Kitty McOutrage - [entries|archive|friends|userinfo]
Kitty McOutrage

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[8. Jan 2026|16:29]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Saistībā ar pēdējo dienu diskusijām cibā, precīzāk sakot, vienu vakardienas diskusiju - mani tur viena lieta mazliet pārsteidza (nedaudz palasot sākumu) un tagad tai pievērsīšos. Tas daļēji ir par manas dzīves lappusēm, kuras esmu aizšķīrusi jau pirms laba laika, bet varbūt kādreiz atkal atgriezīšos reāli, nezinu, tagad atgriežos tikai caur atmiņu.

ateisms un psihonautika



No ateisma skatpunkta ir pavisam sagaidāmi uz reliģiju raudzīties galvenokārt kā uz kontroles mehānismu, un arī uz ticību kā kaut ko kultūras veidotu un radītu, kam varbūt nereti pat ir vienk gadījuma raksturs un, kas pasaulei nesis ļaunumu. Un tas nav nepatiesi. Tas, kas mani maķenīt pārsteidza, ir šāds skatpunkts no cibiņa, kurš ir licis noprast, ka ir bijis tuvās attiecībās ar 'dabīgo apziņas paplašināšanas tehniku' -sauksim to tā. Es, pavisam iespējams, ļoti daudz ko nesaprotu, pārprotu un nepareizi uztveru, tāpēc šis ieraksts nav par šo cibiņu, bet gan par to kā uz mani kādreiz ir iedarbojušies šie paši līdzekļi un kā tas ir man licis saprast reliģijas un attiecīgi izraisījis pārsteiguma reakciju, lasot vakardienas diskusiju.

Psihodēliskā pieredze savā būtībā ir nonākšana tiešā saskarē ar dievišķo. Vārdi un etiķetes no visa, protams, tikai attālina, bet es to sauktu par 'Vitmena Dievu', atsaucoties uz viņa frāzi "I contain multitudes". Tas nav 'nav nekāda dieva pirms cilvēka' - lai gan reliģijas kā dogmatiskas uzskatu sistēmas, protams, tiek radītas un attīstītītas caur cilvēku interpretāciju un veidojas kultūru ietvaros, bet kodols ir viens un tas pats un šis kodols nav cilvēka izdomājums, šis kodols ir pati dzīvība. To varētu saukt par 'dzīvo dievu' vai 'fraktāļu dievu', kuru var vienādot ar visu esošo: gan to mūsu daļu, kuru mēs apzināmies, gan to, kuru ne.

Tas ir tas pats visaptverošais dzīvības princips, kas liek pulsēt sirdij, cirkulēt asinīm un darboties šūnām mūsu ķermenī. Tas pats, kas kustina katru atomu un bez kā ziņas pilnīgi nekas nevar notikt - tā ir sistēma, kas aptver pilnīgu visu. Un psihodēliskajā pieredzē tu saredzi tikai mazu daļiņu no tā visa, tu it kā paver aizkara pašu mazāko stūrīti un tevi jau pilnībā nogāž no kājām tā grandiozitāte, kas tur paveras un, visiem mērogiem paplašinoties, tu sajūti, cik tu pats esi maziņš, pavisam mazmazītiņš puteklītis dieva klēpī, tev galvā ir vesela galaktika un tavs ķermenis irst un dzīst un visas tavas šūnas un atomi funkcionē darot lietas, kuras ar savu apzināto prāta daļu tu pat kanpi spēj aptvert, ja vispār.

Ja tu esi mazliet kā es un arī tev nav nekad radušās īpašas jūtas tieši pret Jēzu vai kādu citu svēto - lai gan tas viss ir šķitis visai aizraujošs un pētniecības vērts fenomens, tad psihodēlija piedāvā ceļu, kā to pieredzēt 'jēlā veidā' un pēc tam ir redzams, ka - neskatoties uz visādiem tūkstošgadīgiem vēsturiskajiem uzslāņojiem un interpretācijām un asiņaino vēsturi (btw bieži ignorējot visu pozitīvo) un vēl visu ko - pats pamats, atspēriena punkts un sakne ir dzīvs un īsts. Un tāpēc tu vari nepiekrist tam, ko dara Vatikāns vai visādām citu reliģiju konsekvencēm etc, bet, kad tu lasi viņu mistiķus, viņu teksti ar tevi runā dziļi un pa īstam.

