ctulhu ([info]ctulhu) rakstīja,
@ 2022-06-08 11:09:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
ismi
Viņiem ir radies tāds interesants jēdziens ``sudzisms``, interesanti kādus vēl ismus varētu šādi izdomāt? Vitisms = dzīvo šovinisms pret nedzīvajiem? Sapientisms = saprātīgo šovinisms pret nesaprātīgajiem, helsisms/ sanisms = veselo šovinisms pret slimajiem, nu tipa sanisti šovinistiskā veidā uzskata ka slimos vajag izārstēt un padarīt veselus, tad vēl varētu būt leksisms = likumus ievērojošo šovinisms pret tiem kas likumus pārkāpj.

Vēl idejas?


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]az
2022-06-08 11:24 (saite)
demagoģisms

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-06-08 11:30 (saite)
Nesanāk, demagoģisms ir demagoģijas dzīšana nevis demagogu šovinisms pret pārējiem

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]az
2022-06-08 17:53 (saite)
tas bija komentārs par ierakstu, nevis ieteikums

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mindbound
2022-06-08 11:26 (saite)
> helsisms/ sanisms = veselo šovinisms pret slimajiem

Tu esi atpalicis no veselas rindas kongresa lēmumu, biedri

> likumus ievērojošo šovinisms pret tiem kas likumus pārkāpj.

Ja palasa saucienus pēc policijas izformēšanas, definansēšanas utt., tad rodas diezgan stiprs iespaids, ka pa šo līniju viss jau notiek.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-06-08 18:00 (saite)
Neesmu jau sen sekojis līdz visiem iespējamajiem -ismiem un nebeidzamajiem alfabēta burtiem (drīz jau aizies līdz šumeru rakstībai), bet jau sen ir aktuāla un akadēmiski vīļāta lieta kā "fat shaming" - atzinums, ka resnība ir kas slikts un no tā vajadzētu atbrīvoties. Pa resnam lielam tas precīzi kapsulē visu šo neo-kataru ideoloģiju un ismismus, bez vajadzības pārbaudīt katru no viņu ticētajiem absurdiem. Nenormālais ir jaunais normālais un tie, kas to apšauba ir bigoti.
Varētu vēl pievilkt septiņus nāves grēkus kā benčmarku šīs kustības detektēšanai. Tās ir fanātiski PAR! tiem visiem un reidžo pret visu, kas norāda uz to nelādzību.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2022-06-08 18:06 (saite)
Pašam esot ar lieko svaru un centieniem to mazināt, lielā mērā piekrītu. Ar pirmklasniecisku rādīšanu ar pirkstu (kaunināšanu vārda burtiskākajā nozīmē), protams, tur nekas daudz nebūs līdzēts, bet tā obviozi ir veselības problēma vai defekts (iegūts, iedzimts, tas pirmajā tuvinājumā nav sevišķi svarīgi) un to būtu jāapskata tieši kā tādu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-06-08 18:15 (saite)
Kā cilvēks ar daudziem trūkumiem, protams, piekrītu. Jāņem vērā, ka "shaming" viņi lieto ļoti liberāli (khe) un pamatā nebūt ne(tikai) kontekstā, kur kāds tiešām tiktu kaunināts. Tas ir tikai kārtējais demagoģiskais, salmuvīriskais valodas lietojums, lai a priori jebkuru kritiku pret šiem uzstādījumiem varētu ērti ievietot "naida runas" kategorijā un kritiķiem aizvērt mutes pasludinot tos par ļaunajiem bigotētajiem raitwing hitleriem, kas ir "pret zinātni".

