Chloroform Sauna ([info]martcore) rakstīja,
@ 2011-09-05 13:29:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
vakardien aizdomājos par to, kā tomēr cilvēks sev definē ļaunumu. vadoties no kanta imperatīva pieņemsim, ka ļaunums ir tas, kas sagādā citiem ciešanas (kamēr labums ir tas, kas dara citus laimīgus). piemēram, kā cilvēks definē sev ļaunumu attiecībā uz dzīvnieku pasauli?

skaidrs, ka nosist odu vai mušu ir štrunts. a kas nav štrunts? štrunts nav nosist bizbizmārīti. bizbizmārīti cilvēks ar knipi aizsitīs prom, kamēr odam parakstīs galējo spriedumu. varētu teikt, ka bizbizmārīte atšķirībā no oda pirms nāves mocīsies - respektīvi, cilvēkam ir diezgan pofig uz nāvi, runa ir tieši par ciešanām kā ļaunumu.

diemžēl šis pieņemums neiztur nekādu kritiku, un bizbizmārīte nav augstākais punkts, kur sākas humānisms. cilvēks tikpat mierīgi zamočī peles un žurkas, kuras mocas pirms nāves. varētu teikt, ka peles cilvēkiem traucē, bet traucē jau arī bizbizmārītes. a, piemēram, čūskas nevienu īpaši netraucē, tomēr nobliezt čūsku skaitās dizgan pačotna, un bez kādiem sirdsapziņas pārmetumiem, it sevišķi, ja daži pilsoņi mēdz vainot tieši čūsku visos grēkos, nevis testosteronu un estrogēnu. tāpat zivis ezeros arī nevienam netraucē, taču cilvēks makšķerē bezmazākās nožēlas.

varētu apgalvot, ka cilvēkam ir vairāk žēl pūkainu zvēreļu, nekā nepūkainu. tiešām - visas šīs peles, žurkas, čūskas un kurmji cilvēkam šķiet nesimpatiskāki par kaut vai nedaudz spalvainākiem radījumiem, kā piemēram bebriem vai nūtrijām. taču sakarā ar to, ka peļu un žurku kažokos neviens apkārt nestaigā, rodas samērā kognitīva disonanse, jo samērā plikajam cilvēkam arī gribas appūkoties, lai viņš citiem cilvēkiem patiktu tikpat ļoti kā nobeigtā polārlapsa.

kas cilvēkam šķiet vismīlīgākie un pievilcīgākie radījumi? tie, kas dzīvo pēc iespējas tālāk projām no acīm. teiksim, cilvēkiem patīk pingvīns. pingvīns nevar tev uzdirst uz galvas, pat ja viņš prastu lidot, jo viņš dzīvo antarktīdā. kaut kur turpat dzīvo arī leduslāči un sniega leopardi, viņi nevienam netraucē un tie izskatās glīti uz bildēm. atšķirībā no zaķa, kas apgrauž ābelītes.

pretstatā sporta slepkavām mēs varētu nostādīt veģetāriešus, taču nav skaidrs, ja pie veģetārieša pēkšņi ciemos atnāktu tīģeris, vai viņš ļautu nograuzt tīģerim sev kāju. visdrīzāk, ka ar saucienu uz lūpām "ko tu, bastard, staigā apkārt kažokādās!" noglušītu strīpaino un diezin vai spēcīgi pārdzīvotu par šo faktu visu atlikušo dzīvi, kā arī izmaksātu kompensāciju tīģera sievai un bērniem.

kādēļ es to visu uzrakstīju? tāpēc, ka, ja mums ir tik diezgan paplūdūši, miglaini un nekonsekventi priekštati par ļaunumu attiecībā uz dzīvnieku pasauli, mums ir tikpat paplūdūši, miglaini un nekonsekventi priekštati par ļaunumu savā cilvēku starpā.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]toadbeauty
2011-09-05 13:58 (saite)
Prasās teikt kaut ko tādu:
http://klab.lv/users/f_g/3304177.html

Nav nekā absolūta, izņemot šņabi.

(Atbildēt uz šo)


[info]watt
2011-09-05 13:59 (saite)
imo tu par cietsirdību uzrakstīji, kāds te sakars ar ļaunumu?

