making sense - [ieraksti | vēsture | ko es lasu | par mani]
gedymin

[   par mani   ]
[   arhīvs   ]

[20. Jan 2014|14:03]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Palasīju personīgās pieredzes stāstiņus no cilvēkiem ar augstu IQ. Gandrīz visi sūdzas par garlaicību skolā, par adekvātu diskusiju trūkumu, par "vajadzību būt sekliem" lai uzturētu veiksmīgus sociālos kontaktus. No otras puses, arī tad, ja IQ ir zem 80 punktiem, nav nekāda saldā dzīve. Sabiedrība sagaida un atalgo vidēji labu intelektu.

Man liekas, tas ir tāpēc, ka diskriminācija /t.i. a priori atšķirīga izturēšanās uz kādas būtiskas vai nebūtiskas īpašības pamata/ pēc IQ ir tabu tēma. Tie, kuri atrodas vairāk nekā standartnovirzes attālumā no vidējā IQ un pastāvīgi sastopas ar šīs vienlīdzības negatīvajām sekām, paši pie tā var justies vainīgi, jo "visi jau zina, ka IQ nav nekādas lielās nozīmes". Jebkura publiskas izteikšanās par tēmu balansē uz netaktiskuma robežas, līdz ar to atklāta zināšanu apmaiņa nenotiek, līdz ar to katram ir papilnam stereotipu par IQ, bet gaužām maz zināšanu un izpratnes.

Pagaidām vismaz pie mums sadzīvē vēl ir sociāli pieņemami diskriminēt pēc dzimumiem un kultūrām. Tiem, kas iestājas par vispārējo vienlīdzību, derētu paskatīties uz piemēru ar IQ un padomāt - vai tiešām tā ir tik laba ideja?
saiteatstāt nospiedumu

Comments:
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:20. Janvāris 2014 - 15:10
(Link)
`` par "vajadzību būt sekliem" lai uzturētu veiksmīgus sociālos kontaktus.``

Bet priekš kam tādi socālie kontakti, tas taču ir komunikacijas surogāts.
Vai nu atrod līdzīgus/ augstāk attīstītus vai nu nekontaktējas.
[User Picture]
From:[info]garamgajejs
Date:20. Janvāris 2014 - 15:22
(Link)
Vienlīdzības ideja ir interesanta ar to, ka tās pamatā ir noteikta 'alter qua alter' izpratne par atšķirīgo. T.i., ir jāredz atķirības, lai vēlētos vienlīdzību. Konkrēti par ierakstu man škiet, ka reizēm diskusijās tiek jaukta diskriminācija kā klasifikatora (kognitīva) funkcija un kā vērtībspriedums (diskriminācija=aizspriedumi). Ja pareizi saprotu, tad tiek piedāvāts diskriminēt pēc IQ, lai kaut kādu iemeslu dēļ nošķirtu spējīgakus no mazāk, bet atdalīt to no vērtībā balstītas diskriminācijas? Nezinu, kā un cik tas būtu realizējams un kādu ētisko platformu tam vajadzētu. Bet šeit varbūt ir relevanti par IQ nepieciešamību: http://www.edge.org/response-detail/25422
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:20. Janvāris 2014 - 19:07
(Link)
Ieraksta pamatdoma tomēr ir pilnīgi cita: gluži vienkārši konstatējums, ka daudz justos labāk, ja viņus diskriminētu, nevis tad, ja viņi netiek diskriminēti.

IQ ir labs piemērs analoģijas bāzei, jo vēsturisku iemeslu dēļ šī pazīme nenes sev līdz diskrimināciju. Var abstrakti strīdēties par tā būtiskumu un zinātnisko neprecizitāti, bet palasot cilvēku liecības redzams, ka gluži bez pamata šī metrika nav. Starp citu, absolūtais vairākums no tiem, kam esmu jautājis, uzskata, ka skolās nevajadzētu īpaši nodalīt spējīgos. Tā ka neliekas, ka tas mums šobrīd draudētu. Savukārt "zemajā galā" tāds dalījums jau ir veikts - visādas palīgskolas utt.

Pamatdoma ir un paliek par citiem "šķirošanas veidiem".

Es uzskatu, ka 90% no diskriminācijas "sliktuma" nāk no tā, ka diskriminācija notiek pēc nebūtiskām pazīmēm, tādām kā ādas krāsa utml.

[User Picture]
From:[info]garamgajejs
Date:20. Janvāris 2014 - 19:46
(Link)
Pilnīgi cita tā tomēr nav, jo līdzīgi arī nolasījās, ka diskriminācija pēc IQ 'būtu vēlama'.

