aņa delovejevna ([info]deloveja_kundze) rakstīja,
@ 2016-06-02 23:19:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Entry tags:kino

es kaut kā mēdzu būt netaisni skeptiska pret Streiču, kā izrādās. man kaut kā mēdza likties, ka viņš jau tāda popsa, ziniet, tāda automātiskā ieslīgšana kaut kādās viltotās dihotomijās. tipa, man patīk Ojārs Vācietis, nevis Imants Ziedonis, un man patīk Rolands Kalniņš, nevis Jānis Streičs (un šīm dihotomijām taču reāli nav nekāda pamata, nekāda), un, protams, katrā pārī viens ir tas dziļais, tas, kas saprot lietas, un otrs ir popsa, kas patīk visiem.

un tad nu ir tā, ka par laimi esmu vecāka, nekā biju tolaik, kad skatījos streiča filmas pirmo reizi, un par laimi man šobrīd vajag nopietni pārskatīt visādas viņa filmas. un vai manu vai, tas ir tāds precīzs laika un telpas uzšķērdums, ka brīžiem paliek šķērmi no tā, cik tieši Streičs daudz ko rāda.
par Limuzīnu nemaz nerunāsim, šodien Tomam P. mēģināju skaidrot, ka milzīgā nacionālā mīlestība pret Limuzīnu ir viena no tām īpašībām, kas varētu tikt saukta par redeeming quality, jo tas, ko Limuzīns attēlo, tie cilvēku tipi un sabiedrība, tās pretīgās, liekulīgās attiecības, tā šausmīgā lišķošanās un nemitīgā izlikšanās, kas ir smieklīga tikai uz brīdi, jo pēc tam paliek skumji par to, cik tas joprojām ir aktuāli un pat sāpīgi pazīstami. un tas, cik ļoti latviešiem šī filma patīk, nozīmē, ka varbūt, varbūt tomēr kā sabiedrība esam spējīgi uz knipatu pašrefleksijas. bet, protams, nezinu, vai ir links starp to, ka smejies par Limuzīna tēlu liekulību un atpazīsti, ka pats esi tāds pats.

bet es vispār noskatījos Vecās pagastmājas mistēriju un Svešās kaislības. par pagastmāju es kādu dienu uzrakstīšu garām un plašāk - es nebiju šo filmu pirms tam redzējusi, līdz ar to man nebija iepriekšpieņemtu ideju par to, cik šī filma ir ''murgaina'' - un man nenormāli patika, tik ārprātīgi skarbs un šausminošs laika un telpas attēlojums. es neatceros 90tos, jo biju maza, bet tā ļoti tiešā līdzība starp vīrieti, kurš 1941. gadā šāva, jo tādas bija pavēles, un jauno bagātnieku, kurš, izmantodams apstākļus un iespējas, ir visus sev apkārt paverdzinājis un iekļāvis savos tīklos, ir tēma, par ko es vēl tagad kādu laiku padomāšu, hah.
bet ''Svešās kaislības'', ak vai. tik melodramatisks sižets, tādas nodevas sistēmai, protams, un tomēr - tas viss bija tik jaudīgi, ka es pat aizmirsu, ka filmu skatos krieviski briesmīgā kvalitātē ar traucējošiem titriem. jaudīgs darbs. varbūt vairāk saturiskā ziņā - stāsts ir vājprātīgs, bet arī estētiski (cik nu varēju redzēt un saprast, lol) diezgan jaudīgi. ierobežota vide, lauki, tāda jūtama šaurība un klaustrofobija pat.

un laikam tas, kas mani visvairāk pārsteidza, bija tas, cik tieši abās filmās attēloja vīrieša vardarbību pret sievieti. Vecās pagastmājas mistērijā Hugo piesien Magdu pie moku rata, plēš viņai nost drēbes un diezgan smagi hinto, ka viņam ar viņu būs sekss jebkurā gadījumā, vai viņa to grib vai nē, un ''Svešajās kaislībās" tādas vardarbīgas attiecības ir vairākos līmeņos un vairākos pāros. Stāsts, starp citu, ir ļoti līdzīgs JRT izrādes "Tumsas vara" stāstam, tiešām ļoti. un tur ir attiecības starp sievieti, kura jauna ir izprecēta vecam saimniekam, kuru viņa nemīl, bet iemīl strādnieku, kurš aiziet karā un atnācis atpakaļ vairs viņu nemīl, bet mīl viņas meitu, kura savukārt paliek grūta, tāda normāla ziepju opera, kas tomēr pret šo visu izturas ar ļoti lielu iecietību un pat mēģinājumu paskaidrot, kāpēc šie cilvēki rīkojas tieši tā, piemēram, kāpēc jaunais dēls visu laiku seksuāli uzmācas viešņai/kalponei, un tamlīdzīgi.