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]martcore
2011-09-05 14:01 (saite)
apzināts ļaunums kā reizi arī ir cietsirdība

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]toadbeauty
2011-09-05 14:07 (saite)
Bet tad piemēri gluži neder.
Tu man neiestāstīsi, ka es situ odus apzināti ļauni un ka nokaut vistu ir apzināts ļaunums un cietsirdība.
Odi tiek bliezti neapzināti. Turklāti viņi nepaspēj mocīties.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]losthighway
2011-09-05 14:06 (saite)
Martcore - tu esi ļauns, jo radīji man ciešanas jo cerot izlasīt ko lietderīgu es lieki pavadīju 3 minūtes šo lasot.

(Atbildēt uz šo)


(Anonīms)
2011-09-05 14:12 (saite)
piedod, bet galīgi nepiekrītu. pēc attieksmes pret citām sugām nevar spriest par attieksmi pret savu sugu, sevišķi jau tad, ja kultūrapziņā citas sugas ierakstījušās kā zemākas un mazvērtīgākas.
kur atšķirība? tajā, ka cilvēks savus sugasbrāļus neēd. arī nogalina ar pavisam citiem iemesliem nekā nogalina citus zvērus.

kā izņēmumu varētu pētīt nedaudzās atlikušās pirmatnējās ciltis, kas dzīvo pēc n-tūkstoš gadu seniem likumiem un arī piekopj kanibālismu. tiesa, viņi arī nenodarbojas ar šādu filozofisku figņu un nekādu labo/ļauno neizdala.

(Atbildēt uz šo)


[info]ulvs
2011-09-05 14:16 (saite)
jā.

(Atbildēt uz šo)


[info]biezpientaure
2011-09-05 14:16 (saite)
iebildumi galvenokārt pret nekritisko attieksmi pret atšķirību starp iztikšanu, medībām izklaides pēc un interpolāciju no dzīvnieka uz cilvēku.

iespējams, ka tuvāk dzīvojošie cilvēki liekas saprotamāki par tālu dzīvojošajiem, jo ko no tiem tur var zināt. kaimiņu razdolbaji ilgi pazīstami un daudz maz prognozējami taču.

(Atbildēt uz šo)


[info]polkovnik
2011-09-05 14:30 (saite)
muratovai filmā čehova motīvi bija tā epizode, kur baznīcā kāzas un žīdelis nosit sev uz plikā paura odu un jautā, vai nosist odu baznīcā ir grēks?

(Atbildēt uz šo)


(Anonīms)
2011-09-05 14:40 (saite)
nu leduslāči un sniega leopardi Antarktīdai ij tuvumā nav...

/jā, piesienos.

//rāvējslēdzējs

(Atbildēt uz šo)


[info]zin
2011-09-05 14:52 (saite)
pamēģinam saprast:
nogalina tos, kas dara pāri (odi dunduri), no kā bail (ir tur visādi kukaiņi kas vnk izskatās nejauki), kas krīt uz nerviem (mušas un citi), ko varēu apēst (meža zvēri, trusīši, cūkas), vai ar ko padižoties (nez, pielikt pie sienas trofeju).
man šķiet, ka principā nav problēma nogalināšanā ar kādu iemeslu (nu lab, nejauki izskatās mok īsti tomē neder), bet tādā bezjēgas slaktēšanā gan.
bet es neesmu veģetārietis vai whatnot.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]toadbeauty
2011-09-05 14:54 (saite)
Es pati labprāt nogalinātu tos, kas nogalina tos, no kā bail...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]zin
2011-09-05 14:53 (saite)
ok, trofeju galināšanu ar izstrīpojam. tajā pat laikā, man ir lapsāda, bet es lapsas gaļu neēdu gan

(Atbildēt uz šo)


[info]kochka
2011-09-05 16:12 (saite)






piekrītu milkies, ka daudz ko nosaka kultūratšķirības domāšabā. man liekas, ka reliģiozie indieši indīgo zirnekli nevis nosita, bet aizslaucīja, jo nevienu dzīvo radību nedrīkstot nogalināt.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]dunduks
2011-09-05 16:52 (saite)
tie bija džainisti. domāju, ka hinduisti spaida vaboļus, ka prieks.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?