(bez virsraksta)

« previous entry | next entry »
Okt. 10., 2016 | 02:44 pm

Tālāk ir mans neliels devums pārdomās par balss tiesību piešķiršanu vadoties no pilsoņa kompetences. Pašu tematu aizsāka ctulhu un tas ātri ne-iepatikās vairākiem cilvēkiem, tai skaitā hobeybee, kura nosprieda, ka balsot jālemj tieši vistrūcīgākajai un mazizglītotākajai tautiešu daļai un jārada sociālistiskā paradīze un gedymin, kurš sāka satraukties, ka citiem nerodas tāda pati knee-jerk reakcija kā viņam. Ctulhu piedāvāja divus variantus. Vai nu balsstiesības piešķiršana tiem, kam ir vismaz bakalaura izglītība, cerot, ka līdz ar izglītību korelēs arī kritiskās domāšanas prasmes vai arī vispārīga pirmsvēlēšanu testa pildīšana, kuru izturējušie varētu tad nu iet un mest savu balsi par valsts nākotni.

No abiem variantiem man labāk patika otrais, jo tas automātiski nesašķeļ sabiedrību "izglītoto" un "bauru" grupās, bet vēl vairāk man patīk trešais variants - vēlētāju loterija. Pirms katrām vēlēšanām tiek izlozēta neliela sabiedrības daļa, kas būtu tiesīga vēlēt. Izlozes princips ir pilnīgi nejaušs, tamdēļ ikvienam pilsonim ir iespēja kļūt par vēlētāju. Izlozētie vēlētāji tiek nedēļu vai divas intensīvi apmācīti jautājumos, kas viņiem palīdzētu izdarīt kompetentāku gala izvēli un tad laisti balsot. Protams, apmācību laiks tiktu kompensēts un drusku arī uzmests pa virsu ierastajai darba algai. Darba vietu pienākums būtu apmācāmo uz apmācību laiku palaist. Apmācības varētu ietvert katras partijas vēlēšanu programmu izskatīšanu un arī bijušo solījumu un programmu izpildes analīzi, LV budžeta struktūras analīzi (kur un kas aiziet un kas to budžetu un tā izdevumus vispār sastāda), dažādu ekonomisko un sociālo rādītāju statistikas apkopojumus un politikas pamatjautājumu atkārtošanu. Beigās visi noliek ieskaiti, kas parāda, vai cilvēks vispār ir sekojis līdzi apmācībās notiekošajam un kaut ko arī atcerās un nolikušos laiž balsot.

Vienmēr var taisīt arī vēlēšanas, kur 50 deputāti tiek ievēlēti no šādiem speciāli apmācītajiem indivīdiem un 50 no visas tautas, var variēt un meklēt piemērotāko modeli. Vai tas strādātu, es nezinu, bet kā domu eksperiments man pagaidām liekas interesants, jo politiskā sistēma, kas mums pašlaik ir, nebūt nav ne tik sena un tik ne perfekta, lai neturpinātu spriest par to, kā to uzlabot.

Link | ir doma | Add to Memories


Comments {13}

(bez virsraksta)

from: [info]mansgan
date: Okt. 10., 2016 - 04:41 pm
Link

izklausās diezgan labi

Atbildēt


honeybee

(bez virsraksta)

from: [info]honeybee
date: Okt. 10., 2016 - 06:40 pm
Link

varētu uzbraukt, ka tu nemāki lasīt, jo mans ieraksts bija diezgan konkrētu pasniegts kā provokācija, bet nu ko tur daudz, tu pat niku uzrakstīt nemāki ;)

