11 December 2012 @ 10:43 am
rolavs un kritika  
Skatos, ka parādās pirmās kritikas par biedra PB sarakstīto Rolava grāmatu: http://www.ubisunt.lu.lv/zinas/t/17041/

Domājams, ka kritikas centrālā tēze ir šī: "Citādāk ir, ja nesagaida, tomēr jāatzīst, ka sajaukuma un savārstījuma “efekts” šajā grāmatā radīts tik liels, ka vienbrīd sāka šķist: rokās nonācis kaut kāds nerediģēts un nenoslīpēts melnraksts akadēmiskam pētījumam par Rolava veiktajiem Kanta darbu tulkojumiem, kas kļūdas pēc iesiets nepareizos vākos."

Žēl, ka nav komentēšanas iespējas, jo brīžien niezēja nagi kaut ko ierakstīt.
 
 
( Post a new comment )
jūnija lietus / augusta lapas / septembra atmiņas[info]special_k on December 11th, 2012 - 12:54 pm
mjā, lasīju ar interesi (rezenciju). ja kkur ieraksti savas domas, lūdzu padalies ar linku - interesē
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on December 11th, 2012 - 01:11 pm
Grāmatu vēl neesmu turējis rokās. Tik vien kā e-manuskriptu. Iespaids man nelikās tik graujošs kā recenzijā. Gluži pretēji - radās daži metajautājumi par biogrāfijas žanru, historiogrāfiju u.tml.

Pieļauju, ka gan jau tiek tapinātas vēl pāris recenzijas par šo grāmatu. Ja nē, tad varētu apsvērt domu par mešanos uz iedomātās ambrazūras.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
jūnija lietus / augusta lapas / septembra atmiņas[info]special_k on December 11th, 2012 - 01:21 pm
lasīju, ka kultūras dienā būšot
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on December 11th, 2012 - 01:26 pm
jauki. būs jātur roka un ņemtes pulsa.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]fedrs on December 11th, 2012 - 01:14 pm
Kārtējais students, kurš visiem cīnās par atpazīstamību. Vai arī maldos un tā ir kāda autoritāte?
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on December 11th, 2012 - 01:23 pm
nevajag tā uzreiz - ja raksta, tad vēlas iegūt atpazīstamību. pieļauju, ka vienkārši paprasīja uzrakstīt un viņš to ar pienākuma apziņu izdarīja. Paši profesori taču neies smērēt raksāmspalvu par PB skricelējumu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]antons_v on December 11th, 2012 - 06:04 pm
Kāpēc gan nepieļaut, ka cilvēkam var būt bijuši vairāki motīvi? Var jau redzēt, ka viņam patīk nolikt Bankovski un citus "skribentus".
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on December 11th, 2012 - 06:16 pm
To, protams, nevar noliegt.

Taču tik pat labi var runāt arī par to, ka rakstītais dažkārt sanāk vai nolasās ar citādāku intonāciju nekā iecerēts. Varbūt autors domāja rakstīt vieglā rokoko ironijā, bet tā vietā sanāca diezgan skarbs novērtējums.
(Reply) (Parent) (Link)
None of the Above[info]artis on December 11th, 2012 - 04:10 pm
'aziātiska' recenzija, ja var atļauties tā teikt.
(Reply) (Link)
cits[info]garamgajejs on December 11th, 2012 - 04:23 pm
Kaut kā atgādināja par Fuko esejā 'Kas ir autors?' aprakstīto autora funkciju un centieniem to teoretizēt un ievietot diskursā. Šajā gadījumā diskursā par un ap Rolavu un viņa Kanta tulkojumiem, kurā ietilpst viss plašais spektrs no Kanta tekstu tulkojumiem latviski līdz tiesas zālei. Iespējams, ka P.Bankovskis arī ir atvieglojis šādas recenzijas tapšanas apstākļus, dodot tam tik acīmredzamus iemeslus, un grāmatas lasīšana tiešām mudina saprast 'kas ir kas' tās tapšanā - sākumos un galarezultātā. Tomēr jāpiebilst, ka dotā recenzija/kritika neapliecina rakstītāja paša prasmi ieturēt stilu.
(Reply) (Link)
Avtonoms[info]junona on December 11th, 2012 - 05:46 pm
Kaut kāda wtf recenzija. Ja godīgi, tad tā arī nepaliek skaidrs, tieši kas jaunskungam tur nepatika. Ne ta žanrs nav ievērots, ne ta nevietā Rihards Kūlis pieminēts. Jautājumi par Rolava attiecībā ar filozofiju vispār korķus izsit.
Jāizlasa beidzot grāmata.
(Reply) (Thread) (Link)
[info]antons_v on December 11th, 2012 - 05:53 pm
Īsumā: Pieteikums ir grandiozs, rezultāts - samocīts.

Es tieši tāpat varētu pateikt par Kūļa "tulkojumu".
(Reply) (Parent) (Link)
thel[info]thel on December 11th, 2012 - 06:11 pm
Jā, es arī domāju, ka pie pirmās iespējas paskatīšos grāmatu. Izskatās, ka recenzenta nepatiku izraisīja, šķiet, pārpratums par gramatas žanru.

Protams, es nevaru izslēgt iespēju, ka grāmata ir briesmīga. Taču, manuprāt, kritikā nokautu vajag izdarīt nedaudz pārliecinošāk.

