oblica - ? [entries|archive|friends|userinfo]
oblica

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

? [1. Feb 2012|18:54]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Ir normāli atstāt dzeramnaudu viesmīlei, frizierei, manikīrei, jo tā ir pieņemts. Labais tonis tā teikt.
Bet nedo dies iedot sanitārei vai māsiņai! Korupcijas atbalstītājs, recidīvists tāds! Un cietīs mūsu bērni, un mazbērni, mazmazbērni un tā tālāk līdz septītajam augumam! Un nekad Tava sirds vairs nebūs kā dimanta oliņa! Sauciet bez tabu, ejiet ar slēpto kameru un rakstiet kļauzu ministrijai!
Klau, tas nav tā kā mazliet pārspīlēti?

/tagad visi skrien man pastāstīt, cik es esmu aprobžota, nedomāju ilgtermiņā un vispār kā man tagad viss būs baisi ;)
Linkir doma

Comments:
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 19:09
(Link)
viesmīle, friziere, manikīre nenodarbojas ar cilvēka veselību vai dzīvību; viņu rokās ievērojami mazāka vara, tamdēļ arī atbildība netiek prasīta tik liela.
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 19:15
(Link)
nu, piemēram C hepatīts ļoti eleganti var iet caur manikīres gādīgajām rokām, bet ne par to stāsts. Ar ko atšķiras naudas došana manikīrei un sanitārei - abos gadījumos piemaksa pie pakalpojuma pamatmaksas.
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 21:02
(Link)
atkārtoju vēlreiz - ārsts darbojas ar cilvēka veselību un pat dzīvību, atšķirībā no frizieru un manikīru pakalpojumiem.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:1. Februāris 2012 - 21:27
(Link)
Tb pīles iznešana un palaga nomaiņa kā dzīvību dodošs rituāls, bet sanitārs kā Hipokrata lāpas tālāknesējs? :)
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 21:29
(Link)
padomā vēlreiz.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:1. Februāris 2012 - 22:02
(Link)
Padomāju. Pīles iznešanas saistību ar atbildību par dzīvību nesaskatīju. Profesiju klasifikatorā rakstīts, ka sanitārs nav ārsts (sanitāru vispār par medicīnas darbinieku pat īsti nevar nodēvēt, tikpat labi arī slimnīcas sētnieks tāds ir - abiem vienāda kvalifikācija un vienādas zināšanas par medicīnu). Tb fiziskā darba strādnieks.
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 22:10
(Link)
nu, tad kamdēļ tam papildus maksāt? par uzteicamu pīles iznešanu?
Ārstniecība kā profesija veidojās ciešā sadarbībā ar daudziem zināšanu apgabaliem (piemēram., statistiku u.c.), tajā skaitā arī ar tādu lietu kā apjausmu par higiēnu, ja mēs par tām pīlēm vēl turpinām... No pakopējas arī nav dzīvība atkarīga, tikai nez kāpēc dzemdību namā pa divi lāgi dienā jāveic slapjā uzkopšana.

jebkurā gadījumā, runa šajā gadījumā nav par arodu, bet gan par 'pateicību' funkcionēšanas principu.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:1. Februāris 2012 - 22:18
(Link)
Ja sanitāra darba pienākumos norādīts, ka pīli jāiznes 2x dienā, viņš to dara. Ja cilvēks vēlas, lai iznes 4x dienā un vēl aizskrien uz bodi un atnes viņam bulciņas, tad, loģiski, viņš sanitāram par to maksā. Kas te tik briesmīgs?

Es saprotu, ka lielai daļai ļaužu šķiet, ka viss pienākas tāpat, un samaksāt otram par darbu, kas tam nav jādara (tb "pateicība") ir kas šausmīgs. Nu man tā nešķiet. Ļaudis ir dažādi.
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 22:25
(Link)
problēma ir tāda, ka reizēm personāls (jeb atsevišķas personas, būšu godīga pret tiem un tām, kas dara savu darbu godprātīgi) mēdz nogaidīt ar to "obligāto pīles iznešanu 2x dienā", jo "visi zina", ka piederīgajiem jāprotas ieslidināt kabatiņā latiņu un tad pīlītes iznesīsies pašas no sevis.

