Neprātīgā saprāta balss -
Decembris 1., 2021
08:36
[User Picture]

[Link]

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Nevaru īsti saprast vai ir jēga un motivācija turpināt atrasties cibā. Kopš 2006.gada, kad tā brīža draudzenes aicināts, šeit piereģistrējos ir daudz ūdeņu aiztecējis. Par personības attīstību un izmaiņām pat nerunājot, divi pilnīgi atšķirīgi cilvēki. Jau kopš paša sākumā atrados šeit tikai dažu cilvēku dēļ, kuru domas man šķita svarīgas un kurus bija interesanti palasīt. Izņemot šos dažus cilvēkus, visa pārēja ''frendliste'' ir izdzēsusies vai klusē jau gadiem.

Vēl padomāšu. Bet kamēr domāju, gribu ieteikt palasīt šo Šveices zinātnieku pētījumu, kur pilnīgā nopietnībā ieskicēts kādam jābūt katra patērētāja Eiropā pienesumam, lai uz apmēram 2050.gadu samazinātu “karbona pēdu” līdz 2,9 t CO2 gadā uz cilvēku, kā to nosaka Parīzes vienošanās. Varam padomāt par saviem ikdienas paradumiem un par to no kā esam gatavi atteikties pasaules glābšanas dēļ.

Īss pētījums kopsavilkums latviski.
Pārtika un higiēna :

duša x 3 nedēļā līdz 8 minūtēm vienā reizē;
veļas mašīnas darbināšana x 2 reizes nedēļā līdz 1 stundai vienā reizē;
vistas gaļas ēdieni x 2 reizes nedēļā līdz 100 g vienā reizē (10,4 kg gadā);
siers 1 reizi nedēļā pa 25 g (līdz 1,3 kg gadā);
Kafija – aizliegta.

Sports un izklaide:
nodarbības uz skrejceliņa – 3 reizes nedēļa pa 30 min;
TV un internets līdz 2 st katru dienu;
datorspēles, videospēles – aizliegtas.

Apģērbs:

2 džinsu pāri un 2 krekli gadā.

Ceļojumi:

1 pārlidojums gadā;
nobraukums ar elektrotransportu 5000 km gadā.

Kopsavilkuma avots:https://www.lesechos.fr/idees-debats/crible/climat-cop26-aupres-de-mon-arbre-1363836
Pats pētījums te:https://www.credit-suisse.com/about-us-news/en/articles/news-and-expertise/when-emissions-turn-personal-202110.html

Tags:

(18Iespļāva | Iespļauj dvēselē)

Comments
 
[User Picture]
From:[info]sramgni
Date:1. Decembris 2021 - 09:07
(Link)
Cerams, ka tur būs kaut kāda punktu sistēma, jo es varētu atteikties no mazgāšanās, drēbju mazgāšanas, ceļojuma, elektrotransporta, kā arī minimāli ēst (ēst kukaiņus), bet neatteikties no kafijas, videospēlēm un tik daudz "sporta", cik gribu.
[User Picture]
From:[info]sramgni
Date:1. Decembris 2021 - 09:09
(Link)
Kas attiecas uz ievadā pieteikto tēmu, es nedomāju, ka man bez cibas vispār būtu tādas pašrefleksijas iemaņas, lai saprastu, cik daudz mainos laika gaitā. Iespējams, būtu jau pārvērties par zombiju.
[User Picture]
From:[info]dunduks
Date:1. Decembris 2021 - 09:18
(Link)
Ja tie šveicieši grib glābt pasauli - karogu rokās un uz priekšu. Savulaik es jau piedalījos komunisma celšanā, līdz ar to tālāk, lūdzu, bez manis. Nemaz nerunājot par to, ka kaut ko tādu mēģinot nodrošināt, tam nepieciešamie līdzekļi un darbības ļautu "1984" uz tā fona izskatīties kā jaukam un patīkamam stāstam.
[User Picture]
From:[info]sirdna
Date:1. Decembris 2021 - 09:38
(Link)
Da es jau tagad esmu gandrīz paraugpilsonis, ar nosacījumu, ka drīkst iemainīt spēles pret lidmašīnu pārlidojumiem, TV, un elektrotransportu.
[User Picture]
From:[info]sirdna
Date:1. Decembris 2021 - 09:40
(Link)
Also, ko nozīmē "uz skrejceliņa"? Skriešana pa zemi ražo vairāk CO2 nekā skrejceliņa ražošana, transports un utilizācija?
[User Picture]
From:[info]sirdna
Date:1. Decembris 2021 - 09:50
(Link)
Also, ko nozīmē "internets 2h"? Tad kas paliek ar remūto vorkingu? Jāperas uz ofisu (pēda, transports, ofisa uzturēšana)? Vai arī tad no mājām, bet tas, jūs smiesieties, ir internets vairāk nekā 2h.