Par filozofiem - mode uzzināt par to, kurš ir īstais filozofs, man vispār šķiet nedaudz nesaprotams un bezjēdzīgs laika pavadīšanas veids.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on December 11th, 2012 - 06:15 pm
Par pēdējo - jā, nu tā ir kaut kāda veco bruņurupuču palieka.
Piekrītu - nevar izslēgt, ka grāmata nav ok, bet recenzijā tas netiek parādīts. Tur tikai uzskatāmi pateikts tas, ka autoram izteikti nepatika.
(Reply) (Parent) (Link)
Avtonoms[info]junona on December 11th, 2012 - 07:26 pm
Būtu interesanti uzzināt, ko pats autors saka par Saukas rakstīto.
(Reply) (Thread) (Link)
puasōns[info]anonymous on December 14th, 2012 - 10:22 pm
Garlaicīgi. Kā parasti, ja iznāk darīšana ar cilvēkiem, kas jau iepriekš visu "sapratis" vai izdomājis, un tad paša izdomātajā telpā kaut ko mahājas, bet neizrāda ne mazākās pazīmes, ka būtu vēlme kaut ko uzzināt no jauna vai mēģināt izprast. Neuzskatu, ka grāmatiņa ir kaut kāds izcilus sasniegums, bet tobrīd centos, atbilstoši šādiem tādiem priekšstatiem par to, kādu man gribētos lasīt par jebkādu personu X latviešu valodā rakstītu biogrāfiju. Tā arī atbilde uz jautājumu par wtf? žanru. Biogrāfija, dzīves gājums, var saukt kā ienāk prātā, bet neba es tā izgudrotājs. Diemžēl LV pēdējo pārdesmit gadu laikā tas ir veiksmīgi aizaudzis tādā teātra anekdošu "ieslēdz diktofonu/izslēdz" žanrā no vienas puses, un it kā akadēmisku pētījumu ievākojumā no otras. Mans mērķis bija uzrakstīt puslīdz raiti lasāmu grāmatiņu par cilvēku un dažādajiem gadījumiem, kas bijuši blakus šī cilvēka dzīves gājuma izdibināšanā. Tas bija aizraujošs process, ceru, ka arī dažiem lasītājiem būs interesanti, un kāds tāpat kā es kaut ko nebūt varbūt drusku uzzinās vai sapratīs, vai vismaz sajutīs kvēlošu nepieciešamību mēģināt uzzināt vai saprast kaut ko arī pats. Ā, jā - nav tiesa, ka slavenais izlīgums nebūtu pieminēts. Ir. Un tas bija viens no iemesliem, kāpēc grāmata tik ilgi neiznāca, jo šķita stulbi vienu nodaļu noslēgt ar atrunu dēļ atceltu Gulbenes tiesas sēdi.
(Reply) (Parent) (Link)
Avtonoms[info]junona on December 11th, 2012 - 11:31 pm
Starp citu - tu pats negribi uzrakstīt recenziju tam pašam ineta izdevumam?
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on December 11th, 2012 - 11:48 pm
Vēlme pat ir. Tomēr it kā ir arī daži pienākumi, kas tuvākajā laikā ir jāpaveic. Taču varētu apskatīties grāmatu un tad lēnā gara pamēģināt kaut ko uzrakstīt. Tā teikt, viedokļu dažādībai.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on December 12th, 2012 - 12:11 am
Es domāju, ka Tev varētu sanākt ok, ņemot vērā, ka šobrīd saites ar vietējo dīķīti ir vaļīgākas. Varbūt rīt uzbliezīšu e-pastu par šo jaut.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on December 12th, 2012 - 12:14 am
ok, gaidīšu kādu ziņu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]amievil on December 12th, 2012 - 08:56 pm
ubisunt@lu.lv :)
(Reply) (Parent) (Link)
indulgence: parunāsim par to[info]indulgence on December 12th, 2012 - 09:23 am
Ja godīgi, arī man šī grāmata neiekļaujas nevienā pieredzes atlasītajā literatūras žanrā, kas gan netraucē ar interesi lasīt. Tikai, atšķirībā no recenzijas autora, es sajūtu, ka "rokās nonācis kaut kāds nerediģēts un nenoslīpēts melnraksts akadēmiskam pētījumam par Rolava veiktajiem Kanta darbu tulkojumiem, kas kļūdas pēc iesiets nepareizos vākos" aizstāju ar domu, ka nekā no literatūras nejēdzu un, visticamāk, tas gluži vienkārši ir man nezināms un jauns jauns stāstīšanas veids.

Savulaik ar dažiem pudeles brāļiem pie alus kausa spriedelējā°, kāpēc dievzemītē neveidojas vēsturnieku publiskās diskusijas, jo tas taču būtu interesanti gan pašiem autōriem (kā mazformāta disputa vingrinājumi, tēžu slīpēšana), gan publikai no malas. Krēsliņš to noformulēja kodolīgāk: un nebūs nekad, jo ja es uzrakstīšu recenzijā arī to, kas nepatīk, autōrs pārstās mani sveicināt un viņa draugi tāpat, savukārt tikai slavēt (kur tad paliek vārds "kritika"?) - izdevniecības PR ļaudis to labāk prot. :)
(Reply) (Thread) (Link)
puasōns[info]anonymous on December 14th, 2012 - 10:27 pm
Jā, biogrāfijas žanrs pie mums ir tāds, maigi sakot, izļurbis, un niknums par to lielā mērā noteica un veidoja formu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
indulgence[info]indulgence on December 18th, 2012 - 07:48 am
Par to kā reizi pirms laika aizdomājos, ka tās biogrāfijas tradicionāli tiek rakstītas kā tāds paplašināts šķirklis Konversācijas vārdnīcā, un trakoti grūti samērot dzīves gājumu ar šīs pašas personas dzīves saturu, tb domām, idejām un centieniem.

Aizsūtīju tev dāvanu iz Rolava mantojuma - lasījis noteikti būsi, bet varbūt plauktā nav. :)
(Reply) (Parent) (Link)