Pilnmēness nogurdinātie - LVEK -- werkplek

About LVEK -- werkplek

Previous Entry LVEK -- werkplek2. Mar 2012 @ 15:47 Next Entry
Lai novērstu nekonsekvenci svešvārdu atveidē un sekmētu vienotu svešvārdu pareizrakstību, Latviešu valodas ekspertu komisija (LVEK) ir ieteikusi un atbalstījusi šādu svešvārdu pareizrakstību:


adiabāta, nevis adiabata;
bēta, nevis beta;
cukīni (ar otrās zilbes uzsvaru), nevis cukini;
Čedaras siers (sarunvalodā – čedars), nevis Čedara siers;
e-pasts ar mazo sākumburtu (izņemot teikuma sākumā E-pasts)
un defisi;
eģiptoloģija (eģiptologs, bet Ēģipte un ēģiptietis);
ehinācija, nevis ehināceja;
grafiti – vīriešu dzimtes nelokāmā formā, ar abiem īsajiem i un otrās zilbes uzsvaru;
hohoba (ar otrās zilbes uzsvaru), nevis jojoba vai džodžoba;
karaoke sieviešu dzimtes lokāmā formā, ar trešās zilbes uzsvaru;
komikss, nevis komiks;
koordināta (IV dekl., termins, sarunvalodā arī koordinātes);
piraija, nevis piraja, piranja vai piraņa;
piteks, nevis pitēks, arī afropiteks, australopiteks, pitekantrops u.tml. (ar īsu patskani -e-);
pomelo (ar uzsvaru pirmajā zilbē), nevis pamello, pamelo, pomello;
samits, nevis sammits;
Talmūds, nevis Talmuds;
tekvondo, nevis teikvondo vai taekwondo;
tornādo (ar otrās zilbes uzsvaru), nevis tornado;

LVEK iesaka un atbalsta lietojumā izmantot vēsturiski izveidojušos vienas cilmes svešvārdu reabilitācija un rehabilitācija terminoloģisko šķīrumu. Minētais šķīrums nostiprinājies 20. gs. 50.–70. gados, kad, runājot par staļinisma represiju upuriem, svešvārdu vārdnīcās parādījās reabilitēt bez burta h. Uz cilmes ziņā atbilstošāko rehabilitēt norādīts 1981. gada pareizrakstības vārdnīcā, tomēr praksē arī forma bez h ir nostiprinājusies ar atšķirīgu nozīmi.
Tādējādi mūsdienās šķir juridisko terminu reabilitēt no medicīniskā termina rehabilitēt. Tāds šķīrums ir atbalstāms arī turpmāk:

reabilitēt [vidusl. lat. rehabilitāre] – ‘1. atjaunot [politiskās] tiesības; 2. atjaunot personas labo slavu, reputāciju’ (Ilustrētā svešvārdu vārdnīca. Rīga : Avots, 2006, 632. lpp.);
rehabilitēt [vidusl. lat. rehabilitāre] – med. ‘veikt rehabilitācijas pasākumus (pēc slimošanas vai ievainojuma atgūt darbaspējas, fizisko, garīgo un profesionālo pilnvērtību’ (Ilustrētā svešvārdu vārdnīca. Rīga: Avots, 2006, 645. lpp.); 'veikt medicīniskus un sociālus pasākumus, lai pēc pārciestas smagas slimības vai ievainojuma palīdzētu atgūt darbspējas, mazinātu darbspēju zaudējumu un sekmētu atgriešanos darbā'.

LVEK atbalsta, ka dsk. ģenitīvā līdzskaņu mijas nav salikteņiem datubāze un dabasgāze:
datubāzu,
dabasgāzu.

LVEK ir ieteikusi un atbalstījusi vārdu lietojumu ar šādām nozīmēm:
veģetārietis – cilvēks, kas apzināti lieto uzturā galvenokārt augu valsts barību un pilnībā atsakās no gaļas (bet, atkarībā no uzskatiem, var lietot zivis, olas vai piena produktus);
vegāns – konsekvents veģetārietis, kas apzināti pilnībā atteicies no jebkādas dzīvnieku izcelsmes pārtikas;
vegānisks (nevis vegāns) uzturs.

