07 February 2017 @ 04:49 pm
tikumība, yo  
"Audzināšanas process ir vienots, pēctecīgs, nepārtraukts un daudzveidīgs. Vērtības un tikumus izkopj, pedagogiem un izglītojamiem iedzīvinot tikumus savstarpējās attiecībās un pilnveidojot savu vērtību sistēmu."

tas ir nonācis arī pie manis.

saņēmu mykoob vēstuli ar prezentāciju par tikumības jautājumiem un "kārtību, kādā izvērtējama informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu atbilstība izglītojamā tikumiskās attīstības nodrošināšanai, un izvērtēšanas kritēriji", kas rādīta kārtējā sēdē, kuras neapmeklēju, jo tās nenotiek laikā, kad esmu skolā, un speciāli tās huiņas dēļ nekur negrasos braukt, tāpat izlasot prezentāciju noteikti uztveršu vairāk, nekā mēģinot kaut ko saklausīt, kad visapkārt savā starpā pļāpā kolēģes.

pastāstīšu, ko es par tām vadlīnijām, nē, atvainojos, noteikumiem, domāju.

nevarētu teikt, ka es uzskatu, ka man būtu jāieaudzina savos skolēnos "orientācija uz tautas ataudzi", like, wtf, lai taču nevairojas, ja negrib, tāpat arī drusku viebjos, lasīdama, ka paredzēts veidot "mērķtiecīgu attieksmi pret darbu kā personības pašrealizācijas (..) avotu", jo, goda vārds, es neticu, ka visi cilvēki pašrealizējas tieši darbā, un, manuprāt, ir neveselīgi veidot uzstādījumu, kur šis ir Tik Ļoti Svarīgi un Bez Alternatīvām. vēl mani kaitina priekšā un pakaļā sabāztais patriotisms, jo, lai gan es piekrītu, ka cilvēkam būtu jāciena valsts, kurā dzīvo, vai tiešām varam uzlikt par PIENĀKUMU visiem to mīlēt? jo tas ir tas, kā patriotisms viskautkur tiek definēts, tieši mīlestība pret savu valsti, un, nuuuuuuuu...sirdij nepavēlēsi, vai ne. ko tad, ja mums labi saskan, bet līdz mīlai nedavelk? no šī virziena sevišķi man uz augšu rauj punkts, kurā norādīts, ka izglītības iestāde "stiprina izglītojamā valstiskuma apziņu, veicina pilsonisko līdzdalību un iniciatīvu, lojalitāti un patriotismu, tajā skaitā organizējot valsts svētku un latviešu tautas tradicionālo svētku svinēšanu, atceres un atzīmējamo dienu ievērošanu un citus pasākumus, kas padziļina izpratni par Latvijas vēsturi, valsts rašanos, valstiskuma atjaunošanu, tautas likteni, brīvības cīņām un valsts aizsardzību, veicina lepnumu par Latvijas valsti un cilvēkiem, popularizē cilvēku dzīves un darbības piemērus, kas apliecina pašaizliedzību un nesavtību Latvijas valsts labā, veicina piederību savai izglītības iestādei, novadam, pilsētai un informē par pilsoniskās līdzdalības iespējām", jo tur labas lietas (pilsoniskā līdzdalība) tiek jauktas ar super-cringy elementiem, jo sevišķi, zinot, kā tas reāli skolā izskatās, tās neveiklās, pompozās svinības. un kāda vēl pašaizliedzības valsts labā popularizēšana? katram skolēnam pirmkārt būtu jāiemāca, ka viņa dzīves kvalitāte* ir svarīgāka par valstisko labumu, novada attīstību un skolas reputāciju. gandrīz apvēmos pie punkta, kur uzskaitīts, kādi svētki jāorganizē skolā, labi, protams, skaidrs, ka tas laikam tā ir bijis vienmēr, bet nu, bāc, tur ir ne tikai normālie valsts svētki, bet arī visas iespējamās gaudu dienas, izsūtīšanu piemiņas un barikāžu piemiņas un viss pārējais, protams, vajag uzturēt vēsturisko atmiņu, bet, reāli, katru gadu bliezt "ak, nabaga latvju tauta, ak, mūsu sūrais liktens" skolēniem, tiešām?