[User Picture]
From:[info]black_data
Date:2. Februāris 2012 - 15:55
(Link)
Izlasot visu jūsu diskusiju, laikam pat varu noformulēt kāpēc nav labi. Krogā strādā konkurences principi, nemaz nerunājot, ka uz krogu var vispār izvēlēties neiet. Slimnīca ir vieta un vide, kur cilvēks neizvēlas atrasties, tādēļ radīt apstākļus "visi zina" ir visai bīstami no viedokļa, ka arī jau jūsu pieminētās 2x var netikt pildītas, un ej nu policistus visur izliec, kas pārbaudīs, vai sanitāri dara savu darbu.

Vispārinot, apstākļi korupcijai rodas tur, kur nestrādā konkurences principi, vai tas būtu monopols (bija arī viens cits vārds, kas nebija tik stingrs kā monopols), vai arī kāds regulēts vai obligāts pakalpojums. Iz sērijas, ja tev ir ugunsgrēks, tu diezin vai gribēsi meklēt sav piemērotāko ugunsdzēsības pakalpoju sniedzēju ar labāko reputāciju, lasot atsauksmes internetos, un konsultējoties cibā. Tu gribēsi, lai atbrauc sarkana mašīna ar zilām bākugunīm, un apdzēš tev ugunsgrēku.
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 21:34
(Link)
vai es pieminēju ārstus?
Ne šefpavārus, ne ārstus - tikai viesmīles un sanitāres.
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 21:46
(Link)
labi, pāŗformulēju: cilvēks, kas darbojas sistēmā, kas attiecas uz citu cilvēku veselību un dzīvību ir ar lielāku pienākumu un atbildības nastu, nekā cilvēks, kas darbojas sistēmā, kas attiecas uz citu cilvēku skaistumu.
From:[info]atis
Date:1. Februāris 2012 - 19:28
(Link)
Drīzāk jau vēsturiski izveidojies. Dzeramnaudu tradīcijām taču daudzi desmiti/simti gadu.

Pie kapitālistiem ārsts vienmēr bijis ļoti labi apmaksāts. Gan cara laikā, gan brīvajā Latvijā. Arī sanitāre vai māsiņa normāli pelnīja. Nu tad kādēļ atstāt dzeramnaudu?
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 19:30
(Link)
nē, nu ne jau par to, ka ir vai nav jāatstāj - vnk attieksme: atstāj frizierei, tas ok, iedod sanitārei - tas jau aš krimināli sodāms nodarījums.
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 21:10
(Link)
a kamdēļ frizierei dot naudu? vai manikīrei? Samaksā pēc cenrāža un miers. Dzeramnaudu var dot par ekstra pakalpojumiem vai speciāliem lūgumiem/prasībām, bet tā normāli maksāt pēc cenrāža un likties mierā. visas tās "nerakstītās vienošānās" un 'ar skatieniem noslēgtie līgumi' ir bulšits un būtu labāk, ja tiktu izbeigti.
From:[info]hessin
Date:1. Februāris 2012 - 21:27
(Link)
++ nekad frizierei vai manikīrei papildus naudu nedodu, nemaz nezināju, ka tā citi dara (it sevišķi kolonā, kur jau tā ir augstas cenas).
Un visas tās nerakstītās vienošanās mani nenormāli kaitina, jo es tik antisociāla, ka par tām nemaz nezinu. Manis pēc, lai cenrādī tā arī ieliek - "laipna attieksme, 20 lati" un miers, nevis man te jāskatās acīs un jāmin.
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 21:39
(Link)
Kādēļ dot vai kādēļ nedot ir katra paša ziņā. Tāpat kā tas, vai dot vispār, cik daudz, kurā brīdī utt.
Man laikam jāmācās skaidrāk izteikties - es neredzu būtisku atšķirību starp piemešanu oficiantei un piemešanu sanitārei un man nudien nav saprotams, kāpēc piemešana oficiantei ir labais tonis, bet piemešana sanitārei smags nodarījums pret cilvēci.
Sanitārs nekādu hipokrāta zvērestu nav devis un tik pat ļoti var ietekmēt cilvēka dzīvības procesus kā oficiants. (tas l- ai neatgrieztos pie jau izteiktajiem apsvērumiem ;))
[User Picture]
From:[info]fleur
Date:1. Februāris 2012 - 21:43
(Link)
Nevar jau saprast, kad tad dod tai sanitārei;) Friziere pabeidz darbu un viss, esu prom. Bet kā lai zina, ka tā ir pēdējā reize, kad viņa mazgā grīdu palātā?;)
Ok, es te jokoju, dižas atšķirības tiešām nav, tikai paradums.
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 22:04
(Link)
nubet tad nafig sanitāram mest, ja no viņa nekas nav atkarīgs?

