Aranel ([info]aranel) rakstīja,
@ 2015-05-08 10:53:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Garastāvoklis:curious

Katru reizi, kad iemaldos Latvijas ziņu portālos, viena no top ziņām ir kārtējā diskusija par velosipēdistiem satiksmē. Kur viņus likt - uz ietves vai braucamās daļas? Var jau būt, ka es vienkārši tā uztrāpos. Vai arī tā ir tik ļoti sasāpējusies problēma, ka ziņās tā tiek apspriesta nepārtraukti.

Lai vai kā, es nespēju to problēmu saprast. Precīzāk, nespēju saprast, kāpēc tā joprojām ir problēma un kāpēc nevar pasmelties iedvesmu no valstīm, kur visi satiksmes dalībnieki sadzīvo puslīdz miermīlīgi.

Valstīs kā Dānija, Zviedrija, Nīderlande, arī Vācija, velosipēdistiem ir atvēlēti veloceliņi, vai arī viņi brauc pa ielu/ceļu, ja celiņa nav. Uz ietvēm braukt nedrīkst.
Gājējiem jāuzmanās šķērsojot celiņu tādā pašā veidā, kā viņi uzmanās šķērsojot ceļu.
Veicot labo pagriezienu, autovadītājiem vienmēr jāpaskatās pāri plecam un vispirms jāpalaiž garām visi velobraucēji. Precīzāk, veicot jebkuru pagriezienu, velobraucēji vienmēr jāpalaiž garām. Jo velobraucējs ir tā saucamais "mīkstais" satiksmes dalībnieks, un sadursmes gadījumā viņš cietīs vairāk nekā autobraucējs. Velobraucējiem gan jāņem vērā, ka ne vienmēr viņi ir pamanāmi, it īpaši, ja mašīna ir milzīgs smagais, un jāsamazina ātrums. Ceļu zīmes un ierobežojumi, kas attiecas uz autovadītājiem, velosipēdistiem arī jāņem vērā.

It kā nav sarežģīti.



(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]extranjero
2015-05-08 12:31 (saite)
Latvijā jau nav tik daudz ierīkotu veloceliņu, tāpēc arī šāda sāpe.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]aranel
2015-05-08 13:21 (saite)
Tāpēc arī pieminu, ka gadījumos, kad veloceliņa nav, velo dala ceļu ar auto, kur velo ievēro noteikumus tāpat kā auto. Auto gan jādod velo priekšroka kaut vai tikai tā fakta dēļ, ka sadursme starp abiem velobraucējam var beigties ļoti bēdīgi, kamēr auto tiks cauri ar saskrāpētām durvīm.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2015-05-08 13:37 (saite)
"Ir jādod" vēl nenozīmē, ka praksē tā notiek. Bojā gājušo riteņbraucēju skaits Latvijā ir ļoti pieaudzis no dažiem gadā līdz vairākiem desmitiem gadā. Nedomāju, ka riteņbraucēju skaits ir pieaudzis desmitkārtīgi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]aranel
2015-05-08 13:52 (saite)
Tā nu tas diemžēl ir. Bet ja tā ceļa došana ir iekļauta ceļu satiksmes noteikmos, kur par sadursmes gadījumā autobraucējs automātiski vainīgs, tad iespējams sāks uzmanīties vairāk. Plus, to var iekļaut arī autovadītāju kursos kā punktu. Tiesības ieguvu Dānijā, un te tika veltīts diezgan daudz laika, lai atgādinātu par ceļa došanu, par uzmanīšanos, ka ne vienmēr velobraucējs ir redzams, kā arī situācijas apspriešanai no otras puses, t.i. autobraucējs reizēm var būt arī velobraucējs. Tā teikt, jāiejūtas otra ādā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2015-05-08 13:58 (saite)
Es pat īsti nezinu, kādi ir ceļa noteikumi Anglijā, un šī neskaitās riteņbraucējiem draudzīgākā valsts. Šeit galvenais princips ir sadarbība, visi mirkšķina viens otram, lai palīdzētu ātrāk visiem izbraukt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]apjukums
2015-05-08 12:44 (saite)
Velo kā pilntiesīgam satiksmes dalībniekam ir jābūt iekļautam vispārējā transporta politikā, lai kaut kas mainītos. Daži veloceļiņi šur tur ir labi, bet uz vispārējā fona nekam nelīdzēs, ja visa pilsētas (vai valsts) infrastruktūra nav veidota, ņemot vērā velo klātbūtni.
NL 50-60ajos gados bija izteikta autobraucēju zeme, lielā daļā pilsētu plānojums bija pakārtots autovadītāju ērtībām. Daudzi vēsturiskie kanāli tika aizbērti, lai dotu vietu plašām ielām.
Tad valdība izlēma, ka šai nostādnei ir jāmainās un sistemātiski sāka iekārtot velo joslas/celiņus, pielāgot luksoforus un ceļu satiksmes noteikumus velo klātbūtnei utt.
Un teikt, ka velo Rīgā nav vietas, ir absurds. Tik daudzās vietās ir 5m platas ietves, kuras varētu sašaurināt, nodalot skaidru velo joslu.
Tas tā, mani 5 centi :)

