extranjero ([info]extranjero) rakstīja,
@ 2022-11-22 07:22:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
ģenētiskais determinisms (par māti – hederai nelasīt)
Manai mātei ir dvīņu māsa, kura izskatā ir tik līdzīga, ka padomju laikos, kad manai mātei bija jāiet kārtot lietas uz dažādām iestādēm, viņa to varēja darīt manas mātes vietā. Interesanti, ka arī vecuma slimības viņām ir līdzīgas, lai gan abas ir dzīvojušas diezgan atšķirīgu dzīvi. Mana māte apprecējās, dzīvoja laukos, laida pasaulē 8 bērnus, ir daudz strādājusi, kamēr viņas māsa dzīvoja tikai Rīgā, nekad nav precējusies un viņai ir tikai 2 bērni un ar fizisku darbu īpaši nav aizrāvusies.

Šis vēl vairāk pastiprina ideju, ka vismaz 30% no mūsu fiziskās veselības ir ģenētiskā loterijā iegūta. Pārējie ir dzīvesveids un veselības aprūpe apmēram vienādās daļās. Šī nav kontroversiāla ideja.

Interesantākais ir, ka manas mātes un viņas māsas raksturs ir ļoti atšķirīgs. Viena ir pēc rakstura aktīva, stingra, nedaudz valdonīga, ar lielu motivāciju sasniegt mērķus, ļoti čakla, reizēm neiejūtīga, tomēr vienmēr aktīva runātāja un arī nedaudz trauksmaina. Savukārt otra dvīņumāsa pēc rakstura ir ļoti mierīga, laipna, nekad nepacels balsi, daudz nerunā, arī mazāk aktīva, daudzi pat teiktu paslinka, tomēr ar pietiekamu interesi izmēģināt jaunas lietas.

Vai tas varētu liecināt, ka ģenētiskais profils ietekmē raksturu vai mentālo stāvokli daudz mazākā mērā nekā fizisko ķermeni? Es nezinu, kāpēc tāda atšķirība, bet tēlaini runājot raksturs ir kā programma, kuru ielādē smadzenēs noteiktā bērna attīstības posmā.

Kāpēc es šo rakstu? Iebraucot Latvijā, var ļoti just, ka latvieši ir daudz lielākā mērā rupji attiecībās nekā citās Eiropas valstīs, kā UK vai Spānijā. Nedomāju, ka tas ir tautas ģenētiskais vai kultūras mantojums, drīzāk jau kultūras trūkums. Īpaši mani kaitina, kad Stradiņu slimnīcā, ejot vizītē pie kardiologa B3 korpusā, pie ieejas sēž pārbaudītāji, kas ar apmeklētājiem runā ļoti rupji. Es ar to nedomāju rupjus vārdus, bet tādu nepieklājīgu uzrunāšanu, piemēram, ko tu gribi? Es nekā nesaprotu? Tā ir tipiska padomju laika attieksme, kurai nav vietas Eiropas sabiedrībā.

Es domāju, ka pacientu apmierinātību par veselības aprūpi nosaka ne tikai speciālistu profesionalitāte, bet arī saskarsme ar personālu. Lūk, šajā gadījumā to varētu ļoti uzlabot bez lieliem ieguldījumiem. Nebūtu vajadzīgas ne dārgas iekārtas, ne telpu remonts, bet tikai vajadzīgs nomainīt vai apmācīt šos darbiniekus, kas sagaida apmeklētājus.

Es atceros laikus, kad lielveikalos pārdevējiem tika doti norādījumi sveicināt pircējus, un sākumā tas daudziem likās ļoti neierasti, un pat neērti, jo viņi nezināja, kā uz to reaģēt un kā atbildēt. Nu lūk, šobrīd pircēji jau dabiski atņem kasieres sveicienu. Varbūt tam bija vajadzīgi 10 gadi, bet ir panākts liels progress attiecību kultūrā. Kad nu cilvēki būs iemācīti sasveicināties, lielveikali varēs droši pāriet uz pašapkalpošanās kasēm :) Protams, tas nav ideāli, bet no inflācijas samazināšanas viedokļa es varu saprast, kāpēc lielveikali grib samazināt darbaspēka izmaksas. Maximā Siguldā viena pārdevēja pārbīdīja mūs uz pašapkalpošanās kasēm un lēnām un ar lielu pacietību mācīja, kā svērt un noskenēt katru nopirkto produktu. Šīs pārdevējas prasmes būt pieklājīgai pat ar šķietami bezcerīgiem pircējiem šim veikalam ilgtermiņā noteikti atmaksāsies.