taču, tā kā es it kā nemācu lietas, kas būtu uzreiz no malas pamanāmā veidā tiešā pretrunā ar iepriekšminēto, pārsvarā vienkārši ignorēju to, kas man liekas derdzīgs, un spēju pamatot visus savus pedagoģiskos lēmumus ar vērtībām un prasmēm, kas principā atrodamas arī maģiskajā tikumības vadlīniju dokumentā, cerams, man nedraud atlaišana par nelojalitāti :D mani mazliet uzjautrina noteikumos minētais punkts, ka pedagogs "ir profesionāli neatkarīgs un atbildīgs par izglītības procesā izmantojamās informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvēli un to atbilstību izglītojamā audzināšanas mērķim un uzdevumiem" - jā, jā, baigi jau neatkarīgs, ar šitādu milzīgu listi, kas un kā jādara, haha.

ir gan arī tajā visā tādas interesantas un pat ne tikai viennozīmīgi briesmīgas lietas. lūk, kāds sarakstiņš, piemēram, pavīd:

7. Audzināšanas procesā būtiskākie izkopjamie tikumi (indivīda brīvas domāšanas un rīcības izpausmes) ir:

7.1. atbildība – griba un spēja paredzēt savas izvēles un rīcības sekas un rīkoties, respektējot cita cilvēka cieņu un brīvību;
7.2. centība – čaklums, uzcītība, rūpība un griba jebkuru darbu veikt pēc iespējas mērķtiecīgāk, kvalitatīvāk un produktīvāk;
7.3. drosme – izlēmība, baiļu pārvarēšana, rakstura stingrība, situācijas novērtēšana un cieņpilna rīcība, uzņēmība, centieni pēc taisnīgā un labā;
7.4. godīgums – uzticamība, patiesums, vārdu un darbu saskaņa;
7.5. gudrība – māka izmantot zināšanas labā veicināšanai savā un sabiedrības dzīvē;
7.6. laipnība – vēlība, atsaucība pret citiem, pieklājība;
7.7. līdzcietība – attīstīta empātija, vēlme iejusties otra pārdzīvojumos un aktīvs atbalsts;
7.8. mērenība – rīcības un uzskatu līdzsvarotība, spēja nošķirt saprātīgas vēlmes no nesaprātīgām un atteikties no nevajadzīgā, atturēšanās no tā, kas traucē personas attīstību;
7.9. savaldība – uzvedības un emociju izpausmju kontrole un vadība, respektējot savu un citu cilvēku brīvību, kā arī cienot sevi un citus;
7.10. solidaritāte – savstarpējs atbalsts un rīcības saskaņotība, rūpes par savu, citu un kopīgu labumu, demokrātisks dialogs ar citiem;
7.11. taisnīgums – godprātīga lemšana, cilvēktiesību un citu saprātīgu interešu un morāles normu ievērošana;
7.12. tolerance – iecietība, vēlme izprast atšķirīgo (piemēram, cilvēka ārējo izskatu, veselības stāvokli, uzvedību, viedokli, ticību, paražas).

daudz ko, galu galā, var interpretēt atbilstoši savām vajadzībām. man šķiet ļoti interesanti, ka iekļauta mērenība - varētu taisīt savus īpašos šņabja kēksiņu eksperimentus un tad diskutēt par to, kāpēc labāk ievērot mērenību.

bet nu labi, jokus pie malas, man šis nepatīk. ar visu to, ka mani pārāk neuztrauc, ka es varētu izdarīt kaut ko nelojālu utml, jo visi tie joki par atlaišanu man šķiet smieklīgi tieši tāpēc, ka es esmu ļoti pārliecināta par savu pedagoģisko profesionalitāti, kā arī, man dzīvē nerastos nekādas problēmas, ja mani atlaistu: šis viss ir tā šķērmi. jā, tas realitātē mani nekā neierobežos, bet tas sniedz diezgan skaidru vēstījumu par neuzticēšanos, pedagogu profesionalitātes un veselā saprāta apšaubīšanu. jo sevišķi punkti par to, kā vecākiem pieprasīt pierādījumus materiāla atbilstībai noteikumiem - jā, ok, pedagogs sniedz paskaidrojumu, ko izvērtē iestādes vadītājs un/vai padome, turklāt "Padomes lēmumam ir ieteikuma raksturs", līdz ar to, direktors ir tas, kurš lemj. bet te ir ietverti skaidri draudi, jo, nu, ja vecākiem direktora lēmums nepatīk, ir visas iespējas sniegt kaut kur tālāk, un nez, cik daudzi direktori gribēs uzņemties risku, ka kāds iesniegums par materiālu, kurā, piemēram, teikts, ka homoseksualitāte ir ok un viendzimuma ģimene arī ir ģimene, var nonākt līdz, piemēram, jūlijai stepaņenko?





