Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Un vēl kas ir raksturīgi Latvijas sabiedrībai (gan jau arī citām Austrumeiropas valstīm, atšķirībā no tā, ko var secināt man pieejamajā informācijā par labklājīgajiem rietumiem) - gan vardarbības upuri, gan varmākas, gan cilvēki ar dažādām atkarībām, cilvēki, kuri nespēj kontrolēt savu agresiju utt. - viņi visi tiek stigmatizēti kā "vainīgie", tādējādi netieši mudinot klusēt un slēpt savu "vainu", bet pieķertam attaisnoties. Taču reāls solis problēmas risināšanas virzienā būtu šīs visas (un vēl citas) definēt kā psiholoģiskas problēmas, kuras apdraud gan pašu, gan apkārtējos. Problēmas, kuras ir iespējams un vajag risināt un kuru risināšanā var cerēt uz sabiedrības atbalstu un saņemt to.
Tas nenozīmē, ka nav jāsoda konkrēti nodarījumi - auto vadīšana dzērumā, darba kavēšana dzeršanas dēļ, miesas bojājumu nodarīšana citam cilvēkam u.c.. Par konkrētiem pārkāpumiem jāsaņem sods, bet vardarbīgajam, atkarīgajam, līdzatkarīgajam un tam, kurš arvien nonāk upura lomā - ikvienam no viņiem būtu jāvar saņemt psiholoģiskā, psihiatriskā, vai narkoloģiskā palīdzība un nepieciešamais atbalsts savas uzvedības koriģēšanai.
  • Maziem bērniem mēdz būt tāda domāšana: viss ir/notiek kaut kāda iemesla pēc (un parasti šis iemesls ir viņi paši). Kāpēc kokiem ir zaļas lapas? Tāpēc, ka smuki izskatās. Kāpēc dūmi kāpj debesīs? Tāpēc, ka kāds iekūris krāsni. Un tādā garā, visam ir iemesls, visam ir izskaidrojums, nekas nenotiek tāpat vien.

    Tas ir ļoti labi, ka bērni uzdod tādus jautājumus, tā viņi izzina pasauli, iemācās domāt un, kazi, pamazām pat aiztaustās līdz pareizākiem slēdzieniem. Bet ir tiešam mazliet dīvaini, ja pieauguši cilvēki arī domā tāpat kā bērni un uzstāj, ka visam vajadzīgs iemesls. Saslimi? Ne tā domāji. Dievs tev mēģina kaut ko iemācīt. Tā ir iespēja pārdomāt lietas. Un tādā garā. Kaut kā pārlieku neaptveŗami šķiet tas, ka dažbrīd lietas vienkārši notiek, bez jebkāda iemesla.
    • ir ļoti grūti pieņemt to, ka tāpat dzīvojam, tāpat nomirstam. Skatos uz savu omi un tieši to redzu vijamies cauri visai dzīvei un kaislībai un ezotēriku un dīvainām dziedniecības metodēm: izvairīšanos paskatīties acīs dzīvei un sev. Kur paša neizdarība- tur vainīga karma, kur nejaušība- tur liktens sliktens.
      • Nezinu, man nav grūti, es par to, ja godīgi, īpaši bieži neaizdomājos. Es taču pats varu darīt lietas, kuŗām ir jēga, man nevajag kaut kādu man pāri stāvošu jēgu. Es varu izturēties labi pret līdzcilvēkiem, iepriecināt viņus, darīt lietas, kas iepriecina mani — tas taču viss nav tāpat vien tikai tādēļ, ka mēs visu savā dzīvē nevaram kontrolēt.
    • Es gan uzskatu, ka nekas nenotiek tāpat vien, visam ir skaidrojums, bet, jā, ir naivi iedomāties, ka atbildes būs tik triviālas un vienkāršas kā dieva griba vai cita ezotēriska h.
      Un ierakstā minētajos piemēros tomēr ir norāde uz risinājuma nevis ērta skaidrojuma atrašanu.
      • Izņem no maka monētu un uzsvied viņu gaisā. Nebūs pilnīgi nekāda iemesla, kāpēc viņa nokritīs uz vienas vai otras puses, tā vienkārši notiks, un tu nekādi nevarēsi paredzēt, kā tieši notiks.
        • Jautājumā par atkarībām un vardarbību teikt, ka lietas vienkārši dažreiz notiek... ir šausmonīgi bezatbildīgi. No sērijas, ko ta es, es neko, reizēm lietas notiek, monētas pašas no sevis krīt, alkohols pats salējās mutē, sieva pati piekāvās, atbildības nekādas.
          • Akjel, nevajag man pierakstīt lietas, kuŗas es nesaku, es vispār par vardarbību un atkarībām itin nekā neteicu.