Citās vietās vēl šī apkalpošanas kultūra ir jāuzlabo. Es atceros, ka pat padomju laikos bērnībā, kāpjot autobusā, sveicinājām autobusa šoferi, jo tā bija pieņemts. Gadījās, ka nesen braucu ar autobusu no Siguldas, un šoreiz autobusa vadītājs bija ļoti nerunīgs. Pie skolas kāpa iekšā bērni un sveicināja viņu, bet viņš pat neatņēma sveicienu. Manuprāt, neatņemt sveicienu ir ļoti rupja uzvedība. Protams, viņam darba līguma droši vien nebija ierakstīts, ka ir jāatņem pasažieru sveiciens. Bet mēs atgriežamies pie tā, ka cilvēku apmierinātība ar transporta pakalpojumiem nav tikai par to, ka viņus nogādā no punkta A uz punktu B. Arī pakalpojuma sniedzēja attieksme ietekmē šo vērtējumu, un sveiciena atņemšana (vēl labāk jau uzreiz sveicināt pasažierus) prasa vismazākās pūles un no tās būtu vislielākā atdeve.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]mapats
2022-11-22 08:31 (saite)
Ir ļoti nepieklājīgi piespiest cilvēkus pieņemt kautkādu svešu "kultūru".

Gribam dzīvot savā veidā, tā lai veikalos neuzbāžas ar drūmiem labdien, ko pašam teicējam negribas teikt. Izdarīt lietas vienkārši, mierīgi un klusumā, kad katrs pats, bez teikšanas, zin kas darāms. Labdien un sarunas atstājot radiniekiem un paziņām, ar kuriem gribas, gan sveicināties, gan runāt.

Pieklājība saskarsmē vairāk prasītos dažreiz(reti, jo ir normāli), bet papildus uzspiesta svešu cilvēku uzmanība nevajag.

Tāda lūk ir mūsu kultūras izpausme, gar kuru šādi grāpstoties var izpelnīties tikai drūmu skatienu un nelaipnu nosodījumu.

Gar pārējo ko uzrakstīji, man īsti nav daļas.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]extranjero
2022-11-22 08:36 (saite)
Gadījums autobusā ar bērnu, kurš spontāni sveicina šoferi, man apliecina, ka sveicināšana ir dabiska, un tikai sabiedrības drūmums vēlāk liek viņam zaudēt šo vēlmi sasveicināties. Nevajag mums šādu drūmu kultūru. Tā ir tāda radusies tikai padomju bezcerības un nabadzības laikos. Mēs varam uzlabot ekonomiku, un varam arī pāriet no drūmuma uz pieklājību.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mapats
2022-11-22 08:38 (saite)
Der atšķirt, ko vajag mums un ko gribas Tev, kas ilgi dzīvo svešā kultūrā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]divas_zosis
2022-11-22 12:10 (saite)
Te nu es piekrītu, neatņemt sveicienu šajā gadījumā ir kretīnisms.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-11-22 13:29 (saite)
:D

Vēl viens kam nav ko darīt un tas jākompensē ar rituāliem [sveicināšanos]

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]aborigens
2022-11-22 08:44 (saite)
Manuprāt, gluži pretēji. Laipnības saskarsmē ar citiem mācīšana pieaugušā vecumā (tāpat kā kaut kāda integrācijas politika) prasa vislielākās pūles, ir laikietilpīga turklāt bez garantēta rezultāta.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]extranjero
2022-11-22 08:56 (saite)
Viegli tas var nebūt, bet tev nešķiet, ka šoreiz tā runā tavs drūmums?