labi, to make long story short, "pateicību" problēma ir tāda, ka teorētiskā scenārijā tā ir brīvprātīga papildus piemaksa par uzteicamu servisu, taču praksē tas rezultējas tā, ka ar laiku ļaudis sajūtas pilnvaroti saņemt šo piemaksu, neatkarīgi no sniegto pakalpojumu kvalitātes, un pat netieši 'šantažēt' vai 'izspiest', nesniedzot pakalpojumu vai sniedzot to nepietiekamā apjomā, kamēr nav saņemta 'pateicība'. Tā ir gana apzināta un pētīta parādība, par kuru sīkāk var viegli uzzināt, ieskatoties latviešu valodā sarakstītās medicīnas ētikas grāmatās (skat. RSU izdevumus). ar to es arī atstarojos no šīs neauglīgās sarunas
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:1. Februāris 2012 - 22:08
(Link)
Atšķirība ir tāda, ka oficiantei tu iedod dzeramnaudu par attieksmi un darbu, kas veikts labāk, nekā cerēji (kā darba devējs prēmiju darbiniekam iešķiebj). Aber no sanitāra (ja runājam par puksta tēmu), tiek pirkti papildus pakalpojumi, kas ir ārpus tā pienākumu apjoma. Nu tipa kā ja izsauc santehniķi salabot ūdens krānu, tad viņš to dara par izsaukuma cenu, aber ja vēlies, lai viņš aiziet un nopērk priekš tevis kaut kādu īpašo verķi, kuru nomainīt pret veco, tad tas ir papildus pakalpojums ārpus santehniķa pienākumiem, tb loģiski, ka par to jāmaksā papildus.