Šobrīd esmu skeptisks pret šādām liecībām, nevis, ka tās būt nepatiesas subjektīvu pārdzīvojumu līmenī, bet ka tās varētu sniegt pietiekami objektīvu ieskatu IQ nozīmei socializācijas procesos. Pirmkārt, jāņem vērā IQ mērījumu validitāti. Otrkārt, es nezinu, protams, kad un kā šādas liecības ir tapušas, kādos apstākļos šie cilveki ir uzzinājuš par savu paaugstināto IQ. Bet, kad kāda grupa tiek izdalīta uz citu fona un nereti ar laiku cilvēki, balstoties uz noteiktām pazīmēm, sāk paši sevi klasificēt kā piederīgus šai grupai (attīstot noteiktus uzvedības modeļus), es atceros par Hakinga 'making up people' (nevēlos noslogot ar linkiem, bet te būs, ja nav jau redzēts http://www.lrb.co.uk/v28/n16/ian-hacking/making-up-people).

Mēs, protams, nevaram nediskriminēt. Es īsti nezinu, kādi varbūt varētu būt citi "šķirošanas veidi". Bet, kad runa ir par diskriminatīviem aizspriedumiem (sauksim "slikto" tā), tad, manuprāt, vispirms būtiski ir nevis pazīmes (ādas krāsa, reliģiskā piederība), bet gan diskriminācijas kritēriji (e.g. labs/slikts/neitrāls), iemesli un mērķi. Līdz ar to, es [analītiski] izdalu diskrimināciju ka kognitīvu funkciju un kā morālu darbību (tas nav tas pats, kas nošķirt it kā nebūtu nekā kopīga).
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:20. Janvāris 2014 - 15:23
(Link)
"Pagaidām vismaz pie mums sadzīvē vēl ir sociāli pieņemami diskriminēt pēc dzimumiem un kultūrām."

Tas ir stipri atkarīgs no konkrētā publikas griezuma. Dažos no tiem tas joprojām ir sociāli pieņemami.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:20. Janvāris 2014 - 15:27
(Link)
Kas attiecas uz personīgo pieredzi, tad vismaz es nevaru sūdzēties, ne tagadnes, ne pagātnes formā. Atslēgas vārds šeit ir "filtrēšana".
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:20. Janvāris 2014 - 20:42
(Link)
Ja esi ģēnijs vidusmēra vidē, tad bez problēmām neiztikt.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:20. Janvāris 2014 - 20:39
(Link)
Kāds labums no politkorektuma, pēc tavām domām, ja tas traucē racionāli spriest?
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:20. Janvāris 2014 - 20:48
(Link)
Es šaubos, ka diskrimināciju-kā-value-judgement/prejudice var uzskatīt par racionālu.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:20. Janvāris 2014 - 20:50
(Link)
Tai pašā laikā, piemēram, klasificēšana un nodalīšana pēc mentālas atpalicības kritērijiem ir parasta un normāla medicīniska/pedagoģiska prakse.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:20. Janvāris 2014 - 22:54
(Link)
Nu zinot kāda tev attieksme pret "esmu mājsaimniece un ar to lepojos" dāmām, par to es brīnos.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:20. Janvāris 2014 - 22:59
(Link)
Mana attieksme? Mana attieksme pret cilvēku primāri ir funkcija no šī cilvēka "cerebrālās bagāžas svara". Ja būšana mājsaimniecei attiecīgajā gadījumā nenozīmēs intelektuālā plāna bada streiku, manu attieksmi viņas nodarbošanās nesamazinās. Ja nozīmēs - tad mana attieksme un ieinteresētība saruks ne jau viņas nodarbošanās dēļ.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:20. Janvāris 2014 - 23:48
(Link)
Nu man žēl teikt, bet sieviete, kuras laiks aizņemts ar kaut kādu citiem noderīgu darbību veikšanu nevar (neatsakoties no kaut kā cita) būt vienā intelektuālajā formā ar tādu sevis versiju, kas visu dienu to vien var darīt, kā nodarboties ar self-improvement. Bez tam runā, ka bērnu dzemdēšana vispār samazinot IQ.

Teikt, ka "es neesmu par P, es esmu par Q" ir jēga tikai tad, ja Q neimplicē P. Pretējā gadījumā tas ir tikai slēpts veids, kā pateikt to pašu.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:20. Janvāris 2014 - 23:54
(Link)
Caeteris paribus es tik un tā neredzu, kādā veidā es paustu diskrimināciju šo cilvēku virzienā. Mana persona taču nebūs tik izcila vai nozīmīga, lai tas vien, ka es ar pietiekami lielu varbūtību sev apkārt esošo sabiedrību izvēlēšos citādu, būtu diskriminējoši?
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:20. Janvāris 2014 - 23:04
(Link)
Bet ar to jau tieši tiek diskriminētas tās lepnās mājsaimniece. ''Anu marš uz univeru, krančo namberus, citādi neesi progresīva un moderna sieviete''.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:20. Janvāris 2014 - 23:12
(Link)
''Gandrīz visi sūdzas par garlaicību skolā, par adekvātu diskusiju trūkumu, par "vajadzību būt sekliem" lai uzturētu veiksmīgus sociālos kontaktus.''

