Canary in the Coal Mine

Sunday, April 18, 2021

3:36PM

“Conservatives care about things that are close to them; home, family, neighborhood. These are things one can have a sense of control over; a self-agency.

Liberals care about things far away from them; planet, climate, society. These are things out of their control.”

https://mobile.twitter.com/robkhenderson/status/1383488749053505538

(10 comments | comment on this)

Thursday, April 15, 2021

3:23PM - Likums un kārtība

Uzskatu, ka atsakoties no Kontinentālo tiesību sistēmas (romiešu-ģermāņu Napoleona Kodeksa saimes) un pieņemot t.s. anglosakšu vispārējās tiesības (Common Law), mēs tikai iegūtu.

(5 comments | comment on this)

3:14PM - Vienkārša patiesība

Kamēr Eiropas Savienība neatradīs savas cojones ("stratēģisko autonomiju"), turpināsim dzīvosim ASV kultūras "atbalsu kambaros", sevišķi Baltijā, kur ASV ir vienīgais "nacionālās drošības un varas turpinātības" garants, gribam to vai nē. Un nemaz neesmu tik pārliecināts, ka, stratēģisko cojón atrodot, ES "atbalsu kambari" solās būt sevišķi labāki.

(comment on this)

Tuesday, April 13, 2021

12:14PM - Quite

“Šobrīd konservatīvajiem jārēķinās tikai ar cenzūras, piedodiet, politkorektuma važām, bloķēšanu sociālajos tīklos, atlaišanu no darba un nomelnojošām kampaņām. Ja tā ir kreiso “tolerance”, tad bail iedomāties, kāda ir viņu agresija.”

https://www.austsaule.lv/ko-nedrikst-ignoret/

(2 comments | comment on this)

Monday, April 12, 2021

5:09PM

Šis ir viens negaidīts Wiki šķirklis https://en.wikipedia.org/wiki/FIMACO

(comment on this)

11:05AM

Sāksim nedēļu ar pozitīvu atziņu! Nav realizējušās Arta Sveces sākotnējās bažas par portālu, kuru "neviens no malas nepieskata". Kā redzams, no malas tomēr pieskata ļoti rūpīgi, varētu pat teikt—skrupulozi, un dažiem tas, šķiet, kļuvis pat par gandrīz pilna laika darbu.

(1 comment | comment on this)

Sunday, April 11, 2021

3:18PM

Šeit ir mans svētdienas aicinājums [info]krishjaanis2 izdzēsties no Cibas:

http://klab.lv/users/wowow/860207.html?thread=2906159#t2906159

(3 comments | comment on this)

Saturday, April 10, 2021

8:22PM

Daži cibiņi ir neviļus sev izdarījuši lāča pakalpojumu.

(comment on this)

1:58PM - Sena persiešu gudrība

Man jautāja, vai ir pareizi melot par to, ka Tu neesi tas, kas Tu esi? Jā, ja nevēlies atklāt savu identitāti, dažkārt vispareizākā rīcība ir melot, acīs skatoties. Tieši vakar iznāca noskatīties "Persischstunden (2020)". Stāsts par ebreju, kas savam oficierim pie līķu bedres (ne)krietni melo, ka ir persietis. Viņš paliek dzīvs, jo oficieris vēlas izmācīties persiešu valodu. Ebrejs viņam katru dienu māca sadomātu persiešu valodu un paliek dzīvs. Tā, lūk. Melot ir labi* terms and conditions apply.

(1 comment | comment on this)

Friday, April 9, 2021

2:07PM

Agnese K*********, Internetā visi drīkst Jums nepiekrist un izteikt iebildumus.

Šādu iebildumu izteikšanu Jūs, protams, drīkstiet ierobežot (izmantojot "ban" funkciju, ierobežojot komentārus utml.), bet to nekādi nevar klasificēt kā uzmākšanos (pat tādās reizēs, kad tas Jums ir sagādājis personīgas neērtības).

"Stalkošana", savukārt, nozīmētu ielaušanos privātajā dzīves telpā. Lai gan cilvēcīgi ir saprotams tas diskomforts, ko šādi uzbāzīgi komentētāji un iebildēji var radīt, šī nav Jūsu privātā dzīves telpa — nevienam nav pienākums glaudīt pa spalvai.

Cita lieta, ka Jūs, iespējams, saskatāt, ka kāds komentārs pakļauj Jūs briesmām, apdraud veselību vai pat dzīvību. Tādos gadījumos noteikti piekrītu tam, ka par to jāziņo kompetentām iestādēm.

(58 comments | comment on this)

12:06PM - Tikai mācības

Poliamorie desantnieki jau bija ieņēmuši vietas transportlidmašīnā uz skrejceļa, kad interkomā atskanēja: "Pavēle atcelta. Tās ir tikai mācības!"

