23 March 2022 @ 10:58 am
 
es te tikai nesen iesāku, zogot mirkļus bērniem un darbam, lēni iet, bet tomēr jautājums jau ir -
kāpēc Sluga Narodi ir krieviski? ja jau uzņemta pēc Krimas.
resp. -
kādas ir ukraiņu attiecības ar krievu valodu? man likās, ka jau astoņus gadus "kratās nost", bet tad tā nesanāk.
 
 
( Post a new comment )
vilibaldis: taisni kā es[info]vilibaldis on March 23rd, 2022 - 11:26 am
Cik nācies sadarboties ar ukraiņiem, krievu valoda kā ikdienas valoda, ukraiņu - vairāk oficiālā un reprezentācijai. Bija mākslinieki, kas ļoti uzsvēra ukrainisko piederību un to lietoja arī ikdienā, bet nevarētu teikt, ka dominējoši. Diezgan līdzīgas sajūtas kā pie mums Daugavpilī.
Iespējams ārpus Kijevas ir citādi, par to man grūti spriest.
(Reply) (Thread) (Link)
Ūūlę[info]chimera on March 23rd, 2022 - 11:30 am
Vispār jā, pareizi, lviva ir citādi.
(Reply) (Parent) (Link)
Krāšņais Kurvjziedis[info]krii on March 23rd, 2022 - 02:41 pm
Kad es biju Odesā, Hersonā, Mikolajivā - nu, vienvārdsakot, Dienvidukrainā - tur bija diezgan jānopūlas, lai atrastu kādu, kurš runā ukrainiski. :)
"Aizkarpatu šļahta" un "Zaporižjes hetmanāts", protams, ir atkal pavisam citādi.
Taču Ukrainā valodas jautājumu nevar mēģināt saprast 1:1 mūsu mērauklā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
vilibaldis: taisni kā es[info]vilibaldis on March 23rd, 2022 - 02:53 pm
Tādēļ arī piebildu, ka mana pieredze ir šauri Kijeviska :-)
(Reply) (Parent) (Link)
austra[info]au on March 23rd, 2022 - 02:55 pm
jā, Odesā man likās pavisam normāli, ka visi visi visi runā krieviski, jo nu tā ir krieviska pilsēta.
(Reply) (Parent) (Link)
extranjero[info]extranjero on March 23rd, 2022 - 03:56 pm
Nu nezinu, man ir pilnīgi normāli saprast, ka pro-ukraina nenozīmē anti-krievu valoda. Droši vien, ka rasistiem ar to būs grūtāk.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Krāšņais Kurvjziedis[info]krii on March 23rd, 2022 - 09:12 pm
Rasisti droši vien pat nemēģinās!
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
extranjero[info]extranjero on March 23rd, 2022 - 09:17 pm
Nedaudz nesaistīti, bet mums jau ir cibā, kas izsaka nepatiku, ka ukraiņu bēgļi vairos krievu valodas ietekmi Latvijā. Un tā ir pilnīga taisnība, savukārt citiem ir deniālisms, ka tas nav svarīgi.

Man atbilde ir tāda, ka mums ir milzīgas iespējas izvērst latviešu valodas apmācības šiem bēgļiem. Tāpat atgādināt, ka latviešu valoda ir nepieciešama labiem darbiem – un bēgļi parasti ir aktīvāki un cenšas vairāk nekā vietējie nabagi. Tāpēc situācija var būt pat pozitīva, ja mēs uz to pareizi reaģējam, nevis vienkārši izturamies ar naidu.

Bet tā vietā daudzi tagad cenšas izrādīt savu patriotismu, mācoties ukraiņu valodu, un satori raksta, cik viņiem riebjas krievu valoda. Tā gan ir ļoti slikta pieeja, jo cerība, ka daudzi latvieši tagad labi iemācīsies ukraiņu valodu, ir niecīga, un ar krievu valodu būtu pilnīgi pietiekams labai komunikācijai. Ir ļoti labs laiks pozicionēt latviešu valodu kā būtiski nevis mācīties bēgļu valodas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
jā un nē[info]dzeltens on March 23rd, 2022 - 09:27 pm
Lasu šo komentāru, fonā skatoties radinieces slēgtā grupiņā iepostēto video, kur viņas izmitinātā bēgļu meitenīte pēc 1.skolas dienas dzied latviešu dziesmiņu. Un protams, ka ar manu radinieci viņi komunicē krieviski, nevis kāds mēģina izrādīt patriotismu, apgūstot ukraiņu valodu. No kurienes vispār priekšstats, ka kāds diži cenšas apgūt ukraiņu valodu?
Viss jau notiek. Ar vai bez gudrām pamācībām.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
extranjero[info]extranjero on March 23rd, 2022 - 09:31 pm
No cibas tādas iespaids. Protams, šis ir tikai mikrokosms, bet tas reizēm liecina par plašākām tendencēm. Pat šodien konferencē Rīgā lektors pieminēja karu un runāja šājā nostatījumā par krievu valodu (pē!) un ukraiņiem (cietēji). Nemaz neapjaušot, ka lielākā daļa bēgļu krievu valoda būs primārā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
jā un nē[info]dzeltens on March 23rd, 2022 - 09:35 pm
Esmu diezgan droša, ka atkal būsi kaut ko pārpratis, bet nevēlos strīdēties.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
extranjero[info]extranjero on March 23rd, 2022 - 09:38 pm
Es domāju, ka nepārpratu gan. Lektors arī bija ļoti kategoriski negatīvs pret cilvēkiem, kas negrib vakcinēties. Pilnībā atbilst vispārējai noskaņai Latvijā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
jā un nē[info]dzeltens on March 23rd, 2022 - 09:46 pm
Pilnīgi palika interesanti, kurš bija šis mistiskais "lektors".
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
extranjero[info]extranjero on March 23rd, 2022 - 09:47 pm
Kāda gan tam nozīme.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
jā un nē[info]dzeltens on March 23rd, 2022 - 09:53 pm
Man patīk spriest par "vispārējo noskaņu latvijā" no pirmavotiem, nevis šaubīgiem pārstāstiem.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
extranjero[info]extranjero on March 23rd, 2022 - 09:59 pm
Es tikai pastāstīju, kāpēc es uzskatu to, ko es uzskatu. Lekcijai nebija tieša sakara ar karu, bet, protams, šajos laikos nepieminēt karu ir neiespējami. Tur nebija nekāda dziļa analīze, bet tas atklāj caurmēra cilvēka viedokli par lietām. Protams, tu vari tam piekrist vai nepiekrist.
(Reply) (Parent) (Link)
Ūūlę[info]chimera on March 23rd, 2022 - 11:29 am
Visi runa krieviski un par to nestreso
(Reply) (Thread) (Link)
austra[info]au on March 23rd, 2022 - 11:36 am
bet tagad taču Zeļenskis visas uzrunas tautai saka tikai ukrainiski, tā kā kaut kāds mesidžs tai valodai tiek dots. tāpēc - kāpēc tikai tagad, nevis pēc Krimas?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Ūūlę[info]chimera on March 23rd, 2022 - 01:50 pm
Nezinu, bet ja cilvēks kas ilgstoši tulkojis ukraiņu tv kontebtu, viņiem ir normāli, ka realitātes šovā, piemēram, runa pa pusei ukrainiski, pa pusei krieviski.
(Reply) (Parent) (Link)
Krāšņais Kurvjziedis[info]krii on March 23rd, 2022 - 02:36 pm
Zeļenskis runāt ukrainiski esot iemācījies tikai savas prezidenta kampaņas (attiecīgi - arī seriāla filmēšanas) laikā. :)

