extranjero ([info]extranjero) rakstīja,
@ 2020-01-30 13:37:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
AB5
AB5 ir jaunais Kalifornijā pieņemtais likums, kas aizliedz Uber pašnodarbinātos un liek viņiem nodibināt darba attiecības.

Es pēdējā laikā lasu Zbi blogu par to, cik dvēseli nomācošs ir darbs lielajos uzņēmumos dažādu līmeņu vadītājiem. Viņš šo žurku skrējienu sauc mīlīgā vārdā par labirintiem. Viņš ar prieku atzīmē, ka daudzi Uber taksisti ir agrāk bijuši šādi vidējā līmeņa vadītāji bezpersoniskos birojos un ka beidzot viņi ir priecīgi saskatīt savam darbam kaut kādu jēgu.

Protams, labirinti nav tikai uzņēmumos. Tie ir arī valsts iestādēs, politikā un citur. Tāpēc nepārsteidz, ka valdošo varu šādas cilvēka brīvības izpausmes satrauca un steidzami bija jāierobežo, lai sadzītu cilvēkus atpakaļ labirintos. Turklāt šādus likumus tagad jau izstrādā un pieņem arī citos ASV štatos.

Likums neattiecas tikai uz Uber, bet faktiski gandrīz visiem pašnodarbinātajiem, arī maniem amata brāļiem – tulkotājiem un kopīraiteriem. Lielākā daļa no viņiem pārtrauks savu darbību, jo saprotams, ka tulkošana nav regulāru pasūtījumu darbs un lielākā daļa tulkošanas biroju nekādas darba attiecības ar viņiem neslēgs. Tā vietā viņi paņems tulkotājus no citām valstīm. Ir gan viena izeja ar iespēju individuālajam frīlanserim nodibināt savu uzņēmumu (analoģisks SIA Latvijā). Tas gan ir mazāk izdevīgi, it īpaši tiem, kas pelna mazāk par $70 000/gadā, kas praktiski ir lielākā daļa frīlanseru. Par uzņēmumu ir jāmaksā ap $800 nodokļi gadā pat ja netiek nekas nopelnīts, uzņēmuma reģistrācija arī izmaksā un ir regulāras atskaišu nodošanas, kuru nokavējuma gadījumā var nākties maksāt soda naudu. Arī uzņēmuma kontu komisijas maksas ir lielākas utt.

Vairums iesaistīto ir šokēti, ka šādas mazās uzņēmējdarbības iespējas tiek apspiestas lielajā ASV, kas tiek uzskatīta par uzņēmējiem visdraudzīgāko vietu. Vairs jau laikam nē. Cits ļaunums ir arī tas, ka valsts rada kultūru, kur lietas kā tādas netiek aizliegtas (būt par frīlanseri), taču tās ir īstenojamas tikai apejot likumus ar lielu birokrātiju. Kaut ko tādu es varētu iedomāties tikai nosacīti (post)sociālistiskajās valstīs.

Es baidos, ka šīs vēsmas varētu ietekmēt arī UK un arī šeit varētu rasties līdzīgi ierobežojumi. Šobrīd es tiešām izbaudu, ka UK ir milzīga brīvība būt pašnodarbinātajam – būt brīvam no PVN reģistrācijas un regulārām atskaitēm līdz £80 000 ienākumiem gadā. Saprotams, ka pašnodarbinātā dzīve nav vienmēr stabila – reizēm ir daudz pasūtījumu, citreiz pastkastītē svilpo vējš. Bet brīvība, ko tā sniedz, vismaz man atsver apgrūtinājumu, ko rada biroja darba intrigas.

UK kā pašnodarbinātie var strādāt ne tikai tulkotāji vai rakstītāji, bet arī ārsti un farmaceiti. Es šo iespēju arī ļoti izmantoju, reizēm pastrādājot dažādās aptiekās. Šī brīvība strādāt dažādās vietās pēc izvēles un gūt lielu pieredzi ir unikāla, kurai es nezinu neko līdzīgu nevienā citā valstī. Piemēram, es šobrīd esmu nolēmis arī iepazīt farmaceita darbu Latvijā, taču diemžēl man šeit ir jāslēdz pastāvīga darba līgums.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]gnidrologs
2020-01-30 20:53 (saite)
Šobrīd likumdošanā dominē masīva tieksme uz ar vien lielāku cilvēku kontroli katrā to dzīves solī. Vēl arī slapjie sapņu par cashless society. Lielajam Brālim visu vajag zināt un spēt jebkurā brīdī piespiest sviru un tevi anulēt.

(Atbildēt uz šo)

?
[info]jan09
2020-01-31 09:59 (saite)
Vai drīkst jautāt, cik Tu kā pašnodarbinātais kopīraiteris/tulks esi ieguldījis t.s. pamatlīdzekļos un cik tērē mēnesī darbības nodrošināšanai?
Atļaušos minēt, ka kapeikas, salīdzinot ar JEBKURU Uber šoferi, nemaz nepieminot tos, kas apkalpo (S)LEZ, un ir paņēmuši "super zaļos" auto a la Tesla.

