-- ([info]ripp) rakstīja,
@ 2015-11-22 15:11:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
nesen runāju ar jaunāko māsu par bēgļu jautājumu ne nu gluži, bet uz to pusi. bēgļi ir slikti, jo tie ir musulmaņi un musulmaņi ir slikti, jo tie slikti izturas pret sievietēm. un būtu jau labi palīdzēt bēgļiem. sievietēm un bērniem. bet musulmaņu vīrieši gan lai paliek, kur bijuši.
šī saruna lika man saprast, ka viss, ko es zinu par sievietēm musulmanismā, ir daži aizspriedumi un visplašāk zināmie fakti. citādi es nezinu neko. tā nu pēdējās dienās lasu. sākumā izlasīju pāris rakstus vikipēdijā, tagad lasu dažādus musulmaņu rakstus, vēlāk gribu atrast musulmaņu feministu rakstīto un dažādu musulmanisma konfesiju/atzarojumu uzskatus. redzēs, pie kāda viedokļa nonākšu tad.
vienīgais, kas neštimmē (manā galvā) šobrīd, ir, kā savienojas "sieva vīru klausa it visā" ar "sievete-biznesmene" u.c. pieļaujamām sievietes lomām. kā notiek šī vienošanās, ko vīrs ļaus un ko neļaus. bet varbūt sapratīšu to pēc dziļākas iepazīšanās ar tematu.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]ululate
2015-11-22 15:47 (saite)
forša grāmata par šo tēmu - http://www.amazon.com/The-Underground-Girls-Kabul-Afghanistan/dp/0307952509

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ripp
2015-11-22 22:46 (saite)
aha, paldies. kur tik lai dabū bez maksas :>

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ululate
2015-11-23 17:22 (saite)
es dabūju laikam torentā un lasīju kindlā :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ripp
2015-11-23 23:57 (saite)
ahā, jāpamēģina.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]heda
2015-11-22 20:57 (saite)
http://www.imdb.com/title/tt1277737/

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ripp
2015-11-22 22:46 (saite)
aha, paldies.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]heda
2015-11-22 22:56 (saite)
Laba dokumetārā arī ir daudz -
http://www.imdb.com/title/tt0457441/
http://www.imdb.com/title/tt0499537/
Vispār visas Panahi filmas

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]krii
2015-11-23 13:54 (saite)
Par šo gan esmu pašā Irānā dzirdējusi visai kritiskas atsauksmes. Melodrāma ar izteikti ļaunajiem tēliem un nevainīgo upuri, pret kuru sazvērējušies gan ierēdņi, gan kaimiņi un tuvnieki - tā esot tipiska propagandas filma.
Tas ir, nevar, protams, izslēgt, ka šāds gadījums kaut kur kalnu ciematā varētu notikt, taču tā ne tuvu nav ikdiena, ne vispārpieņemtais.
Man pašai, apceļojot Irānu un viesojoties irāņu ģimenēs, radās iespaids, ka sievietes statuss šajā zemē gandrīz tuvojas sievietes statusam rietumu pasaulē. Sievietes studē, strādā, vada automašīnas, ir uzņēmējas (tiesa gan, tādu ir daudz mazāk nekā rietumos). Ģimenēs - vismaz tajās, kurās biju - nav nekādas segregācijas, mājsaimniecības darbos iesaistās abi dzimumi. (Vēroju pat tādu skatu, kā namamāte pie televizora iesnaudusies, kamēr vīrs virtuvē mazgā traukus. Galda klāšanā savukārt piedalījās dēli, bet meita ka labākā angļu valodas pratēja izklaidēja ciemiņus utt.)Un nē - tas nebija teātris ārzemju viešņām par godu. Fotogrāfijas, stāsti un gaisotne liecināja, ka tieši tā viņi dzīvo arī ikdienā.
Nekādas vīriešu šovinisma izpausmes, tipa "klusē, sieviete!" vai "vīrs teica, tātad tā tam jābūt!" nenovēroju.
Protams, neesmu veikusi sociālantropoloģisku pētījumu, un mani vērojumi nebalstās reprezentatīvā datu izlasē. Taču pilnīgi noteikti daudzi mani stereotipi un klišejas - to skaitā, par apspiestajām, iebaidītajām sievietēm - sašķīda kā ziepju bubuļi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]heda
2015-11-23 19:26 (saite)
Panaha tiesāšana par viņa dokumentālo! kino laikam arī tikai klišeja.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]krii
2015-11-23 19:38 (saite)
Par viņa dokumentālajām filmām neko nezinu, tāpēc nevaru atbildēt.

