antiprojekcija ([info]antiprojekcija) rakstīja,
@ 2021-10-23 13:38:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Lēnā vardarbība
Lai novērstu pārmetumus, ka rakstu tikai par covid, padalīšos ar samērā jaunu jēdzienu, kas (vismaz man) daudzas lietas ļauj ieraudzīt jaunā gaismā. Šis jēdziens ir "lēnā vardarbība" (slow violence), un gluži kā parastās vardarbības gadījumā, to parasti motivē alkatība vai varaskāre, bet sekas ir ciešanas, naids un notrulināšanās. Pats jēdziens cēlies no vides pētniekiem (piesārņojums ir kanoniskais piemērs), bet es to mēģināšu pārnest uz ikdienas situācijām, lai to padarītu taustāmāku.



Ar lēno vardarbību tiek saprasta vardarbīga rīcība, kas ir tik ļoti izstiepta laikā (un bieži telpā), ka tā ir gandrīz vai nemanāma. Pat, ja kāds gadījums tiek celts gaismā, tas parasti skar tik daudz cilvēku, likumu, sabiedrības normu, ka neviens vainīgais netiek ne atrasts, ne sodīts. Patiesībā, tieši pretēji, daudzas lēnās vardarbības formas kapitālistiskā sabiedrībā ir pilnīgi normalizētas un akceptētas. Minēšu trīs piemērus:

1) Pārtikas industrijas prakse ražot neveselīgus produktus ar absurdu cukura, sāls, un piesātinātu taukvielu saturu. Mēs zinām, ka šāda pārtika daudziem cilvēkiem izraisa atkarību, un noved pie ļoti daudzām smagām veselības problēmām - aptaukošanās, diabēta, sirds un asinsvadu slimībām, utt. Šī lieta tiek praktizēta, jo ļauj viegli izkonkurēt veselīgāku pārtiku, - uz sabiedrības veselības rēķina. Ražotāji to dara pilnīgi apzināti, un dažādos veidos cenšas šos faktus maskēt (skat., piemēram "sporta" dzērienus, vai "0% tauku" produktus, kas par 60% sastāv no cukura, utt).

2) Reklāmas industrija (ieskaitot tās ietekmi kino, influencerus, un visu pārējo), kas bez ierobežojumiem mūs bombardē ar nereāliem tēliem (gan augumiem, gan "dzīves stilu"), liekot justies neadekvātiem, un liekot aizvien vairāk tiekties pēc materiāliem labumiem un "statusa". Vai ir kāds brīnums, ka cilvēki dzīvo depresijās un bailēs, un ir gatavi pārstrādāties līdz bezsamaņai, lai tikai spētu nodrošināt saviem bērniem "adekvātu" dzīvi? Nav noslēpums, ka šīs lietas tiek darītas apzināti un ciniski, jo tieši šī nepilnvērtības sajūta ir lielākais dzinulis drudžainai patērēšanai, cenšoties novērst trūkumus, kuru nav.

3) Mūsu valsts ļauj mocīties vai mirt daudziem cilvēkiem ar ārstējamām slimībām, kuras nemaz nebūtu tik dārgi ārstēt. Tas attiecas gan uz vēzi, kur pacienti bieži tiek ārstēti ar "lētākām" zālēm, gan uz apmaksāto medicīnas pakalpojumu rindām, dēļ kurām cilvēki līdz ārstēšanai nonāk novēloti, gan zāļu "līdzmaksājumiem", kas bieži nozīmē, ka cilvēki nevar atļauties zāles (lieto "katru otro dienu"). Svarīgi apzināties, ka šis nav līdzekļu jautājums, bet gan prioritāšu. Protams, mūsu klusēšana tiek nopirkta padarot mūs par "līdzzinātājiem", jo "ietaupām" dažus procentus nodokļos.

