Progress
« previous entry | next entry »
Apr. 4., 2018 | 11:18 am
“What is progress? You might think that the question is so subjective and culturally relative as to be forever unanswerable. In fact, it’s one of the easier questions to answer. Most people agree that life is better than death. Health is better than sickness. Sustenance is better than hunger. Abundance is better than poverty. Peace is better than war. Safety is better than danger. Freedom is better than tyranny. Equal rights are better than bigotry and discrimination. Literacy is better than illiteracy. Knowledge is better than ignorance. Intelligence is better than dull-wittedness. Happiness is better than misery. Opportunities to enjoy family, friends, culture, and nature are better than drudgery and monotony.
All these things can be measured. If they have increased over time, that is progress. Granted, not everyone would agree on the exact list. The values are avowedly humanistic, and leave out religious, romantic, and aristocratic virtues like salvation, grace, sacredness, heroism, honor, glory, and authenticity. But most would agree that it’s a necessary start. It’s easy to extoll transcendent values in the abstract, but most people prioritize life, health, safety, literacy, sustenance, and stimulation for the obvious reason that these goods are a prerequisite to everything else. If you’re reading this, you are not dead, starving, destitute, moribund, terrified, enslaved, or illiterate, which means that you’re in no position to turn your nose up at these values—or to deny that other people should share your good fortune.”
“And here is a shocker: The world has made spectacular progress in every single measure of human well-being.”
Excerpt From: Steven Pinker. “Enlightenment Now: The Case for Reason, Science, Humanism, and Progress.”
Nabadzība
Bads
Dzīves ilgums
Karš
Slepkavības
u.t.t.
All these things can be measured. If they have increased over time, that is progress. Granted, not everyone would agree on the exact list. The values are avowedly humanistic, and leave out religious, romantic, and aristocratic virtues like salvation, grace, sacredness, heroism, honor, glory, and authenticity. But most would agree that it’s a necessary start. It’s easy to extoll transcendent values in the abstract, but most people prioritize life, health, safety, literacy, sustenance, and stimulation for the obvious reason that these goods are a prerequisite to everything else. If you’re reading this, you are not dead, starving, destitute, moribund, terrified, enslaved, or illiterate, which means that you’re in no position to turn your nose up at these values—or to deny that other people should share your good fortune.”
“And here is a shocker: The world has made spectacular progress in every single measure of human well-being.”
Excerpt From: Steven Pinker. “Enlightenment Now: The Case for Reason, Science, Humanism, and Progress.”
Nabadzība
Bads
Dzīves ilgums
Karš
Slepkavības
u.t.t.
(bez virsraksta)
from: pirx
date: Apr. 4., 2018 - 02:04 pm
Link
Atbildēt
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 03:00 pm
Link
No otras puses, mani zināmā mērā māc bažas par to, cik daudzi šī "sociālā progresa" apoloģēti necessary conditions vienādo ar sufficient ones un daudzas augstāku abstrakcijas līmeņu vērtības noraksta vai nu kā novecojušas un universāli (nevis partikulāri un individuāli, which would be OK) nebūtiskas, vai, sliktāk, savos centienos politizēt visu iespējamo, vēršas pret tām kā "neprogresīvām" un neatbilstošām partijas programmai.
Rezultātā tiek atstātas novārtā "reakcionāras" un "neprogresīvas" vērtību kopas daļas un sākotnēji vienkāršos un kvantitatīvos lielumos izsakāmais cilvēku kondīcijas progress (es ne sevišķi labprāt lietoju šo jēdzienu, bet lai jau, for discussion's sake) "apaug" ar ideoloģiskiem papildinājumiem, kas tiek mēģināti uzdot par tādā pašā veidā universāli relevantiem, par spīti tam, ka tie, if anything, ir ļoti lokalizēti gan laikā, gan ģeogrāfiskajā un kulturālajā telpā.
Atbildēt | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 03:11 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 03:22 pm
Link
Komplektā ar to, ka šo lietu vietā mēdz nākt tādas jaunizdomātas, kuru pirmsākumus bieži tiešām var atvedināt līdz konkrētām ideoloģiskajām programmām, tas liek apšaubīt kopējās bilances pozitivitāti, vismaz ārpus minētās pirmās nepieciešamības lietu kopas. Protams, pozitīva bilance arī tikai šīs kopas ietvaros ir no svara, bet personīgi es diezgan stipri šaubos, ka ārpus tās situācija būtu jelkādā būtiskā veidā uzlabojusies, tā ir tikai mainījusies. Vēl vairāk, es ar aizdomām skatos arī uz mēģinājumiem deklaratīvi pievienot šai kopai jaunus elementus, neatkarīgi no tā, vai tie tur empīriski ietilpst.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 03:28 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 03:51 pm
Link
Par pārējo – šķiru, dzimumu un etniskie nodalījumi tiešām ir nevajadzīgi tādēļ, ka tie ir tikai dažādas precizitātes abstrakcijas, bet tajā pašā laikā tas nozīmē, ka reālistiskā alternatīva te nav un nebūs vienlīdzības politika, bet gan cieta šķirošana jau pēc kvantitatīviem empīriskiem lielumiem, kas ir šo abstrakciju pamats. Old measure is merely grounds for new.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:03 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 04:17 pm
Link
Anyway, par šo visu es esmu jau runājis līdz apnikumam un te labi iezīmējas iemesli, kādēļ vienīgais progress, kas man tiešām šķiet relevants, ir ZTP (un arī tas nereti vairāk atgādina materiālu saukļiem, bez īpašas nozīmes pašu konkrēto ciparu pieauguma sakarā).