(4 comments | comment on this)

11:28AM - Trīs tēvi kādreiz bija, hei, hei, heiheihei!

Trīs tēvu desants no Kalifornijas nosēdās starptautiskajā lidostā "Rīga", lai pieteiktu ultimātu:

Rīgas kungiem tūliņ pat jāatzīst viņu pamattiesības, ja vien negrib laipni uzņemt arī citus desantus.

(comment on this)

11:23AM - Tiesību, cilvēktiesību, pamattiesību un kopienas tiesību salāgošana

Kā tas var būt, ka esmu atzīts par ķēniņu uz Marsa, bet šeit manas likumiskās tiesības visi ignorē?

Pieprasu nekavējoties atzīt man pienākošās interplanetārās tiesības, mutatis mutandis!

(2 comments | comment on this)

Thursday, April 8, 2021

5:58PM

“Putins jo īpaši neslēpj savus plānus un jau gadiem ilgi runā par to, ka ir nepieciešams dialogs, kura tiktu nosprausta eiropas drošība ilgtermiņā. Tā vietā pa vidu jaucās ASV, kas vispār neatrodas eiropā. Spilgts piemērs ir Putina referāts par 2.pk., kuru es izlasīju smalki. Tas referats ir par nākotnes vīziju un principiem, mazāk par 2.pk. Pamata doma ir ka vācieši uzsāka karu, jo tika čakarēti ar reparācijām un viņu pretenzijas uz “lebensraum” netika pienācīgi ņemtas vērā, kā rezultātā, lai lielvaras vienotos par dialogu ar vāciem, atļautu tiem nookupēt to un šo, dotu to, ko prasa, spēlēja netīras spēles, domāja tikai par sevi, kaitināja Hitleru un rezultātā visiem bija ļoti slikti. Nedrīkst neieklausīties tajos, kam ir spēks, jo eksplozija var būt briesmīga.

Krievi vēlas, lai viņu intereses tiktu ņemtas vērā, tiktu uztaisīja jauna jaltas konference, kurā stiprie sadalīs ietekmes sfēras. Viss. Tad būs miers, družba, komuņizm. Valstij ir tiesības būt par subjektu tikai tad, ja tā ir suverēns – ar spēka projekciju uz ārpusi. Limitrofi(Baltija, Luksemburga, Monako, Melnkalne utt) ir vēstures artefakti, kuriem ir tāda kulturāla un dekoratīva nozīme, tās nav valstis. Tās var būt zem kādas citas valsts protekcijas tikai un vienīgi. Pašas nav subjekti. Tā domā krievi visos līmeņos. Jā, čihuahua ir formali suns, tam ir suņa tiesības, visi to sauc par suni, bet tas NAV SUNS. Un pat pilnvērtīgākas valstis īsti no limitrofiem neatšķiras – skat tos pašus Azerus, bez Turkiem viņi būtu pie citiem saimniekiem.

Tātad par Ukrainu. Krieviem karš nav pašmērķis, bet merķis ir Jaltas konference. Ja to izdosies panākt mierīgi vai ar ieroču žvadzināšanu, – lieliski. Ja nē, tad karš ir NORMĀLA DZĪVES SASTĀVDAĻA, tas ir instruments, kam ir savi + un savi -. Jaltā krievi noteikti prasīs pusi Ukrainas, visu Baltkrieviju, kā arī pilnīgu Baltijas demilitarizāciju no ārvalstu spēkiem. Pretīm piedāvās garantijas(protams, paši krievi saprot, ka garantijas būs tik ilgi spēkā, kamēr tās pašiem būs izdevīgas), ka Baltija varēs bez problēmām uz papīra skaitīties NATO, EU, taisīt dziesmu svētkus vai jebko citu. Bet ne līdz galam. Piemēram, ja pec 20 gadiem Polija kļūs par milzu spēku, kas militāri apdraudēs krievu intereses pavisam reāli, tad Baltija tiks okupēta vai tajā tiks uzbūvētas piespiedu bāzes, bez jokiem. Ja tuvākajā laikā(nedēļas, mēneši, gads?), netiks sasaukta Jalta, tad krievi PIESPIEDĪS citus lielos ierasties. Vainu ar mazāku vai lielāku tesiņu Ukrainā, vai arī ar kādu Daugavpils/Narvas republiku, kas savā ziņā ir pat labāk – sitiens zem jostas vietas un momentāna panika visur.

Ekonomikas sankcijas, visādus nosodījumus viņi uztver nenopietni. Ar katru gadu arvien vairāk pierādās tas, ka spēks ir tas, kas nosaka visu. Viņi uz to visu skatās baigi romantiski un uzskata, ka galvu nedrīkst noliekt un padoties, pat, ja grūti, ir jaturpina savs kurss. Zaldati mirs? Nu un? Krievija nav Eiropa, kur indivīds ir absolūts centrs, bet tikai pakārtots lielajam mērķim.