Dziļi iekšā mēs šo vardarbību jūtam - ne velti lepojamies, ja pašiem no tās izdodas izmukt ("es ievēroju veselīgu diētu", "uz mani reklāmas nestrādā", "es eju tikai uz ARS"), taču ideoloģiski šīs prakses ir tik tālu normalizētas, ka tās vai nu neapiznāmies, vai vienkārši automātiski vainojam upuri ("nebūtu pieprasījuma, nebūtu piedāvājuma"). Kā jebkura vardarbība, arī šī degradē ne tikai pašu varmāku un upuri, bet arī visus, kas to pieredz no malas.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]extranjero
2021-10-23 14:59 (saite)
Par reklāmas slikto ietekmi es pilnībā piekrītu, bet (3) par vēzi ir bulšits – tu esi uzķēries bigpharma reklāmām. Vēzis ir grūti ārstējams, ir vēža veidi, kas labāk padodas ārstēšanai, bet vairumā gadījumā diemžēl nav. Dārgākas zāles bieži pagarina dzīvildzi tikai par dažiem mēnešiem.

Ir tā, ka Latvijā medicīnā ir liels bardaks, arī attiecībā uz zālēm. Diemžēl, politiski tas ir grūti risināms jautājums, jo cilvēki, kas pareizi norāda uz šīm problēmām, kā, Dr. Apinis, tiek marginalizēti.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]antiprojekcija
2021-10-23 15:38 (saite)
Nezinu, varbūt. Konkrētais piemērs, kas man bija prātā, kad rakstīju, bija saistībā ar kādu gadījumu, kad cilvēkam ārsts konkrēti pateica - lūk, pasaulē šim vēzim lieto šādu ķīmijas terapiju, Latvijā tikai no savas kabatas (ar izmaksām desmitos tūkstošu). Negāja runa par dzīves ilgumu, bet gan par mazākiem blakusefektiem, un līdz ar to labāku dzīves kvalitāti.

Bet jā, tāpēc jau rakstīju, ka nosaucot šo uzvedību par vardarbību, tas ļauj to ieraudzīt taustāmāk - mēs nepalīdzam, kaut arī varētu to diezgan viegli atļauties.

Par Apiņa marginalizāciju laikam kaut ko esmu palaidis garām - vai tad viņš nav ārstu biedrības prezidents? Neizklausās marginalizēts. Esmu tikai ievērojis, ka viņš dara dieva darbu, populārajā presē informējot sabiedrību par veselīgu dzīvesveidu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 16:04 (saite)
Loģiski, ka vienmēr ir aprēķins par QALY izmaksām. Latvijā šī latiņa ir zemāka, jo valstij ir mazāk līdzekļu. Bet tas jau nav nekas neparasts. Tā dara visur.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Anonīms)
2021-10-24 05:31 (saite)
nez kā ar vēzi, bet cik esmu dzirdējis HIV Latvijā tiek izmantoti tie paši medikamenti kas pirmajā pasaulē, kamēr, salīdzinājumam, Baltkrievijā "iepriekšējās paaudzes" (BY dzīvojoša HIV+ cilvēka vārdi) ar lielākām blaknēm, extranjero lūdzu palabo mani ja kļūdos

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]fedrs
2021-10-23 15:58 (saite)
Dr. Apinis pats sevi marginalizēja 2002. gadā. Vai kāds, kurš nesirgst ar amnēziju, vairs viņā klausīsies.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 16:05 (saite)
Nezinu gan, ko tad šis izdarīja 2002. gadā, bet diez vai tas ir iemesls viņā neklausīties.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]krii
2021-10-23 17:41 (saite)
Viņš ar absolūti stulbu gājienu nogremdēja savu toreizējo partiju "Jaunais Laiks" tieši pirms vēlēšanām.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]fedrs
2021-10-23 17:48 (saite)
Latvijas ceļu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 18:10 (saite)
Partijas ir mēsli pēc definīcijas. Tas droši vien ir vēl lielāks iemesls viņā ieklausīties.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]fedrs
2021-10-23 18:18 (saite)
Šaubu nav. Taču mēs runājam par personu, kura izgāza partiju, kuras sarakstā pats kandideja. Jeb, kā tagad stilīgi teikt, iešāva pats sev kājā. Labs iemesls apšaubīt viņa adekvātumu un spēju novērtēt iespējamās sekas savai rīcībai.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 18:21 (saite)
https://www.tvnet.lv/6270429/pretruniga-informacija-par-apina-vainu-skrejlapu-lieta

Pēc šī vispār šķiet, tur vispār Apinis nav vainojams. Viņš ieradās sniegt liecības kaut kādā lietā (iespējams, lai tikai pateiktu, ka nekā par to nezina), bet tika izplatītas baumas, ka viņš ir par kaut ko atzinies.