LVEK ir ieteikusi un atbalstījusi šādu īpašvārdu pareizrakstību:
ASV Meinas štats (nevis Menas, lai nejauktu ar salu Īrijas jūrā);
valsts nosaukumā Islande vai Īslande atbalstīti lietojuma paralēlvarianti (tātad abi minētie rakstības varianti atzīti par lietojamiem).

LVEK ir ieteikusi un atbalstījusi šādu lielo sākumburtu lietojumu augstskolu nosaukumos
1. Latvijas un citu valstu augstskolu divvārdu nosaukumos, ja pirmais no vārdiem ir īpašvārds, otrais vārds arī rakstāms ar lielo sākumburtu.

Rēzeknes Augstskola
Daugavpils Universitāte
Ventspils Augstskola
Vidzemes Augstskola
Klaipēdas Universitāte
Piebilde: viens īpašvārds var sastāvēt no vairākiem leksiskiem komponentiem:
Vītauta Dižā Universitāte

2. Ja pirmais vārds augstskolas nosaukumā nav īpašvārds, otrais vārds rakstāms ar mazo burtu.

Banku augstskola
Sociālo tehnoloģiju augstskola
Informācijas sistēmu menedžmenta augstskola
Ekonomikas un kultūras augstskola
Starptautiskā praktiskās psiholoģijas augstskola

3.1. Ja Latvijas vai citu valstu augstskolu nosaukums sākas ar vienu vai vairākiem īpašvārdiem, ar lielo burtu rakstāms vienīgais vai pirmais vārds pēc minētajiem īpašvārdiem.

Rīgas Tehniskā universitāte
Rīgas Ekonomikas augstskola
Latvijas Lauksaimniecības universitāte
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Sanktpēterburgas Valsts universitāte
Baltijas Starptautiskā akadēmija
Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija

3.2. Ja Latvijas vai citu valstu augstskolu nosaukums sākas ar diviem (vai vairākiem) īpašvārdiem, pēc kuriem seko nomenklatūras vārds (universitāte, akadēmija u.tml.), šis nomenklatūras vārds rakstāms ar mazo burtu.

Rīgas Stradiņa universitāte
Budapeštas Lorānda Etveša universitāte
Berlīnes Humboltu universitāte
Maincas Johannesa Gūtenberga universitāte
Greifsvaldes Ernsta Morica Arnta universitāte
Tags:
(ir doma)
[User Picture Icon]
From:[info]martcore
Date: 2. Marts 2012 - 15:52
(Link)
tagad vēl tikai koktēļus vajag ieviest
ar mīkstināto l, vienmēr daudzskaitlī un visās dzimtēs
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 15:54
(Link)
un par brīvu!
From:[info]unpy
Date: 2. Marts 2012 - 15:55
(Link)
Par "piraiju" vien viņus visus vajadzētu padzīt no mūsu meža.
[User Picture Icon]
From:[info]martcore
Date: 2. Marts 2012 - 15:56
(Link)
incanti, kurš cilvēks raksta komiksu ar vienu s
pat es savā anarhijā neesmu spējis sasniegt šādas virsotnes
un australopiteku ar garo ē
From:[info]unpy
Date: 2. Marts 2012 - 16:02
(Link)
Dod viņiem laiku un nāks klajā ar paziņojumu, ka "suns" ir pareizāk, nekā "sunc"!
[User Picture Icon]
From:[info]martcore
Date: 2. Marts 2012 - 16:04
(Link)
te vēl ir vieta diskusijai! varētu ierosināt referendumu par suņa divpareizrakstību latvijā!
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:05
(Link)
sunis
[User Picture Icon]
From:[info]martcore
Date: 2. Marts 2012 - 16:06
(Link)
voooo! eju bliezt pollu!
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 15:56
(Link)
Nu, es kaut kā jau pie piraijas esmu pieradis.
Toties viņi reHabilitēja Islandi!
[User Picture Icon]
From:[info]martcore
Date: 2. Marts 2012 - 15:57
(Link)
laikam palika bail iziet uz ielas un paskatīties cilvēkiem acīs
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:01
(Link)
kāds vēl ietestu ar adiabātisku hohobu
From:[info]unpy
Date: 2. Marts 2012 - 16:03
(Link)
Kas, starp citu, ir ehinācija un hohobs?
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:04
(Link)
ehinācija bija kaut kāds laikam augs, ko omeopāti izmantoja

un hohoba, manuprāt, bija kaut kāds egzotisks auglis
[User Picture Icon]
From:[info]mufs
Date: 2. Marts 2012 - 16:16
(Link)
afigeķ, es pat uzreiz neiebraucu. gadus desmit visos krēmos mums ir stāstīts,ka ir jojoba, bet tagad būs hohoba un visas varēs domāt,ka pavisam jauns krēms, jā.
(hohoba nav gluži auglis, bet gan krūms,no kura iegūst eļļu)
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:18
(Link)
nujā, krūms.