Pieklājība ir kā citas valodas apguve. Protams, jo jaunāks, jo vieglāk. Bet nesen biju aptiekā un tur bija farmaceits no Ukrainas ar nozīmīti, ka viņš var konsultēt tikai krievu valodā. Bet es ar viņu runāju tikai latviski, un viņš jau ir iemācījies vieglu sarunu latviski. Kamēr ir krievi Latvijā, kuri te nodzīvojuši visu mūžu, un joprojām neprot veikalā sarunāties latviski. Vai tas ir tāpēc, ka valodas apguve ir grūta, vai tomēr tur ir vēl citi apstākļi?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]aborigens
2022-11-22 09:34 (saite)
Es nezinu, kas, runā, man šķiet, ka es :)
Un ar valodu līdzīgi kā ar laipnību, tiesa. Ir jāgrib to iemācīties un jāredz ieguvums. Es un mans dzīvesbiedrs, ja ejam iepirkties nereti saskaroties ar laipnu (t.i. uzmācīgi, ko viņi grib iesmērēt? :D) attieksmi labāk ejam uz citu veikalu, kur mierīgi var visu paši apskatīt, izvēlēties. Laipnība līdz ar to uzņēmumam var likt zaudēt kādus klientus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-11-22 09:42 (saite)
Tas saucas ``līdz vēmienam laipns``, ir tāda sērga.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]extranjero
2022-11-22 09:50 (saite)
Nu ir veikali, kas man arī nav pa kabatai :)

Bet ja es aizeju uz kādu normālu veikalu un attieksme ir tāda – nu ko tu te esi atnācis un meklē – tad es točna tādā iepirkšos vēl mazāk. Tieši tajā laikam ir visgrūtākais, ka pieklājībai nav jābūt tikai biezo veikalu fīčai, bet katrā parastajā lētajā veikalā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]aborigens
2022-11-22 10:35 (saite)
O nē, šāda attieksme drīzāk ir tirgū un rajona humpīšos.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2022-11-22 13:30 (saite)
Vislabāk ja attieksme ir nekāda, t.i. neitrāla, nu cilvēki tur ir un ja kas- var viņiem uzdot jautājumus, viņi atbild. paši klāt nenāk. Tas būtu normāli.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]aborigens
2022-11-22 13:50 (saite)
Jā. Bet kad pajautā, tad laipns. Visi laimīgi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-11-22 13:52 (saite)
Nu jā, tur jau tas points. Klientiem - laba attieksme, darbinieks - nav izbesīts ar sveicināšanos bezjēgā un attiecīgi ir tiešām pozitīvs.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]extranjero
2022-11-22 13:55 (saite)
Dažreiz apmeklētāji kautrējas pajautāt vai nezina, ka kāds var palīdzēt. Vai dažreiz ir tā, ka tu pajautā, bet redzams, ka darbinieks bija aizņemts ar kaut kādu citu uzdevumu, un tad tu jūties, ka esi uzbāzīgs.

Protams, uzbāzība arī traucē. Bet es kaut kā pēdējā laikā esmu sācis ļoti novērtēt pretimnākošu palīdzību un laipnu attieksmi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-11-22 19:03 (saite)
Piekrītu tiem, kas grib, lai laipni atbild un palīdz, bet paši neplijas virsū un sveicieniem nav nozīmes. Izvairos no veikaliem, kur ir "laipnie" pārdevēji, kuri stāv tev aiz pleca un kaut ko gaida. Priekš manis tas ir tā pat kā, ja kāds grib vērot kā es čurāju. Man patīk vispirms apskatīt veikala sortimentu, padomāt un bieži pat ienāku konkrētu nezinot "ar ko man var palīdzēt". Tā kā neesmu ekstraverts, man šie jautājumi rada tikai lieku piepūli, jo jādomā ko pieklājības pēc atbildēt. Pie tam, ja pasaku, ka "tikai skatos", pārdevēji droši vien nereti padomā, ka kārtējais tūrist, ka neko nepirks utm. iekšēji neērtumi.