Par ko konkrēti viņu vaino? Mani pārsteidz, cik ļoti cilvēki uzķeras uz baumām, lai gan laikam nevajadzētu būt pārsteigtam.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]fedrs
2021-10-23 18:36 (saite)
Aizmirsu, ka ar reliģiskiem fanātiķiem sarunaties nevajag.
Lai nu kā, tolaik par tavu Jēzu tika publicēts daudz vairāk informācijas. Gan pirms, gan pēc tevis īpaši atlasītā rakstu gabala. Piemēram šis:
https://www.tvnet.lv/6269775/lc-padzen-peteri-apini

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 18:42 (saite)
Es vienkārši ierakstīju google apinis latvijas ceļš 2002. gads.

Šeit arī ir skaidri teikts, ka viņš nav ne publicējis, ne arī izplatījis šīs skrejlapas. Šķiet, ka to arī neviens neapstrīd. Kāds bija rīkojies ļoti neprofesionāli, un šie neprofesionālie cilvēki tad arī atrada grēkāzi – cilvēku, kurš, iespējams, ir kādos citos apstākļos izteicis savas privātās domas par citu partiju.

Es arī cibā rakstu daudzas lietas, kuras plašāk nopublicētas radītu lielu skandālu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]extranjero
2021-10-23 18:45 (saite)
Un arī šis:

Pēteris Apinis: “Tajā lietā mana rīcība ir zināmas informācijas esamība, kuru es esmu paudis tikai tiesību sargājošajiem orgāniem, esmu apsolījies to tālāk nepaust.”

Ja esi parakstījies izmeklētājiem par informācijas tālāku nesniegšanu, tad loģiski būtu sagaidīt no cilvēka, ka viņš to ievēros. Ja tu uzskati, ka viņš par šī solījuma ievērošanu ir atlaižams no partijas, tad tas ir diezgan stulbi.

Šis drīzāk parāda, cik stulbs bija LC, un Apiņa kļūda bija ar viņiem sasaistīties.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]antiprojekcija
2021-10-23 19:21 (saite)
Da nu tur, cilvēks pirms 20 gadiem ieķēpājās muļķīgā afērā, un tika pataisīts par grēkāzi. Vai tas tiešām nozīmē, ka viņā pat nav vērts klausīties?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]hedera
2021-10-23 20:32 (saite)
Es neesmu baigi sekojusi līdzi Apiņa aktivitātēm, bet cik nu viņš kaut kur ir nonācis manā redzeslokā, tad parasti ar rakstiem, kas dikti velk uz "daba dziedē" retoriku. It kā jau nekas tāds slikts - mudina cilvēkus uz veselīgu dzīvesveidu un tā, bet man šķiet, ka brīžiem viņš tomēr bīstami pietuvojas tam pasaulskatījumam, kur visas kaites var izārstēt ar C vitamīnu un rīta krosu. Cik saprotu, tad tagad covid sakarā viņš tieši ar to pašu ir izcēlies - ne jau pilnīgs mapats, bet tomēr minimizē riskus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]antiprojekcija
2021-10-23 21:54 (saite)
Popularizēt veselīgu dzīvesveidu ir super, un Latvijā ļoti nepieciešams, par to es esmu gatavs piedot pārmērīgu entuziasmu (kamēr vēl nesaka neiet pie ārsta).