Atbildēt | Diskusija


tethys_

(bez virsraksta)

from: [info]tethys_
date: Okt. 10., 2016 - 06:59 pm
Link

Man jau likās, ka kāds uztaisījis tādu niku, lai par tevi paņirgātos :D

Atbildēt | Iepriekšējais


chrono

(bez virsraksta)

from: [info]chrono
date: Okt. 10., 2016 - 07:54 pm
Link

Ak, tā bija provokācija, ko Tu neteiksi, varbūt vēlies man vēl par kaut ko acīmredzamu neuzbraukt, hobeybee? ;) Starp citu, teikumus sāk ar lielo burtu un beidz ar pieturzīmi, bet tā jau arī droši vien ir tik pārrakstīšanās kļūda no Tavas puses.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


ctulhu

(bez virsraksta)

from: [info]ctulhu
date: Okt. 11., 2016 - 10:53 am
Link

ē pag tu nopietni domāji ka tiek izteikts ``antiintelektuālās atlases`` priekšlikums?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


chrono

(bez virsraksta)

from: [info]chrono
date: Okt. 11., 2016 - 12:28 pm
Link

Es nezinu cik vēl tiešākā tekstā man ir jāpasaka tas, ka to priekšlikumu, protams, es neuztvēru nopietni. Šeit to es pieminēju tikai kā maznozīmīgu detaļu, bez kādas īpašas intereses kaut ko par to precizēt.

Atbildēt | Iepriekšējais


chrono

(bez virsraksta)

from: [info]chrono
date: Okt. 10., 2016 - 08:06 pm
Link

Tā kā pareizi vien ir, ko tur daudz. ;)

Atbildēt | Iepriekšējais


Zane

(bez virsraksta)

from: [info]mazaa_maasa
date: Okt. 10., 2016 - 08:35 pm
Link

It kā jau doma laba, bet man personīgi rodas iebildumi pret to, ka izglītoti un apmācīti tiek tikai daļa iedzīvotāju. Pieļauju, ka īstermiņā tas ir labākais variants, bet ilgtermiņā prasītos šādu izglītību ieviest kā obligātu sadaļu jau vidusskolā. Un atļauja balsot tad būtu tiem ar vismaz vidējo izglītību.
Un rodas jautājums - kuri tad būs tie objektīvi spriest spējīgie izglītotāji un izvērtētāji?

Atbildēt | Diskusija


chrono

(bez virsraksta)

from: [info]chrono
date: Okt. 10., 2016 - 09:54 pm
Link

Man patīk labāk doma par intensīvo apmācību tieši pirms vēlēšanām, jo tas ir brīdis, kad Tu vari koncentrēti iepazīties un izvērtēt konkrētā brīža situāciju, kamēr, pat ja vidusskolā tika mācīts kas jēdzīgs, daļa no tā ir aizmirsusies un neviens Tevi arī nekonfrontē ar faktiem, kurus pašam visdrīzāk ir slinkums meklēt. Protams, uzpiest vidējā izglītībā vairāk uz sajēgas apguvi par politiskajiem procesiem derētu, bet kaut kādas politikas jau tāpat vidusskolēniem ir, tikai jautājums, cik jēdzīgas. Visādi attiecīgo augstskolu lektori vai labi beidzēji kaut vai pirmajā tuvinājumā der kā izglītotāji, jo galvenais jau ir pasniegt faktu bāzi, kurus cilvēki, kuri ikdienā ir tajā visā dziļāk iekšā, zina.

Atbildēt | Iepriekšējais


gnidrologs

(bez virsraksta)

from: [info]gnidrologs
date: Okt. 10., 2016 - 09:34 pm
Link

Šādus domu eksperimentus var ģenerēt cik tik uziet, bet tie visi predispozē vienu lietu - demokrātijas aizvietošanu ar ko citu. Kamēr tev nav pietiekami stingra zarna, lai konkrēti stāvētu priekšā šai idejai, tikmēr pat neredzu jēgu par to runāt. Pārāk margināli un eksotiski. Un tik pat nepraktiski, kā liekas šajā gadījumā. Ctulhu versija vismaz ir tradicionāli totalitāra ''savējie ieceļ savējos'' variants, kas var strādāt pēc attiecīgi izveiktas vardarbīgas revolūcijas.
Kādā veidā ieviestu tavu eksperimentu? Tāds ne zivs, ne gaļa.

