Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Lasu Kurzemes dāmu biogrāfijas un domāju par to, cik nejēdzīgi Latvijas vēsture man tika mācīta skolā. Septiņi apspiestības gadsimti un zemnieku piekvēpušās istabiņas ar cūku pūšļiem logu vietā. Muiža kā tāls un neaizsniedzams apspiedēju cietoksnis. It kā šeit nebūtu bijis nedz klavesīnu, nedz menuetu, nedz viesu no Eiropas spožākajiem galmiem. It kā te nebūtu bijis ideoloģisku cīņu un politisku intrigu. It kā nebūtu bijis alķīmiķu un brīvmūrnieku, ekscentrisku kaislību un tālu ceļojumu.
  • ko līdz klavesīns un izglītība, ja esi morālaia kroplis, kas atbalsta dzimtbūšanu.
  • Vai ne? Tiesa, bija stingri nolikumi, kā drīkstēja ģērbties pilsone, ko var atļauties muižnieces. Baronesēm spices nedrīkteja būt garākas, kā hercogiem. Viss stingri pēc nolikuma un ar hercogienes parakstu. Protams kalpiem bija citas rūpes, bija jāstrada klaušas. Bet, kad svētki, tad izrauj glaunu brunci no lādes, uzdzied un uzdanco. Ja pamanās no pirmas nakts tiesībam izmukt, tad pavisam labi. Par Kurzemes ķoniņiem es vispār nerunāju.
  • Tu smiesies, bet tavā bērnībā bija cita valsts ar citu vēsturi.
  • Arī tagad līksmei un glamūram ir vēriens. It kā novaja valna nebūtu piederīga teritorijai
    • Cik trāpīgs salīdzinājums!
    • Ceru ka nākotnes vēstures grāmatās lai ilustrētu, ka te nebija nekāda atpalikusi nomale, stāstīs cik ļoti impērijas galma intrigante Kseņa Sobčak mīlējusi te viesoties. Uzreiz vietai un vēsturei globāls vēriens, nekādas 119 sērijas nekādās nekādības.
      • Tev pašam liekas asprātīgi un Tu saskati nepārprotamas paralēles?
        • Es saskatu paralēlas pasaules.
          Vispār es interesējos par vēsturi. Un man ir saistošs tāds vēstures skatījums ko pauda mākslas akadēmijas Rubenis. Nevis šķirisks fokuss vai valdnieku pīers.
          • nelaiķa Rubenis ir kaut reizi minējis ko tādu, kas tev liktu visu šeit gadsimtu gaitā vācu valodā runājošajā vidē tapušo materiālo un nemateriālo kultūru pielīdzināt Jaunajam Vilnim? Kaut kā pagrūti noticēt.
      • Bet pat saglabājot tavu kroplo narratīvu - jā, domājams, ka 23.gadsimta skolēnam būtu daudz interesantāk lasīt par vietējo oligarhu darījumiem un intrigām ar krievu, skandināvu un vācu uzņēmēju klaniem, nevis tikai un vienīgi par to, cik skarbi klājies apkopējas un hroniskā bezdarbnieka ģimenei, ātros kredītus maksājot un šlāgerfestivālā alu dzerot.
        • Es pieņemu tavu manierīgo pozēšanu radoši brīvi izpaužoties, tur ir savs šarms, mērenās devās. Nemācot dzīvot, man tas šķiet pieņemams klimatu aprakstot, bet ne gluži, kad interpretē vēsturi.
          • paldies, man bija ārkārtīgi svarīgi zināt, kas konkrēti tev ir un kas nav pieņemami manā rakstības manierē un dzīves uztverē, es tikai visu laiku kautrējos tieši pajautāt.

            Ļoti vērtīgs ir aizrādījums par manierīgu pozēšanu no cilvēka, kurš pats tikko ir nodemonstrējis pilnīgu brīvību no šādas ligas. Pat neņemot vērā, cik nemanierīgs un neuzspēlēts bijis tavs sarkasms dažus komentārus augstāk sniegtajā piemērā (un par cik dziļām vēstures zināšanām tas liecina), es jau sen biju tevi iecerējusi kā potenciālo skolotāju un treneri šajā jomā.