Iepriekšminētais nav Kiseļovs, bet vidējais aritmētiskais domnīcās, amatpersonās, zinarniekos mūsdienu Krievijā.”

https://varabungas.camp/2021/04/08/dienas-grauds-809/

(4 comments | comment on this)

Tuesday, April 6, 2021

8:43PM - The Left wants Christianity to kneel before its gods.

"Simply put, the Left wants to dethrone and subordinate traditional Christianity. They wish to prevent it from ruling America’s public culture and force it to obey a public culture, one the Left is busy establishing and enforcing. This is the very definition of revolution: a reversal of power relations.

(..) Thanks to the popular reign of “Christian morality and equity,” Tocqueville observed, “no one in the United States has dared to profess the maxim that everything is allowed in the interests of society, an impious maxim apparently invented in an age of freedom in order to legitimize every future tyrant.”

Seeking to liberate both the individual and the state from the limits imposed by any fixed and transcendent morality, the Left has labored for 70 years to end this favored (but non-coerced and unofficial) status of religion in our public life.

The revolution, however, does not end here. Having succeeded to a considerable extent in their quest to dethrone religion from its influence over the public mind, the left wants to subordinate religion to a new, non-religious morality.

(..) If religion could no longer use the encouragement of government to set the moral tone for the society, it would still be possible for religious believers to influence the moral tone of society, in proportion to their own numbers, by freely living out their convictions as respectable members of the society. Such a settlement would amount to the pluralism that earlier generations of liberals, such as Isaiah Berlin and John Rawls, once defended.

Today’s Left, however, is committed to an extreme form of sexual liberation that requires them to move the goalposts. They hold that individuals have a civil right to create and live out their own sexual identities. This right they understand as a freedom not only from the coercion of the law, but also from any public vestige of traditional Christian morality. Thus they have made clear that they will not be satisfied with pluralism, but that they instead seek to constrain religious practice when it refuses to condone and cooperate with the latest advances of the sexual revolution.

(..) Indeed, the point of the Left’s most recent moves is clearly not so much to protect the rights of some, but to create a public orthodoxy of sexual liberation to which all must conform. This is made clear by the balance of interests: it is much harder for the photographer or baker to pay thousands of dollars in damages or to find another line of work, than for a couple to find a different photographer or baker. The point here, then, is less to protect anyone from any harm than it is to let dissenters know that they will pay a serious cost for acting on their religious convictions.

The Left’s rhetoric in these debates reveals that they regard traditional religious believers as no better than bigots whose consciences deserve no respect. Indeed, while the 2020 platform of the Democratic Party affirms the right to religious liberty, it is careful to add that “[w]e will never use protection of that right as a cover for discrimination.” According to the ACLU, when religious believers do not want to provide services at a same-sex wedding ceremony, or demur at having to pay for their employees’ contraception, they are just using their religion as an “excuse to discriminate against and harm others.”

Where is this all heading? If it is permitted to proceed unchecked, the Left’s project will result in a total reversal of Christianity’s status in American society. Christianity in the 21st century will end up like atheism in the 19th: tolerated, but disreputable. Traditional Christians will be free to think their thoughts, teach their doctrines, and live out their beliefs privately, but not publicly with a view to shaping the culture in any significant way. If they seek to participate prominently in the nation’s social and commercial activities, they will have to leave aside any principles that conflict with the new orthodoxy. Perhaps even their teachings will be deemed “hate speech” and thus “deplatformed.” The country will be unrecognizable to those who founded it and those who preserved it for most of its existence. This is what the Left is seeking and what conservatives must resist."

https://americanmind.org/features/lefts-war-free-speech/the-religious-revolution/

(22 comments | comment on this)

12:54PM - Social Collapse Best Practices | Dmitry Orlov

Biedram Orlovam pārāk rožains skatījums uz PSRS, bet citādi visnotaļ "funny video":

https://www.youtube.com/watch?v=kySDKESt3_M

"Padomju savienībā ekonomiskā sabrukuma stadiju cilvēki vērtēja pēc tā, cik kartupeļu vagas togad vajadzēs pašiem iekopt."

(comment on this)

11:19AM - Esence

Ja bagātie dalītos savā bagātībā, tad nabadzību, un visus pārējos ļaunumus, kas nāk ar to, varētu iznīdēt vienā brīdī.
[info]antiprojekcija

(47 comments | comment on this)

Sunday, April 4, 2021

11:20AM

"Warren Buffet invested $8MM in Berkshire Hathaway and he is now worth $98B.

Your parents invested $200k in your gender studies degree and you are now worth $11/hr."