Kaut kā uz medicīnas pakalpojumiem ļautiņiem sēž iekšā sociālās mājas iedzīvotāja sindroms: es te esmu, man pienākas.
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:1. Februāris 2012 - 22:32
(Link)
un, kad tu maksā, tu arī piekodini, kādus tieši pakalpojumus tu vēlies papildus saņemt, vai arī iedod un paļaujies, ka eksistē kaut kāda "extra" pakete, kuru tad mediestādes personāls izpildīs? Un, kamdēļ, ja vēlies papildus pakalpojumus, neej uz reģistrantūras kasi un nesamaksā tur? Vai arī, ja maksā "pateicību" pēc pakalpojuma saņemšanas, kurā brīdī parādās tie 'papildus pakalpojumi', kurus it kā esi nopircis? Un, ja tādi ir bijuši, kamdēļ nevar kasē samaksāt?
vai arī tie ir pakalpojumi, kas neattiecas uz medpersonāla arodu un principā viņiem nebūtu jāveic?
Vai arī, ja Tavi 'īpašie pakalpojumi' nav cenrādī un tamdēļ nevari norēķināties kasē, kamdēļ neierosini slimnīcas vadītājam tādus tomēr iekļaut? u.t.t., u.t.jp.
jeb citiem vārdiem sakot, ir iespējas veidot ārsta-pacienta attiecības caurspīdīgas un 'sabiedrībai' lietderīgas, nevis kropļot tās ar atsevišķu individu īpašajiem priekšstatiem par lietu kārtību.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:1. Februāris 2012 - 21:30
(Link)
Nosaukt 150 kapitālistiskas valstis, kurās ārsts pelna mazāk nēķā oficiants? Par brīvo Latviju tā droši krūtežu neplēsīšu - neesmu skatījies atalgojuma ciparus, - tak medmāsām pašām lielāko tiesu bija cits viedoklis, kas ir "normāli". :P
From:[info]karuna
Date:1. Februāris 2012 - 19:29
(Link)
Nedodu nekādas dzeramnaudas, izņemot vietās, kur tās ir darbinieku galvenā alga kā tas ir ASV vai Kanādā. Eiropā pamatā restorāna darbinieki saņem normālu algu, tāpēc dzeramnaudas došana arī šajā gadījumā ir diezgan nevēlama, jo korumpē tirgu un pazemina apkalpošanas kvalitāti.

