bērnu audzināšana ir Tik Sarežģīta un brīžam pat Nesaprotama, ka man patiešām nav skaidrs KĀ Riktīgi dažiem izdodas izaudzināt sakarīgus cilvēkus a dažiem nesakarīgus :))
[User Picture]
From:[info]extranjero
Date:5. Janvāris 2014 - 11:46
(Link)
Negribētu piekrist, ka lasīšana pa vārdiem vai zilbēm nav īsta lasīšana. Ir valodas, kur tikai tā arī dara. Protams, fonētiskā rakstība ir milzīgs pluss, jo ļauj šo procesu maksimāli vienkāršot. Pārsteidzoši gan ir tas, ka mz sāk no sarežģītā gala :)
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:5. Janvāris 2014 - 11:59
(Link)
angļu valodā parasti lasīšanu sāk ar veselajiem vārdiem; bērnu dārzā katram ir jāiegaumē vairāki dasmiti vārdu pēc izskata (sight words), un fonētisko lasīšanu māca vēlāk. latviešiem kaut kā šī pieeja nav pazīstama, un par lasītāju tiek izziņots katrs, kas zina, kā izskatās viņa vārds.
vārdu pazīšana nav īstā lasīšana tikmēr, kamēr bērns nevar izlasīt tādus vārdus, kādus agrāk nav redzējis. man abi bērni zina vairākus desmitus vārdu no pusotra gada vecuma, tāpēc zinu atšķirību. starp vārdu pazīšanu un lasīšanu mierīgi var paiet vairāki gadi.
[User Picture]
From:[info]jojo
Date:5. Janvāris 2014 - 12:26
(Link)
Agnese lasa abās valodās, angliski labāk un daudz raitāk kā latviski. tas par labu vārdu lasīšanai. kaut gan, viņiem arī māca lasīt fonētiski.
[User Picture]
From:[info]jojo
Date:5. Janvāris 2014 - 12:27
(Link)
latviski viņa sāka lasīt (saprata, kā burti veido vārdu) pērn pirms Ziemassvētkiem, angliski dzirdēju viņu lasām tikai šogad, pēc skolas sākšanās.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:5. Janvāris 2014 - 12:29
(Link)
:) angļu valoda nav fonētiska (vairums vārdu nelasās tieši tā, kā rakstīts), tāpēc tur laikam vajadzīga citādāka pieeja :)
[User Picture]
From:[info]antuanete
Date:5. Janvāris 2014 - 13:30
(Link)
Es par to nebiju iedomājusies, līdz izlasīju Baltic Outlook ievadrakstu, kam autors ir Robert's Books īpašnieks, kuram bērni arī ir bilinguāli. Viņš atzīmēja, ka latviski iemācīties lasīt ir daudz vieglāk, jo mūsu rakstība ir viennozīmīgi fonētiska, kamēr angļu valodā ej nu iestāsti bērnam, kāpēc vieni un tie paši burti izlasās dažādi (jo, kā valodā ar senu vēsturi, tur ir daudz nekonsekvenču). Ideja, ka lasīt mācās, vispirms iegaumējot veselus vārdus, ir visai racionāla.
[User Picture]
From:[info]jojo
Date:5. Janvāris 2014 - 13:49

(Link)
viņiem māca lasīt gandrīz fonētiski, paldies par skaidrojumu, piem ou oo ee un tml burtkopas māca kā vienu skaņu.
[User Picture]
From:[info]jojo
Date:5. Janvāris 2014 - 13:50
(Link)
man liekas, viņi to sauc par phonics.