bet hohoba laikam tāpat kā huans un citi spāņu "j", kas spāniski izrunājas kā "h", hunta, tur, utt.

[User Picture Icon]
From:[info]mufs
Date: 2. Marts 2012 - 16:27
(Link)
nēnujā, es teoriju saprotu, bet redz, kad kosmētikas industrija tev nudien man šķiet, ka pat vismaz piecpacmit gadus apakaļ stāsta par jojobu , tad takš tu ņem to un iesēdini galvā, neiedziļinoties, kur kam kājas aug.
tas būtu tā,ka kāds tagad teiktu,ka nav vis begemots bet gan ir fehemots. tak ar būtu dīvaini.
protams, pie visa pierod.
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:28
(Link)
pie "fehemota" nekad!!
From:[info]ts
Date: 3. Marts 2012 - 14:31
(Link)
nebrīnīšos, ja vēl pēc gadiem desmit vai piecpadsmit viņi izdomās apkarot arī nekonsekvenci vārda ciabatta atveidē, un paziņos, ka pareizi ir nevis ciabata vai čiabata vai čabata, bet kaut kā citādi
From:[info]unpy
Date: 2. Marts 2012 - 16:01
(Link)
Nebija jau viņiem izejas, dehabilitētajiem mūsu. Ārlietu ministrija taču paziņoja, ka konsekventi lietos "Islande" un, ka visi tirliņi, kuru slimīgajās galvās ir radusies doma par savādāku pareizrakstību, var iet un iepūst piraijām svārku ļipā.
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 16:09
(Link)
Kārtējā wannabe ekspertu komisija ar ieteikuma raksturu bez oficiālā statusa.

Daži ieteikumi ir ok, bet kā jau viņi paši norāda, tos jau ir pieņēmuši oficiālas iestādes, piemēram, reabilitēšanas jēdziens juristiem vai Islandes ar īso i, ko apstiprināja ārlietu ministrija un Islandes vēstniecība.

Citi prātojumi ir apšaubāmi. Varbūt jaunie reklāmisti rakstīs "bēta", bet cerēt, ka ķīmiķi un fiziķi pēkšņi atteiksies no beta ir diezgan naivi. Pat paši grieķi šodien to neizrunā tik precīzi kā tas bija oriģinālā pirms 2000 gadiem.
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:15
(Link)
Ko nozīmē "kārtējā"? Man likās, vienīgā vismaz cik necik oficiālā?
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 16:18
(Link)
Cik reiz pētīju to lietu, oficiāls statuss ir tikai ministru kabineta noteikumiem. Tie ir tikai par dažādu personvārdu latviskošanu. Un pat tos praksē pašas ministrijas mēdz neņemt vērā.
From:[info]unpy
Date: 2. Marts 2012 - 16:22
(Link)
Oficiāla jau ir, bet šīs ieteikumiem ir tikai rekomendējošs raksturs, to nevar izmantota par pamatu, piemēram, administratīvā soda uzlikšanai par valodas likuma normu pārkāpšanu.
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:30
(Link)
ai, nu beidziet, nevajag jau visur sodu likšanu nodarboties. bet karunai speciāli: viņi paši raksta, ka ir piedalījušies ar valodu saistīto MK noteikumu un likumu veidošanā.

zinātņu akadēmija arī nevienam sodu uzlikt nevar, bet nav jau tā, ka tāpēc vien viņā vispār neviens neklausītos.
From:[info]unpy
Date: 2. Marts 2012 - 16:35
(Link)
Tātātā. Un cik bieži pats lieto vārdu "puduris" vārda "klāsteris" vietā? ;))

http://termini.lza.lv/term.php?term=puduris&list=&lang=LV
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 2. Marts 2012 - 16:39
(Link)
From:[info]unpy
Date: 2. Marts 2012 - 16:43
(Link)
Sasodīts!:))
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 16:37
(Link)
Mans draugs arī reizēm piestrādā kā konsultants ministrijā. :)

Es tikai saku, ka šis saraksts nav MK noteikumi un ticamība tam ir vēl mazāka nekā vārdnīcai.