nu, ceru, ka pārējās filmas neliks vilties. īpaši gatavojos vēlreiz noskatīties ''Meistaru", kurā, starp citu, ir viena no ainām, kas man visvairāk palika atmiņa, kad biju vidusskolā un kaut kādu iemeslu dēļ sāku padziļināti iepazīties ar latviešu kino: tur ir P. Gaudiņš, kas nāk ārā no dušas, ietinies vienā baltā dvielī ap gurniem. un es atceros to pārsteigumu par to, ka kā, šādi arī padomju kino varēja. un es joprojām nezinu, vai varēja visi vai tā varēja atļauties tikai Streičs.

bet jā, vārdsakot, pārdomāju par popsu un tamlīdzīgi. ļoti fascinē, cik Streiča filmas ir pašreflektīvas, un tas ir tik nenormāli veselīgi. un varbūt tas, cik ļoti viņu mīl, parāda, ka kā sabiedrība nemaz neesam tik slima, kā man reizēm liekas. (it sevišķi pēdējā laikā, bet tas jau ir cits stāsts)



(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]pinjons
2016-06-03 00:09 (saite)
Bet varbūt lielā mīla pret Limuzīnu skaidrojama tieši ar to, ka "vidējais latvietis" šajos tēlos saskata citus sev pazīstamos, bet nespēj saskatīt pats sevi?

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]deloveja_kundze
2016-06-03 00:17 (saite)
jā, nu, es nezinu. es gribētu domāt, ka spēj saskatīt, haha.

bet jebkurā gadījumā tā ir ļoti, ļoti, ļoti laba zīme, manuprāt, ka Limuzīns kā sabiedrības spogulis ir tik ļoti mīlēta filma. man jau gribētos cerēt, ka, ja noskaties to vairāk par divām reizēm, vajadzētu beidzot pielekt par to, ka ne tikai citi, bet arī pats noteikti šēro kādas īpašības ar tiem tēliem. bet, kā jau teicu, nezinu, un, cik zinu, šāda veida pētījumi nav bijuši. bet ceru, ka beidzot būs, man liekas, ka Streičs ir ļoti interesanta parādība tieši latviešu pašrefleksijas spēju ziņā. viņš ir reāli mīlētākais latviešu režisors, un tomēr tas, ar ko viņš visu karjeru ir nodarbojies, ir likšana pašiem uz sevi neērti paskatīties no malas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]dominika
2016-06-03 09:36 (saite)
mmjā, es arī gribēju piebilst, vai tā smiešanās Limuzīnā gadījumā nenostiprina pārliecību, ka "es nu gan tāds/tāda neesmu"

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]glam_our
2016-06-03 09:22 (saite)
pēc vakardienas vakara tik daudz sakarīgu teikumu? you crazy pūce

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]deloveja_kundze
2016-06-03 09:51 (saite)
hahahaha, pagāja brīdis, kamēr es varēju pacelt rociņas un kaut ko parakstīt :D šodien gan ar rociņām joprojām ir grūti.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]glam_our
2016-06-03 10:58 (saite)
Es ceru, ka pienāks diena, kurā es varēšu plecu dziesmu no sākuma līdz beigām nešmaucoties :(

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]deloveja_kundze
2016-06-03 12:52 (saite)
hahaha, vai ne. es beidzot varu (gandrīz) nešmaukties tricepsu dziesmā, plecus pārdzīvot vēl nevaru, bet varbūt kādu dienu!

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]neraate
2016-06-03 11:16 (saite)
man šķiet, ka daļa Streiča kulta ir personībā. es viņu vienu reizi satiku. netipiskā vietā. man pat nebija ne jausmas ka tas ir viņš, kamēr neatnāca viena ar visu tādu jūsmīgu 'Streiča kungs' bet es uz tāda kā rozā mākonīša peldēju vairākas dienas. un mēs neko tādu! nerunājām, tikai tai specifiskajā vidē par tematiskām lietām. un es domāju, ka visi, kas ar viņu kopā pavadījuši vairāk par 5 minūtēm (kaut vai satiekot ap filmēšanas laukumu u.tml) ir jutuši ko līdzīgu

(Atbildēt uz šo)


[info]grey
2016-06-03 12:32 (saite)
Domājot par latviešu kino, man vienmēr paliek mazliet žēl. Lai kā vērtētu Streiču, viņa ieguldījums tomēr ir neatsverams. Viņa rokraksts ir skaidrs un vienmēr vienkāršajai tautai aktuāls un tuvs. Filmās vienmēr ir sirsnīgums, melodramatisms, cilvēcīgums, kuru parasts skatītājs vienkārši izjūt "kā dzīvi", bet inteliģents cilvēks līdz sāpēm spēj ieraudzīt detaļas.