(1 comment | comment on this)

Tuesday, March 30, 2021

4:27PM

"Their review explains why - at the level of societies - monogamous marriage norms have been so successful. Even though 85 percent of documented societies allow polygyny (one man marrying many women) and a very small number allow polyandrous marriage (one woman takes several husbands), societies that only sanction monogamous marriages have thrived. Moves toward institutionalised monogamy have been tied to the ascendancy of ancient Greece and Rome. (..) Polygyny creates conflicts among individuals with far-reaching consequences for the society as a whole."

https://theconversation.com/society-wide-benefits-of-monogamous-marriage-6908

(comment on this)

11:11AM

"The leaders of France’s literary and intellectual mafia, suffused with post–May 1968 laxity around sexual ethics, were given free rein to do, it seems, anything they wanted, as long as it was in the name of art."

https://airmail.news/issues/2020-1-11/the-jeffrey-epstein-of-paris

(comment on this)

Sunday, March 28, 2021

6:59PM - #Dzīvesbiedri

"As many as sixty thousand people in the United States practice polygamy, including Hmong Americans, Muslims of various ethnicities, and members of the Pan-African Ausar Auset Society. But polygamists face innumerable legal obstacles, affecting such matters as inheritance, hospital visits, and parentage rights."

https://www.newyorker.com/magazine/2021/03/22/how-polyamorists-and-polygamists-are-challenging-family-norms

(7 comments | comment on this)

Saturday, March 27, 2021

10:08PM

Dimitrijs Savvins raksta:

Я ТОЖЕ ПРОТИВ ПРИРАВНИВАНИЯ КОММУНИЗМА К ФАШИЗМУ... tālāk ... )

(4 comments | comment on this)

Friday, March 19, 2021

12:21PM - Progresīvā nākotne

Cilvēki zem 18 gadu vecuma ir bērni, un viņu starpā ir arī LGBT bērni. Vismaz tā tas ir šeit - realitātē.
[info]hedera
"Father jailed after referring to biological female child as his daughter":
Hoogland had previously discovered that his daughter’s school had been showing her sexual and gender identity education materials known as “SOGI 123,” which the report referred to as transgender “propaganda videos.”

By the 7th grade, the school had changed his daughter’s name in the yearbook without telling her parents, and “socially transitioned” her with the input of gender ideologue psychologist Wallace Wong, who advised the pubescent child to take testosterone.

The report adds that Wong referred Hoogland’s daughter to the endocrinology unit at the local hospital, and that a “treatment” plan was put into action on her first visit.

“Here I am, sitting there as a parent, watching a perfectly healthy child be destroyed, and there’s nothing I can do but sit on the sideline — and according to Justice Boden at the time, cheer it on,” Hoogland said in an interview last year. “I can only affirm, or get thrown in jail.”

(63 comments | comment on this)

Tuesday, March 16, 2021

9:46PM

“Children residing in households with unrelated adults were nearly 50 times as likely to die of inflicted injuries than children residing with 2 biological parents.”

https://pediatrics.aappublications.org/content/116/5/e687

(1 comment | comment on this)

Monday, March 8, 2021

6:23PM - The Forger and the Spy

https://www.commentarymagazine.com/articles/igor-golomstock/the-forger-and-the-spy/

(comment on this)

5:54PM - Portrait of a Master Forger

https://youtu.be/8jKbbajb5pE

(comment on this)

2:12PM

Beidzot izveidots portāls, kuru "neviens no malas nepieskata"!

(3 comments | comment on this)

Friday, March 5, 2021

12:35PM - Antisociāls

Tagad ir īstais laiks dekriminalizēt marihuānu. Appīpējies cilvēks rūpīgāk ievēro sociālo distancēšanos.

(4 comments | comment on this)

11:05AM

"The erstwhile commitment to free speech and open debate, with the goal of persuasion through reason and the marshalling of superior arguments—the very foundation of the Western democratic tradition—has been replaced by the Leninist desire to annihilate one’s opponent. And so amidst the deepening political chaos in the West, the kto-kogo imperative ultimately means that the outcome is not a reasoned argument but the crude binary: “we” win, “they” disappear."

https://www.the-american-interest.com/2018/08/10/the-triumph-of-the-prison-yard/

(comment on this)

10:35AM

"Es par savu dzimteni cīnītos līdz pēdējai asins lāsei, bet tikai tad, ja:

1) nebūtu beidzies cukura aizvietotājs
2) ledusskapjos būtu arī sojas, rīsu un mandeļu piens
3) ierakumos mums piedāvātu arī "decaf" kafiju
4) pēc uzvaras mēs aizliegtu visus iekšdedzes dzinējus
5) Baltijas jūrā grieztos vēja turbīnas"

(5 comments | comment on this)

9:54AM - Kas Jums ir no tiesas svarīgs?

Poll #21421 Liberāļi
Open to: All, results viewable to: All

Par kādām vērtībām Jūs būtu gatavi karot un atdot savu dzīvību?

View Answers

(3 comments | comment on this)

9:43AM - Aptauja - sievietes aptaujā piedalīties nedrīkst!

