Krustvārdu mīkla

Ne Gauss ne Rīmanis ne vējš ne karogs

Anna Marija Levi

Ne Gauss ne Rīmanis ne vējš ne karogs

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Plīstu no lepnības. Vakar, veltot laiku apmēram 2x10 minūtes, izdevās instinktīvi izrēķināt wunderkindu (4.klase) matemātikas papildu apmācībā uzdoto uzdevumu, jā, lūk, teicami! Tātad, naturālo skaitļu kopa N={1..60}, kā var ātri un veiksmīgi uzzināt visu šo skaitļu summu, (neizmantojot exceļus-šmekseļus un programmēšanas valodas), kā arī, kā var veikli iegūt 3 grupas, izmantojot visus kopas skaitļus, tā, lai katras grupas summa būtu vienāda?

Aaaa, atbilde man izskatījās pēc rokdarbnieces amatieres mēģinājuma pierakstīt Alsungas sviķeļraksta musturi cimdiem. Bez tam, es vispār neesmu tā glīti un pareizi mācījusies matemātiku, tikai loderējusi skolā un 6 semestrus izlikusies saprotam, ko runā augstākās matemātikas pasniedzēja, atstājot zemapziņā neizdzēšami iekaltus virsrakstu līmenī topikus "nenoteiktais integrālis kā parciālās summas robeža" vai "organiskās augšanas un radioaktīvās sabrukšanas dif-vienādojumi", betiņās, tikai vienreiz dzīvē cik necik ciešami esmu nokārtojusi vidusskolas matemātikas kursa eskāmenu, vopšem, es par to, ka arī salīdzinoši tauriņķērājs šo var izdomāt, aaaaaa, viii, cik feini!!
  • Pastāsti par tām grupām :) To, ka summu var iegūt, summējot 60+1, 59+2 u.t.t., es uzzināju pamatskolā kaut kādā visskolas konkursā, kur tas bija viens no uzdevumiem, ar manām domāšanas spējām tolaik nepārvarams :)
    • Jā, summa, ātri rezumējot, ir 61*30, bet es tiešām to izdomāju kaut kā nejauši un neatceros, ka es skolā būtu ar kaut ko tādu saskārusies.

      Otra lieta, ja tā varētu izteikties, bija problēma kā relatīvi ātri uzrakstīt randomizātoru, kas korekti ļautu pielasīt skaitļus pēc principa, kur tu vienlīdz periodiski vai regulāri izraugies grupas elementus pa vienam no "mazās" "lielās" un "vidējās grupas skaitļiem, tas drusku līdzīgi 1+60 un 2+59... rindai, tikai tagad tev ir tipa trīs grupas, nevis 2.

      es paņēmu rūtiņu lapu un sarakstīju visus skaitļus 3 rindās: {1..20} {21..40} un {41..60} tā, lai zem 1 būtu 21 un zem tā vēl 41, utt.

      tālāk es nezinu kāda dievišķa atklāsme mani pagrūda, ka ja sāk zīmēt "eglīti" no apakšējā kreisā stūra pa diagonāli un tad atpakaļ /\/\/\/\/\/\, tipa, tad sanāk, ka tu korekti izvēlies no katras grupas vienu elementu tā, ka viņš pārstāv gan citu desmitu, gan vienu no visiem šīem skaitļiem. Tipa, 41, 22, 3, 24, 45, 26, 7, 28, utt.
      Nu un tālāk jau triviāli :)
      • Ko lai saka, te arī redzams, kāpēc viena no mums mēnesī pelna četrciparu skaitli, bet otra - trīsciparu :) Es radošus risinājumus varētu atrast labākajā gadījumā dažādos kulināros jautājumos, ne matemātikā :)
        • es neesmu ļoti pāriecināta, ka pastāv tieša korelācija starp pelnīt spēju un radošu matematizēšanu :) Piemēram, paskaties, ir tāda Ināra Vilkaste, ja, viņai ir ļimōni ļimōni, bet es galīgi nedomāju, ka viņa ir matemātiķe :)
  • aaa, apskužami, apskaužami
    Ja man pašlaik vajadzētu rakstīt skolas līmeņa sacerējumu "Vīrieša loma ģimenē", tad kā pirmais punkts būtu kaut kas par bērnu izvadāšanu cauri sākumskolas matemātikas labirintiem
    • nu šis uzdevums gluži nav sākumskolas standarta mat. kursā, tas vairāk matemātikas fakultatīvs pie brālēna, kurš pagājšgad pārstāvēja Latviju vispasaules olimpiādē matemātikā :)