Bet ārstiem arī var dot. Nekur nav likumos teikts, ka tas būtu aizliegts. Bet problēma ir tā, ka šāda došana tikai atspoguļo nesakārtoto sistēmu. Diez vai kāds vēl papildus maksā ārstiem vietās, kur darbojas normāla nacionālā vai privātā apdrošināšana.
[User Picture]
From:[info]str
Date:1. Februāris 2012 - 19:35
(Link)
vai tev ir jāmaksā par sanitāres pakalpojumiem? tā kā jau nē.
un tā samaksa - tā nav dzeramnauda, bet pateicības nauda.
tās ir galīgi dažādas lietas , ko salīdzini.
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 19:44
(Link)
Neredzu īpašu atšķirību. Piemēram, Kolonnā es par manikīres pakalpojumiem maksāju kasē, nevis manikīrei. Manikīrei es atstāju vnk naudiņu tāpat. Slimnīcā jāmaksā tā dienas nauda, kurā ir arī sanitāres pakalpojums tā kā. So, ir nianses, bet ne tik krasas, lai spētu piekrist viedoklim - dot manikīrei ir labais tonis, dot sanitārei ir noziegums.
[User Picture]
From:[info]blond
Date:1. Februāris 2012 - 19:49
(Link)
Man diezgan svarīfi liekas, vai pateicību dod pirms vai pēc pakalpojuma, kad redzi, ka tiešām ir labi strādāts un no sirds gribi pateikties. Tavam salīdzinājumam ar manikīri tas būtu tā - ja jau iepriekš neiedosi dzeramnaudu, viņa, pofig, tos nagus nemaz nelakos, - lako pati!
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 19:53
(Link)
Jā, tas tā ir. Es ne par konkrēto gadījumu, bet par attieksmi pret to vispār.
Kad B.B. piedzima, es pēc dzemdībām nodevu vecmātei aploksni ar pateicību, bet joprojām nejūtos noziedzniece. Man vairāk "uzkrita", ka nav nozīmes došanas laikam (pirms, pēc, pavidam), bet gan faktam - iedevi sanitārei, ak tu tāda psrs laiku atlieka un noziedzīgās sistēmas atbalstītāja!
[User Picture]
From:[info]blond
Date:1. Februāris 2012 - 20:13
(Link)
Jā, es, godīgi sakot, arī neredzu iemeslu nedot pateicību pēc pakalpojuma saņemšanas, ja tādējādi vēlies izteikt atzinību par jauku/profesionālu/īpašu attieksmi.
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 19:55
(Link)
Un jā - došana pirms ir samaksa par īpašāku attieksmi. Bez tā saņemsi standartu, kas ne vienmēr atbilst tavam priekšstatam par to, kā vajadzētu būt. Diemžēl.
[User Picture]
From:[info]blond
Date:1. Februāris 2012 - 20:29
(Link)
Nē! Paldies dievam, man ir gadījies saņemt brīnišķīgu attieksmi no ārstiem/māsiņām/sanitārēm arī bez iepriekšējas došanas. Kaut vai tā pati ātrā palīdzība. Vai kādreiz senāk, kad gadījās būt slimnīcā ar bērniem. Vai papum toreiz intensīvajā terapijā.
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:1. Februāris 2012 - 20:33
(Link)
Nu, re! :)
[User Picture]
From:[info]blond
Date:1. Februāris 2012 - 20:36
(Link)
nu redzi, bet tieši tāpēc jau es šūmējos, ka līdz šim man ir diezgan veicies, un šitas bija kā auksta duša
[User Picture]
From:[info]shelly
Date:2. Februāris 2012 - 07:41
(Link)
+10000.
[User Picture]
From:[info]iokaste
Date:1. Februāris 2012 - 20:08
(Link)
otrā rindkopa ir pārspīlēta.
[User Picture]
From:[info]watt
Date:1. Februāris 2012 - 23:34
(Link)
par dzeramnaudām ir tā, ka t.s. "profesionāļiem" - jeb cilvēkiem kuru profesija pieprasa zināmu izglītību/zināšanas/izturētu pārbaudījumu (sertifikāciju vai eksāmenu) dzeramnaudu nedod. arhitektam, juristam, māksliniekam maksā pēc takses, un dzeramnauda neparādas pie jēdzieniem.
[User Picture]
From:[info]watt
Date:1. Februāris 2012 - 23:53
(Link)
paradokss šeit ir ka ārstam būtu it kā jābūt profesijai (cienījamai), bet sanāk kā taksistam/manikīrei attieksme.
[User Picture]
From:[info]shelly
Date:2. Februāris 2012 - 07:40
(Link)
Es teikšu, kā liekas man - ļaudis, kas piecīti ārstam uzskata par visa ļaunuma sakni, pie drausmīgām bandīsisma izpausmēm droši vien pieskaita arī bēru pantiņus. Tas ir, es saprotu, ka nodokļus vajag maksāt, bet kāpēc ar tiem jāapliek katra elpa līdz beidzamajai - tas man nav skaidrs. Pat baznīca savāca tikai 10 tiesu.
[User Picture]
From:[info]black_data
Date:2. Februāris 2012 - 16:33
(Link)
Bet ja runājam par formulējumu (par būtību es jau komentāru ierakstīju), tā ir daudzu labo ideju sludinātāju problēma - nespēja izvairīties no klasiskajām argumentācijas kļūdām. Līdz ar to es arvien vairāk nosliecos, ka slavenais "par to ir jādiskutē" ir izmetams miskastē, jo daudzi "labo ideju" aizstāvji krietni vairāk palīdzētu idejai, ja mācētu paturēt muti ciet. Rezultātā, ir sajūta, ka ideja ir pareiza, bet atbildot uz jautājumu sanāk vien, "Ak tu stulbā korumpantu atbalstītāja, cietumā tevi!", un rezultātā paliek tāda neizpratne abās pusēs. Vai otrs piemērs - veģetārieši, kuriem ir viedoklis par to, kā pareizāk būtu jākauj gaļas lops. Rezultātā no tādām sabiedriskām aktivitātēm arī veidojas asociācija, ka veģetārisms un idiotisms ir sinonīmi.
[User Picture]
From:[info]oblica
Date:3. Februāris 2012 - 10:36
(Link)
:))
Veģetārisms un mazohisms pa manam ir sinonīmi - ar vai bez aktivitātēm. :D