Poll #21420 Liberāļi
Open to: All, results viewable to: All

Vai Tu būtu gatavs atdot savu dzīvību aizstāvot Latvijas neatkarību?

View Answers


9 (60.0%)


6 (40.0%)

(5 comments | comment on this)

8:24AM

"Un te man gribas teikt par kreiso liberāļu fanātismu: tam ir reliģisks raksturs, jo laicīgās ideoloģijas savā būtībā ir surogātiskas reliģijas, tikai bez Dieva. Šādās reliģijās nav Dieva, toties ir vērtības, par kurām karot un iznīcināt pretiniekus. Kā saka, svēta vieta tukša nepaliek, Dieva vietu ieņem monstri."

http://www.aprinkis.lv/index.php/viedokli/23065-harijs-tumans-ir-sacies-globals-uzbrukums-varda-brivibai

(2 comments | comment on this)

Thursday, March 4, 2021

3:51PM - The Russian Effort to Abolish Marriage

"Men took to changing wives with the same zest which they displayed in the consumption of the recently restored forty-per-cent vodka"

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1926/07/the-russian-effort-to-abolish-marriage/306295/

(comment on this)

10:56AM - Pornogrāfija

Palasīju diskusiju. Gribu izcelt kādu patiešām vērtīgu komentāru:

"Tam arī vajadzētu būt galvenajam pretuzbrukuma virzienam Irbei&Co - parādīt, ka viņu piedāvātais tradicionālais ģimenes modelis patiesībā jau vairs nebūtu pieņemams arī lielai daļai heteroseksuālo, kas paši pieraduši pie brīvajām attiecībām, laišanas pa kreisi, pornogrāfijā balstītām seksa rotaļām utt."

Laba stratēģija! "Jūs, izvirtušie! Pieņemiet šo jauno sociālo realitāti!".

(103 comments | comment on this)

Monday, March 1, 2021

8:41PM - Interesanti - ΤΕΛΟΣ

"TELOS ir tīmekļa portāls, kuru 2021. gadā izveidoja filozofu biedrība Peripatos. Tas ir intelektuālas ievirzes polemiski izglītojošs tīmekļa žurnāls, kas apvieno Latvijas konservatīvos domātājus, kuriem līdz šim nav bijusi sava vietne un sava vienojošā telpa."

https://telos.lv/vadlinijas/

(10 comments | comment on this)

Saturday, February 6, 2021

3:59PM

https://www.tabletmag.com/sections/news/articles/the-thirty-tyrants

(1 comment | comment on this)

Sunday, January 31, 2021

11:56AM - Adam Curtis: The World without Meaning (Negative vs. Positive Freedom)

https://www.youtube.com/watch?v=CwiAOVelgGs

(2 comments | comment on this)

Friday, January 22, 2021

11:46PM - "Ģimenes tiesības", Oļģerts Liepiņš. Mūsu Mājas Viesis, №20, 1939. gads

(5 comments | comment on this)

Friday, December 4, 2020

9:14PM

(3 comments | comment on this)

Tuesday, November 17, 2020

11:35AM

Schulz J, Bahrami-Rad D, Beauchamp JP, Henrich J. The Church, intensive kinship, and global psychological variation. Science [Internet]. 2019;366.

https://science.sciencemag.org/content/sci/366/6466/eaau5141.full.pdf

(comment on this)

Monday, November 16, 2020

3:41PM

Joe Henrich on how Westerners became psychologically peculiar and economically prosperous

https://www.youtube.com/watch?v=I6e_5x4LQz8

(comment on this)

3:27PM

WEIRD (Western, educated, industrialised, rich and democratic)

Jauna teorija par Rietumu civilizācijas izcelsmi.

Vai Romas Katoļu baznīcas pirms vairāk kā pusotras tūkstošgades ieviestais laulību institūts varētu būt par izskaidrojumu tam, ka tieši Rietumu industriālā pasaule bijusi vienlaikus tik savdabīga un ietekmīga?

Ap 597. gadu pāvests Gregors I nosūtīja misiju uz Angliju, lai kristīgajai ticībai pievērstu Kentas anglosakšu karali un viņa pavalstniekus. Misijas vadītājam, mūkam vārdā Augustīns, bija pavēlēts pievērst jaunos kristiešus baznīcas svētītām laulībām. Tas nozīmēja arī pagānisku parašu atcelšanu: poligāmiju, vecāku izvēlētas laulības (salīdzinājumam—kristīgā laulība nosacīti sekoja brīvprātības principam, kas izriet no jāvārda teikšanas) un, galvenokārt, laulības starp radiniekiem, ko Baznīca pielīdzināja asinsgrēkam. Mūks nebija īsti pārliecināts, kurš skaitās radinieks, tāpēc rakstīja uz Romu, lai saņemtu skaidrību. Otras pakāpes brālēns? Trešās pakāpes? Vai vīrs par savu sievu var ņemt savu pamāti atraitni?