Dīvaini, ka tev kā autistam, tik ļoti svarīgas nevajadzīgas ārišķības. Varu saprast to par bērniem un šoferi, jo tas pilnīgi skaidri ir akumulēta nīgruma sekas (pats esmu novērojis nevienu vienu nīgru šoferi - viņu darbs sucks), bet veikalos manā ideālā visiem jābūt neitrāliem, bet pretimnākošiem.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2022-11-23 06:30 (saite)
Es ļoti labi saprotu to neveiklo sajūti, kad nezini, ko īsti teikt. Angliski ir vēl neveiklāk, jo sveiciens burtiski nozīmē – kā tev iet (how are you?) vai tev viss kārtībā? (are you ok?). Bet ne jau velti mācību grāmatās raksta, ka tas ir tikai sveiciens un netiek gaidīta nekāda atbilde. Kad pie tā piešaujas, tad arī latviski ir ļoti viegli saprast, ka vienmēr un visos gadījumos var atbildēt ar "Sveiki!" pietiekami možā intonācijā.

Kāpēc tas būtu jādara, pat ja šķiet bezjēdzīgi? Izrādās vairums cilvēku, ja tu viņus pasveicini, nodomā, ka esi foršs cilvēks un jutīsies labāk. Man nekad nebūs skaidrs, kāpēc viņi tā domā, bet tā vienkārši ir. Pat ja tā ir nenozīmīga transakcija, kā veikalā košļenes nopirkšana, tomēr visiem ir labāk, ja sasveicinās. Nav jau fiziski tik lielas pūles pateikt vienu vārdu vairāk.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-11-23 14:54 (saite)
Kāpēc tu fokusējies uz sveicināšanos, par ko es tev jau piekritu iepriekšējā postā. Nepiekrītu tev pārdevējiem, kuri jautā "kā var jums palīdzēt" līdzko nonāku viņu redzes rokā. Tādiem man dažreiz gribas pateikt vnk "Nekā, gaidiet, kad es jūs pasaukšu", kas ir tas, ko es domāju un kā ir jābūt, bet būtu nepieklājīgi, tāpēc esmu spiests izdomāt kaut kādu citu frāzi, kurai nav nekādas nozīmes un ir pilnīgi lieka mēles tirināšana.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2022-11-27 09:57 (saite)
Nezinu, kur ir problēma pieklājīgi atbildēt ar “Paldies, bet šobrīd nevajag”.

Vakar biju veikalā un bija cita problēma. Man lūdza, vai varu ar ko palīdzēt, un es teicu, ka jā – jo meklēju spiedienkatlu. Man parādīja, kur tā prece stāv, kas bija ļoti labi. Bet tālāk pārdevēja nevarēja neko man par viņiem pastāstīt. Bet jāsaka paldies par to pašu, jo skaidrs, ka pašam ir jāiepazīstas ar šīm lietām, ko gribi pirkt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2022-11-22 09:41 (saite)
/Es atceros laikus, kad lielveikalos pārdevējiem tika doti norādījumi sveicināt pircējus, un sākumā tas daudziem likās ļoti neierasti, un pat neērti, jo viņi nezināja, kā uz to reaģēt un kā atbildēt. Nu lūk, šobrīd pircēji jau dabiski atņem kasieres sveicienu./

Pilnīgi lieki un labi tam pircējam poh bet pārdevējam klāt vēl pie viņa tiešajiem pienākumiem ir hvz cik reižu dienā jālabdienojas tas nav viegli un ir bezjēdzīgi.

(Atbildēt uz šo)


[info]formica
2022-11-22 09:47 (saite)
"Šīs pārdevējas prasmes būt pieklājīgai pat ar šķietami bezcerīgiem pircējiem šim veikalam ilgtermiņā noteikti atmaksāsies" - vinu atlaidiis, koliidz pirceeju kontingents tiks izdreseets izpildiit kasiera funkciju.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]extranjero
2022-11-22 10:05 (saite)
Labi darbinieki dabūs labas rekomendācijas un vēl labākas darba vietas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]tipa75
2022-11-23 21:31 (saite)
Pilnīgi piekrītu. Paldies par šīm pārdomām.

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?