Vai arī klapējam šito te visu haiteku ciet un pārejam uz veco labo bronzas laikmetu?
From:[info]windrider
Date:1. Decembris 2021 - 09:57
(Link)
Nu haiteka nodrošināšana ir ļoti resursietilpīga un jau pašreizējo dzīves līmeni tikai ar vēja un saules enerģiju nav iespējams nodrošināt. Nerunājot par pašreizējā tehnoloģiskās attīstības tempa saglabāšanu.
Vai nu tiešām jāatgriežas naturālās saimniecības modelī vai arī bez kodolenerģijas nākotnē neiztikt.
[User Picture]
From:[info]sirdna
Date:1. Decembris 2021 - 10:05
(Link)
Naturālā saimniecība it is. Zaļie taču nesāks mainīt narratīvu un nepārstās spiest uz kodolstaciju slēgšanu. Visiem ir jāmainās, tikai zaļajiem ne.

No otras puses, kodolu fūzijas meistari solās, ka ščas, safūzēs tā, ka maz neliksies un elektrība gāzīsies ar straumi.
[User Picture]
From:[info]hedera
Date:1. Decembris 2021 - 10:42
(Link)
Visi šie aprēķini par to, ko vidusmēra cilvēkam vajadzētu sev aizliegt, ir ciniski. Vidusmēra cilvēki nav lielākie "oglekļa pēdas" ražotāji, vidusmēra cilvēkam nav tik daudz iespēju izvēlēties, kā dzīvot komfortabli mazāk piesārņojot planētu, un vidusmēra cilvēki tiešā veidā netiek pie nozīmīgu lēmumu ietekmēšanas. Kamēr tiek tērēts laiks, lai rēķinātu, kādā askēzē vajadzētu dzīvot vidusmēra cilvēkam, tikmēr lielās industrijas par to nospļaujas, jo neies taču samazināt savu peļņu, pārejot uz zaļākām tehnoloģijām. Šitā tāda ņirgāšanās sanāk.
[User Picture]
From:[info]klusums
Date:1. Decembris 2021 - 13:00
(Link)
This. Indviduālā atbildība my ass.

Es desmit gadus centos darīt to, ko iesaka kā vienu no efektīvākajiem individuālās rīcības variantiem - neēst gaļu un dzīvnieku produktus. (+ētika)
Par klimata pārmaiņām esmu informēta jau gadus 20 vismaz, bet nav arī baigi jēdzīgi skatīties atmiņās pirms 15 gadu vecuma. Es pat salīdzinoši sekoju līdzi, kas notiek un kādi lēmumi tiek pieņemti. Šobrīd esmu jau pārgājusi "pasaule tuvojas beigām, baudi, kas atlicis, cilvēce sevi iznīcinās" režīmā, paldies.
[User Picture]
From:[info]hedera
Date:1. Decembris 2021 - 15:49
(Link)
Man ļoti līdzīgi. Taču nu jau labu laiku esmu sapratusi, ka viss tas individuālās atbildības naratīvs ir diezgan bezjēdzīgs. Tas tikai noveļ globālo industriju atbildību uz indivīdu pleciem, lai nebūtu nekas jāmaina - jo var taču vainot patērētāju, kuram ir ierobežotas dārgās "zaļās" izvēles un neskaitāmi daudz dabai kaitniecisku lētāku izvēļu, bet nevajag vainot industrijas, kas šīs kaitnieciskās izvēles vispār rada un piedāvā.

Nu piemēram, no posta: "Apģērbs: 2 džinsu pāri un 2 krekli gadā." Tikmēr industriālie apģērbu ražotāji katru sezonu utilizē tonnām apģērba, jo ražošanas pašizmaksa ir tik niecīga, ka lielāku peļņu nesīs jaunās sezonas apģērba pārdošana par tūkstošiem procentu peļņu, nekā izpārdot pa pašizmaksu veco sezonu. Bet viss fokuss tiek pavērsts uz individuālajiem patērētājiem, kuri gada laikā iegādājas vairāk par 2 kārtām drēbju. Wtf.
From:[info]windrider
Date:2. Decembris 2021 - 08:49
(Link)
Bet te mēs nonākam pie atziņas, ka demokrātijas un brīvā tirgus apstākļos faktiski nav nekādu tiešu sviru ar ko spiest uz industriju un piespiest to mainīt savu paradumus.
Var mēģināt ar valsts politiku radīt apstākļus, kad strādāt pa vecam vairs nav izdevīgi.
Vai arī jābūt globālam un vispārējam patērētāju spiedienam un pieprasījumam pēc zaļas un ilgtspējīgas produkcijas. Mūsu platumu grādos, kur patērētājus galvenokārt interesē cena, diez vai šis ies cauri.
[User Picture]
From:[info]hedera
Date:2. Decembris 2021 - 11:09
(Link)
Es gan nenonāku pie atziņas, ka pārmaiņas te būtu nesavietojamas ar demokrātiju un brīvo tirgu. Pirmkārt, ko tieši tu saproti ar brīvo tirgu? Tāds 100% brīvais, neierobežotais tirgus attīstītajās valstīs nepastāv jau krietni sen. Ir virkne visādu ierobežojumu un regulējumu - aizliegts monopols, tiek regulētas attiecības ar darbaspēku, preču kvalitātes kontrole, mārketinga kontrole (aizliegta maldinoša reklāma), utt. Starp citu, arī attiecībā uz dabas aizsardzību jau ir precedenti ar minimāli nepieciešamajiem regulējumiem - ražotņu notekūdeņu, atkritumu un izmešu kontrole. Visi šie regulējumi tikuši ieviesti pamazām ilgākā laika posmā un demokrātiskā ceļā. Protams, pie katra jauna regulējuma būs skaļi bļāvieni par brīvā tirgus krišanu un biedēšana ar komunismu, bet tā tas ir bijis vienmēr.