      Polinomu reizināšanas ar monomiem un darbības ar kvadrātsaknēm, bet, pats galvenais diskrimanantiem un Vjeta teorēmām, ir pat interesantas un relaksējošas nodarbes, kas sākas kādā man liekas 6. klasē, vai kaut kā tā bija. Možka 7.
      • Man šķiet, ka 7. klasē šo mācīja.
        • varbūt varbūt, tas laikam katram atkarīgs no dzimšanas gada, jo daži labi no mums ir lēkuši pāri 1 klasei, lai iekļautos 12 gadu apmācības programmā, ne 11. Mana gada cilvēki pārlēca 8.klasei, un līdz ar ko diskriminanti mani sasniedza jau 6. klasē.
          • Es esmu 1.klasei pāri lēcis.
            • ģeniāli matemātiķi šai vietā uzreiz var izrēķināt vecumu starpību, muahaha
              • Bet vispār - uzdzen šermuļus doma vien par to, ka man droši vien nāksies savai atvasei palīdzēt risināt šādus uzdevumus. Kaut savlaik videnē man matemātika labi padevās.
                • Ai nē, matemātika ir forši, ģeometrija arī, tur ir zināms azarts un tāds kā pārsteiguma moments - wtf? kā var būt, ka to tā pēkšņi ņem un atceras, jess, ir, baigi lieliska sajūta, nu tur D=b^2-4ac, haha x1 x2=
                  -b+(-) sqrt(D)/2a, bāc redzkā esam iekaluši savlaik, iznirst no apziņas zemākajiem slāņiem tā tikai.

                  Bet tas, ko viņi ir sadarījuši ar mūsdienu izglītības materiāliem fizikā un ķīmijā, tas gan man šķiet no elles un sātana. Tur viss bēdīgi un slikti.
  • Elementāri - katrs, kurš savulaik ir lasījis "Kā Pēcis Beisikāns Maiju Saprātiņu programmēt mācīja", zin formulu (n * (n + 1)) / 2 no galvas :)
    • Nu, pirmkārt es šo šedevru neesmu lasījusi; otrkārt, kā tas palīdz sadalīt 3 grupās? :)
      • Nu, komentārs galvenokāŗt bija aiz laimes, ka reizēm noder šādas absolūti nejauši sagramstītas zināšanas.
        Un aiz šīs pašas laimes palaidu garām otro jautājuma daļu (regulāri šādas nelaimes gadījās arī matemātikas olimpiādēs), līdz ar to atbilde uz otrkārt ir "nekā" :)
        • Nu jā, tā laime un lepnība jau man aizmiglo acis pamatā par to, ka tā no nullītes drusku pasmadzeņojot var to izdomāt pats, nevis ka Pēcis Beisikānis to iemāca :) Pie kam, ja es būtu to izlasījusi tajos astoņdesmit-beigas/deviņdesmit sākums, kad tas hīts iznāca tautā (man tolaik bija svarīgākas lietas, ko darīt - notriekt laiciņu ar draudziņiem parkos, piemēram), vienalga, nāktos secināt, ka pagājuši 20+ gadi, kopš pēdējo reizi ir bijusi saskarsme ar matemātikām tādā akadēmiskā izpratnē :)
  • 1) jāatceras aritmētiskās progresijas un tās veidotās rindas locekļu summas formula, kas atmetot lieko sanāk (60+1)*30,
    2) jāsapāro visi skaitļi, lai summā tiem sanāk 61 un tad jau kā grib tā samētā.

    Šķiet, ka vēl joprojām īzī-pīzī, bet 4.klasē, tas noteikti būtu bijis Izaicinājums.
    • jā, ar šo daļu tikām galā relatīvi ātri, tālāk seko dalīšana grupās, trijās, ar savstarpēji vienādām summām :)
      • Paga, bet ja viss sapārots, tad grupas var jebkādas - kaut vai (1/60 - 10/51); (11/50-20/41); (21/40-30/31) - tikai mehāniska pārrakstīšanas vaina?! :-)
        • nu ja, 30 pāri dalās 3 glītās kaudzītēs. bet es, visdrīzāk, uzkārtos pie uzdevuma pirmās daļas.
        • haha, arī, jā, protams! Es kaut kā aizgāju citā virzienā, man vajag vizualizēt to visu, tāpēc nokļuvu pie risinājuma pilnīgi citādāk un trijās krāsās izzīmētu matricu :D
  • Rakstu neģļaģa:)

    Pirmais uzdevums 3 minūtēs: tas ir tikpat, cik savstrpējo spēļu turnīrā ar 61 komandu: n(n-1)/2 (šis skaitlis, pievērsiet uzmanību, vienmēr dalās ar 2:)
    ar otro izvrirzīju aplamu hipotēzi, čekojot ar exceli konstatēju, ka esmu ieberzies, un padevos 5 minūtēs:)
Powered by Sviesta Ciba