            Es teicu, ka dažas lietas notiek tāpat vien, bez konkrēta iemesla. Piemēram, cilvēki ar dažādām slimībām tik tiešām saslimst bez kāda noteikta iemesla. Iespējams, viņiem uz to ir ģenētiska nosliece. Un? Viņi kaut kādā veidā izvēlējās piedzimt ar tādiem gēniem? Please.

            Tava atbildība ir tas, ko tu dari ar tām nejaušībām, ko tev dzīve ir piespēlējusi. Ja tev ir ģenētiska nosliece uz alkoholismu, tava atbildība ir pievērst pastiprinātu uzmanību tam, cik daudz tu dzer. Ja tev ir nosliece uz vēzi, rūpējies par savu veselību. Bet dažreiz, neskatoties uz to, ko tu dari, tu visviens saslimsti.

            Nujā, var jau sēdēt un močīt sevi, ak, es droši vien nedarīju pietiekami daudz, man par to ir sods. Ja gribi, sevi vari močīt. Bet citus nevajag, viņi tiešām neizvēlējās saņemt tās lietas, kas pie šāda iznākuma noveda.
            • Tavs domu gājiens ir visnotaļ juceklīgs. Pirmspēdējā rindkopā tu pieraksti ekskluzīvu atbildību indivīdam (kas mūsdienās ir izplatīta sērga, neoliberal responsibilization and shit, nepievēršot nekādu uzmanību piem. structural violence ietekmei) tāda veidā, ka tam indivīdam tagad būtu jāveic testi un jāizzina savas predispozīcijas - ieteikums, kas pats par sevi, ņemot vērā sociālo situāciju utt., ir absurds. Bet pēdējā rindkopā ir ietverta neizpratne par to, ka kāds pārdzīvo, ka tā atbildiba, ko tu sagaidi, nav bijusi adekvāta.
              • Iespējams, ka ir juceklīgi, mani drusciņ samulsināja tas, ka man pierakstīja lietas, kuŗas es neteicu. Un vispār dzīve ir mazliet juceklīga, tur nav tādu skaidru atbilžu.
            • Nu tad es galīgi nesaprotu tava pirmā komentāra iemeslu.

              Krii: Vardarbībā un atkarībās iesaistītajiem vajadzētu spēt saņemt psihologu, psihoterapeitu, narkologu atbalstu/palīdzību.
              Kautskis: Naivā, dažreiz lietas vienkārši notiek.
        • Pilnīgas glupības!
          Tas, ka mūsu galva ir par vāju, lai izkalkulētu visus faktorus, kas ietekmē krišanas trajektoriju, nenozīmē, ka šādu faktoru nav.
          • Skaidrs, es gaidīju šādu argumentu. Labi. Es gan varētu teikt, ka praktiskiem mērķiem monētas mešana ir gana tuva pilnīgi nejaušam procesam, bet, ja mūs neinteresē praktiski mērķi, varam ņemt arī citus piemērus :)

            Paņem urāna gabalu (tas būs diezgan pagrūti, jo monētas ir pieejamākas par urāna gabaliem, bet hei, prakse mūs tagad neinteresē). Noteiktā laika posmā puse nestabilo urāna atomu kodolu sadalīsies. Bet, ja tu novēro vienu konkrētu kodolu (kas arī ir diezgan pagrūti, bet atkal, prakse nav svarīga), tev nav pilnīgi un galīgi nekāda veida pateikt, kad tieši viņš sabruks. Ne-kā-da. Viņš var sabrukt pēc sekundes, bet var arī stāvēt desmittūkstoš gadu, un tam, ka puse pārējo kodolu noteiktā laika posmā sadalīsies, nekā nenozīmēs.
            • Tu saki...

              Nezinu, nezinu...
              Kaut kādam iemēslam taču jābūt.
              Blakus esošo kodolu skaits, paša kodola vecums, whatever.
              Nu neesmu es ar humanitārām novirzēm.