Atbildēt | Diskusija


chrono

(bez virsraksta)

from: [info]chrono
date: Okt. 10., 2016 - 10:11 pm
Link

Ar attieksmi "neapspried jaunas idejas, kamēr negrasies tās izsist" var tikpat labi vispār nerunāt. Jaunas vai ne tik jaunas idejas kā reiz ir jābaksta un jādod citiem paķidāt, lai uzreiz ātrāk ieraudzītu kādas potenciālas problēmas tās nes, vai kā tās varētu/nevarētu izpildīt un varbūt arī kādam iepatiksies un tās izpildīs tālāk. Praktiskumu nosaka tikai rezultāts, jo izpilde šeit nebūt nav diži sarežģīta. Ieviešana ir tāda pati, kā ar daudzām jaunām idejām. Vispirms bariņš profesionālāku cilvēku izstrādā pamatus un paziņo par savām iecerēm sabiedrībai. Tad piedāvā sākumam paeksperimentēt, piemēram, pašvaldību robežās. Vislabāk, ja uz brīvprātības principa, jo gan jau būtu kāda vieta, kam būtu interesanti, ja ideja tiek pietiekoši labi noprezentēta. Un ja viss strādā, tad piesardzīgi iet tālāk.

Ctulhu versija ir tikpat totalitāra, kā neļaušana balsot tiem, kas nav sasnieguši pilngadību. Ja, protams, tas netiek ieviests piespiedu kārtā, bet kādā tad jēga vispār taisīt teātri ar vēlēšanām. Ja šķirojam pēc izglītības, tad 40% iedzīvotāju ar augstāko nekādu "savējie ieceļ savējos" nepanāks, jo viņus vienos tikai tas, ka visiem ir diploms. Ja šķirojam pēc kaut kāda testa, tad balsot var jebkurš, kuram nav slinkums iegūt tiesības priekš tā.

Atbildēt | Iepriekšējais


gedymin

(bez virsraksta)

from: [info]gedymin
date: Okt. 12., 2016 - 09:27 pm
Link

Ar šādiem kursiem ir tā pati vecā problēma - kas mācīs un ko? Nav iespējams izveidot mācību programmu bez ideoloģijas, kaut vai netiešā veidā, piemēram, izvēloties kuras tēmas ir svarīgas, kuras ne.

Iedomājies šādas sistēmas realizāciju ap 1830. gadu ASV. Vēlētājiem māca, cik svarīga verdzības pastāvēšana ir valsts ekonomika, to skaisti pamato ar skaiļiem un grafikiem, utt.
Var pat nemācīt, var vienkārši iedot skaitļus un grafikus, kursanti paši pie tāda secinājuma nonāks. Ja kādam pirms kursiem bija šaubas, vai verdzība ir attaisnojama, iepazīstoties ar situāciju tās visticamāk pāries. Problēma?

P.S. Paskatījos honeybee ierakstu, it kā jauki, bet gaužām nepraktiski, kādā pasakā lasīju nedaudz līdzīgu ideju :)

Atbildēt | Diskusija


chrono

(bez virsraksta)

from: [info]chrono
date: Okt. 14., 2016 - 07:32 pm
Link

Ja Tev parādītu skaitļus, kas parāda verdzības ekonomisko izdevīgumu vai Tu arī nonāktu pie secinājuma, ka verdzība ir attaisnojama? Skaitļi neatceļ morālās dabas jautājumus un morālās dabas jautājumi neatceļ skaitļus. Diez vai kāds toreiz šaubījās, ka verdzība ir izdevīga, ne jau tamdēļ to atcēla. Tā gan man vispār šķiet tāds diezgan īpašs gadījums, jo ir citi gadījumi, kad statistika visdrīzāk būtu par sociālajām pārmaiņām, piemēram, agrīnajos sieviešu un vīriešu vienlīdzības jautājumos.

Problēma tā ir, bet nekāda īpaši baisā, manuprāt. Mācīt vajag cilvēkiem, kas orientējas konkrētajos jautājumos un nav saistīti ar nevienu partiju. Piemēram, doto tēmu pārstāvošie augstskolu pasniedzēji vai beidzēji. Materiāliem arī jābūt publiski pieejamiem, lai tie būtu izvērtējami visiem. Ja kaut kāda ideoloģijas nots ieskanās, nu lai jau, kaut kā taču arī politiku māca skolās un neviens nesūdzās par mūsu sazombēto jaunatni.

Atbildēt | Iepriekšējais