Marts 19., 2015


Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
19:02
Upd.: man ir episka friendliste, tiešām. :) Paldies :)

Klau, varbūt kāds var man sniegt padomu common pasture/freeloader problēmas jautājumā. Mācību kontekstā.

Tātad ir kopiena, kuras biedriem ir iespēja sniegt labumu citiem biedriem (pēc brīvprātības principa, t.i., neviens netiek izmests no grupas par to, ka labumu nesniedz, un vispār nekādas baisās represijas netiek piemērotas).
Kā jau katrā kopienā, ir zināms procents - tipa 20%, vai? - freeloaderu, kas saņem labumu no citiem, bet paši labumu nesniedz (pieņemu, ka ne ļaunprātīgi, bet vienkārši tā sanāk / nesaprot, ka tas ir kruta un svarīgi). (Labums it kā nav nekas mega, bet tomēr svarīgi; manā sapratnē nav arī drausmīgi sarežģīti sniedzams.)
Maigu norādi par to, ka tas nav okei, freeloaderi saņems, bet tas tiešām būs maigi (pieņemot, ka es būšu izgulējusies). Lai paši mācās.
Kopiena tiek nosacīti un uz laiku sadalīta grupās (kuras biedri tad attiecīgi viens otram dara labi). Grupas tiek mainītas katru reizi.
Vai ir saprātīgāk/produktīvāk sadalīt grupās pēc principa A "sajaucam kopā tos, kas sniedz labumu labprāt, un visādus freeloaderus, kas labprāt gūst labumu, paši neko nesniedzot", vai arī pēc principa B "tos, kas dara labi, saliekam vienā grupā, freeloaderus citā"? (Nekādu citu atšķirību nav; nav arī plānots briesmīgi uzsvērt šī dalījuma principu, t.i. es varētu izlikties, ka tas tā nejauši sanācis :))

A variantā labums tiek sadalīts daudzmaz vienmērīgi, bet freeloaderiem nav nekādas papildu motivācijas uzlabot savu sniegumu (nu tb ir maigā "honeybee priecāsies, ja tu būsi jauks cilvēks" motivācija, bet tas ir bijis arī pirmajā iterācijā)
B variantā tie, kas ir snieguši labumu iepriekšējā kārtā, ar lielāku varbūtību saņems vairāk labuma no citiem, bet tie, kas ir freeloaderi, droši vien jutīsies pilnīgi demotivēti kaut ko darīt, ibo tāpat taču no tiem kretīniem neko labu nedabūs pretī.

Spēles noteikumi nav bijuši zināmi iepriekš, bet principā visi ir zinājuši, ka viņu rīcība tiek novērota un secinājumi tiek izdarīti; t.i., freeloaderi ir nevis "mēģinājuši apjāt sistēmu", bet nav dadomājušies par to, ka, ēēē, vispār jau tā kā sistēma eksistē. (Pieņemu, ka, paskatoties uz mani, vārds "sistēma" nav pirmais, kas ienāk prātā :))

Paņemot analoģiju ar studijām parastajām: vai ir optimālāk (A) salikt slaistus grupā ar teicamniekiem, cerībā, ka viņi augs, skatoties uz teicamnieku piemēru, vai arī (B) salikt slaistus vienā riebīgajā grupā un sniegt teicamniekiem vairāk izaugsmes iespēju?

Optimālais mērķis: lai pēc ~8 spēlēm visi saprot, ka jāpiedalās, un neviens nepaceļ rokas un nesaka "es ar šitādiem kretīniem nespēlējos".
Ne-optimistiskais mērķis: lai pēc ~8 spēlēm atsijājas pilnīgie kretīni, bet tie, kas nav kretīni, sadarbojas.

Sorrī, ja tizli izskaidroju, es esmu riktīgi nogurusi.