* - precīzāku skaidrojumu skat.komentāros
Tags:
 
 
( Post a new comment )
Bļanna Baklažanna[info]bljanna on February 7th, 2017 - 05:51 pm
Atliek vien veikt slow motion clap :(
(Reply) (Link)
Nyamo[info]nyamo on February 7th, 2017 - 05:58 pm
Oh man..
Pārbāzts ar lietām, ko neviens 100% nevar izpildīt/neiebrauc tajā visā līdz galam/kāda jēga.
Man laikam nepatīk, ka normālas ''sensible'' cilvēka iezīmes tiek sauktas par tikumiem. Vispār tas vārds -tikums- nepatīk. Jo tas liek domāt, ka dienās, ka met mērenību pie malas un apēd visu šokolādi esi slikts un netikumīgs (fuj, pē!)

Hm. Mazliet ļauni, bet: cik nu atceros, pārspīlēju, protams, bet 35+ gadīgas skolu tantes turās pie saviem ieskatiem un tikumiem, nevis domā par mūsdienīga, erudīta cilvēka izveidi.
Es par tevi plivinu karodziņus un pom-pomus!
(Reply) (Thread) (Link)
[info]krishjaanis on February 7th, 2017 - 06:01 pm
Vārdiņš jeb koncepts "tikums" ir tikpat vecs, kā pirmie filozofu sacerējumi, proti, tik vecs, cik ilgi rietumi vispār nodarbojas ar domāšanu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Nyamo[info]nyamo on February 7th, 2017 - 09:44 pm
Exactly.
Mēs esam pazaudējuši pagātnes tikumu simboliku. Lietas un domas vairs nestrādā kā 2000 gadus atpakaļ
(Reply) (Parent) (Link)
kihelkonna[info]kihelkonna on February 7th, 2017 - 06:00 pm
droši vien kāds čakls cilvēks ir uzrakstījis disertāciju par kaut ko, kas noklāj lielu daļu no šīs tēmas, un tas te izmantots. jo atsevišķas vietas šķiet ļoti rūpīgi izstrādātas.
(Reply) (Thread) (Link)
Bļanna Baklažanna[info]bljanna on February 7th, 2017 - 06:03 pm
Vai tad tur nebija darba gtupas vai kas tml.?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
kihelkonna[info]kihelkonna on February 7th, 2017 - 06:06 pm
darba grupās kaut ko samet kopā. man liekas, tādu tekstu kā ar tiem numurētajiem punktiem var dabūt tikai tad, ja viens cilvēks rūpīgi un ilgi strādā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Krāšņais Kurvjziedis[info]krii on February 7th, 2017 - 07:17 pm
Numurēto kopsavilkumu pēc tam uztaisa atbildīgais ierēdnis. Un n reizes slīpē, saskaņojot un vizējot.
Akadēmiskais diskurss te nav tuvumā stāvējis.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
kihelkonna[info]kihelkonna on February 7th, 2017 - 07:21 pm
ā, tad jau labi, ka tur kaut ko daudzas reizes slīpē. man vienkārši ir gadījies redzēt disertāciju pedagoģijā, tur vēl šis tas nebija tuvumā stāvējis.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Krāšņais Kurvjziedis[info]krii on February 7th, 2017 - 07:23 pm
Par redzētajām, dzirdētajām disertācijām pedagoģijā man būtu daudz sakāmā un nekā pieklājīga. Diemžēl.:/
(Reply) (Parent) (Link)
pelnufeja: meitene[info]pelnufeja on February 7th, 2017 - 06:59 pm
Es ļoti ilgi domāju, ka esmu autistiska tāpēc, ka "nemīlu" valsti, un tikai antro studijās sapratu, ka tas viss ir daudz sarežģītāk.

Šobrīd mana pārliecība ir ka valsts, kurā dzīvo (ja vien tevi tur netur gūstā ar varu), ir jāciena (tipa, nepārkāpt likumus, ja vien tie nav absolūti debili, piemēram, kā šis, būt pilsoniski aktīvam utt.), bet neviens nevar prasīt kaut kādas affectionate jūtas pret kaut kādu konceptu, kas būtībā valsts ir. Ir ok, ja valsti "mīl", bet tas nav obligāti nepieciešams, tāpat kā visiem nav nepieciešams mīlēt kaut kādu Dieva ideju.
Un man vispār liekas, ka visu šo mīlas ideoloģiju kultivē tieši tāpēc, ka nezina, ko nozīmē atbildīga un cieņpila attieksme pret valsti/sabiedrību, kurā dzīvo.