(Atbildēt uz šo)


[info]di_wine
2015-05-08 13:33 (saite)
Man velosipēdisti kā suga nepatīk, jo lielā daļa pārkāpj elementārus noteikumus un neievēro drošību. Ja jau brauc pāri Vanšu tiltam vai ārpus apdzīvotas vietas pa ceļu, kur ātrums ir 70 km/h, jopcik, uzvelc vismaz ķiveri! Bet kopumā kretinē tie, kas tā jau pa šaurajām Rīgas ielu joslām lien gar mašīnām, kur arī pilns ar resniem sabiedriskajiem transportiem, un kretinē tie, kas brauc pa tiem pašiem ceļiem, kur atļauts 70 un vairāk, kamēr blakus ir pilnīgi tukšs velosipēdistu celiņš (tie paši Kauguri, tie paši Vecāķi).

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]di_wine
2015-05-08 13:34 (saite)
Bet kā kājāmgājējam man kretinē tie, kas dzindzina aiz muguras, kamēr normāli eju pa normālu ietvi, kur nav nekādi speciālie celiņi, vai arī vājprāta ātrumā aizdrāžas garām, gandrīz no kājām nonesot.
Nu, īsāk sakot, man viņi ne-pa-tīk.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]extranjero
2015-05-08 13:44 (saite)
Jā, tā ir lielākā Latvijas problēma, ka nav nekādas iecietības. Visi tikai gānās viens par otru.

Man atklāsmes moments bija pirms pāris nedēļām, kad braucu pa Čaka ielu pa otro joslu, un no pirmās iespraukties gribēja riteņbraucējs, lai apbrauktu autobusu, kas bija apstājies pieturā. Tā vietā, lai piebremzētu un šo riteņbraucēju palaistu, kā es to normāli būtu darījis Anglijā, es uzdevu gāzi. Sak, nav ko viņam te maisīties. Es pēc tā nejutos forši, un man grūti atrast sev attaisnojumu. Bet kaut kā streisanā Rīgas satiksme uz mani tā iedarbojas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]di_wine
2015-05-08 13:49 (saite)
Izklausās pēc velosipēdista-pašnāvnieka, kādu Rīgā tiešām netrūkst, ļoti pārgalvīgi. Domā, ka viņus vienmēr pamanīs un vienmēr palaidīs. Pie mums cilvēki tiešām ir agresīvāki un stresaināki, to jūt arī starp autovadītājiem. Saprotu, ka mana mašīna Rīgas ielās duras acīs, bet ir gadījies, ka naturāli nelaiž nomainīt joslu, piecas mašīnas pabrauks garām un nelaidīs, jo esi ieslēdzis pagriezienu. Ja nebūtu pagrieziens ieslēgts, noteikti daudz vieglāk iesprauktos, nu tipa paķertu uz izbrīnu :D
Tā ka vispār Rīgā braukt man nepatīk, vispriecīgāk izbaudu gargabalus prom no pilsētas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2015-05-08 13:53 (saite)
Bija pilnīgi normāls un piesardzīgs riteņbraucējs. Viņš jau pamanīja, ka es viņu nelaižu, un zem riteņiem nemetās, tikai sejā bija vilšanās, jo pirms tam viņš bija ātri signalizējis. Tikai es nebiju paspējis saprast, ka viņš tiešām grib uz otro joslu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]aranel
2015-05-08 13:55 (saite)
Man no velobraucējiem kā vadītājai dikti lielas bailes. Jo zinu, ka ja notriekšu, būs mana vaina. Tāpēc šaurās ielās, it īpaši šādos gadījumos vienmēr palaižu garām. Bet šādi rīkojas arī citi autovadītāji, līdz ar to tā jau ir kļuvu par kultūru, kas jau no bērnu dārza gadiem tiek šeit iepotēta.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]aranel
2015-05-08 13:59 (saite)
To arī saku - vienādi noteikumi visiem. Obligātās ķiveres, obligātie atstarotāji un gaismiņas riteņiem. Tu nevari sagaidīt, ka tev nekas nenotiks, ja pats necenties darīt visu iespējamo, lai to novērstu. Visi seko satiksmes noteikumiem. Ja esi velobraucējs uz ceļa, tev jāseko tiem pašiem noteikumiem, kā autobraucējam.

Dānijā arī tādu netrūkst, kas brauc pa ceļu, kad ir veloceliņš. Bet kad veloceliņa nav, tad ir ok braukt pa šoseju, kur mašīnas nesas ar 70-80 km/h. Tad autobraucējiem jāpiebremzē un vienkārši jāapbrauc velobraucējs pie pirmās iespējas, ieturot drošu distanci.

Apbusējs respekts palīdz.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]windrider
2015-05-08 16:46 (saite)
Kā jau te augstāk minēja galvenā problēma ir kopējais sabiedrības attīstības līmenis un spēja respektēt, sadzīvot vienam ar otru. Infrastruktūrai arī ir loma, bet galvenais laikam ir attieksme. Savukārt to var mainīt tikai ar ilgstošu un konsekventu audzināšanu. Turklāt visu iesaistīto pušu, gan šoferu, gan velobraucēju, gan gājēju. Šobrīd grēko visi.

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?