enīvei, angliski viņa lasa raitāk nekā latviski.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:5. Janvāris 2014 - 13:58
(Link)
phonics ir alfabēts, burti. bet tas varētu būt skolas efekts; angliski taču viņai liek rakstīt katru dienu, un tu diez vai esi tikpat centīga :) forši, ka uzturi valodu tādā līmenī :)
[User Picture]
From:[info]extranjero
Date:5. Janvāris 2014 - 14:54
(Link)
Tā jau ir. Es tikai ironizēju par to "īsto" lasīšanu, jo pēc šādas pieejas japāņi neprot īsti lasīt, jo pat izglītots pieaudzis cilvēks var ieraudzīt savā valodā rakstītus vārdus (kandži), kurus neprot izlasīt. :)
[User Picture]
From:[info]krii
Date:5. Janvāris 2014 - 12:50
(Link)
Fonētiskās lasīšanas iemaņas izrādās ļoti noderīgas tad, kad cilvēks sāk apgūt svešu alfabētu, kas parasti notiek jau pieaugušā vecumā. Es zinu, ka, lasot latviešu un krievu (daļēji arī angļu un vācu) valodā, es atpazīstu vārdus kā vienotus simbolus, taču apgūstot arābu un gruzīnu alfabētus, nācās apjaust, cik svarīga ir prasme "atšifrēt" atsevišķos burtus, cik ātri mēs to aizmirstam un cik mokoša var būt tās apgūšana no jauna. Pieļauju, ka, jo agrākā vecumā cilvēks ir apguvis fonētisko lasīšanu, jo vieglāk viņam šo prasmi atsvaidzināt nepieciešamības gadījumā vēlāk.
From:[info]ninona
Date:5. Janvāris 2014 - 15:57
(Link)
Novērojot M lasītprasmes attīstību, teiktu, ka Mazzaķis uztver vārdā pazīstamus burtu savienojumus (no citiem vizuāli pazīstamiem vārdiem) un tos savelk kopā sev pazīstamā vārdā. M bija šis posms aptuveni pirms gada. Varēja arī izlasīt īsus vārdus (ola, ods, māja, kāja, lapa, koks utt.)

Tagad māk izlasīt pa burtiem, bet rakstīšana viņai vedas stipri labāk.
Principā viņa savos 5g7m spēj lasīt pa vārdam (drošības labad pirms tam burtojot) lielajā un mazajā drukā, bet teikumus neveido. Savukārt raksta gramatiski pareizus vairākvārdu teikumus, vienīgi pareizrakstība kļūdaina - aJta utt., un nezina par pieturzīmju lietojumu.

Man ir priekšstats, ka agri apgūst burtus, lasīšanu utt. bērni, kuriem ir iespēja šo informāciju no pieaugušajiem iegūt. Faktiski nevis tiekot mācītiem, bet vienkārši jautājot, interesējoties. Viņi jau ātri visu apgūst. Bet tam diezgan svarīgi ir cieša atrašanās kontaktā ar pieaugušo. Teiksim M grupiņā ir bērni, kuri no 2 gadu vecuma ikdienu vada BD barā un tagad (5+ gadu vecumā) atbilstoši programmai mācās burtus. M BD aizgāja 4 gados, kad burtu mācīšanās posms bija sēēēn pagājis.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:5. Janvāris 2014 - 16:24
(Link)
grūti teikt; katrs gadījums ir citādāks. par mazmurkšķa lasīšanas sākumu es skaitu dienu, kad viņa veikalā pateica "tur rakstīts "jaunas preces"" (nebiju viņai tādu vārdu rādījusi), un tālāk viss notika diezgan vētraini; gadu vēlāk viņa jau tekoši lasīja mazzaķim priekšā grāmatas, un es tā lēsu, ka ir virs 60 vārdiem minūtē.

mazzaķi par droši lasošu uzskatīšu tad, kad viņš izdarīs šo http://klab.lv/users/kihelkonna/267135.html . bet mēs parasti ejam pa citu ceļu :)

mani nereti moka sirdsapziņa, ka par maz ar bērniem nodarbojos. bet kad satieku tādu tipisku bērnudārznieku, kurš nepilnos 6 gados, piemēram, nezina pašreizējo gadalaiku, un citus arī nē, tad galīgi apmulstu.
[User Picture]
From:[info]puuce
Date:5. Janvāris 2014 - 21:40
(Link)
es saku lasit loti agri, rakstit -pirms tam (saucu sev pa burtiem vardu un pierakstiju). sofi pagaidam turam pie latviesu burtiem, kamer varam izvairities no sajukuma starp anglu/latviesu lasisanas metodem. bet vinu lasisana erm ipasi neinterese (burtus pazist un raksta pati, gramatas mil, var ilgi un dikti klausities prieksalasisanu, reizem pajauta, kas rakstits te vai tur).