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:20 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 04:25 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:29 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 04:39 pm
Link
Otrkārt, ar to, ka (atšķirībā no dažādiem ZTP elementiem) paši "iekārtotāji" ir integrēti sabiedrības struktūrā, kas nozīmē, ka viņiem nav pieejams neiesaistīts, no interešu konflikta brīvs skats no malas uz sabiedrību un norisēm tajā.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:45 pm
Link
2) Šito daļēji atrisina (1)- ja ir iespēja salīdzināt dažādus iekārtojumus.
Pie (1) un (2) vēl piebilde, ka indivīdu migrācija starp dažādi iekārtotām sabiedrībām arī ir labs evidences avots + sabiedrības ar objektīvi nepareizu iekārtojumu dabiski pazudīs, ibo visi notīsies.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 05:37 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:49 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 05:31 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:58 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 05:34 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:21 pm
Link
1) katrs var mācīties visu ko grib
2) katrs var darīt to ko iemācījies.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 04:30 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:32 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 04:40 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 4., 2018 - 04:24 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 4., 2018 - 04:30 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 04:34 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 4., 2018 - 04:43 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: mindbound
date: Apr. 4., 2018 - 04:45 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: tethys_
date: Apr. 4., 2018 - 06:49 pm
Link
Atbildēt | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 4., 2018 - 10:42 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: gnidrologs
date: Apr. 5., 2018 - 12:59 am
Link
Btw, nomaini savu komenta lodziņa formātu. Defoltā (bez zūma) nav iespējams redzēt, ko pats raksta.
Atbildēt | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 5., 2018 - 01:55 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: gnidrologs
date: Apr. 5., 2018 - 06:40 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: gnidrologs
date: Apr. 5., 2018 - 06:42 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 5., 2018 - 11:13 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: gnidrologs
date: Apr. 5., 2018 - 06:30 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 5., 2018 - 07:51 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: gnidrologs
date: Apr. 5., 2018 - 08:24 pm
Link
Protams, neiebilstu pret pasauli, kurā ir gan viedums un tiekšanās uz labo visā un pie tam vēl ar nemiršanu badā, bet utōpijām virs zemes neticu.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: ctulhu
date: Apr. 6., 2018 - 12:07 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: gnidrologs
date: Apr. 6., 2018 - 01:35 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 9., 2018 - 11:38 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: vaiksts
date: Apr. 5., 2018 - 10:22 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 5., 2018 - 11:28 am
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: vaiksts
date: Apr. 5., 2018 - 12:12 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 5., 2018 - 12:41 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: vaiksts
date: Apr. 5., 2018 - 01:01 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 5., 2018 - 02:44 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: gnidrologs
date: Apr. 5., 2018 - 08:33 pm
Link
No savas pieredzes, protams subjektīvā skatījuma, tā paaudze, kas bija pirms mūs (~80ajos dzimuši pieauguša vecuma mileniāļi ) vecākiem bija caurmērā viedāka. Daudzi, kas bija izcietuši karu vai/un pēckara gadus, protams bija cietuši, bet man ar viņiem vienmēr likās omulīgāk, neka pat dažreiz ar vecākiem. Kaut kāda elementāra dzīves gudrība izstarojās pat no vienkāršām lauku omītēm. Ļoti šaubos, ka mūsu izlutinātā un nākamās vēl izlutinātākas paaudzes vecumdienās būs nīgri un nožēlojami, bez bērniem par kuriem priecāties un ciest un bez jēgpilni pavadītas dzīves apziņas sevī (mani ieskaitot). Bet nu tad jau redzēs. Varbut es vienkārši projicēju savu negativitāti uz kopējo sabiedrības logosu.
Atbildēt | Iepriekšējais
(bez virsraksta)
from: kautskis
date: Apr. 9., 2018 - 04:44 pm
Link
Bet vispār es gribēju pateikt, ka tas vien, ka ir progress, nenozīmē, ka nav iespējams atkrist atpakaļ. Tas viss ir forši un kūl, un lielā mērā es tam visam piekrītu, bet to nevajag uztvert kā kaut ko pašsaprotamu, kas vairs nekad nevar mainīties.
Atbildēt | Diskusija
(bez virsraksta)
from: chrono
date: Apr. 9., 2018 - 06:03 pm
Link
Atbildēt | Iepriekšējais