Nē, to nav brīv darīt. Pāvests Grēgorijs atbildēja, ka no precību loka jāizslēdz pamātes un citus tuvus radiniekus, pat tos, kas nav saistīti asinsradniecībā. Arī brāļu atraitnes. Lielāku vaļību pāvests pieļāva attiecībā uz otrās un trešās pakāpes brālēniem un māsīcām, bet arī tantes un onkuļa pēcnācēji tika izslēgti. Līdz ar 11. gadsimtu bija jāņem vērā radniecība septiņās paaudzes, lai izvairītos no precībām ar sestās pakāpes brālēniem. Šādu radniecības tabu paplašināja attiecinot to arī uz “gara radiem”, galvenokārt krustvecākiem. (Pats par sevi saprotams, ka precēt varēja tikai citus kristiešus.) Pāvesta Grēgorijs un Augustīna sarakste atspoguļo to ilgstošo procesu, kas aizsākās jau ceturtajā gadsimtā, Baznīcai gan dažkārt pastiprinot, gan daļēji atvieglojot precēšanās nosacījumus. Otrās pakāpes brālēniem un māsīcām atļauju precēties pāvests Jānis Pāvils II izdeva tikai sākot ar 1983. gadu.

Varētu domāt, ka stāsts par laulības kritēriju sašaurināšanu ir vien interesantas zemsvītras piezīmes vērts, bet Džozefs Henrihs grāmatā "Visdīvainākie cilvēki: kā Rietumi kļuva psiholoģiski netipiski un izteikti pārtikuši" (The WEIRDest People in the World: How the West Became Psychologically Peculiar and Particularly Prosperous) šīs attiecības liek savas vērienīgās teorijas centrā.



https://www.wsj.com/articles/the-weirdest-people-in-the-world-review-marriage-story-11601680869?redirect=amp#click=https://t.co/mxGq9EzN20

(2 comments | comment on this)

Tuesday, November 3, 2020

4:04PM

"Krievija ar Vāciju ir dabiski sabiedrotie: Krievija ir lauksaimniecības zeme, Vācija – rūpniecības; uz agrākās krievu–vācu robežas nebija strīdīgu apgabalu – ne Krievijai bija vajadzīga Vācijas teritorija, ne Vācijai Krievijas. [..] Vācija sakauta, un Krievija sakauta, un ir stipri dabīgi, ka abi cietušie saprotas. Šī pārliecība jau no 1919. gada sāk izplatīties visās krievu aprindās – no pašiem labajiem līdz galējiem kreisajiem.

Tāpēc ir jāsagaida, ka nākamībā Krievija visādā ziņā ies ar Vāciju kopīgu ceļu, jāsagaida krievu–vācu savienība, jo jau tagad visa krievu tauta – kā komunisti, tā monarhisti – raugās tikai uz Vāciju un, no otras puses, vācieši – no spartakistiem līdz monarhistiem – vismīļāki izturas pret krieviem. Kā Krievijai, tā Vācijai tagad nav nedz kara, nedz tirdzniecības flotes (un to nav iespējams iegūt īsā laikā), tādēļ Krievijas–Vācijas savienība nevar dibināties uz satiksmi pār jūru. Krievijai jādabū sauszemes robeža ar Vāciju."

http://www.a.aprinkis.lv/sabiedriba/dzive-un-ticiba/item/29272-ko-mes-varam-macities-no-vestures-jeb-ka-kreisie-iznicinaja-izcilako-latviesu-generali

(comment on this)

Saturday, October 31, 2020

11:12PM

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bavarian_Soviet_Republic

(1 comment | comment on this)

Tuesday, October 27, 2020

9:44AM

«Patriotisma likteņi» (Latvijas Kareivis, №75, 07.04.1934) / Alfrēds Goba
Vienalga, lai to saucam par kļūdu vai par nelaimi, bet fakts paliek: mums latviešiem nebija labu skolotāju patriotismā un nacionālismā, šīs (pārskatīšanās un šīs nelaimes sekas mēs kā tauta izjūtam vēl tagad. Izteiksimies skaidrāk. Nelaime bija tā, ka iepriekšējos gadu desmitos mūsu inteliģencei augstākās skolās un vieglāk pieejamās cittautu grāmatās bija jāsastopas tikai ar vācu un krievu ideoloģiju. Un kļūda sākās tur, kur mūsu inteliģence, neapsvērdama šo ideoloģiju kritiski, sāka to izplatīt plašākās tautas masās. Turpretī to citu tautu idejas un ideāli, kas būtu mums īstāki likteņa biedri, palika gandrīz vai sveši, jo cik gan mēs zinājām un cik mācījāmies no tādām tautām, kā: somi, čehi, poļi un dažas citas tais laikos nesuverēnas, bet kulturālas tautas.