Bet vispār - šis ir reāli drausmīgi.
(Reply) (Link)
Krāšņais Kurvjziedis[info]krii on February 7th, 2017 - 07:15 pm
Paga, ko Tu domāji ar " katram skolēnam pirmkārt būtu jāiemāca, ka viņa dzīves kvalitāte ir svarīgāka par valstisko labumu, novada attīstību.." ?
Tas ir, ja cilvēkam rodas iespēja būtiski uzlabot savu dzīves kvalitāti uz valsts vai novada rēķina - piemēram, nokrāpjot no budžeta miljonu eiro - viņam tā būtu jāizmanto?
Piedod, esmu pārliecināta, ka Tu to nedomāji šādi, un vairumam no Tevis še teiktā es piekrītu. Tomēr, manuprāt, atkāpšanās no galēji egocentriska individuālisma, spējot kaut ko darīt arī kopienas labā, nebūtu tas apkarojamākais nedz šī dokumenta kontekstā, nedz vispār.
(Reply) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 7th, 2017 - 07:32 pm
eh. oriģināli es biju ietvērusi tieši šādu atrunu, ka runa, protams, ir par saprātīgu un līdzsvarotu attieksmi. vienkārši "pašaizliedzība valsts labā", manuprāt, ir nevis atkāpšanās no klaja egocentrisma, bet pamatīgs riska faktors, pašaizliedzība vispār ir ļoti slidena lieta. ar savas labklājības likšanu pirmajā vietā es nedomāju kaut kādu uzvārīšanos vai citu vajadzību neņemšanu vērā, bet gan atbildības uzņemšanos par to, lai pirmkārt nodrošinātu, ka pats esi funkcionāls un veselīgs indivīds, un TIKAI TAD ķertos pie valsts vai novada būvēšanas, tas arī viss. un šī ir lieta, ko cilvēkiem iemāca pārāk reti, būt PAŠIEM atbildīgiem par savu labklājību, nevis "pašaizliedzīgi celt valsti", ciest un pieprasīt, ka tā valsts apmierina tavas vajadzības un vēlmes, un padara laimīgu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Krāšņais Kurvjziedis[info]krii on February 7th, 2017 - 07:43 pm
OK, tagad saprotamāk
Jā, atbildības uzņemšanās noteikti būtu minama, arī valsts kontekstā - kaut vai tā pati veicināmā pilsoniskā aktivitāte.
(Reply) (Parent) (Link)
tas pats cits[info]turbund on February 7th, 2017 - 07:35 pm
šis te, septītais punkts man liekas savā ziņā jauks, jo ja pareizi mana galva strādā, tas iekļauj jauniešu izglītošanu, iecietības un sapratnes veidošanu pret citādi domājošajiem, dažādu ticību un neticību, ras un tautību pārstāvjiem, cilvēkiem ar atšķirīgu orentāciju un tikumības uzskatiem, utt.
(Reply) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 7th, 2017 - 07:57 pm
mhm, tā bija vadlīniju normālā daļa
(Reply) (Parent) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on February 7th, 2017 - 07:40 pm
Izlasīju.

Trūkst ``zinātkāres``

izlasīju vēlreiz ( vrb nepamanīju)

nē, tiešām trūkst.

Viņi tur ko - kaut kādus zaldātus vai klerkus gatavo? Tā liekas, jo uzsvars ir uz tām īpašībām, kuras cilvēkus savieno metasistēmās.
(Reply) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 7th, 2017 - 07:59 pm
jep, tādas sarakstā trūkst, arī tajās daļās, kuras necitēju - bet 7.punkta sarakstu esmu iekļāvusi pilnā apjomā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on February 7th, 2017 - 08:00 pm
Tāpat skepticisma, kritiskas domāšanas, patstāvīgas domāšanas nav
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on February 7th, 2017 - 08:02 pm
tas gan ir ietverts 7.punkta vispārīgajā virsraksta, tb, tie apakšpunkti domāti, lai veicinātu brīvu domāšanu un rīcību, un kritiskā domāšana kā tāda kaut kur arī bija minēta, tā ka nav pilnīgi tikai un vienīgi slikto viss. bet tomēr. ):
(Reply) (Parent) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on February 7th, 2017 - 08:03 pm
Praktiski viss, izņemot 7.5 un 7.6 ir ``interfeisiskas`` jeb ``tīklošanās`` kvalitātes, kuras ir vajadzīgas indiv[īdam kā elementam sistēmā. Nav jau tā, ka tas būtu lieki, organizēties ir laba prasme, bet tik liels uzsvars uz to atgādina Borgu kolektīvu ko ``Star trek``
(Reply) (Parent) (Link)
briinumcepuminjsh[info]french_mime on February 7th, 2017 - 09:30 pm
Par attaudzi un darbu kā personības pašrealizācijas avotu man noskrēja šermuļi.
(Reply) (Link)