Es jau iepriekšējos komentos rakstīju, ka novelt šo atbildību uz patērētājiem ir ciniski, bet varu izvērst plašāk, kādēļ tā domāju. Vidusmēra cilvēks ir ar vidusmēra ienākumiem, mūsu valstī tas bieži nozīmē "dzīvo no algas līdz algai", bet, ja arī ir kādi uzkrājumi, tie tāpat nav tik lieli, lai varētu rīkoties pilnīgi brīvi, nerēķinot, cik un ko var atļauties. Brutāli izsakoties, tādam vidusmēra patērētājam pavisam nopietni var būt situācija, kur izvēle ir starp apzinātu ekoloģisku opciju un starp paša izdzīvošanu. Salīdzinājumam, lielākajiem piesārņotājiem - lielajām ražošanas industrijām, tas nav jautājums par izdzīvošanu, bet gan izvēle starp daždesmit miljardu peļņu vs. dažsimtu miljardu peļņu. Ņemot vērā šīs nesamērīgās pozīcijas, tādēļ arī saku, ka tādi saraksti par to, kā vidusmēra cilvēkam jāatsakās no visa, lai "glābu planētu", ir gluži vienkārši ciniski.

Šim visam klāt vēl nāk ētikas jautājums. Piemēram, kādēļ tev nogurušam pēc darba ieejot veikalā ir jāizdara izvēle starp eko un anti-eko pirkumu, vai starp ētisku un neētisku pirkumu? Kādēļ no tevis tiek sagaidīts, ka tu, pirmkārt, būsi ieguldījis savu laiku, lai noskaidrotu, kādos apstākļos ir turētas vistas, kas dējušas šīs konkrētās olas rimčikā, vai kādi ir bijuši darba apstākļi cilvēkiem, kas šuvuši šīs džinsas? Loģiskāk būtu, ja tirgus regulējumi jau valsts līmenī filtrētu šīs lietas. Tieši tāpat, kā ieejot veikalā pēc pārtikas tu rēķinies ar to, ka tā pārtika ir izgājusi kontroli un nebūs indīga.
From:[info]windrider
Date:2. Decembris 2021 - 13:32
(Link)
Piekrītu, ka 100% brīvais tirgus vairs nekur pasaulē nepastāv. Tikai Latvijā vēl daudzi dzīvo 90.gadu ''mežonīgā kapitālisma'' noskaņojumā un diezgan histēriski iestājas pret jebkuru regulējumu, kas varētu samazināt peļņu. Labi atceros 90.gadu ideju, kas bija ekonomikas stūrakmamens. Proti, valstij vispār nevajag iejaukties ekonomikā. Tirgus pats visu sakārtos.

Tīri ekonomiskā līmenī, protams, ka sakārto, bet ne ilgtspējības un vides aizsardzības kontekstā.
From:[info]fedrs
Date:1. Decembris 2021 - 12:00
(Link)
Augstāk attīstītās civilizācijas ir atklājušas, ka skriet var arī pa ceļiem/takām, tam nav obligāti nepieciešams trenažieris.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:1. Decembris 2021 - 13:07
(Link)
Vispār tās problēmas var atrisināt ar enerģētikas pārvešanu uz AES, tad nebūs šādi jāniekojas.
[User Picture]
From:[info]mranarhs
Date:1. Decembris 2021 - 13:14
(Link)
Man būtu grūti bez kafijas, bet gan jau ar laiku pierastu.

Pārējais ok.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:1. Decembris 2021 - 18:58
(Link)
Jā, labāk ej prom ar savu karbonādi. Tviterā vai reditā būs vairāk feiku paniku satramdītā spieta.
Powered by Sviesta Ciba