            nekautrējies, ieraksti, lūdzu, komentāru zemāk savu bankas kontu, lai varu pienācīgi materiāli pateikties par konsultāciju. Neuzdrošinos cerēt uz tādu veiksmi kā vēstures privātstundas (jo lai nu ko, to gan tu noteikti pārzini nesalīdzināmi labāk par mani - kā nekā pašu Rubeni esi klausījies; varbūt pat Gumiļevu lasījis, atļaujiet pieskarties jūsu drēbēm!), jo zinu, ka to gan nespēšu samaksāt ar pašreizējiem ienākumiem.
        • "Interesantāk lasīt" - moška mūsu bērnības vēstures grāmatu autori pēc šī principa vadījušies un tad nu tā mitoloğija iegājusies?
          • Nekaisi visas pērles manā pieticīgajā žurnāliņā, ja nu kādam citam pamuļķītim vajadzība pēc apgaismības tikpat spiedīga, bet tu jau visu šeit būsi izbēris, ko tad?!
        • Kāda nākotnē. Ir jau tak uzraktīts. Rīgas suņi vai Verblendung, ta gan ir zviedru grāmata un tulkota vāciski. Visi saka, foršs bestellers.
  • Hihi, tagad tā 'laipni lūgta klubiņā'?

    Septiņi verdzības gadsimti kā nacionālā mīta pamatakmens ir viena no neveselīgākajām skolā mācītajām lietām.

    Es gan pie šī secinājuma nonācu ne Kurzemes dāmu biogrāfijas lasot- bet ir ir, tas daudz kur spraucas ārā.

    Un kura vēl Eiropas tauta savu vēsturi stāsta identificējoties ekskluzīvi ar piekvēpušajā istabiņām, katru, kas virs tā pacēlies notiesājot kā atkritēju?
    • Nē, man arī šī nav pirmā reize, pat ne pirmā, kad rakstu par to cibā un ne pirmā, kad augstāk izpildījies biedrs komentētājs ar mauzeri azotē pārmet ideoloģiski nepareizu un nosodāmu ievirzi.

      Bet nudien reizēm negribas justies vientuļai cieņas jūtās pret to savu senču piemiņu, kuri ne tikai skalu gaismā septiņsimt gadu pastalas lāpīja un krimta cietu pelavmaizi, asarāsi mērcēdami, bet radīja arī Rīgas baroku, būvēja un spēlēja ērģeles, tirgojās un pa pasauli braukāja.

      Skolā mācītajā daudzcietušās zemnieku bārabērnu tautas narratīvā es sajutos neiederīga jau tad, kad sapratu, ka manā dzimtas kokā kopš 19. gadsimta sākuma tādu "īsto" zemnieku ir visai maz. Ir klejojoši pilsētu amatnieki, ir muižas ļaudis - istabenes, pavāri, zirgkopji, rakstveži... cilvēki ar visdažādākajām profesijām un kārtu piederībām.

      Un man kaut kā bija cerība, ka gadus desmit pēc Atmodas tam vajadzētu pāriet. Tomēr, kā uzskatāmi redzam šodienas piemērā, - arī dziedāt lirisko ziņģi Par Savu Tēvu Zemi (no katoļu himnas un krievu romances patapinātā meldiņā) ir visai riskanti. Jo tikmēr, kamēr tēvi brien liepu lūku pastalās un māte vaid, gaitās staigādama, viss vēl puslīdz ciešami, bet tā Dieva pielūgšana baznīcā jau uzreiz drusku aizdomīga - pirmkārt, īstenam latvietim būtu pieklājies drīzāk veļus barot un Pērkonam slepenajā svētbirzī upurēt, otrkārt - visas tās altārgleznas, ērģeles un paši mācītāji, kurš vācu, kurš - bauru izcelsmes, tas tomēr var norādīt uz mūsu saistību ar Eiropas kultūru un ļaut pieņemt, ka esam - kaut unikāla un provinciāla, bet tomēr Eiropas daļa, ko bez vaidošajiem arājiem veidojusi aŗī vietējā aristokrātija, garīdzniecība un pilsētu inteliģence, fui, fui, fui!
  • kas par grāmatu?
    • Nav vienas grāmatas, diemžēl. Kaut kad reiz bija interneta vietne ar Lancmaņa savāktiem materiāliem, bet to es šobrīd nespēju vairs atrast.
      Latviski vispieejamākās ir Elīzas fon der Rekes "Kādas Kurzemes muižnieces atmiņas" un Mišelas Dipuī "Dino hercogiene". Vismaz nelielu ieskatu dod tālaika aristokrātijas ikdienā, un arī - cik krutas beibes tomēr bijušas...
    • Fēgezaka grāmata, kas nav tas romāns, bet dzimtas vēsture, aizmirsu nosaukumu.
Powered by Sviesta Ciba