Kāpēc mācīšanās un sekošana krieviem un vāciem bija kļūda un nelaime? Vai tad viņiem patriotisma un nacionālisma trūka? Netrūka gan, bet tas bija pavisam citādas dabas un tiecās pavisam citā virzienā. Tā mūsu tautiskā laikmeta inteliģence, cik tālu tā padevās krievu slavofilu iespaidam, jauca nost robežas, kas latviešus šķir no krieviem, un - tā veicināja latviešu spēku aizplūšanu no Latvijas uz neatgriešanos un pazušanu. Tika taču cilātas pat tādas domas, ka latvieši esot tik tuvi radi krieviem, ka arī latviešus jāieskaitot slavu tautu saimē. Atsevišķos gadījumos nonāca pat līdz tādai neprātībai, ka ieteica latviešiem pieņemt «krievu ticību», lai arī tā, kopā ar pastiprinātu krievu valodas mācīšanos, sekmētu latviešu tautas sakušanu ar savu lielo austrumu kaimiņu. Ja arī šādas domas bija nekaunīga pārdrošība, tad daža cita ideja likās pat nepārprotamiem nacionālistiem pieņemama, piemēram, latviešu izceļošana uz Krieviju, dibinot tur savas kolonijas, un latviešu intelligences eksports uz Krieviju, kur tā, sajaukdamās, saprecēdamās ar sveštautietēm resp. sveštautiešiem, pazuda mūsu tautai.

Ko latvietis varēja mācīties Krievijā, ja paturam acīs patriotisma un nacionālisma ideoloģijas? Krievus kā tautu nekas neapdraudēja un tautas pašaizsargāšanās instinkts tur nemaz nebija attīstīts. Ja ari vajadzētu pazaudēt dažus miljonus (izceļojot, pārtautojot, pievienojot citai valstij, karā izkaujot) — tas lielajai krievu tautai nekas nebija, tas viņu nebūt neapdraudēja. Apzinīgu nacionālismu no krieviem nevarēja mācīties, un viņu neapzinīgais, būtiskais nacionālisms, kā jau kultūrā zemāk stāvošas tautas nacionālisms, (uz latviešiem neiedarbojās, jo par krievu īpašību — stingri turēties pie savas valodas un ierašām, un nepadoties svešai ietekmei — inteliģentais latvietis drīzāk pasmējās nekā par to jūsmoja. Krieviem bija gan patriotisms, bet tas prasīja visu Krievijas tautu sakušanu ar krieviem, un no tā latvieši ne tikai nevarēja mācīties, bet pat tika saindēti tik tālu, ka aizmirsa sapņot par savu neatkarību, aizmirsa prasīt pat autonomiju. Tā atļauja pamatskolās kaut cik mācīt mātes valodu un brīvība dibināt labdarības un dziedāšanas biedrības latviešiem likās jau kā liela žēlastība no krievu valdības puses.

Ari turpmākos gadu desmitos, mūsu «jaunās strāvas» laikos, latviešu inteliģence neko labu nemācījās nacionālismā nedz no krieviem, nedz no vāciešiem, Vācijas vāciešiem arī vairs nebija jābaidās par savu nacionālo patstāvību, un tautas masas nemaz nezināja, kas tas par jautājumu. Vācu sociāldemokrātija veidojās tā, ka šis jautājums — nacionālā lieta — būtu tikai buržuāzijas izdomāts un tādēļ atmetams.

Nākotnes sociālistiskajā valstī tautas nedrīkstēja vairs būt. Tautu īpatnību izdeldēšana, tautu robežu nojaukšana — tas bija vācu sociālistu mērķis, un šim mērķim palika uzticīgi arī krievu sociālisti. Latvieši, izcietušies dažādas netaisnības tā laika dzīvē, viegli pieslējās šīm kosmopolītiskām mācībām. Tā radās arī mums inteliģence, kas noliedza nacionālās un valstiskās patstāvības vajadzību. Un valsts dibināšanas un valsts neatkarības izkarošanas laikos šie ļaudis bija vai nu pasīvi vai pat strādāja tam pretī. Tā vācu un krievu mācība nacionālismā un patriotismā mūs noveda līdz tam ārkārtīgi apkaunojošam apstāklim, ka 1918., 1919., un 1920. g. bija latvieši (kommūnistu un «niedristu» pulkos), kas ar ieročiem rokās cīnījās pret Latvijas valsti. Nedomāsim, ka tie latvieši jau pēc savas dabas bija tik ļauni, ka paceltu roku pret savu māti — pret savu tautu. Nē, viņi bija tikai apmāti svešajā krievu un vācu ideoloģijā. Viņu prāts bija aptumšojies, jo mūsu tautas nelaime bija tā, ka latvieši vēl nepaspēja pietiekoši izveidot savu ideoloģiju.