Man vienmēr ir bijusi šī problēma, bet kaut kā stipri apšaubu augstu IQ. Varbūt tas megaIQ gravitē uz visādām autiskām nodarbēm, uz kurām tad cilvēks fokusējas ar tādu apsēstību, ka par visu pārējo runāt garlaicīgi? Kas faktiski par garlaicīgu padara tieši viņu pašu. Manā gadījumā bija vienkārši perceptētais citu ģenerālais stulbums, jo runāt būtu bijis daudz par ko, bet ne interesanti. Ar gudru cilvēku var interesanti parunāt kā par filozofiju tā futbolu. Tajā pašā laikā esmu sastapis ļoti seklus cilvēkus, kas izlasījuši piecsimt vairāk grāmatu par ''dziļām'' tēmām, nekā es, bet redzams, ka prosta nerubī un prot tikai bombardēt ar nodrāztām klišejām.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:20. Janvāris 2014 - 23:51
(Link)
"For most of my childhood, I developed friendships by avoiding talk of anything particularly substantive and instead filling my conversations with jokes, talk daily life, and with smarter people, novels or "cool" ideas in science or the humanities. I was a jerk through middle school, and identified "the smart guy", as I was basically reduced to that archetype by everyone around me, including friends and family. In high school, I was able to find friends I could discuss substantive philosophical issues with and so forth, but I always took the lead and never really got much from conversations beyond the joy of hearing myself talk. In general, I didn't make any deep friendships because much of my free time was spent reading or, worse, thinking. It's not because I felt uncomfortable around people, it's just that I enjoyed learning more."
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:21. Janvāris 2014 - 20:29
(Link)
Izklausās pēc labas tiesas narcisisma un autisma klāt. Dīpus frendšipus neveido, jo var nepārtraukti runāt par Hēgeli, bet tāpēc, ka simpātiskas personas cilvēciskās īpašības. Varbūt tas vnk iet komplektā ar augstu IQ.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:21. Janvāris 2014 - 22:50
(Link)
pretīmrunāšana pretīmrunāšanas dēļ.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:21. Janvāris 2014 - 22:51
(Link)
I struggled in school in 1st grade, and was largely placed with the 'slower' kids. According to my mother, in a grade school assignment I filled out the question "My class mates are _______ than me" with the word 'Smarter.' This prompted her to have me tested, in paticular for dyslexia since it had also affected her brother.

As part of the battery of tests, I was given an IQ test, and scored in the 150s. Schools didn't know what to do with me. I had a learning disability, so I needed special ed. I was smart.... so I should be in an accelerated program. No one knew what to do with that. My father was in the millitary. Every year or two, I got to watch another school try to figure out what to do with me. The best teacher I had was the special ed teacher who realized I couldn't succeed in the normal class, but that I needed harder work, not easier work. She gave me assignments and text books 1-2 grades up.

For the most part, I spent a lot of time bored. I had really bad grades. Math was hard for me to get good grades in because teachers insisted that you 'show your work.' For me, there was no work. I looked at the problem, and the answer seemed intuitive.

In school, I spent a lot of time getting As on tests, and Fs on everything else.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:21. Janvāris 2014 - 23:24
(Link)
Kur tad es runāju pretim? Viņš pats saka, ka nespēja veidot draudzību. Ja tas bija dēļ augstā IQ, tātad ar to komplektā nāk arī kaut kād sociāla mazspēja. Ja nē, tātad konkrēti viņam tāda bija. Vai tad neviens visi high IQ keksi ir tik nedraudzīgi?
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:22. Janvāris 2014 - 01:47
(Link)
wtf. tu sauc par autistisku cilvēku, kurš "In general, I have no problem talking to other people and have developed a strong sense of how not to be an asshole. At the start of high school I was deeply afraid of being a terrible person in that sense, and made sure that I wasn't anymore."

Kārtējo reizi redzams, ka jūs (viss bars) tik ļoti dzīvojat izolācijā no pārējās sabiedrības, ka uzskati ir pilnībā zaudējuši saistību ar realitāti.

Tu pat nesaproti, ka otrs fragments nav par to pašu cilvēku.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:22. Janvāris 2014 - 07:11
(Link)
Es nerunāju par otru fragmentu, bet jā, cilvēkam, kas nespēj sadraudzēties tikai tāpēc, ka nevar caurām dienām runāt par Hēgeli, ir nopietnas problēmas ar socializāciju. Vai arī ir narciss, jo ''i no can be friend to these silly plebians so i only read books all day'' ir fakap attieksme high IQ or not. Draudzība ir spēja releitot emocionāli. Spēja formāli iemācīties t.s. ''social cues'' piemīt arī sociopātiem un psihopātiem.

Nu bet labi, OPs laikam bija par to vai high IQ keksus ''jādiskriminē'', sūtot viņus uz specskolām vai kā citādāk jāizolē no normāļiem, līdz ko tiek detektēts tas ūber IQ, vai tā?
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:22. Janvāris 2014 - 07:12
(Link)
Un nesaprotu par ko jātrako.