Bet tas, kas mums var šķist paradoksāli, - ļoti lielai daļai (baidos teikt "lielākajai", jo neesmu mērījusi) cilvēku, kuri uzskata sevi par etniskajiem ukraiņiem, dzimtā un ģimenē runātā valoda ir krievu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
austra[info]au on March 23rd, 2022 - 02:55 pm
jā, to grūti latvietim saprast, kuram no bērnības potē "nebūs valodas, nebūsi latvietis" :)
(Reply) (Parent) (Link)
mākonis debesīs[info]negaisiic on March 23rd, 2022 - 11:44 pm
Man ir draudzene no Ļvivas, kas krieviski nerunā, un, cik zināms, tad tas attiecas arī uz viņas ģimeni, tā kā visi nemaz nerunā krieviski.
(Reply) (Parent) (Link)
kihelkonna[info]kihelkonna on March 23rd, 2022 - 11:43 am
es domāju, viņi orientējās uz lielāku mērķauditoriju. varbūt jau uzreiz bija līgums ar netfliksu. pirms gada es arī vairākas sērijas noskatījos, ukrainiski es tās nebūtu skatījusies.
(Reply) (Link)
木[info]dombrava on March 23rd, 2022 - 12:02 pm
Vakar paskatījos seriāla reklāmas rullīti un arī izbrīnīja valoda, ņemot vērā visu pretkrievisko noskaņojumu tagad.

Esmu dzirdējusi, ka audzi mūsdienu ukraiņu bērni nesaprot krieviski kopš krievu valoda nav skolās. Tā apgalvoja cilvēks, kas strādā ar bēgļiem.
(Reply) (Link)
ieraksts: putnc[info]ieraksts on March 23rd, 2022 - 02:13 pm
ukraiņiem nav tik ļoti nemaz tās vēlmes pavisam kratīties nost no krievu valodas, jo tā vienkārši realitātē ir otrā valoda valstī, un nevienu tas īpaši tā nesatrauc ikdienas dzīvē, tāpat skaidrs, ka krievvalodīgie ukraiņi lielākoties ir savējie. dzīvoju septiņu gadus reģionā, kur krievu valoda vienkārši ir viena no 3-4 ikdienas saziņas valodām tur, līdzās ungāru un slovāku.
drīzāk daudzi izsaka vēlmi krievu valodu arī ņemt atpakaļ sev, un sapno, ka Kijiva turpmāk būs visas slāviskās pasaules patiesais centrs, bet tās jau tādas nacionālās vīzijas šobrīd, redzēs, redzēs, mēs arī ceram.
kādā Ļvivā gan ir citādāk, tur arī ultranacionālismi visādi utt. bet pats personīgi arī esmu tur dzirdējis pēc 2014. gada veikalā - nekas, nekas, droši runājiet krieviski, te nevienu par to nesit tomēr, lai kā krievu ziņās negribētu par mums parādīt.
(Reply) (Link)
aborigens[info]aborigens on March 23rd, 2022 - 11:21 pm
un tad ir Latvijas izglītības ministrija, kas izsūta instrukciju nerunāt ar ukraiņiem krieviski, tikai angliski...
(Reply) (Thread) (Link)
extranjero[info]extranjero on March 25th, 2022 - 11:00 am
Tiešām? Kaut kāds absurds.

Tikko ielidoju UK un pie robežkontroles ir ielūgumi un paziņojumi ukraiņiem trīs valodās – angliski, ukrainiski un krieviski.

Es ukraiņu valodā arī protu tikai dažas frāzes un visa komunikācija ar ukraiņiem man ir krieviski. Nerunāt ar viņiem krieviski nozīmētu pilnībā pārtraukt jēgpilnu komunikāciju.
(Reply) (Parent) (Link)