pajautaa

Disleksija

« previous entry | next entry »
Jan. 4., 2023 | 11:53 pm
posted by: eos in pajautaa

Izskatās, ka meitenei ar disleksiju patiešām iet grūti. Viņa mācās trešajā klasē un neprot atrisināt 1.klases uzdevumus matemātikā.

Vai Rīgā ir vēl kāda iestāde, pēcstundu pagarinātā dienas grupa, bērniem ar disleksiju vēl bez Burtiņu skolas? Vai kāds/a zina speciālo pedagogu, kam var uzticēt šādu bērnu
individuālajām nodarbībām?

# | jā, ir doma! | Add to Memories


Comments {23}

porcelāna lellīte

from: [info]neraate
date: Jan. 5., 2023 - 08:55 am
#

Iesaku aiziet pie pirmsskolas/sākumskolas logopēda, tā, kas skolotājs, iespējams problēma tajā ka neizprot jēdzienus. Vismaz lai novērtē un pastrādā dažas reizes, tad pateiks kad jāsāk matemātikas privātstundas

Atbildēt | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 02:14 pm
#

Es jau esmu tas matemātikas/latviešu valodas privātskolotājs, kurš kopš oktobra strādā ar šo bērnu 2x nedēļā.

Ja ar lasīšanu ir ievērojami panākumi, tad matemātikā redzu atkal un atkal, ka 1.klases viela nav apgūta, taču tagad 3.klasē ir jau daudz abstraktākas lietas, kuru izlasīšanai un saprašanai vajag tik daudz laika, ka meitene apjūk.

Strādājam ar rokām - dodu rēķināt ar pogām, zīmēt reizrēķinu ar krāsām, kaut kas uz priekšu iet, taču daudz par lēnu, lai viņu varētu pārcelt uz 4.klasi. Tāpēc jautāju, kur vēl mamma varētu viņu vest.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


smille

from: [info]smille
date: Jan. 5., 2023 - 02:32 pm
#

Prasības pārcelšanai nākamajā klasē principā nav noteiktas un ir absolūti subjektīvas un atkarīgs no pedagoga:

izglītojamo ar vadītāja rīkojumu pārceļ vispārējās izglītības programmas nākamajā klasē, ja:

25.1. 1.–3. klases izglītojamais mācību gada noslēgumā visos mācību priekšmetu noteiktajos sasniedzamajos rezultātos (izņemot mācību priekšmetus vai sasniedzamos rezultātus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots) ir saņēmis vērtējumus vai pēc noteikto papildu mācību pasākumu un pēcpārbaudījumu norises nav saņēmis pamatotu pedagoģiskās padomes ieteikumu par atstāšanu uz otru gadu tajā pašā klasē;

https://likumi.lv/ta/id/329096-kartiba-kada-izglitojamie-tiek-uznemti-visparejas-izglitibas-programmas-un-atskaititi-no-tam-ka-ari-obligatas-prasibas-izglitoj...

Pēc 4. klases pārceļ, ja ne vairāk kā vienā priekšmetā vērtējums ir mazāk par 4...

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 02:37 pm
#

Liels paldies!

Mamma tikko nomainīja skolu, nav vēl paspējusi parunāties ar mācību daļu par pārcelšanas nosacījumiem.

Turklāt tagad 3.klasē atzīmju vietā ir burti - S, T, A, P.

Es uzskatu, ka jābūt vismaz T burtam, jo tas ir kaut relatīvi tuvu 4 desmit ballu sistēmā. Bet meitenei kontroldarbos ir ap 30% un burts S.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


smille

from: [info]smille
date: Jan. 5., 2023 - 02:41 pm
#

Jā, tie burti ir savdabīgi, T šķiet bija ļoti liels intervāls. Ja ir tie 30%, tas laikam bija pa vidu S un T. (un ironiski, ka "S - sācis apgūt", ir vienīgais, ko var ielikt arī tad, ja bērns nesaprot neko un nav doto prasmi apguvis vispār, bet tā laikam nedrīkstētu būt, tāpēc nav opcija - 0)

Atbildēt | Iepriekšējais


smille

from: [info]smille
date: Jan. 5., 2023 - 02:38 pm
#

(1) Vai pareizi saprotu, ka pa 2 mēnešiem nav iedzinusi to 1. klases vielu? T.i saksaitīt un atņemt 10 ietvaros? Vai drīzāk domāts, ka nespēj izlasīt 1. klases uzdevumus?
Varbūt var pameklēt kādas montessori nodarbības, tīri pieejas dažādībai un tur mazāks uzsvars uz lasīšanu, vairāk uz konceptu saprašanu.