Protams, vēlme ieviest konsekvenci rakstībā ir slavējama. Piemēra, cukini vai cukīni. Bet no otras puses es šaubos, vai viņi ir veikuši pietiekamu izpēti, kura forma ir polulārāka. Es saprotu, ka naudas nav un tā tālāk, tāpēc atliek tikai blefot ar "oficiālo" kārti. Uz nejaušiem cilvēkiem tas varbūt iedarbojas, bet kompetentiem nozares profesionāļiem tā ir tikai reomendācija.
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 16:31
(Link)
Tā ir. Laikam būtu pareizāk lietot vārdu "obligāts". Mēs esam iemanījušies vārdu "oficiāls" attiecināt uz visu ko – sākot ar likumiem un beidzot ar publiskās tualetes apmeklēšanu (atšķirībā no nokārtošanos krūmos).
[User Picture Icon]
From:[info]de
Date: 2. Marts 2012 - 18:01
(Link)
ēēē... paši grieķi to šobrīd izrunā [vita]. tā ka vai tikai nebūs prātīgāk godāt 2000 gadus veco, lasi - sākotnējo izrunas variantu.
mans bērns, starp citu, gan raksta, gan arī saka "bēta". (es arī, bet nu, neesmu gluži referentā grupa.)
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 18:05
(Link)
Neredzu nekā prātīga godāt 2000 gadus senus dievus, jo pat paši grieķi to nedara :)

Es tikai saka, ka esmu studējis ķīmiju, un tur vienmēr ir bijis "beta". Tā garumzīme ir tāda pati ķēmošanās kā Īslande.
[User Picture Icon]
From:[info]de
Date: 2. Marts 2012 - 18:11
(Link)
vai tu saki/raksti"alfabets"? šo kāzusu es uztveru kā konsekvences iedibināšanu, nevis ķēmošanos.
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 18:16
(Link)
Protams nē, bet 1) valodā nekad nav bijusi un nebūs absolūta konsekvence. 2) tas pat ir konsekventi dažreiz lietot garo patskani, bet citos vārdos no tā izvairīties. Šajā pašā sarakstā ir Ēģipte, ēģiptietis pret eģiptoloģiju, eģiptologu. (Tas gan ir viltīgs piemērs, jo vismaz pēdējā garais patskanis ir ō).
[User Picture Icon]
From:[info]de
Date: 2. Marts 2012 - 18:47
(Link)
1) protams. bet bēta manās acīs ir pietiekami nesarežģīts gadījums.
2) ak tad āfrikas/afrikāņa kāzuss, ja? vai tikai tas mums nebija zovjetu mantojums.
/nb! es lieliski saprotu dvēsles netīksmi pret stabilu - skolā vai augstskolā kā patiesību apgūtu - vērtību pārgrozīšanu. un vispār, šādiem un līdzīgiem norādījumiem pienākas tikai ieteikumu statuss. es rakstu bēta, tu beta, tas ir pat jauki: uzreiz redzams, kādas kuram autoritātes. redz, īslande es šī pārpratuma neilgā mūžiņa laikā tā arī ne reizi neuzrakstīju./
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 19:03
(Link)
1) Katram neprofesionālim ir savas idejas, kā būtu jāgroza speciālistu valoda. :)