// Teorētiski, ja noreducētu šo problēmu uz 4 cilvēkiem (A, B, C, D) un attiecīgi labuma devējus + un freeloaderus -, tad sanāk
1. spēle A+ B-, C+ D-
Ja ir 2. spēle, kur saliek kopā A un D, B un C, tad B un D var turpināt freeloadot (jo tā ir vieglāk), A un C vai nu turpina dot labumu, vai arī neturpina (neturpināt laikam ir pareizāk no spēļu teorijas skatupunkta), tb sanāk A+ B-, C- D-, freeloaderi vinnē
Ja ir 2. spēle, kurā A un B saliek kopā un B un D kopā, tad devēji turpina dot, freeloaderiem varbūt parādās motivācija arī dot, tb A+ B+ un C+ D-, freeloaderi zaudē

(37 teica | man šķiet, ir tā...)

Comments:


[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:19. Marts 2015 - 19:54
(Link)
ko?
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:02
(Link)
1. klasē mācās 4 skolēni: Anna (A), Bērtulis (B), Centis (C) un Daiga (D).
Skolotāja atļauj skolēniem, kas sēž vienā solā, strādāt kopā, un katru stundu sasēdina viņus citādi, kā arī novēro, kā viņi sastrādājas.
1. stundā Bērtulis noraksta visu no Annas, bet Daiga noraksta visu no Cenša.
2. stundā skolotāja pārsēdina skolēnus.
Vai viņai sasēdināt Annu kopā ar Daigu un Bērtuli ar Centi (rēķinoties, ka Bērtulis un Daiga visu norakstīs, bet varbūt arī kaut ko iemācīsies) vai arī Annu un Centi kopā un Bērtuli kopā ar Daigu (rēķinoties, ka Anna un Centis strādās kopā un izdarīs vairāk, bet Bērtulis un Daiga vai nu sāks mācīties, vai apmētās viņu ar papīra bumbiņām)?
[User Picture]
From:[info]dienasgramata
Date:19. Marts 2015 - 20:10
(Link)
man liekas, to skolotāju nevar laist bērniem tuvumā!
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:10
(Link)
Trū dat :D Bet nu kas maksā, tas pasūta skolotāju :)
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2015 - 20:16
(Link)
Uz kurieni? ^^
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:25
(Link)
:D to mēs sestdien redzēsim.
[User Picture]
From:[info]saccharomyces
Date:19. Marts 2015 - 20:34
(Link)
zane oliņa teiktu, ka problēma ir uzdevumā - jāveido tāds, lai norakstīšana nebūtu opcija. :D

protams, nav tik vienkārši, bet principā tiešām arī ļoti svarīgi ir saprast, kāpēc daiga un bērtulis noraksta - vai viņi 1)varbūt patiesībā tiešām nevar tikt galā vai arī 2)nesaprot mērķi, kāpēc viņiem būtu vērts darīt to pašiem. un ir vērts paskatīties, sadarbībā grupās jau daudz nosaka arī visādi "neobjektīvi" elementi, personiskās attiecības ar blakussēdētāju un pārējiem skolēniem, un tas, kā pret freeloading attiecas kolektīvs kopumā.

parasti tas, ko iesaka darīt, organizējot darbu grupās tā, lai izvairītos no izbraukšanas uz citu rēķina, ir - dalīt ļoti konkrētas lomas, kas dalībnieku starpā atšķiras, un būvēt darba apjomu atbilstoši formulai, ka paveicamais apjoms vienā laika vienībā ir jāreizina ar grupas dalībnieku skaitu, kā rezultātā to īsti nav iespējams paveikt, ja kāds nedara savu daļu, un pati grupa izdara atklātu vai slēptu spiedienu uz visiem iesaistītajiem.

bet es tā noprotu,ka Tev pamatā situācija ir drusku citādāka un runa nav īsti par sastrādāšanos grupā veicamam darbam, bet kaut kādām ekstrām, kas nav konkrēts uzdevums?
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:52
(Link)
Nu, ir pamatuzdevums, kas ir individuāls un nekādā veidā nav saistīts ar grupas darbu. Freeloaderisms tur ir nosacīti iespējams, bet to ir grūti noteikt un tas ir tik acīmredzami "šauju pats sev kājā", ka man pat nav vēlmes ar to cīnīties (t.i., man pa lielam pofik, grupai netraucē, bet droši vien ne man, ne grupai tas neliekas baigi stilīgi). Pamatuzdevumu izpildīt varētu būt grūti, laikietilpīgi vai nesaprotami.