(2) Reizrēķinu bieži vien māca vēl visas 3. klases garumā un ir skolotāji kas pārāk neiespringst (katrā ziņā es saviem diviem 3.klasniekiem no galvas mācīju pati, jo principu saprata, bet viņiem skolā neparasīja zināt no galvas un netrennēja arī ātrumu, kas vēlāk apgrūtina dalīšanu). Cik atceros, līdz šim diagnostiskajos diezgan liela vērība tiek pievērsta arī saistītajam pierakstam un tur riktīgi atkarīgs, cik ļoti skolotājs uzstāj uz savu "pareizo veidu". Bet šogad laikam būs pirmais diagnostiskais pēc jaunā standarta, tā ka tāpat nav zināms kas tur būs.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 02:44 pm
#

Nespēj izlasīt 1.klases teksta uzdevumus. Nesaprot atšķirību starp zīmi - un +.

Mutiski atņemt un saskaitīt 10 ietvaros lielākoties prot, bet ne vienmēr.

Paldies, jā, Montessori varētu būt variants.

(2) Problēma bija tajā, ka meitene 3.klasē pirmajā semestrī gāja diezgan prestižā Rīgās skolā, kur matemātikas skolotāja esot gājusi pāri reizrēķina tabulas mācīšanai pa posmiem, jo lielākā daļa to jau pratuši. Tagad es eju cauri tiem posmiem atkal, kaut tas viņai bija grāmatā 3.klasē, tikko, septembrī.

Ar diagnostisko darbu es mammu nebaidu, tāpat skaidrs, ka pozitīvā nozīmē diez vai tur būs brīnumi :D Pagājušajā gadā vasarā bija jauns eksāmena tips 12.klasē matemātikā un ļoti daudzi dabūja zemus rezultātus, un tad bija jāskaidro, ka, ja gandrīz visiem ir zem 40%, tad tas vairs nav Slikti, jo diagnosticējošie un eksāmeni nav vērtējami ar %, bet relatīvi pret labāko un sliktāko skolēnu klasē/pilsētā/valstī konkrētajā vecuma grupā.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


smille

from: [info]smille
date: Jan. 5., 2023 - 03:35 pm
#

Matemātikas eksāmenos 12, klasèm jau 10 gadus vidējā atzīme ir ap 45%, tā ka tur jaunais standarts nav pie vainas, bet mani tas satrauc gan, jo kā var būt, ka tā ir vidējā atzīme!!!! Tad pusei saprašana ir zem tiem 45%

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 05:31 pm
#

Tieši pagājušā gadā tomēr bija " vēl jaunāks" standarts.

Tur ideja tāda, ka, ja citus gadus bija A, B un C daļa eksāmenā, un visu skaitīja kopā. Piemēram, ja A daļā ir 90%, B daļā 70%, bet C daļā, kur ir paaugstinātas sarežģītības uzdevumi, ir 15%, tad skolēnam rezultāts sanāca ap 75%

Ar pagājušo gadu mainījās skaitīšana - Ja A un B daļās ir 80%, bet C daļā ir 0%, tad rezultāts ir ap 40%.

Atbildēt | Iepriekšējais


smille

from: [info]smille
date: Jan. 5., 2023 - 09:18 am
#

Disleksijai parasti ar matemātiku ir netiešs sakars, jo ne(pa)spēj izlasīt.. Kā iet latviešu un angļu valodā vai dabaszinībās?

Atbildēt | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 02:03 pm
#

latviešu valodu esmu viņai kaut cik uzlabojis, kaut ik pa laikam izlasa ļoti "interesantā" veidā.

Dabaszinībās ok, angļu valodā ciešami.

Atbildēt | Iepriekšējais


kihelkonna

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 5., 2023 - 12:05 pm
#

ja nekas nav mainījies, tad Burtiņa skola ir vieta parastiem pirmsskolniekiem, esmu tur vedusi abus bērnus.
varbūt kas atrodas šeit https://calis.delfi.lv/forums/tema/18381521-disleksija/
un uz to matemātiku paskaties diskalkuliju. atceries, ir nestandarta metodes, ūdensglāžu metode.

Atbildēt | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 02:10 pm
#

Meitenei, visticamāk, ir disleksija tikai.

Taču disleksijai ar matemātiku ir diezgan tiešs sakars, jo ir traucēta/samazināta īslaicīgā atmiņa. Bērns tikpat kā nespēj rēķināt galvā. Reizrēķins 3.klasē ir apgūts pa pusei, kaut strādāts pie tā ir mēnešiem.

Bērnam ir grūti vizualizēt abstraktas lietas, piemēram, taisnstūra malu.

https://www.time4learning.com/homeschooling/special-needs/dyslexia/teaching-math.html


Paldies, atkārtošu par ūdensglāžu metodi.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


smille

from: [info]smille
date: Jan. 5., 2023 - 02:42 pm
#

Taisnstūra mala tak galīgi nav abstrakta, to var uzzīmēt!

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 05:33 pm
#

Bērns atsakās zīmēt ģeometrijas uzdevumos, vai nesaprot, kāpēc jāzīmē. Mēģina izrēķināt tāpat, bet tad daudz kļūdu.

Ja taisnstūra malas vietā ir galda mala vai grāmatas mala, uzreiz aiziet labāk.