2) Tā noteikti bija lielā padomju konspirācija sabojāt latviešu valodu, liekot rakstīt "afrikānis". :D
[User Picture Icon]
From:[info]de
Date: 2. Marts 2012 - 19:51
(Link)
atbildu tikai par pirmo punktu, jo ar otro saistītos faktus nav grūti noskaidrot. turklāt atbildu ad hominem, jo argumenti ad rem laikam nekotējas.
zini, mani no visas tiesas šausmina tas, cik lielā kaunā latviešu valodnieki ir krituši pēdējos gadu desmitos. valodnieks taču arī ir speciālists [es ļoti atvainojos], bet dažu, nerādīsim ar pirkstu, ģildes ekstrēmistu un nejēgu nesakarīgās bļaustīšanās dēļ šobrīd visiem "lietotājiem" ir radusies nesatricināma pārliecība, ka viņi zina labāk, sk.: "ko tie valodnieki atkal ir izgudrojuši!?" ņemot vērā, ka lielākie latviešu valodas gandētāji šobrīd ir nevis bubuļi sveštautieši, bet paši pārgudrie latvieši - vēlreiz atvainojos par banalitāti, diemžēl tā vienkārši ir -, valodniekus vajadzētu uzskatīt par gādīgiem dārzniekiem, nevis par āžiem. bet nekā.
atļaušos pieminēt mītnes zemi: ivrita valodas akadēmijas darbs sabiedrībā bauda cieņu - nu, jā, pasmejas arī, zināms, bet bez īgnuma, saproti atšķirību? man vairākkārt gadījies pieredzēt brīdi, kad viens vai vairāki izraēļi uzzina, ka "akadēmija ir nolēmusi, ka x sauks šādi!" - pat pirmā, instinktīvā reakcija nekad nav "ejiet tak jūs..." - ierosinājums tiek uztverts ar labvēlīgu ieinteresētību. ieviešas/neieviešas - tas ir cits jautājums, runa ir par attieksmi. eh.
From:[info]karuna
Date: 2. Marts 2012 - 20:35
(Link)
Tici man kā valodas speciālistam, par valodniekiem smejas nevis tāpēc, ka viņi ir valodnieki, bet tāpēc un tikai tad, kad viņu neprofesionalitāte spiežas cauri visām vīlēm.

Nevienu nevajag uzskatīt par godājamu tikai viņa statusa dēļ, ja viņa darbs ir neadekvāts. Īsti valodnieki nodarbojas ar valodas izpēti nevis tikai sava subjektīvā un neprofesionālā viedokļa uzspiešanu.

Tas, ko ebreji godina vai negodina savā valstī, nekādi nevar kalpot kā arguments tam, ka valodnieks ir bez ierunām jāgodina. Vēl jo vairāk, viņi atjaunoja 2000 senu valodu un pa šo laiku ir pietiekami daudz reāliju, kurām ir jāizdomā nosaukums ebreju valodā. Jo brīdī, kad viņi šo valodu sāka atjaunot, neviens no viņiem nebija dzimtās valodas pratējs. Turklāt kopš tā jau ir kļuvusi par dzimto valodu tā pakļaujas tādām pašām izmaiņām kā jebkura cita dzīva valoda un nekādas akadēmijas nevar šo procesu ietekmēt vai apturēt.
[User Picture Icon]
From:[info]de
Date: 2. Marts 2012 - 20:50
(Link)
kā es teicu? "ģildes ekstrēmisti un nejēgas", un man bija nevis "subjektīvs un neprofesionāls viedoklis", bet "bļaustīšanās", tak doma bija tā pati. tiesa, es tomēr uzskatu, ka šo ekscesu dēļ pa... sts - vai vismaz sa...sts - ir visas profesijas prestižs.
par to, ka "valodnieki nodarbojas ar izpēti", nepiekrītu. ne tikai.
un izraēļu piemērs bija nevis arguments, bet salīdzinājums - un drusku arī stāstiņš par realitāti, kas kuru es cik necik pārzinu.
īsi sakot, oponenta viedoklim piekrītu... daļēji; ar cieņu atvados:)
[User Picture Icon]
From:[info]pzrk
Date: 2. Marts 2012 - 22:37
(Link)
Šodien vairs nav spēka iedziļināties un komentēt pēc būtības, bet man patīk ideja pameditēt ap domu, ka garumzīmes patvaļīga lietošana ir modīga ķēmošanās. Kaut kas tanī ir.
[User Picture Icon]
From:[info]helvetica
Date: 3. Marts 2012 - 03:59
(Link)
es domāju, ka pārstāšu lietot sadzīvē jebko, kas būs ar to jokaino vārdu, kuru man par ir radusies neiroze izrunāt, nu, tas hohohohoba, jak
[User Picture Icon]
From:[info]begemots
Date: 3. Marts 2012 - 16:49
(Link)
pie reizes tad arī ha-ha!
(ir doma)
Top of Page Powered by Sviesta Ciba