10 June 2009 @ 02:59 pm
Utilitārisms  
Nevarēju izdomāt, kuram īsti ierakstīt šo komentāru - junonai vai antonam_v, jo varētu atbilst abiem. Proti, par domāšanu/nedomāšanu un sistēmas frīraideru sliktumu. Es neesmu ētiķis, tāpēc ir iespējams, ka smagi kļūdos vai arī rakstu truismus.
Īsumā runa ir par to, vai nebalsošana ir amorāla rīcība vai arī to var attaisnot ar kādu utilitāru argumentu? - rīkoties tā, lai rīcība radītu iespējami vairāk labuma, laimes un mazāk sāpes, kaitējuma. (UP)
Cik noprotu, tad Šlāpins mēģināja pamatot, ka izvēlēties neizvēlēties (IN) no seku viedokļa ir vismaz morāli neitrāla rīcība un nav pretrunā ar UP.
IN ir viegli attiecināt uz privāto dzīvi. Piem, es izvēlos nepievērsties tosteru reklāmām. Šeit IN ir neitrāls. To ir vienkārši parādīt ar utilitāro kalkulatoru. Izvēlos nopirkt labu tosteri (+1), nenopērku (0 vai -1, jo hipotētiski samazinu dzīves kvalitāti), IN (0, jo dzīvoju tālāk tāpat kā līdz šim). Tādējādi šķiet, ka IN vienmēr būs vienāds 0.
Vai tas strādā uz politisko sfēru?
a)Šeit varētu izmantot citu piemēru. Pieņemsim, ka es eju gar logu. Hipotētiski man ir divas iespējas - izlekt (-1) vai neizlekt (+1) pa to. Vai ir šajā situācijā iespējams IN, kas būtu vienāds ar 0? Acīmredzami, ka nē - tiklīdz esmu izvēles priekšā, jādara vai nu viens vai otrs. Normālā gadījumā mēs vispār nedomājam par lekšanu ārā pa logu un nenokļūstam šādos apsvērumos, i.e., IN ir iespējams tikai tad, kad par to nedomājam. Šis piemērs bija nepieciešams, lai ilustrētu, ka IN principā nevar būt utilitāra opcija politiskā sfērā. Kāpēc?
b) Vēlēšanas ietekmē visu valsts iedzīvotāju dzīvi. Tādējādi UP paredz, ka izdaram izvēli, kas varētu būt labāka lielākam skaitam iedzīvotāju. Vai IN var būt šāda izvēle? Manuprāt, nē, jo tas nevar saskanēt ar UP, jo neietver sevī apsvērumu par lielāko labumu. Proti, tā ir vienkārši nedomāšana un nenokļūšana izvēlē, kur strādā UP.
c) Vienīgā iespēja, kur IN varētu būt attaisnojams politiskā sfērā, ir tad, ja visas opcijas ir vienādi sliktas. Tad jebkura darbība novestu pie tām pašām sekām. Šādas opcijas varētu būt totalitarismā, diktatūrā. Ja izvēles ir dažādās, tad ir pienākums pakļauties UP un izvēlēties vismaz mazāko ļaunumu. IN šajā gadījumā būtu nemorāla rīcība vai, pareizāk sakot, nedomāšana par morāli pareizu rīcību.
d) frīraideri ir dīvaina suga, jo izvēloties nebūt morālas izvēles priekšā, t.i., nedomājot, norāda uz savu lēmumu kā balstītu morālē. Utilitārisms tas, šķiet, nevar būt.
 
 
( Post a new comment )
Viena lapa[info]punkts on June 10th, 2009 - 03:40 pm
tu saki, ka nēesi ētiķis. vai tu sevi uzskati par filosofu?
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on June 10th, 2009 - 03:49 pm
kāda tam nozīme, par ko sevi uzskatu? - ja ir uzrakstīts kas nejēdzīgs, tad tas nekļūs labāks no tā, ka dēvēšu sevi par filozofu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Viena lapa[info]punkts on June 10th, 2009 - 04:48 pm
apgalvojot, ka neesi ētiķis, bet tomēr izsakoties par ētiku, tu piešķir sev pāris kredibilitātes papildpunktus jomā, kurā, iespējams, sevi uzskati par speciālistu
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on June 10th, 2009 - 04:56 pm
Iespējams. Bet šajā gadījumā - apgalvojot, ka neesmu ētiķis, es aicināju neuztvert par ētikas ekspertu un neticēt pārspriedumiem 'uz vārda'. Vnk. gribēju uzrakstīt sava viedokļa pamatojumu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Viena lapa[info]punkts on June 10th, 2009 - 05:01 pm
tieši tāpēc es gribēju zināt, kurā jomā tu sevi uzskati par ekspertu, lai varētu salīdzināt tavu entuziasmu
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 05:13 pm
Kāda starpība, kurā jomā kurš sevi uzskata par speciālistu?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Viena lapa[info]punkts on June 10th, 2009 - 06:56 pm
jāsecina, ka cilvēks, kas ir eksperts kādā jomā, vismaz daļēji var sagaidīt, ka attiecīgajā jomā viņam ticēs uz vārda
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]antons_v on June 10th, 2009 - 06:59 pm
Kāpēc lai kādam būtu jātic uz vārda? Ko, eksperti nemelo un nekļūdās?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]slikts on June 10th, 2009 - 07:52 pm
tā paša iemesla dēļ, kāpēc vispār kaut kam var ticēt
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
None of the Above[info]artis on June 10th, 2009 - 11:07 pm
atkal tu esi klāt ar savu muļķīgo argumentu
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]slikts on June 10th, 2009 - 11:22 pm
vismaz man ir arguments
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 11:51 pm
Jā, sūdīgs, bet ir.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]antons_v on June 10th, 2009 - 03:40 pm
>>>> Nevarēju izdomāt, kuram īsti ierakstīt šo komentāru - junonai vai antonam_v, jo varētu atbilst abiem.

Un tāpēc iepostoji to pats savā blogā divreiz :))))))
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on June 10th, 2009 - 03:45 pm
Kaut kas gļukojas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
kants[info]kants on June 10th, 2009 - 03:47 pm
nogalini valsti (savā galvā), tad tiksi pie morāles.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]antons_v on June 10th, 2009 - 03:58 pm
Wtf?
(Reply) (Parent) (Link)
[info]antons_v on June 10th, 2009 - 03:57 pm
>>>> frīraideri ir dīvaina suga, jo izvēloties nebūt morālas izvēles priekšā, t.i., nedomājot, norāda uz savu lēmumu kā balstītu morālē.

Precīzi!
(Reply) (Link)
marija[info]marija on June 10th, 2009 - 04:39 pm
amorāla rīcība nav tas pats kas nedomāšana par morāli pareizu rīcību.
(Reply) (Thread) (Link)
thel[info]thel on June 10th, 2009 - 04:44 pm
ok. amorālu nomainīšu ar nemorālu.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
thel[info]thel on June 10th, 2009 - 05:11 pm
Lai gan.. nemorāls nozīmētu būt viņpus morāles - tipa bērni un ārprātīgie. Savukārt amorāls būtu - nerīkoties saskaņā ar UP. Tādējādi apzināta IN ir amorāla rīcība?
(Reply) (Parent) (Link)
mama drama: sic[info]virginia_rabbit on June 10th, 2009 - 07:20 pm
bet ja es vienkārši nezinu, par ko vēlēt, kāpēc man būtu tas jādara, ja man nav nekādas pārliecības? turklāt man personīgi šis reklāmā balstītās kampaņas liekas amorālas un es negribu deal with sick people. vienīgā emocija, kas man bija vēlēšanu sakarā, bija kauns - kauns par to, ka pazīstu cilvēkus, kas organizēja šlesera izrādi, un vel lielāks kauns par to, ka atgriezušies vakarā pēc putnu balles koncerta ar nelielu cash uz rokas, viņi teica - šlesis ir forš džeks īstenībā.
(Reply) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 07:39 pm
Protams, salīdzinājumā ar tevi visi citi ir mērgļi pēdējie, tāpēc arī nav par ko balsot.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
mama drama[info]virginia_rabbit on June 10th, 2009 - 07:48 pm
tu pārāk ātri nonāc pie secinājumiem. es nesalīdzinu ar sevi, bet mana rīcība balstās manā pieredzē un principos - es nevaru 'balsot' par to, ko nezinu, tā es cenšos rīkoties ikdienā un tā arī vēlēšanu gadījumā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 08:03 pm
Lielāko daļu lēmumu dzīvē mēs pieņemam ierobežotas informācijas apstākļos, t.i., balsojam par to, ko nezinam. Vēlēšanu gadījums šajā ziņā ne ar ko neatšķiras. Turklāt, neviens jau tev neliedz noteiktā apjomā savu informācijas klāstu paplašināt. Varētu pat teikt, ka tāds ir tavs pilsoņa pienākums.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
mama drama[info]virginia_rabbit on June 10th, 2009 - 08:12 pm
bet zaķīt, tas sniedzas pāri manai saprašanai!
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 08:29 pm
Tieši kas? Tas, ka lielākoties tu pieņem lēmumus ierobežotas informācijas apstākļos?
(Reply) (Parent) (Link)
None of the Above[info]artis on June 10th, 2009 - 10:56 pm
tā, kāpēc viņu visi sauc par zaķīti?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
helvetica[info]helvetica on June 10th, 2009 - 11:05 pm
pamazināmās formas pēc freida ir agresijas izteiksme
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
None of the Above[info]artis on June 10th, 2009 - 11:08 pm
es tikai gribu saprast, kas ir šis zaķītis
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 11:44 pm
Kuru tad visi sauc par zaķīti?
(Reply) (Parent) (Link)
Viena lapa[info]punkts on June 10th, 2009 - 08:50 pm
"balsojam par to, ko nezinām". izklausās kārdinoši
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 08:55 pm
Pārmaiņas pēc vismaz varēji padomāt pirms raksti. Nevis par to, ko nezinam, bet par to, par ko mums ir ierobežots daudzums informācijas. Lielākā daļa tavu lēmumu ir pieņemti balstoties uz visai ierobežotu informāciju. Vai tad to ir tik grūti saprast? Padomā par lēmumiem, ko esi dzīvē pieņēmis. Kā izlēmi, kur iet studēt? Ar ko draudzēties? Ar ko gulēt? utt. Vai visos šajos gadījumos tu rīkojies balstoties uz pilnīgu un patiesu informāciju? Ja vien tu neesi visszinoša būtne, tad atbildei vajadzētu būt noliedzošai.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]solipse on June 10th, 2009 - 09:13 pm
aga, tātad darīt un pēcāk nožēlot ir gudrāk/pareizāk/ētiskāk nekā nedarīt situācijā, kad apzinies, ka, visticamākais, rīcības sekas būs nožēla?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 09:26 pm
Kapēc te ir jāievazā "nožēla"?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]solipse on June 10th, 2009 - 09:53 pm
nē, protams, tiem, kas nekļūdās, šis vārds ir tukša skaņa:)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 10:05 pm
Varbūt tomēr vajag virzīt sarunu kaut kā, tā teikt, tuvāk priekšējiem zobiem? Vai tad kāds ir teicis, ka mēs nekad nekļūdāmies. Citreiz kļūdāmies, citreiz nekļūdāmies, bet gadās, ka tā arī nekad neuzzinām, vai kļūdāmies vai nekļūdāmies. Bet ne jau par to bija runa.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]solipse on June 10th, 2009 - 10:10 pm
pag, domburšovā šobrīd nopietnas lietas tiek runātas, negribu nožēlot neklausīšanos..
(Reply) (Parent) (Link)
helvetica[info]helvetica on June 10th, 2009 - 10:08 pm
ja tu domā ar galvu, tad parasti, pat ja iznākums nav tāds, kā sākumā iecerēts, tu nejūti īpašu 'kļūdīšanās' sajūtu vai nožēlu. Darīji, ko varēji.

(Neredzu, kur ir problēma palasīties partiju programmas, palasīties politika,lv diskusijas, delnas un kādas tur vēl ne mājas lapas, sliktākajā gadījumā, ja pavsiam nav lāga, aizbraukt un satikt vaigā savus varoņus, kā nekā viņi visu laiku aģitēja savās budās - varēji iet un runāties vai sarunāt kādu privātu laiku vai epastu saraksti. Ja tas patiešām interesētu. Bet nevarēt ir negribēt. Tā vietā, lai atzītu, ka interesantāk ir ēst jogurtu un mīlēties, nevis par kaut kādu blodī politiku domāt, veiglāk ir izdomat visvisādas atmazkas par ne-ideālajiem zvaigžņu vai emociju stāvokļiem)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]solipse on June 10th, 2009 - 10:12 pm
kāda jēga kaut ko bilst, ja tu tāpat zini labāk par to, ko dara vai nedara citi? turpmāk nepūlēšos pati reflektēt, tikai pajautāšu tev, dārgā, kas manā galvā un dzīvē notiek.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 10:29 pm
Sorry, kļūdījos. Biju domājis, ka tu nopietni.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]solipse on June 10th, 2009 - 10:56 pm
nopietni ir tas, ka šonakt cilvēki negulēs, lai izpildītu plānu "100 miljoni", ne jau visa šī ņemšanās. sorī.
(Reply) (Parent) (Link)
helvetica[info]helvetica on June 10th, 2009 - 11:04 pm
neapgrūtini mani, pieļauju, ka tev ir sava galva (vismaz, ņēmu šādu opciju vērā, kad rakstīju komentāru)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]solipse on June 10th, 2009 - 11:08 pm
tas mani patiesi priecē:)
(Reply) (Parent) (Link)
None of the Above[info]artis on June 10th, 2009 - 10:59 pm
Piezīme tiem, kas joprojām nesaprot: runa ir par t.s. 'bounded rationality'.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 11:47 pm
Domā, ka šis palīdzēs?
(Reply) (Parent) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 11:50 pm
Nepalīdzēja. Sk. zemāk.
(Reply) (Parent) (Link)
mama drama[info]virginia_rabbit on June 10th, 2009 - 11:44 pm
vēlēt iet tikai tādi cilvēki, kuri pieņem lēmumus, ar ko gulēt.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Avtonoms[info]junona on June 10th, 2009 - 11:49 pm
Ja jau iet jūsu iestaigāto taku, tad jāsecina, ka jūs, zaķīt, nepieņemat lēmumus ar ko gulēt. Tas ar jums vienkārši atgadās pats no sevis gluži kā vēdera burkšķēšana.
(Reply) (Parent) (Link)