Par to covid gan, izskatās, ka vecums nenāk viens... :(

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 22:20 (saite)
Es visu nelasīju, bet tas, ka pārslimošana ar kovidu rada imunitāti, kas piemērojama vakcinācijai, ir patiess fakts. Ne jau velti ES sertifikāts atzīst pārslimošanu (gan tikai uz 6 mēnešiem, bet ierobežojums ir vairāk birokrātisks nevis zinātniski pamatots).

Kāpēc arī pārslimojošiem iesaka vakcinēties, ir nedaudz cits iemesls. Pirmkārt, solidaritāte, otrkārt, ir daļa, kas uzskata, ka ir pārslimojuši, bet patiesībā nav.

Šis raksts ir Apiņa labā.

Tāpat, Apinis nu galīgi neraksta tikai par veselīgu dzīvesveidu. Vairums viņa rakstu ir par nopietnu veselības politiku – atbilstoši pasaules vadlīnijām. Tieši tā, kā mums UK to māca un praktizē. Tikai Latvijā pie varas esošie idioti to noraida, un muļķo tautu.

Labs piemērs viņa atbalsts, ka vakcinācijai jau no paša sākuma vairāk vajadzēja piesaistīt ģimenes ārstus. Tagad valdības vakcinācijas politika ir izgāzusies šīs kļūdas dēļ. Tas vēlreiz ir plus Apinim, nevis viņa kritiķiem.

Apinim varbūt pietrūkst diplomātijas vai smalkjūtības sadzīvot šajā pīļu dīķī. Neviens nav perfekts. Bet no medicīnas viedokļa viņš neko tādu nepareizu nesaka.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]antiprojekcija
2021-10-23 22:40 (saite)
Par Tevis minētajām lietām visam piekrītu, un es arī joprojām uzskatu, ka viņš kopumā ir pozitīvs tēls LV informācijas telpā, kaut vai tāpēc, ka ir gandrīz vienīgais ārsts, kurš publiski runā par šīm lietām (vismaz neatceros kādreiz viņa publikācijās kaut ko nepareizu redzējis - arī gan speciāli nesekoju).

Tā bīstamā lieta, kas bija minēta rakstā, bija teksti par to, ka veselīgi dzīvojot no covid nekas nedraud. Pirmkārt, tā vienkārši nav patiesība, bet, otrkārt, noteikti ir veicinājis nevakcinēšanos viņa lasītāju starpā. Ta ir tāda liela komunikācijas kļūda, manuprāt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 23:31 (saite)
Nedomāju gan, ka viņš tieši teica, ka veselīgi dzīvojot nekas nedraud. Viņa raksts par veselīgu dzīvesveidu bija saistībā ar to, ka fiziskās nodarbības ārtelpās ir ļoti drošas un pat vēlamas – atšķirībā piemēram, no mājsēdes, tas ir, atrašanos nevēdinātās telpās.

Tāpat, neesmu lasījis, ka viņš noliegtu, ka kovids ir bīstamāks gados vecākiem cilvēkiem nekā jaunākiem. Tie, kas argumentē, ka liela daļa mirušo ir bijuši pilnīgi veseli, nedaudz noklusē šo cilvēku vecumu.