Ja nu pagātnē tā, ka vācu un krievu nacionālisma un patriotisma ideoloģijas nav mums vis palīdzējušas, bet gan kaitējušas un aizkavējušas latvisko, tad varam droši teikt, ka arī turpmāk mums nav ko mācīties šais novados no minētām tautām, jo viņu stāvoklis tautu saimē ir pavisam cits, un viņu politiskie mērķi pavisam citi. Mums ir augsti turams taisnības tikums: paturēt savu un izkopt savu, bet nekārot svešas zemes un netiekties svešus elementus uzsūkt sevi, turpretī dažs lielais kaimiņš skatās pār svešo sētu un domā savas iekarošanas domas.

Kur raženāks būtu mūsu nacionālisms un patriotisms, ja mēs pie laika būtu mācījušies no tām tautām, kas izcieta apmēram to pašu likteni, bet kas bija bagātas lieliem nākotnes sapņiem, jo savā pagātnē bija pieredzējušas brīvību un neatkarību, tiklab kulturāli, kā arī politiski. Ja igauņi, kas citādi mums likteņa biedri, nodarīja mazāk kļūdu (mazāk izceļoja svešumā, mazāk aizrāvās no kosmopolītiskām idejām, bija vienprātīgāki valsts dibināšanas un izkarošanas dienās), tad tur savs nopelns arī Somijas tuvumam. Teicamas nacionālās aizstāvēšanās metodes mums varēja mācīt poļi, čehi, pat mūsu pašu Baltijas vācieši, bet tikai ne Vācija un Krievija. Svētīgs mums būtu bijis nelielas, bet neatkarīgas valsts tuvums. Mazās valstīs izveidojas pavisam citāds un (katrā ziņā mums nesalīdzināmi vairāk pieņemams nacionālisms un patriotisms.

Tā nobeidzot šo rakstiņu, atminēsimies Beļģijas lielo dzejnieku Emīlu Verharnu, nesen mirušā karaļa Alberta personīgu draugu (arī Verharns mira traģiskā nāvē pasaules kara sākumā), šis dzejnieks 1913. g. Maskavā nolasīja priekšlasījumu virkni par dzimteni un dzimtenes mīlestību. Verharns stāstīja, ka savu dzimtenes mīlestību nebūs nest tikai sirdīs, bet ar to iziet pasaulē, to paturēt visos darbos, visās attiecībās. Un ne tikai inteliģences īpašums lai šī mīlestība, bet visu tautas locekļu sirdīs, jo tikai tādā ceļā aug tautas lielas, ja arī ne skaitā, tad savā garā un godā. Bez tam: meli esot, ka rūpniecība, zinātne un starptautiskā satiksme mazinot un sakropļojot dzimtenes mīlestību. Viņa dzimtene, Beļģija, ievērojama rūpniecības zeme un starptautiskas satiksmes krustcelēs, bet beļģieši un viņš jo karstāki mīlot savu dzimteni. Sirmais dzejnieks stāstīja arī par to, kā jāmīl dzimtene. Jāmīl nevien viņas māksla, viņas kultūra, viņas pilsētas, viņas ziedošās pļavas un vīna dārzi, viņas jūras un kuģojamās upes, bet arī — viņas kailās klintis un tīreļi, purvi un dūņu strauti, — jāmīl būdiņas un nabadzība...

«Es visu ta mīlu, un katrs flandrietis tā mīl.» Jo tikai to, ko mīlam, mēs varam darīt arī labāku un pilnīgāku. Bez dzimtenes un tautas mīlestības nevar būt tautas un valsts cildenuma un lieluma.

(comment on this)

Wednesday, October 14, 2020

8:43PM - Jim Rickards on How the Pandemic Has Sparked a Multi-Generational Shift

https://www.youtube.com/watch?v=xb_RQabpTAc

(comment on this)

Tuesday, October 13, 2020

8:56PM

Jūs gribēsiet nopirkt zeltu un sudrabu, pirms tas vilciens būs aizgājis.

Brāļi, brāļi, pirkat zeltu,
Es sudraba nevalkaju:
Mazs bij mans augumiņš,
Tas sudraba nepanesa.

(9 comments | comment on this)

Friday, October 9, 2020

9:52AM - Dupes: How the Communist Left Has Manipulated the Progressive Left for a Century

https://www.youtube.com/watch?v=As7-DIp1KfM

(1 comment | comment on this)

Thursday, October 8, 2020

1:20PM - Baltijas juhra ir zeemeļneeku Widusjuhra

Alexander MacCallum Scott [worked briefly as private secretary to Winston Churchill, and was his first biographer]

Beyond the Baltic (Thornton Butterworth, 1925)

https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.$b536413&view=1up&seq=9

(comment on this)

Navigate: (Previous 50 entries)