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]hedera
2022-06-08 12:55 (saite)
"helsisms/ sanisms = veselo šovinisms pret slimajiem, nu tipa sanisti šovinistiskā veidā uzskata ka slimos vajag izārstēt un padarīt veselus"

Ir tāds jēdziens kā ableism. Protams, tas nav gluži tas, kā tu to šeit uzrakstīji/iedomājies.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-06-08 13:02 (saite)
Jā es šito zinu. Un man sķiet neviennozīmīgi. Kamēr tas ir ``mums visi ir pēc iespējas jāizārstē, jānovērš viņiem piemītošie somatiskie trūkumi`` - tas ir adekvāti un es par. Bet kad sākas tendences tipa ka paši šie trūkumi ir kaut kāda veidā vērtība - tas ir wrong.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]hedera
2022-06-08 13:04 (saite)
Varbūt palasi iesākumā to wiki šķirkli? Es nevēlos skaidrot lietas, kuras daudzi jau pirms manis ir detalizēti izskaidrojuši.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-06-08 13:10 (saite)
//In ableist societies, the disabled life is considered less worth living, or the disabled people less valuable, even sometimes expendable.//

Tas ir par šito.

Disabled people nav less valuable, viņi ir slimi viņus vajag izārstēt. Bet dislabled life protams ir grūtāka un zemāka līmeņa. Tāpēc ir jēga gāzt iekšā resursus tajā lai jebkuru disability novērstu, tas ir protēzes, t.sk. neirotehniskās aktīvās, šūnu reversijas transplantācija, pārējās terapijas utt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-06-08 14:33 (saite)
Normālā versijā cilvēki vienkārši saprastu, ka visi ir savā veidā "disabled". Cilvēks autisma spektrā? Cilvēks, kas neizjūt garšas baudu no salātiem un dārzeņiem? Cilvēks ar lieko svaru? Cilvēks, kurš neizbauda lielas ballītes un smalltalku? Viņu visu dzīve ir ierobežota.
Tas nenozīmē, ka kādai grupai būtu ok pateikt "viņi visi ir slimi un viņus vajag izārstēt neatkarīgi no tā, kādas ir viņu pašu preferences"

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-06-08 14:43 (saite)
Tas ir vairāk par ``intereses`` un ``preferences`` bet citādi jā, protams cilvēks kurš māk ēst dārzeņus un darīt smalltalku būs labāks izlūks par tādu kurš neprot/ nevar, tāpēc ja ir nepieciešams arī šīs fīčas var uztrenēt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-06-08 15:32 (saite)
however, tad, kad kāds Tev saka "tu, dārzeņu neēdājs, esi slims un tagad es tevi izārstēšu, visiem no tā būs labāk", tad Tu par to neesi baigi laimīgs, ja, un pareizi dari, ka neesi laimīgs

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-06-08 15:45 (saite)
Tas drīzāk ir tā, nu tipa ja kāds atskrien un pasaka davai es tev iemācīšu baletu dejot, 3 gadi un mācēsi tad es teikšu eeee pag pašreiz nau laika visādas citas lietas jādara un baletu dejot man subj. nešķiet tikkkk svarīgi. Bet tā in general labāk ir prast/ varēt nekā neprast/ nevarēt, arī baletu dejot.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-06-08 16:17 (saite)
a ja par Tevi teiktu "es uztaisīšu viņam* smadzeņu operāciju tā, lai viņš* labāk saprot, ko cilvēki saka, un pie reizes varētu darīt smalltalk, jo citādi viņš* ir slims", Tu uzskatītu, ka tas ir fine?

*"viņam", jo tas ir tas, kā eiblisti runā par cilvēkiem ar kādu disability, "viņi ir slimi, mēs viņus tā un šitā", nevis actually vēršas pie cilvēka

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-06-08 16:24 (saite)
Nē nu labi cilvēks pats pieņem lēmumus par sevis ārstēšanu, ķert viņus un ārstēt nav okej. Okkkej tur ir interesantas nianses ar smadzeņu slimībām jo tad bojāts ir tieši tas kas pieņem lēmumus. Tāpēc ir tādi koncepti kā ``pieskaitāmība``.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-06-08 16:26 (saite)
Nu, tāpēc arī "viņi ir slimi, viņus vajag izārstēt" ir diezgan tizla frāze, ja.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-06-08 16:27 (saite)
Precizēju: Mums jābūt rīkiem paņēmieniem kā viņus izārstēt tikko viņi piesakās.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]gnidrologs
2022-06-08 18:08 (saite)
Brīvā sabiedrībā nevienam neliedz ciest trūkumu, tajā pašā laikā tas nepadara trūkumu par pilnību.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?