Uber šoferis manā skatījumā ir modernās verdzības smagākā forma, un šāds likums ir tikai apsveicams!
Uber ir naudas kāstuve, kas nodarbinātajiem atmet kapeikas.
Kur ir Uber nodrošināts vienotu uniformu, automašīnu, auto apdrošināšanas un degvielas iepirkums? Nemaz jau nerunājot par to, ka vecumdienas šiem "brīvajiem" darbiniekiem būs ļoti trūcīgas.

Interesanti, cik no UK pašnodarbinātajiem (ne Londonas vai south coast) maksā vairāk par nepieciešamo minimumu? Gan jau ka vairums apkārtējo sēž uz Class 2, un mazāk par pusi ir uz Class 4. Kā ar slimības un atvaļinājuma apmaksu? Atskaiti šo nost, un pāri paliek tiešām kapeikas...
Cik daudzi no viņiem iemaksā privātajā pensiju fondā?

Pensiju kredīts, protams, UK ir pieejams, galīgi jau badā neviens nenomirs. Par US nezinu, tur situācija varētu būt sliktāka.

Interesanti, vai tam theZBI ir ģimene? Bērni, sieva, kredīts mājoklim? ;)

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)

Re: ?
[info]extranjero
2020-01-31 11:20 (saite)
Es savā pašnodarbinātā darbības uzlabošanā esmu ieguldījis vismaz £60 000. Tas pamatā ir valsts kredīts par izglītību ar superizdevīgiem atmaksas nosacījumiem, bet šobrīd izskatās, ka atmaksa notiks kā paredzēts.

Un daudzi tulkotāji tiešām strādā par kapeikām, bet tā nav verdzība. Arī Uber taksistiem ir mobilā lietotne, kurā ielogojas, kad vēlas sākt strādāt, un izlogojas, kad grib beigt darbu. Es piekrītu, ka daudziem ar to nesanāk daudz nopelnīt, bet vai tiešām ir labāk, ja šiem cilvēkiem atņem iespēju pelnīt vispār? Es pieļauju, ka daudzi izvēlas Uber laikā, kad ir bez darba, bet īre un rēķini ir jāmaksā. Tieši šī elastība – kad jau cilvēkam ir mašīna (iespējams vēl uz kredīta), bet ir negaidīts darba un ienākumu zudums – padara Uber par tik populāru izvēli un ļauj izdzīvot, samaksāt rēķinus un nenonākt uz ielas.

UK tie, kas pelna mazāk, arī mazāk maksā nodokļos. Es nesaprotu, kāpēc par to būtu tik ļoti jāsatraucas? Īpaši jau tur, kur ir liela noslāņotība sabiedrībā. Tas ir veids, kā nedaudz to mīkstināt (ar to vien, protams, ir krietni par maz).

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: ?
[info]jan09
2020-01-31 13:08 (saite)
Tevis piesauktais maģistra kredīts neko nemaina:
variants A - maģistrs tulkotājs, 50k kredīts par maģistru, laptops + softs, izdalīts galds koplietošanas ofisā vai ēdamistabā, tel/nets...
variants B - maģistrs Uber šoferis, 50k kredīts par maģistru, 25k (100k par Teslu) kredīts par auto, apdrošināšana, apģērbs, tel/nets, maksa par aplikāciju, auto ekspluatācijas izmaksas.
Salīdzini variants A vs variants B - kuram tad ir verdzība? Protams, ka Uber taksistam! Stāsts par iespēju izdzīvot un nenonākt uz ielas fascinē, charity maisiņu mētātāji un automazgātuves darbinieki ar algu 20 mārciņas dienā jau arī izdzīvo ;)
Veids, kā nedaudz mīkstināt slikto Uber braucēju stāvokli, ir Tevis iepriekš pieminētais likums, kura pieņemšanu es varu tikai apveikt!

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: ?
[info]extranjero
2020-01-31 13:14 (saite)
Kā redzams, likums neko nerisina, jo tas vienkārši pieliks punktu šai darbībai. Vismaz ar tulkotājiem tā tas reāli arī notiek. Nekur nav teikts, ka visu mūžu jābūt Uber taksistam vai lētam tulkotājam, bet vismaz uz laiku, kāpēc atrodi jaunu darbu, tas būtu lielisks papildu ienākumu avots. Turklāt ja ir šāds papildu ienākums, tas rada brīvību, ka tev nav obligāti jāpieņem katrs draņķīgais darba piedāvājums, un tas padara darbiniekus spēcīgākus darba pārrunās. Iespējams, ka tieši tas bija, no kā visvairāk baidījās šī likuma lobisti (lielie uzņēmumi).

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]rindra
2020-01-31 13:46 (saite)
Man Uber nav izmalcināta viedokļa, bet es to izmantoju regulāri. Un cenšos arī vienmēr aprunāties ar šoferiem. Lielākoties šoferi ir ļoti apmierināti ar šo darbu. Daži ir so so - runā gan par labo, gan slikto. Visbiežāk neapmierinātību par Uber izsaka šoferi, kas uzreiz nolasās kā....izlutināti.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]extranjero
2020-01-31 19:20 (saite)
Ir tendence ir uzskatīt, ka tikai verga darbs uzņēmumā nodrošina cilvēka tiesības un finansiālo drošību, bet ja cilvēks strādā pēc līguma, tad viņš tiek apčakarēts. Bet ir cilvēki, kuriem brīvība ir daudz vērtīgāka par stabilu ikmēneša algu, un piespiesti strādāt no 9-5 ir tīrās mocības.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?