              Galu galā, pat varbūtībai ir teorija.
    • Es šaubos, vai mazi bērni domā par iemesliem. Viņi izzina pasauli, bet nemeklē iemeslus. Viņi dzīvo konkrētajā mirklī, redz to, ko redz, jūt to, ko jūt, un domā tikai par to, kas tobrīd notiek. Vēlāk viņi iemācās meklēt iemeslus.
    • Īsti neiebraucu - Tu man oponē vai piekrīti?
      Es savā ierakstā neiztirzāju cēloņseku sakarības un neaicinu to darīt. Es tikai norādu, ka vardarbīga uzvedība, atkarības utml. ir (ne vienmēr, bet pietiekami daudzos gadījumos) visnotaļ menedžējemas problēmas, gandrīz tāpat kā tuvredzība vai dzirdes traucējumi.
      Resp., ja tuvredzību uztvertu kā vainu un kaut ko apkaunojošu, būtu daudz lielāka iespēja, ka tuvredzīgi cilvēki tā vietā, lai aizietu pie optometra un dabūtu recepti brillēm vai kontaktlēcām, izliktos, ka viņiem nekādu problēmu nav, līdz izraisītu autoavārijas, vai, strādājot par farmaceitiem, nejauši noindētu dažus pacientus, iedodot nepareizu zāļu devu.
      • Drīzāk piekritu :) man vienkārši šķiet, ka šis paradums vainot upuŗus kaut kādā mērā ir saistīta ar vēlmi visur meklēt iemeslus. Kāpēc tā notika — nu tur taču jābūt iemeslam. Un jo bieži šo iemeslu piemeklē tādu, ka, edz, pats upuris vainīgs.
    • te diskusija aizgājusi kaut kādā dīvainā virzienā. pēc manas saprašanas - agresija ir kaut kas līdzīgs slimībai, un to var un vajag ārstēt. bieža trāpīšanās par upuri arī ir ar diagnozi apliekama un ārstējama lieta. šīs lietas nudien nenotiek bez iemesla. tāpat kā aizkuņģa diedzera čūla, radikulīts un tamlīdzīgi. tikai pēdējos var ārstēt arī tikai simptomātiski, tādēļ ārstēšana šķiet vienkāršāka.
      • Paldies par šo komentāru. Man pašai šķita, ka tieši to tikai citiem vārdiem esmu uzrakstījusi, un mani pārņēma ārkārtīga neizpratne, palasot diskusiju komentāros.
        • lūdzu. man liekas, tu uzrakstīji vispārzināmas lietas, un es arī. kaut arī mums dažreiz platformas atšķiras, bet šis taču ir elementāri! tagad skatāmies, vai mani arī pārpratīs?
      • Ļoti labi noformulēts.
      • Oij, tak veselas industrijas šitā nogalēsi, ja visiem agresiju izārstēsi, teiksim, hokeju, rokenrolu un reklāmu.
  • Man šis liekas pašsaprotami.
  • Nu jā, tas tā varētu būt. Bet nevar cerēt uz lielu sabiedrības atbalstu šo problēmu risināšanā, kamēr sabiedrības vairākumam ir gan šīs, gan pavisam citas, ne mazākas problēmas. Pagaidām, tā teikt, slīcēju glābšana ir pašu slīcēju rokās.
  • pasaki inšalā, vai nosūdzies pie bikts un "atkal esi brīvs, no vakardienas grēkiem tīrs".
    šim reģionam raksturīgas protestantisma un ateisma mikšļa pusidejas par indivīda atbildību un cēloni. no vienas puses dieva nav, katrs pats sev kalējs, no otras puses dievs sludina pieticību, pacietību un ciešanu. katra tīra koncepcija parāda ceļu un metodi, praksi kā veselīgi tikt galā, taču te sajaukušās koncepcijas tikai par praksi. Nu tā kā iet pie ārsta, tas paraksta zāles un lietošanas pamācību , bet tu ar recepti aizskrien uz aptieku, taču kā tās lietot neesi uzskatījis par vajadzīgu noklausīties. tad nu devas un termiņus pats piedomā, vēlāk arī piedomā pats kādiem gadījumiem tās paredzētas
    • Nu, nez, nez. Manuprāt, protestantisma un ateisma mikslis valda arī lielākajā daļā Rietumeiropas (izņemot tās dažas valstis, kurās valda katolicisma un ateisma mikslis), taču šīs psiho-loģiskās/-atriskās problēmas tiek risinātas veiksmīgāk un profesionālāk.
  • Parasti visām problēmām ir viens risinājums – bargāki sodi. Ja ir īpaši liela problēma, to noteikti atrisinātu nāvessods.
  • (Anonīms)
    lol, visa redukcija uz psiholoģiju ir viena no naivākajām un banālākajām lietām, kas vien var būt. ļoti relativizēti.
  • Jā, tieši par to šodien domāju. Parasti vardarbība ir saistīta ar paša varmākas mazspēju tikt galā ar realitāti.
Powered by Sviesta Ciba