Atbildēt | Iepriekšējais


kihelkonna

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 5., 2023 - 02:54 pm
#

daži resursi, bet tie visi parastiem pirmsskolniekiem.
http://klab.lv/users/kihelkonna/826149.html (paņem, jo drīz aiztaisīšu pieeju)
https://lauragraceweldon.com/2014/11/26/natural-math-100-activities-resources/

un reizrēķinam ir kāda viegli atrodama datorspēle, kur pingvīni tiek uz nākamo ledus gabalu, ja pasaka pareizu atbildi; tur atkarību no reizrēķina varot dabūt. katrā ziņā mātei es ieteiktu telefonā atvilkt spēlīti ar atslēgvārdiem multiplication olegovich un katru dienu bērnam prasīt izrēķināt kādu nestresinošu daudzumu, lai, piemēram, bērns varētu dabūt pieeju ekrānam. es katru rudeni jaunākajam uzbūstoju reizināšanas un rēķināšanas spējas un kaut kā ar ekrānu iet 10 reizes labāk.

arī working memory trenēšanai internetā ir atrodami dažādi vingrinājumi, kas nav tieši saistīti ar matemātiku. bet pats zināsi, kas strādā vislabāk.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


kihelkonna

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 5., 2023 - 03:00 pm
#


par rēķināšanu līdz 10 es savulaik izmantoju to, kas grāmatā "marshmallow math", bet vairs nezinu, varbūt kindlē man tā grāmata ir, ar pašreizējām ierīcēm netieku tai klāt. ja ļoti gribi, varu pameklēt. tur bija jāsāk ar saskaitīšanu ar 1. man bija daudz laika, un mani galīgi netraucēja tas, ka piecgadnieks pa mazai drusciņai šim velta vairākus mēnešus. kaut kad ne uzreiz viņš saprot, ka pieskaitot 1 dabū nākamo skaitli. tālāk atņemšana ar 1, saskaitīšana ar 2 un tā tālāk. bet tiešām nezinu, vai Tev tas derēs.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 05:36 pm
#

Paldies par izvērstajām atbildēm. Domāju, ka suns apraksts šajā stāstā ir tur, - kā motivēt meiteni un viņas mammu katru dienu darboties, lai bērns būtu sekmīgs.

No mammas saprotu, ka viņa ir gatava maksāt vēl un citiem cilvēkiem, tāpēc sāku diskusiju ar jautājumu, pie kā vēl meiteni var aizsūtīt.

Resursi ir, disleksija kā tāda 21.gs ir kaut cik saprasta.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


kihelkonna

from: [info]kihelkonna
date: Jan. 5., 2023 - 05:52 pm
#


es domāju, ka nekādi tu to mammu nemotivēsi. ir vecāki, kam galīgi nesanāk bērnu mācīšana, viņiem tikai traumas sanāk, un tad labi, ka mammai ir iespēja to uzticēt kādam citam.

tev bija tas paziņa, foršais puisis Oskars. varbūt viņš var meiteni izpētīt un kaut ko ieteikt?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 5., 2023 - 06:34 pm
#

Tā ir ideja. Paldies. Izlasīju to cāļa diskusiju. Psihologs būtu pats minimums, ko mammai vajadzētu apmeklēt.

Atbildēt | Iepriekšējais


porcelāna lellīte

from: [info]neraate
date: Jan. 6., 2023 - 01:30 pm
#

Tev nav jāmotivē meitenes mamma,tas viens. Otrs - visam ir savs temps, papildus mācībām vēl īsā laikā apgūt visu trīs gadu vielu ir nereāli, tie izklausās pēc mācīšanās traucējumiem un tur noteikti vajag privāti ar logopēdu vai speciālo pedagogu papildus tam, ko jūs jau darat, bet ja jūs bērnu pārslogosiet nekas labs nebūs. Ir tāda lieta kā vasaras darbi un palikt uz otru gadu nav nekas šausmīgs, īpaši ja problēma nav tikai bērna pusē bet arī ilggadējas skolotāju sūdīgās metodes, jo atkārtot mācību gadu izklausās bērna interesēs.

Atbildēt | Iepriekšējais


swarmsea

from: [info]swarmsea
date: Jan. 25., 2023 - 09:15 am
#

Visticamāk, ka meitenei ir ne tikai disleksija, bet arī diskalkulija, kas bieži vien iet roku rokā ar disleksiju. Jānodrošina atbalsta materiāli, bet vispār jāsaprot, ko viņa var un nevar izdarīt, no tā skatīties atbalsta tehniku.
Ja viņai nolasa priekšā teksta uzdevumu, vai tad arī nesaprot?...

Atbildēt | Diskusija


Eos

from: [info]eos
date: Jan. 25., 2023 - 09:21 am
#

Viņa dažreiz saprot.

Es dodu viņai ar pogām mācīties reizrēķinu. Dažreiz sanāk.

Lielā problēma gan ir tāda, ka pie manis viņa darbojas tikai 2x nedēļā, bet 3.klasē, neprotot reizrēķinu, būtu jādarbojas daudz biežāk.

Bet nu kā te cibā jau minēja, varbūt palikt uz otru gadu tieši viņai nāktu par labu.

Atbildēt | Iepriekšējais