Par tiesāšanu - Irāna patiešām ir nedemokrātiska un oficiāli konservatīva valsts (lai arī ne tuvu tik totalitāra kā bija, piemēram, PSRS), tāpēc režīmu kritizējoši mākslinieki varētu tikt represēti, to es ne mirkli neapšaubu.

Vienlaikus gribētu norādīt, ka arī Andra Gaujas "Ģimenes lietas" ir dokumentāla filma, un Latvijā pilnīgi neapšaubāmi notiek tas, kas filmā redzams. Tomēr, ja ārzemnieks savus priekšstatus par Latviju veidotu pēc šīs vienas filmas, tie, iespējams, būtu nedaudz nepilnīgi, jo es pilnīgi noteikti pazīstu Latvijā arī cilvēkus (turklāt ļoti daudzus), kuru dzīves ievērojami atšķiras no filmas varoņu dzīvēm.:)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]heda
2015-11-23 19:44 (saite)
vai ir kāds specifisks iemesls, kāpēc karojošas feministes Tuvo Austrumu jautājumā pēkšņi mēdz pārmesties nabaga nesaprasto un pārprasto musulmaņu vīriešu pusē?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]krii
2015-11-23 20:19 (saite)
1) varbūt pajautā to karojošajām feministēm, jo neviena no viņām nav mani pilnvarojusi izteikties viņu vārdā;
2) kas attiecas uz manu necilo personu, Tuvie Austrumi, jo īpaši Levante un Centrālāzijas zemes ir mana aizraušanās pēdējos ~ 15 gadus. Tāpēc es cenšos par tām gūt pēc iespējas vairāk informācijas un attīrīt šo informāciju no dažādiem ideoloģiskiem uzslāņojumiem u.c. sārņiem. Mācos farsi valodu, plānoju apgūt arī arābu valodas pamatus, ceļoju un cenšos sarunāties ar cilvēkiem, lai gūtu kaut cik skaidru un no aizspriedumiem brīvu priekšstatu.
Ar sievietēm sanācis runāt biežāk un daudz intīmāk nekā ar vīriešiem - tāds kultūras un komunikācijas kodekss, ko lai dara.
Tāpēc personiski man pārmest nostāšanos šo zemju vīriešu pusē šķiet mazliet netaisnīgi, jo sieviešu puse man ir pazīstama daudz labāk. Tomēr kopumā cenšos būt acīmredzamās patiesības pusē.
3) Lūdzu piedošanu, Ripp, ka šī bezgaumīgā attiecību skaidrošana notiek Tavā žurnālā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ripp
2015-11-24 00:02 (saite)
ir ok, īpaši tādēļ, ka, pa starpam, sanāk visu ko uzzināt :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ripp
2015-11-23 23:59 (saite)
paldies, tas, ko Tu esi pastāstījusi ir ļoti interesanti :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]soul_embraced
2015-11-23 15:33 (saite)
Sievietes tiesības tomēr krietni atšķiras dažādās musulmaņu valstīs. Šariāta likumi itkā vienoti, bet katra valdība interpretē kā vien vēlas.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ripp
2015-11-23 15:37 (saite)
tas ir skaidrs, jā. un mani interesē arī tas, atšķirības skalā no/līdz.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]soul_embraced
2015-11-23 15:43 (saite)
No valstīm ar izteiktu musulmaņu īpatsvaru, manuprāt divas galējības ir Saūda Arābija un Turcija.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]krii
2015-11-23 17:20 (saite)
