extranjero ([info]extranjero) rakstīja,
@ 2022-07-15 09:27:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
lietas, kur es neesmu mainījis savu viedokli
1) kriptovalūtas. Tās ir interesants koncepts, bet praktiskā realizācija ir neiespējama, jo 1) neņem vērā naudas būtību, 2) ir ļoti kaitīgas videi. Jaunākie notikumi ir nostiprinājuši šo pārliecību. Ir prātam neaptverami, cik ļoti zaļie tās atbalstīja.

2) kovids. Jau no paša sākuma bija skaidrs, ka tas ir kā viens no daudzajiem saaukstēšanās vīrusiem, kas ir liela problēma tikai tāpēc, ka tas ir jauns vīruss, pret kuru nevienam vēl nebija imunitātes. Līdz ar imunitātes iegūšanu (izslimojot vai caur vakcinācijām), tas būs parastas saaukstēšanās līmenī, un par to nevajag daudz satraukties.

3) pasākumi pret kovidu. Pandēmijas pirmajās nedēļās kļuva zināms, ka risks no kovida veciem cilvēkiem ir vairāk nekā tūkstoš (>1000) reizes lielāks nekā jauniešiem. Attiecīgi jebkuri pasākumi bija ļoti mērķēti jāvirza uz riska grupām, nevis nediskriminējot uz visu sabiedrību. Tādi pasākumi kā robežu slēgšana, mājsēdes, vakcīnu pases nebija efektīvi un bija ļoti kaitējoši sabiedrībai, un arī nesamazināja kopējo slimības ietekmi.

4) Sociālisms ir slikts, kapitālisms (ar zināmu kontroli un regulāciju) ir labs. Šķiet tik pašsaprotami, ka pat nebūtu vajadzīgs to pieminēt, bet pieminu tāpēc, ka cibā ir bijuši arī tādi, kas centušies pārliecināt par pretējo.

5) Visas valodas ir pilnvērtīgas, nav primitīvu aborigēnu valodu, kas kaut kādā ziņā būtu mazāk spējīgas vai funkcionālas nekā lielo tautu valodas. Lai gan šis šķiet pašsaprotami, pat daži kolēģi tulkotāji ir mēģinājuši argumentēt, ka latviešu valoda ir pārāk primitīva, lai tajā tikpat precīzi izteiktos par zinātni vai citām sarežģītām tēmām kā angļu valodā. No šī arī izriet, ka bieži valoda tiek noniecināta tad, ja tajā runā sociāli zemāki slāņi (piemēram, ASV melno valoda eboniks), bet tas nav pamatots viedoklis.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]ctulhu
2022-07-15 11:49 (saite)
5) ir pirahu indiāņu valoda kura tiešām ir būtiski vienkāršāka par vairumu citu

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]dombrava
2022-07-15 13:33 (saite)
Bet tas jau ir salīdzinoši ar to, ko pazīstam mēs. Ja no otras puses paskatītos uz indoeiropiešu valodām, viedoklis būtu pavisam cits.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-07-15 16:40 (saite)
No kādas otras puses? Tajā valodā ir nevis vairāk citu bet ģenerāli mazāk formu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]black_robin
2022-07-15 23:15 (saite)
Piekrītu, katra valoda ir kā atsevišķs skatījums uz pasauli, savs visums, pazaudējot valodu, tiek pazaudēta uztveres perspektīva.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2022-07-15 11:51 (saite)
1) cik es zinu tās kriptovalūtas, vismaz dažas ir realizētas un strādā, var samainīt uz klasisko naudu un atpakaļ, pirkt par viņām lietas utt.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]begemots
2022-07-15 22:31 (saite)
nauda nav objekts, bet socioekonomiska parādība.

kriptovalutas varētu būt labs ekvivalents naudai, bet tas, ka tās praktiski izmanto kā investīciju un spekulāciju objektu, nevis kā apmaiņas līdzekli, padara tās nejēdzīgas kā fiat valūtu aizstājējus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-07-15 22:41 (saite)
Nauda ir tehnoloģija - resursu ekvivalents lai atvieglotu apmaiņas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]begemots
2022-07-15 23:42 (saite)
sauc kā gribi, bet tās netiek izmantotas apmaiņai.

par to daudzi runā, t.sk., piemēram, ekonomists un uzņēmējs Potapenko, kurš pārsvarā diezgan jēdzīgi runā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mindbound
2022-07-15 12:08 (saite)
Kriptovalūtas ir kaitīgas videi tikai tajā pašā veidā, kādā jebkura ilga un intensīva skaitļošana un no tām tieši tāpat nav pamata atteikties. Būvējiet reaktorus, nebūs jārok kripto ar oglēm.

(Atbildēt uz šo)


[info]mindbound
2022-07-15 12:13 (saite)
Savukārt deklasētu elementu slengs un dialekti, cik nu esmu manījis, parasti netiek noniecināti tāpēc, ka būtu nepieciešami vienkāršāki no formālas lingvistikas pozīcijām, bet gan uz sabiedriskas asociācijas pamata.

(Atbildēt uz šo)


[info]dombrava
2022-07-15 13:30 (saite)
Par valodām pilnībā piekrītu. Katrai valodai ir kādas bagātākas nianses, kuras nevar atrast citās. Tikai mazajās valodās to retāk pamana, parasti uzsver lielo valodu bagātību. Bet nu, kas gan cits, ja ne paši valodas lietotāji to veidos, tai skaitā zinātnes terminus.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]mindbound
2022-07-15 14:11 (saite)
TBH, mūsu (LZA TK) veikumu zinātnes un tehnoloģiju terminu veidošanā es vērtētu kā diezgan atbaidošu. Nesaku, ka nav iespējams to paveikt labāk, bet...

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]gnidrologs
2022-07-15 18:36 (saite)
Tīri objektīvi ir valodas ar daudz bagātāku leksiku, nekā citas. Par formu krāšņumu un nianšu bagātību vienmēr var strīdēties, bet arī to vismaz kvantitatīvi nosaka leksikas bagātība.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?