kihelkonna - Komentāri [entries|archive|friends|userinfo]
kihelkonna

[ website | kihelkonna - apdzīvota vieta sāremā salā ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

mz hronikas - 5 2. Jul 2013|19:23

kihelkonna
vakar prasīju mazzaķim (3.5), cik balto dēlīšu ir šūpolēs. viņš tos saskaitīja, katram vienreiz pielikdams ar pirkstu, un pareizi ziņoja, ka pieci. tas man liekas ievērojami, jo vairums bērnu (ieskaitot mazmurkšķi) šajā vecumā nesaprot vairāk par trīs. viņi it kā skaitīt māk, taču tikuši pie reālu priekšmetu skaitīšanas viņi dažus saskaita divreiz, citus izlaiž, nezina, ka pēdējais cipars nozīmē skaitu, nu tātad īsti nesaprot tālāk par trīs. daži i vēl 5 gados tā skaita - nostājas pie skaitāmajiem priekšmetiem, ātri skaita skaitāmo pantu un bezsakarā baksta skaitāmos priekšmetus, un nevar pateikt, cik tur patiesībā ir.

es arī katru dienu tos ciparus pieminu, un vairāk nekā savulaik ar mazmurkšķi. nu, ja ir kaut kas nelielā skaitā, tad pasaku mz, cik tur ir. uzrāviens bija, kad es sāku regulāri pieminēt saskaitīšanu. ja man ir viens ābols un tev divi, tad kopā ir trīs. ja man ir divi āboli un vienu apēdam, paliek viens.

mz saka: un ja apēž vienu, tad paliek nulle.

tai pat laikā viņš ir gandrīz vai garīgi atpalicis pēc pirmsskolas izglītības standartiem, jo negrib zīmēt vai skribulēt un pilnīgi atsakās no jebkādas mākslas taisīšanas. mazmurkšķis pirms 3 gadiem jau sāka zīmēt puķes un 3.5 gados cilvēkus, kuriem turklāt kājas auga no vēdera, nevis galvas. mazzaķis (tāpat audzināts) no zīmuļiem, šķērēm, krāsām, līmēm, papīriem parasti atsakās.

es mēģinu kaut kā veicināt. ir bijis pat periods (īss), kad kaut ko var dabūt, ja pirms tam ir paskribulēts vai griezts. zīmējamās lietas vienmēr ir pa taisno pieejamas. salasījos fine motor skills trenēšanas tipus. turklāt mazmurkšķis visu laiku rāda piemēru, jo katru dienu labprātīgi taisa kaut kādu mākslu, man nemaz nav jāierosina. a šis atsakās. pagājušajā vasarā mz spēja uzzīmēt svītras un kamolus - un līdz šai vasarai nav ticis tālāk ne par drusku.

uz rokdarbiem balstās visa pirmsskolas izglītības sistēma. tik maziem bērniem nemāca nekādu informāciju, viņiem tikai liek zīmēt, veidot, krāsot, lipināt, un pa reizei arī dziedāt, dejot un sportot.

un ja es gribu mazzaķi nākamziem vest uz bērnu estētikas skolu, kas mazmurkšķim (skuķim) tik ļoti patika - tur arī viss ir vienos rokdarbos. trīs veidu veidošanas, tāda zīmēšana un šitāda zīmēšana, tāda un šitāda lipināšana. bet laikam jau esmu stāstījusi, ka šo skoliņu apmeklē gandrīz tikai meitenes. viens puika uz 7 meitenēm. meitenes sajūsmā, bet puikas nereti redzami pie sliekšņiem kliedzoši uz grīdas vai ieķērušies stenderēs. laikam mz nav vienīgais, kas nejūsmo par rokdarbiem. un ar bērna aizvešanu uz šo iestādi nepietiek; nav jēgas, ja bērns nevis labprātīgi strādā, bet jau garderobē kliedzot nokrīt gar zemi, un neiet tālāk ne soli.

sīkās motorikas attīstīšana esot vajadzīga, lai vēlāk labāks rokraksts. un vispār bērni ar labu motoriku esot gudrāki. konkrētajā skoliņā pirkstu vingrināšana ir reliģijas vietā; skolotāji stāsta, ka ar katru pirkstu darbību klik mazliet paaugas smadzenes.

man pašai bija tā, ka mani vecāki man diezgan agri iemācīja lasīt, bet zīmējamās lietas nedeva vispār. laikam vecākais brālis bija galīgi apzīmējis sienas, tāpēc nedeva. 5 gados aizgāju uz bērnu dārzu, tur visi kaut ko zīmēja, es pratu vien vilkt kaut kādas līnijas. tā nu es tur zīmēju balonus - bumba, svītra, trīsstūris. vēlāk man rokraksts tiešām bija stipri slikts, un zīmēt vispār nemācēju. tas dzīvē man nav traucējis, ja nu vienīgi studiju laikā laboros es galīgi nepratu tās dafnijas zīmēt, pie izdevības nospiedu no draudzenēm. vispār neko nespēju uzzīmēt. bet kaut kā jau apguvu tās dafnijas arī bez zīmēšanas.

nu un nedomāju, ka tāpēc es būtu garīgi atpalikusi. rakstīt māku, adīt un tamborēt arī, un vienīgā mūsu ciemā spēju sasēt burkānus dobē pa vienai sēklai vajadzīgajos intervālos.


bet tas mz. es kā hipermutere mulstu.


vēl, protams, visāda zīmēšana un māksla attīsta labo smadzeņu puslodi, nu tur visādu radošumu. bet te esmu pārliecināta, ka radošuma mazzaķim ir diezgan daudz, vismaz kad viņš izdomā savas rotaļas.

būs jāpalasa vairāk tie teksti, ka mūsdienu izglītība vispār ir domāta meitenēm, un puikas te ir lieki un nepareizi. interesanti paliek.


UPD
redzu, ka daži ir pārpratuši manu lepošanos matemātikas jomā. mz līdz 10 divās valodās skaita no 1 gada vecuma un tagad līdz 10 skaita jau 3 valodās, bet latviski līdz 20. viņš arī no 1 gada pazīst ciparus līdz 10, bet tagad līidz 20. bet skaitīšana kā tāda ir tikai dzejolis; tikpat labi varētu skaitīt kaut ko par ziemasvētkiem. priekšmetu saskaitīšana līdz 5 šajā vecumā man šķiet atzīmējama; mazmurkšķis šo stadiju sasniedza 4.5 gados, un tas bija agri, jo tagad viņa ne tikai saskaita, bet savā nodabā reizina.
Link Read Comments

Reply:
No:
Lietotājvārds:
Parole:
Ievadi te 'qws' (liidzeklis pret spambotiem):
Temats:
Tematā HTML ir aizliegts
  
Ziņa: