Comments: |
| From: | krii |
Date: | 2. Jūlijs 2013 - 19:51 |
---|
| | | (Link) |
|
Ai, nu man it kā bērnībā zīmēt patika, ķēpājos vienā laidā ar zīmuļiem un flomīšiem, vēlāk, kad atļāva - arī ar akvareļa un guaša krāsām, bet rokraksts bija briesmīgs, līdz apmēram 13 gadu vecumam pati ne vienmēr varēju salasīt, ko esmu uzrakstījusi. Turklāt, neskatoties uz laimīgo ķēpāšanos mājās, skolā izrādījās, ka zīmēt es nemāku, kompozīcijas man nepadodas, zīmēšanas stundās es pelnīju trijniekus, puņķus un asaras slaucīdama. Vēl lielākas šausmas par zīmēšanu bija glītrakstīšana un darbmācība, vēlāk - mājturība. Tomēr no garīgās atpalicības esmu patālu, Universitāti pabeidzu bez kādas vainas, arī vajadzīgās motorikas prasmes, ieskaitot normālu rokrakstu un spēju adīt & tamborēt esmu dzīves laikā uztrenējusi, vārdu sakot - tā motorikas teorija galīgi nav universāla, kā mēs no manas necilās personas piemēra redzam.
es nešaubos par tavu garīgu neatpalicību, tāpat kā par savējo :) un tāda motorikas teorija nemaz nav, ir čupa mītu. un IQ rēķinot fine motor skills ir viena no sastāvdaļām, tātad tā tieši ietekmē rezultātu, bet izšuvējas tiešām nedominē Nobela prēmijas laureātu sarakstos.
bet mani mulsina tas, ka apmēram 2 gadus no bērna tiek prasīta gandrīz tikai pirkstu vingrināšana, zīmēšana un līmēšana kā vienīgais dzīvē vajadzīgais. lasīt un rēķināt oficiāli viņiem māca tik lielā vecumā, ka smadzenes gandrīz jau sākušas apkaļķoties (joks). divus gadus visās pirmsskolas iestādēs viņam būs jāuzzina, ka viņš ir pilnīgi bezcerīgs un neko nejēdz (jā, dejot arī viņš atsakās) un ka viss, ko pieaugušie no viņa grib, ir tas, kas viņam nepatīk.
| From: | krii |
Date: | 2. Jūlijs 2013 - 21:14 |
---|
| | | (Link) |
|
Ko lai saka, droši vien pirmsskolas iestādes ir standartizēts ļaunums.
Nu kā tu vēl spēj par tādām lietām uztraukties, fantastiski :)
Zīmēšana varbūt nepatīk, bet lego/krāmēties ar kautkādiem citiem konstruktoriem/puzles varbūt ir okei? Man šķiet, ka labums ir no tām aktivitātēm, kuras bērns dara pats no sevis vairāk vai mazāk, nevis baisi piespiests un bakstīts.
Abet smadzenes attīstās visa mūža garumā, tā ka dženeralī tās visas zīmēšanas mierīgi var piedzīt. Es, teiksim, tikai pirms kādiem gadiem 5 iemācījos zīmēt (kurss "drawing from the right side of the brain" vai tamlīdzīgi).
esmu hipermutere, kā zināms, turklāt mazmurkšķa faktors - blakus viņai ikviens bērns izskatās mazliet atpalicis. mz, protams, knibina visādus aparātus un vispār visu ko dara augām dienām, un i nemēģini viņu piespiest, viņš dara to, ko pats grib, un es to atbalstu. bet dažreiz viņš rakstāmo tur dūrē, nevis pirkstos (mm kā paņēma zīmuli 10 mēnešos, tā uzreiz pirkstos), un tas nu galīgi nav lāgā.
| From: | jojo |
Date: | 2. Jūlijs 2013 - 21:09 |
---|
| | | (Link) |
|
paspēs, viņam taču tikai 3 gadi.
par tiem galdadarbiem - zīmēt, krāsot, līmēt - mans novērojums KK grupiņas priekšnamā, kur izlikti bērnu veikumi - puikām vienkārši reti kad tās nodarbes ir pa prātam. Ja sākumā domāju, ka tik mans bērns briesmīgi slikti zīmē/krāso (līmēt viņam vēl patīk vismaz kaut cik), tad ar patiesu prieku konstatēju, ka, ja zīmējums ir glīts/ krāsojums akurāts, tad visticamāk autors ir sieviešu kārtas :) KK pat tik diplomātisks palicis, ka sakūrē, ka viņa vietā krāso draudziņš Niliņš :)
nu lūk, un tevi neuztrauc, ka puikas, kas visnotaļ arī ir cilvēki, tiek nostādīti kā kaut kas daudz sliktāks par meitenēm? nav nekā tāda, kur pirmsskolas vecuma puikas varētu sajusties kā labi, spējīgi un sabiedrībai derīgi cilvēki.
| From: | krii |
Date: | 2. Jūlijs 2013 - 21:13 |
---|
| | | (Link) |
|
Diskrminēti tiek ne tikai puikas, bet arī meitenes, kurām nav attiecīgo talantu. (To es atkal par savu grūto bērnību). :)
mjā, es te laikam pārcenšos, gribot bērna vietā atrisināt problēmas. gan jau viņš tās atrisinās pa savam, piemēram, iekožot kādam vēderā (tā viņš atrisināja manu ilgo problēmu ar brālēnu).
nevisai.. man jau līdz šim atklājumam salīdzinājums bija iespējams tikai ar māsīcām un es vienkārši samierinājos, ka man ir zīmēšanai neapdāvināts bērns. Viens kad ir skaidrs - lego darbošanās un skudru medības, bumbas spārdīšana un kokos kāpšana viņa interesi notur (kas nozīmē, ka nav nemaz tik neaptēsts) un pieļauju, ka skolā pēkšņi puikas-meitenes meinīsies vietām, jo puikām pa prātam būs visas ķīmijas-fizikas.. bet viens gan skaidrs - es viņu uz estētikas skoliņu nevestu un nespiestu sēdēt tur pie molberta. un kreņķi par ķēpām es neķeru, jo lai arī ne pa meiteņu modei un akurātībai, viņa zīmējumos manāms progress un krāsošanas prasmēs arī. Turklāt es zinu, ka tas no viņa prasa vismaz dubultu piepūli, jo audzītes regulāri stāsta, ka Krišs slinko un paliek pēdējais, kas darbiņu krāso, bieži visu neizkrāso, turklāt, lai veiktu to darbu iz aizsēdināts prom no čomakiem pie meitenēm..
.. bet nu sportā vienmēr pirmais :), tā ka katram savs
| From: | krii |
Date: | 2. Jūlijs 2013 - 22:06 |
---|
| | | (Link) |
|
Nu, nav, nav tā, ka fizikas-ķīmijas puikām skolā vienmēr padotos labāk.:)
nav, nav, bet tai aiz priekšskariem stāv spridzināšana un bmx braukšanas un nenokrišanas māksla, kas cilvēkam var šķist tuvākas par Purvīša pavasari :)
| From: | krii |
Date: | 2. Jūlijs 2013 - 22:44 |
---|
| | | (Link) |
|
Realitātē lielākajai daļai gan puiku, gan meiteņu 12-13 gadu vecumā vienlīdz pie pēcpuses ir gan neskaitāmie iekaļamie simboli un formulas, kuru saikne ar spridzekļiem un BMX ir pārāk miglaini nojaušama, lai tai nopietni ticētu, gan visādu sen mirušu onkuļu sagleznotās ķēpas. Ir atsevišķi talantīgi bērni, kurus interesē kaut kas no tā visa, un tādi gadās abos dzimumos. Piemēram, šeit: http://www.kdc.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/kdc/dokumenti/olimpiades/atklata/2013/2013_Atklata_kimijas_olimpiade._Rezultati.pdfredzam, ka vismaz šajā mācību gadā ķīmijā labāko divdesmitnieki ir diezgan sabalansēti pa dzimumiem. OK, puikas starp labākajiem biežāk ieņem pirmās vietas, bet to mēdz skaidrot ar izteiktāku konkurences garu.
ai, bet nu nav jau jāgaida tie 12 gadi, var tak no sešiem palaist kaut vai 2 Annās, lai modelē, fotografē vai citādi ķimerējas.. un tad tā pastarpināti jau daudz kas būs zināms un arī eksaktās zinātnes nebūs ķīnas ābece. Na jau tik viens pareizs ceļš teorija ->prakse, kā parasti mācībiestādēs pieņemts.. daudz jautrāk ir prakse ->teorētiskais pamatojums, manuprāt (vismaz mana ķīmijas skolotāja parasti tā visu parādīja, tādejādi ieinteresējot nevis tik liekot aizpildīt testa lapas ar mistiskām formulām)
nebaidies, ar praksi viņam viss ir kārtībā, dzīvojot kopā ar tēvu fiziķi. mazmurkšķis jau ir iemācīts lodēt, mazzaķis noteikti arī drīz lodēs savas shēmas. un ģenerators viņa vārdu krājumā ir jau kopš viņš vispār prot runāt.
un reiz bērni sakāvās par grāmatu "par to, kā uzbūvēts atoms". viņi dabū izglītību, bet kaut kādu citādāku.
mjā, man arī sāk likties, ka mz nevedīšu uz to skoliņu. mm tur turpinās iet. mz tur ir kādu laiku gājis un noboikotēejis. nu ja viņš nav skuķis, tad par tādu neiztaisīšu :D
tikai mani mulsina, ka šī ir pirmsskolas izglītības iestāde, tur ir viss, kas pirmsskolas izglītībā ir, un uz iestādes vajadzētu rakstīt "ar krāniņiem ieeja aizliegta".
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 09:17 |
---|
| | | (Link) |
|
Tagad Tu esi negodīga pret visādiem Barišņikoviem, Nurijeviem, Māriem Liepām, kā arī nākamajiem Purvīšiem, Rozentāliem, Miervalžiem Poļiem.:) Nezinu, vai ir kāds - vienalga, bioloģiski vai sociāli determinēts - pamats priekšstatam par mākslinieciskajiem skuķiem un tehniskajiem puikām, bet šis priekšstats nekādi nav universāls, un bērna individualitāte šajā ziņā ir daudz svarīgāka par dzimumu.
minētajiem tipiem diez vai ko palīdzētu pirmsskolas izglītība; viņi noteikti jau no 1 gada vecuma šajā lietā patstāvīgi strādāja:) redzi, ir tāda lieta kā vispārējā izglītība. ka visiem iemāca vienu un to pašu. vieniem tas liekas pats vajadzīgākais, kas var būt, bet citi saka, ka tas ir gluži lieki, jo ja no kaut kā vēlākajā dzīvē ir jēga, tad tā ir specializācija :)
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 09:35 |
---|
| | | (Link) |
|
Godīgi sakot, es cepiena būtībā līdz galam neesmu iebraukusi, jo manuprāt neviens Tevi nespiež stumt estētikas skolā bērnu, kuram nav intereses par to, ko tur māca. Vidējā vispārējā izglītība savukārt, lai kāda arī tā mums nebūtu, ir apgūstama visiem garīgi veseliem indivīdiem, un, protams, nevar būt pielāgota katra individuālajiem talantiem - tam domāta interešu izglītība utt., ko arī neviens neliedz.
viens bērns man par to skolu ļoti fano, un loģiski būtu tur vest arī otru. citādi kā tas izskatīsies - viens tiek rūpīgi izglītots un talantināts, otrs atstāts mucā. tur nav nakādu norāžu uz izglītību meitenēm; zēnu mātes to parasti pamana tikai pēc kāda laika, ka kaut kas tur nav kārtībā. http://www.estets.lv/pulcini/pirmsskolas-vecuma-bernu-attistosas-nodarbibas/ - nekādu norāžu, ka ar krāniņiem tur nevar iet.
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 10:20 |
---|
| | | (Link) |
|
Ai, nu beidz, tā nav visai gaumīga provokācija.:) Es neticu, ka Tu tiešām sava dēla intereses ekstrapolē uz visu dzimumu, tas būtu...hmm, netipiski domājošam cilvēkam?:)
mans dēls arī nav tipiskais puika, jo nespēlējas ar plastmasas mašīnām. konkrētās izglītības iestādes sakarā es drīzāk ziņoju par novērojumu, ka uz šo iestādi sākumā tiek vesti abu dzimumu bērni, bet beigās paliek 1 puika uz 7 meitenēm, un gaitenī redzams, ka to puiku pavadonēm nākas stipri piepūlēties, kai konkrēto puiku vispār iedabūtu pa durvīm iekšā. nu, ja tu ieietu sieviešu tualetē, tad uzreiz saprastu, ka tā ir vieta priekš sievietēm. un konkrētajā iestādē ir tāda pati ainava. ar to atšķirību, ka uz durvīm nav dzimuma norādes.
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 10:37 |
---|
| | | (Link) |
|
Bet būtu briesmīgi, ja tāda dzimumu norāde būtu, un kāds viens no trim simtiem puišeļu, kurš tur varētu justies lieliski un daudz ko derīgu iemācīties, tur netiktu uzņemts.:) Jautājums ir cits - kas dzīvo galvā tiem mammučiem, kuri spiež savu pirmsskolas vecuma bērnu (neatkarīgi no dzimuma)apmeklēt neobligātas nodarbības, kuras viņam vai viņai riebjas?
tu par manu galvu? tā iestāde ir rīgas domas apmaksāta un primāri domāta bērniem, kas nav dabūjuši vietu bērnu dārzā. tas ir megaprojekts - katrā mikrorajonā pa iestādei. bet sekundāri uz dažām dienām nedēļā to izmanto bērni no tādiem dārziņiem kā mūsējais, kur nav nekādu pulciņu un praktiski nav nodarbību, un audzinātājas pašas saka, lai ved bērnus kaut kur, jo vadība neatbalstīs papildus nodarbības. es kā māte ar novirzēm mācu bērniem visu ko, izņemot mākslu, un tad nu nospriedu, ka šī iestāde aizpildīs manas vājās vietas. un par to, vai riebjas vai neriebjas, sākumā ir grūti spriest. tu laikam esi tālu prom no nozares; zīmēšana, lipināšana un veidošana pirmsskolniekiem skaitās tikpat dzimumnespecifiska un obligāta kā mācīšanās lasīt un rēķināt, un attiecīgi zīmētnemācīšana ir vienā kausā ar lasītnemācīšanu. dzimuma aspekts manā vaimanā ir tikai papildinošs - kad pamanīju, ka mz nav vienīgais tāds, un, iespējams, būtu vēlami uzlabojumi sistēmiskā pieejā. protams, mans vispārinājums ir nekorekts. atļaušos teikt, ka sistēma ir derīga 70% meiteņu un 30% puiku, un tas neliecina, ka ar sistēmu viss ir kārtībā. es aizstāvu tos 70%, tava rūpe ir tie 30%, un par to strīdēties būtu neproduktīvi.
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 11:01 |
---|
| | | (Link) |
|
Nē, es biju domājusi to puiku mātes, kuras viņus brēcošus un stenderē ķerošos stumj iekšā uz nodarbībām, kas viņiem nepatīk. Protams, es esmu tālu no nozares. Kā cilvēks, kurš atceras savu bērnību, esmu tikai pateicīga saviem vecākiem, ka mani pirmsskolas vecumā nevadāja ne pa kādām nodarbībām, jo man ir aizdomas, ka man nepatiktu lielākā daļa no tām - tāpat kā jebkura obligāta nodarbe.
paldies, tu vispirms ierosināji un pēc tam stiprināji manu domu par to, ka varētu mz uz šo iestādi nemaz nevest :) jo man bija jau ieplānots. aizvedīšu uz izmēģinājuma dienām (ja nu šim pēkšņi patīk), un neveiksmess gadījumā neiespringšu.
nu pa lielam tā ir. KK ir pielaužams dejot tautas dejas, kamēr manis nav klāt (kad esmu klāt, tad raujas kā no uguns), visas bumbošanas - futbols utt - pieejamas tik no minimums 4 gadiem (kas skaidrojams ar viņu uztvertspēju, ka bumba jāsper ar kāju un vēlāk arī ka bumba ne tikai jāsper, bet arī jāpiespēlē komandas biedram).. līdz tam - labākais risinājums - vispārattīstošā vingrošana, iespējams arī peldēšana (tiesa tā KK ieinteresēja tik no pilniem 4 gadiem, kad viņs paziņoja, ka grib iet peldēt dārziņā), varbūt kāds dziedāšanas kolektīvs.. nu jā - un tad, protams, lego, koka kluči, mājiņu taisīšana no dīvānspilveniem..
aa, un tad protams vēl arī tehnoloģijas :), mans darba kolēģis, kas strādā in interneta projektiem, joprojām sajūsmā noelšas, skatoties, kā KK manipulē ar telefonu un ipadu..
un kad mz bērnu dārzā ir zīmēšana vai lipināšana, viņš nevis to dara slikti, bet vispār atsakās piedalīties, un audzinātājas arī nespiež, jo piespiest uz kaut ko viņu tik un tā nevar.
Izklausās pēc 19. gadsimta, tik tiešām. Nu, kam mūsdienās visi tie ārpratīgie rokdarbi? Un kurš mūsdienās raksta ar roku? Ārsti receptes? Nu, ārsti kaut kā netiek uzskatīti par stulbākajiem mūsu sabiedrības locekļiem, lai gan rokraksti viņiem leģendāri :/
ārstu rokraksti izbojājas universitātē ja kas.
nu taisni tā. varētu bērniem mācīt kaut ko derīgāku. bet pirmsskolas izglītībai kļūstot aizvien svarīgākai tieši tie rokdarbi aizvien vairāk dominē.
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 09:37 |
---|
| | | (Link) |
|
Tātad tagad tāda mode.:) Kā jau pati norādīji attiecībā uz balerīņiem un gleznotājiem - ne jau pirmsskolas izglītība nosaka, ko cilvēks pasāks ar saviem talantiem. Tad, par ko te jāņemas?
nu laikam tas, ka kā tas izskatīsies. es nezinu, kas būs pēc laikiem, man ir šodiena. šodien ir tā, ka ja pirmsskolnieks neko neprot, tad skaitās, ka viņš ir no sociāli nelabvēlīgas ģimenes. un ja bērns visu ko prot, tad tas nozīmē, ka viņam ir labi un apzinīgi vecāki, kas ar bērnu nodarbojas. mazmurkšķis ir no vienas ģimenes, mazzaķis no citas :D
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 10:22 |
---|
| | | (Link) |
|
Es gan spriežu tikai pēc sevis un sava (diezgan plašā) paziņu loka, bet nudien nezinu nevienu apsēsto, kuru baigi interesētu, kādās skoliņās citi cilvēki ved savus bērnus. :D
kaut kā tagad aizvien vairāk sanāk mana taisnošanās. es maz satieku paziņas, un par izglītību nerunājam. un bērnu pašrocīga mācīšana vispār ir kaut kāda tabu tēma. mz pa laikam iet uz bērnu dārzu. pirmā bērna sakarā regulāri saņemu labas atsauksmes. man labāk patīk, ja mani uzskata par labu māti, nevis par tādu, kas pilnīgi atstāj bērnu novārtā. audzinātājas un bd vadītājas acīs kaut vai. bērnkopība ir mana ikdiena un pamatnodarbošanās. tu, piemēram, ikdienā ej uz darbu un ceri, ka tavs sniegums ir daudzmaz akceptējams. ja tava priekšniecība uzskatītu, ka tu totāli nejēdz, ko dari, tu, iespējams, dažreiz justu diskomfortu (pieņemot, ka aiziešana no darba nav iespējama). nu un es tikai gribēju pažēloties, un tagad man nākas taisnoties par to, ka esmu parādījusi savas vājās vietas.
| From: | krii |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 10:54 |
---|
| | | (Link) |
|
Piedod, lūdzu, ja esmu Tevi kaut kā aizskārusi. Protams, Tev ne par ko nav jātaisnojas, un ir dabiski, ka žēlojies par savām jūtām. Man ir diezgan grūti daudz ko no tā saprast, jo mana dzīve ir ļoti atšķirīga. Gribēju tikai norādīt, ka Tavas problēmas no malas nebūt neizskatās tik lielas, kā Tev šķiet, bet droši vien atkal nebiju īsti smalkjūtīga. Nespēju iedomāties, ka Tevi kāds varētu uzskatīt par sliktu māti.
| From: | jojo |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 16:43 |
---|
| | | (Link) |
|
mani loti interese. un gan jau visus, kuriem ir attieciga vecuma berni, kuriem tas ir aktuali, interese. tas tak ir tikai normali.
| From: | jojo |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 08:42 |
---|
| | | (Link) |
|
man ļoti patīk, lai tas prasmju komplekts, kuru mz šobrīd izkopj, kaut kam derētu, tāpēc mazliet padomāju un man sanāca tā, ir divi spēju un prasmju komplekti. viens, radīts priekš iesācēju mācīšanās (zīmēšana, pirkstiņu veiklības izkopšana, rakstīšana), otrs, priekš pētniekiem, padziļinātas sapratnes veidošanas (tas, ar ko nodarbojas mz). kaut kā tā. drīksti domāt tālāk.
jā, patiesībā jau viss ir kārtībā, jo ļauju mz izkopt viņa neatlaidību un pēetīt tās nozares, kas viņu interesē. iespējams, ka es tagad pārnesu uz viņu savu zemo pašnovērtējumu, gribot viņu padarīt par ideālo bērnu.
| From: | jojo |
Date: | 3. Jūlijs 2013 - 16:45 |
---|
| | | (Link) |
|
oi, diez vai. tavs satraukums, manuprat, ir pilnigi adekvats. jo prasmi padzilinati petit "ka lietas strada" pirmsskola un sakumskola no vina neprasis, bet prasmi pareizi turet zimuli un vel visadi iznesties gan.
man liekas, es jau kaut kur biju dzirdejusi, ka musdienu pirmsskolas izglitiba ir domata mazam, caklam meitenem un puikas un puiku lietas ir pilnigi atstatas novarta.
Iespējams, bērni paši zina, kam tērēt savu laiku. Man te ienāca prātā puika, kurš savos piecos gados zāģē, naglo, ēvelē un dara visādus tamlīdzīgus darbus, katrā ziņā naglu pistole viņa uzmanību var noturēt dienām, kamēr plastmasas mašīnīte - tikai piecas minūtes. Un pats saka, ka neies ne bērnudārzā, ne skolā :) Vecāki ļauj darboties un neiebilst.
hm, tas izskatās pēc mazzaķa gadījuma. arī viņu pilnīgi neinteresē plastmasas mašīnas, bet jebkāds īstais aparāts un ierīce viņu aizrauj uz veselām dienām.
Tas puika tad ir viens ļoti laimīgs bērns! Un vecāki ir traki! :) | |