Otrkārt, viņš vienmēr ir ārkārtīgi uzsvēris vakcinācijas nozīmi. Arī pats vakcinējies, lai gan bija saķēris kovidu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]extranjero
2021-10-23 18:16 (saite)
Varbūt arī pateiksi konkrēti, ko tieši viņš izdarīja? Es pieļauju, ka lietas bija pavisam citādas, nekā kritiķi apraksta.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]neraate
2021-10-23 17:30 (saite)
negribētos piekrist. skaidrs, ka vienmēr būs cilvēki, ko nevar izārstēt un kas uzķeras uz citzemju maksas klīniku skaistajiem solījumiem un vāc ziedojumus, bet ļoti bieži labi ārstējamus vēžus neārstē, kamēr nav pienākusi stadija x, un tad tikai drīkst rindā un tad attiecīgi darīt to, kas jādara, tādā secībā, kā jādara. vai ar jūsu naudu, lūdzu, par daudziem tūkstošiem uzreiz.
ja nu tiešām neticas, ir pēdējo 2 gadu laikā gan internetā atrodami pieredzes stāsti, gan izlasāmas grāmatas kur šis atklājas visā tā krāšņumā un skaudrumā. "Tango ar diviem misteriem V" piemēram. un tiem, kuriem valsts apmaksātā konkrētā terapija nestrādā, laipni lūgti mēģināt konsilijā izsist līdzekļus, bet konsilija viedokli ļoti bieži ietekmē tas, cik vispār konkrētajam mērķim nesen ir izbeigušies konkrētā gada budžeta līdzekļi nevis cik konkrētā terapija būtu ieteicama pacientam. tikai no nākamā gada valsts apmaksās krūšu rekonstrukciju pēc vēža, šobrīd apmaksāja dažām un arī ne visus summu, kas daudziem cilvēkiem ir šķērslis, ja negūst ienākumus un iespējams no savas kabatas jāsedz labi ja tikai daži tūkstoši par ķīmijterapiju.
ir kaut kādi apmaksāti zarnu vēža skrīningi, bet valsts apmaksātam proktologam vizīti ar ģimenes ārsta nosūtījumu ir jāgaida gads un ilgāk. un tos 40 eiro par maksas vizīti ne visi var samaksāt, nav arī tā, ka šāds speciālists būtu katrā kaut vai lielākā pilsētā, pat ja ir divas klīnikas, kas piedāvā izbraukuma vizītes.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-23 18:15 (saite)
Kur neārstē vēzi, kamēr nav pienākusi stadija x? Vispārīgais princips ir, ka jo ātrāk sāk ārstēt, jo labāki rezultāti. Interneta bēdu stāstus nepiedāvāt, jo kā tajos atšķirt ticamu informāciju no blēņām?

Tas nenozīmē, ka Latvijas medicīnā nav bardaks. Bet man gribas dzirdēt konkrētus piemērus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]neraate
2021-10-24 12:14 (saite)
Vēlreiz atkārtoju: grāmata Tango ar diviem misteriem V. Nevis gaudu stāsts, bet reāla pieredze 20.gadā ārstējot krūts vēzi. Daļa ķīmijterapijas jāapmaksā pašai, ap 20 tkt. Nebija uzrakstīts kā beidzās, kur naudu dabūja, bet uz ķīmijterapiju brauca.
Palasi, ko raksta un komentē un intervijās stāsta onkoloģijas pacientu biedrības, ārsti-onkologi. Nekas daudz nav mainījies. Arī C hepatītu ārstē no 3.stadijas, kamēr tā nav, pērciet zāles paši vai gaidiet.
Pagājušajā gadā no dzīves aizgāja jauna sieviete, jo Latvijā konkrētā iekārta bija saplīsusi, dzemdes kaklu nevarēja apstarot, kamēr sarunāja, ka valsts apmaksās, kamēr atrada, kur tuvajās ārzemēs to var izdarīt, jau bija par vēlu, cilvēks nomira. Nē, nu šobrīd ir panākts, ka VM apmaksās bez vārda runas un ārzemju slimnīcām zvanīs mediķi, kas saprot vai ir jēga un var paspēt. Tie nav atsevišķi gadījumi, tā ir sistēma

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2021-10-24 13:08 (saite)
Šādas grāmatas raksta, lai ar to pelnītu, nevis analītiski informētu. Pat grāmatas reklāmas ievadrakstā ir nekorekti uzrakstīts, ka viņa bija mantojusi vēzi (nevis tikai mutāciju, kas rada daudz lielākus riskus), tāpēc uzticamība nav augsta. Vispārīgi BRCA 1 ir ļoti smags gadījums, kur neko daudz nevar palīdzēt.

Cik zinu, C hepatītu ārstē jau no jebkuras stadijas, bet vispirms ar lētajām zālēm ar 50% efektivitāti. Zinātāji pasūta Harvoni no Indijas. Politiķi jau gribēja to nepieļaut.

Par pēdējo gadījumu

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?