Grupu darba ekstra ir konkrēts uzdevums, kas uzlabo mācību procesu, bet nav izšķiroši svarīgs. Konkrētas tēmas tur salikt un panākt to, ka viens var iegāzt visus, man šķiet neadekvāti (galu galā tā nav skola, tie ir kursi, ko cilvēki dara savā brīvajā laikā un uztver kā hobiju). Tajā pašā laikā varētu būt tā, ka šajā sadaļā freeloaderisms tiek uztverts visai sāpīgi (nu tb grupai ir pofig, vai izpilda pamatuzdevumu, bet, ja neizpilda ekstru, tad cilvēki sašujas). Ekstras izpildīšanai pa lielam ir nepieciešams drusku empātijas un labas gribas, nu un drusku laika arī, bet ne kritiski daudz. (Ja vien to nedara baisi labi, tad tas ir laikietilpīgi - bet to tad arī viņi varētu darīt centīgo grupā.)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 21:01
(Link)
(nu tbš pamatuzdevumā ir iespējams, ka cilvēks nevar viņu izpildīt, bet variants "es tipa izpildu, bet šmaucos un tērēju citu laiku" ir tāds wtf, ka man nav vēlmes ar to cīnīties)
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:19. Marts 2015 - 20:03
(Link)
nu mana pedagoģiskā pieredze rāda, ka variantā B pirmajā reizē viņi īsti neapjauš celoņsakarību, bet ar laiku sāk rosīties vai arī atmet dalību pavisam.
A variantā parazitē uz nebēdu un pat netaisās justies vainīgi. :)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:05
(Link)
Yesss, man arī rodas tāda sajūta.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:06
(Link)
Bet vārdsakot loģiskāka ir B versija, vai ne?
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:19. Marts 2015 - 20:46
(Link)
nu kaut kā tā ir pierādījies
[User Picture]
From:[info]komentators
Date:20. Marts 2015 - 13:56
(Link)
jā, es arī to atbalstu, gan pēc pārliecības, gan pēc pieredzes. Man pašam sākumā bija tāda naiva doma, ka cilvēki, skatoties uz tiem, kas ir daudz labāki par viņiem, spēc gūt motivāciju tādiem kļūt pašiem, bet ņifiga. Nafig tos sliņķus, lai viņi paši pūst savā bezdarbībā un sprāgst nost. Jādomā un jārūpējas ir par labajiem cilvēkiem.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:20. Marts 2015 - 15:31
(Link)
Man jau šķiet, ka, ja šito apcērt saknē, tad cilvēki varētu ātri savākties :)
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:19. Marts 2015 - 20:08
(Link)
Variants B. Tas modelē parasto evolūcijas spiedienu.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:09
(Link)
Jes, modelēsim viņiem evolūciju un skatīsimies, kurš ar ko sapārosies :D
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:19. Marts 2015 - 20:17
(Link)
Tas arī ir sadarbības veids. Bet nu in general droši vien būs tā, ka ``sadarbīgo`` individu grupu efektivitāte būs sākotnēji augsta, bet feeloaderu grupu efektivitāte sākotnēji zema un tad pieaugs kad šamie sapratīs, ka nav kur sprukt un sāks sadarboties. Atkal ja viņus samaisa, tad efektivitāte droši vien visās būs vidēja un ar nejaušu dinamiku laikā, dažās uz augšu, dažas uz leju.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:29
(Link)
mkey, jes. paldies liels ^^
[User Picture]
From:[info]virginia_rabbit
Date:19. Marts 2015 - 20:15
(Link)
vai labums ir drošticams?
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:17
(Link)
Kādā ziņā? Nu tb neviens netiek piespiests dot labumu, bet es domāju, ka 90% iesaistīto tas tiešām ir labums (labuma apjoms gan mainās, bet tas ir diezgan random)
[User Picture]
From:[info]virginia_rabbit
Date:19. Marts 2015 - 20:20
(Link)
es arī gribu labumu
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:23
(Link)
:D vai ne, es arī, bet man neviens nedod!
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2015 - 20:15
(Link)
Ja {A+ B- C+ D-}, tad, maksimizējot produktivitāti (standarta expectimax), {A+ C+} {B- D-}. Maksimizējot payoff caur kooperāciju (renormalizācija pēc Hofštadera), simetriskā spēlē būtu {A+ B-} {C+ D-} vai {A+ D-} {C+ B-}, bet, tā, kā freeloaderiem un labuma devējiem ir atšķirīgas nesavietojamas stratēģijas (asimetrija pēc spēļu teorijas), tad simetriskā Hofštadera lemma par "agents with strategy X include in their decision calculations the fact that they are in a group of agents with strategy X" vairs nedarbojas un, in the current absence of a proven solution, es ieteiktu fall-backot uz produktivitātes maksimizēšanu un freeloaderu nodalīšanu atsevišķā grupā.