Mums nav daudz labu režisoru. Jaunie nereti cenšas sevi pierādīt, pārlekt sev pāri, šokēt, provocēt skatītāju, rezultātā top grūti skatāma filma ar diezgan šizofrēnisku sižetu, ar seksa un vardarbības elementiem.

Nesen noskatījos poļu "Ida" un arī padomāju, - nu kāpēc mēs tā nevaram. Kāpēc tērējam laiku un radām kaut kādus "Tumšos briežus" vai "Medības", vai mēģinām šokēt skatītāju ar Purčika kultūrvidi. Kolka bija laba, bet nu arī tas faktiski bija mēģinājums provocēt skatītāju, un tāpēc arī tā nepaliks tautas atmiņā.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]deloveja_kundze
2016-06-03 12:51 (saite)
es domāju, ka lielā mērā mēs ciešam no tā, ka rodas tāda pārtrauktības sajūta: man pašai kā salīdzinoši sfērai pietuvinātai personai rādās, ka daudziem jaunajiem režisoriem ir sajūta, ka viņi strādā tādā kā vakuumā, ka viņi dara lietas, ko neviens iepriekš nav darījis un ka viņiem ir jāpārceļ kalni un jāizdomā tāda kino valoda, kāda Latvijā nav. proti, ir kaut kāds caurums starp iepriekšējo paaudzi un šī brīža paaudzi, un tas caurums ir reāli neveselīgs. un ir dažādi iemesli, kāpēc šāda plaisa ir un pastāv, bet, manuprāt, viens no svarīgākajiem ir izglītības pārrāvums, tas ir, milzīgs lērums filmu vienkārši nav pieejamas, skolās netiek apskatītas, neviens par tām neko daudz nezina.

jo Eiropas kino un Holivudas klasika ir forši un visaptveroši, taču tāds kino uzrunā globālā līmenī, ne tā, kā uzrunā Rolands Kalniņš, tas pats Streičs, arī Brenčs. lokālāk, pazīstamāk, līdz kaulam sāpīgāk - jo mēs saprotam, tieši par ko viņi runā pat līdz trolejbusu pasažieriem un cilvēku tipiem, kas joprojām apdzīvo Rīgu.

bet nenoliec jaunos par zemu, latviešu kino joprojām ir baigais spēks. man liekas, ka tagad paliek arvien labāk. man gribētos domāt, ka bija tāds viens kolektīvās pašattīrīšanās periods, kad bija skarbums, nabadzība un noplukums - jo to tik tieši iepriekš rādīt nevarēja, bet pamazām, palēnām viss notiek. īsfilmās it sevišķi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]grey
2016-06-03 13:17 (saite)
Jā, Tu ļoti labi pateici.

Es nevienu arī nenolieku, man nav tādu tiesību tā kā pats neko nerādu. Man vienkārši ir mazliet žēl un mazliet skumji, ka to latviešu kino spēku pašlaik nejūtam, pat latvijas nacionālajā TV.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]grey
2016-06-03 21:05 (saite)
Starp citu, vai "Cīrulīšus" esi redzējusi?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]deloveja_kundze
2016-06-03 21:18 (saite)
iespējams, bet šausmīgi, šausmīgi sen, vidusskolā. iesaki noskatīties vēlreiz?

man daudzas filmas ir saplūdušas vienā, ja godīgi. daudz ko skatījos 11. un 12. klasē pētniecības nolūkos, daudzas detaļas toreiz nemaz neuztvēru, tāpēc viss saplūdis vienā gabalā

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]grey
2016-06-03 22:45 (saite)
Laikam neiesaku gan, tikai uzjautāju. :) Man pēc šīs filmas - pārākās latviešu drāmas - palika tāāāda depresīva pēcgarša, kā ne no vienas citas. Bet nu laikam aizskāra kaut kādas personīgas stīgas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]grey
2016-06-03 22:51 (saite)
To filmu pieminēju tikai kā vienu piemēru tam, ko Tu tik forši pateici par trolejbusiem un lokālo kultūrvidi. Neviens cits, kā latvieši to neuztvertu. Bet mani tiešām "paņēma" līdz kaulam.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?