Turcijā vērojama izteikta reģionālā neviendabība. Ir Stambula un - jo īpaši - Vidusjūras piekraste, kur cilvēki ir daudz sekulārāki un eiropeiskāki savās manierēs. Piem., Bursā ciemojos pie meičas, kura savos gandrīz 30 gados dzīvoja viena pati un bija LAT attiecībās ar kādu puisi no Francijas. Varētu teikt, ka viņas dzīvesveids nekādi neatšķīrās no mana un daudz manu Latvijas draudzeņu dzīvesveida. Savukārt, Konjā un valsts austrumos mēdz būt izteikti patriarhālas un tradicionālas ģimenes. Kapadokijā vecākās sieviņas, bet Austrumanatolijā arī jaunas meitenes valkā tradicionālos izšūtos lakatiņus, izņemot mācību iestādes, kur tas aizliegts. Tur arī ir daudz svarīgāk agri apprecēties, turklāt nevainīgai, utt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]soul_embraced
2015-11-23 17:24 (saite)
Tāpēc tas arī bija ar piebildi - manuprāt :)
Un kā ir tādās, šķietami, liberālās musulmaņu valstīs kā Bangladeša un Indonēzija? Vai arī nosacīti musulmaņu valstīs kā Bosnija, Kosova un Albānija?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]krii
2015-11-23 17:43 (saite)
Jā, es pamanīju piezīmi "manuprāt".:) Nebiju gribējusi apstrīdēt, tikai papildināt un ilustrēt, jo domai kopumā piekrītu.
Par Indonēziju un Bangladešu diemžēl tikpat kā neko nezinu - neesmu bijusi, nedz arī personiski pazīstu cilvēkus no turienes.
Par Balkānu musulmaņiem arī zinu ļoti maz, ir tikai pastarpināti kontakti, no kuriem radies iespaids (var gadīties, ka maldīgs), ka tur reliģijai ir daudz mazāka loma, un kopumā situācija vairāk līdzinās citām nabadzīgajām Dienvideiropas zemēm, nekā Āzijas vai Āfrikas musulmaņu valstīm.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]krii
2015-11-23 16:58 (saite)
Šariats nav vienīgais tiesību avots islāmā, vēl ir arī adats (paražu tiesības), sunna u.c. Mūsdienās vairumā valstu ir notikusi kodifikācija gan kriminālajās, gan civilajās, gan administratīvajās tiesībās, kā rezultātā pat konkrētas šajos avotos skaidri deklarētas normas var būt atmestas vai būtiski grozītas. (Es pirms 10 gadiem par islāma valstu tiesību avotiem rakstīju darbu, man tā ir mīļa tēma).:)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ululate
2015-11-23 17:30 (saite)
piem, Afganistānā joprojām sievieti var sist ar koku un turēt badā, ja viņa "nav pietiekami kvēli vēlējusies dēlu un tāpēc spītīgi dzemdē meitu" utt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]krii
2015-11-23 17:45 (saite)
Talibu kontrolētajos rajonos.

Vienlaikus, kā man stāstīja puiši no civilajām misijām, arī Afganistānā ir ļoti ietekmīgas sievietes, piem., klanu matronas, kas bruņotas ierodas uz pārrunām ar starptautisko organizāciju pārstāvjiem.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]heda
2015-11-23 19:40 (saite)
No manā pieredzē satiktajiem ļoti izšķirošs ir vispārējais izglītības līmenis valstī - jo izglītotāki cilvēki, jo skeptiskāki pret fundamentālistu murgiem (bet Saūda Arābija šo teoriju daļēji diemžēl apgāž :))

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?