Coffee and pills fuck yes
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:19. Marts 2015 - 20:18
(Link)
Tātad arī B
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2015 - 20:20
(Link)
Jā.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2015 - 20:19
(Link)
Actually, simetriskā spēlē ar renormalizāciju būtu pat vienalga, kuru kombināciju izvēlēties, jo freeloaderu end-goal būtu vienāds ar labuma devēju end-goal un viņi pārstātu būt freeloaderi, jo saprastu, ka kooperācija > defekācija defekcija. Asimetriskā situācijā, well, we don't really know yet how that should work.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:21
(Link)
nēnu principā jau viņiem tas būtu bijis jāsaprot jau pirmajā spēlē, zinot, ka viņi tiek novēroti
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2015 - 20:26
(Link)
Well, if wishes were fishes if humans were Bayesian by default, pasaule vispāri izskatītos ļoti, ļoti citādi.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:20
(Link)
iesaki arī literatūru :) slow/fast thinking tāpat būs pirmajā vietā, bet yess, šī bija atbilde, ko es cerēju saņemt, un tagad es arī cerētu viņu saprast :D

/nu tb secinājumus sapratu, bet kaut kur pa vidu nobruku
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2015 - 20:23
(Link)
Uh, par renormalizēto decision-making pagaidām ir sarakstīts samērā maz, bet esošais ir labs. Hofštadera "Metamagical Themas", Judkovska "Timeless Decision Theory", I'll let you know if/when I'll recall more.

Pārējais ir spēļu un lēmumu teoriju materiāls vulgaris.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:19. Marts 2015 - 22:45
(Link)
http://home.lu.lv/~ibula/lv/studentiem/otrs.pdf LU lekciju konspekti par beisiku? Ja Tev vecākais kaut kādas mat olimpižu lietas dara, paprasi viņa grāmatas, būs vēl īsāk un vienkāršāk.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:20. Marts 2015 - 11:14
(Link)
o,nais,šitais varētu būt dundukam piemērotāk.
[User Picture]
From:[info]viinogas
Date:19. Marts 2015 - 20:19
(Link)
Vajadzeja pollu :) es liktu aktiivos un pasiivos atseviskaas grupaas. Kadam no pasiivaas grupas buus jaakluust aktiivaakam.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 20:22
(Link)
man šķiet, ka tas polls būtu diezgan vienos vārtos, izņemot varbūt vienu freeloaderi, kas varētu šito visu lasīt (pieņemot, ka nenobrūk pie pirmā teikuma)
[User Picture]
From:[info]penny_lane
Date:19. Marts 2015 - 21:02
(Link)
es esmu tapusi par interneta paaudzes pārstāvi. this is too complicated to read, need pictures.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:19. Marts 2015 - 21:07
(Link)
:D vajadzētu ielikt Lenardu Hofštederu no Big Bang theory :)
honeybee -

> Jaunākais
> Arhivētais
> Draugi
> Par sevi


> Go to Top
Sviesta Ciba