Manā pieredzē šādas pārdomas reizēm aizvaino gan reliģiozus, gan nereliģiozus cilvēkus, tāpēc drošības labad piebildīšu, ka šis teksts nav domāts kā kaut kāda 'kristietības atslēga' vai kas tml. Tāpat es nejūtos par šo kā par pārliecību vai pozīciju par kuru man būtu ļoti jaiekarst un jāaizstāv. Es labprāt skatos parodijas par šo tēmu, tā es kādreiz, sensenos laikos, atklāju p j sears pirms viņš vēl runāja par politiku.

Tā kā.. šī ieraksta temats laikam bija: kā tu vari reizē būt gan psihonauts, gan ateists vulgaris?
Linkir doma

Comments:
[User Picture]
From:[info]methodrone
Date:8. Janvāris 2026 - 18:51
(Link)
Tik labs ieraksts. Noliegt mistisko ir kaa noliegt to kaa pasham darbojas apzinja un smadzenes.
[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:8. Janvāris 2026 - 19:02
(Link)
[User Picture]
From:[info]aborigens
Date:8. Janvāris 2026 - 19:21
(Link)
Es domāju, ka nevar, bet tā ir aizsargreakcija, kas radusies no sliktas pieredzes ar cilvēkiem, kas lieto reliģiskus atslēgvārdus.
Nu vai arī psihodēliskā pieredze tiek saprasta kā ilūzija, smadzeņu kļūda.
[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:8. Janvāris 2026 - 19:39
(Link)
Jā, tā var būt. Es kādreiz izjutu tādu 'phe, ko nez viņi vispār zina un apjēdz' pat pret rāmiem ticīgajiem vienk tāpēc, ka viņi pieder kādai ticībai.

Par otro, jā, saindēšanās ir viens izplatīts skaidrojums.
From:[info]lohu_veseris_2
Date:8. Janvāris 2026 - 19:24
(Link)
ļoti ceru ka šeit neko nekomentēs cibas smirdeklis ktulohs
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:8. Janvāris 2026 - 21:45
(Link)
/Tas ir tas pats visaptverošais dzīvības princips, kas liek pulsēt sirdij, cirkulēt asinīm un darboties šūnām mūsu ķermenī. /

Tā ir fizika. Enerģijas pārneses patterni. T.i. tas ir tas kā esamība darbojas. Dzīvība vienkārši ir viens no matērijas pastāvēšanas veidiem => dzīvībā nav nekā mistiska un pārdabiska, viņa reducējas uz ķīmisko reakciju ķēdītēm un cikliem, kā tās reakcijas notiek - to nosaka vielu īpašības un galu galā fizika.
[User Picture]
From:[info]kochka
Date:9. Janvāris 2026 - 14:17
(Link)
Bet kāpēc tas viss pastāv, ja varētu arī nepastāvēt? Kāpēc tieši tādi fizikas likumi nosaka dzīvības iespējamību uz zemes?
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:9. Janvāris 2026 - 14:24
(Link)
Oglekļa bāzētu dzīvību uz zemes, tādu kā mēs pazīstam nosaka:

* Saules izmērs un temperatūra
* Planētas izmēri, masa, attālums no saules (var būt šķidrs ūdens kurā nbotiek dzīvības procesi)
* Planētas ķīmiskais sastāvs

Pie citām zvaigznēm uz citādām planētām visticamāk rodas citāda veida dzīvība.

Plašāk tas saucas antropais princips

https://en.wikipedia.org/wiki/Anthropic_principle

jeb novērotāja selekcijas efekts. Īsumā tas nozīmē ka ir iespējami visādi varianti, tā kombinācija kas nejauši sanāca šeit rada mūs, tāpēc mums var kļūdaini likties ka kombinācija radīta mērķtiecīgi.
[User Picture]
From:[info]kochka
Date:9. Janvāris 2026 - 15:46
(Link)
Ok. Tu izskaidroji, kā darbojas, bet, kāpēc tā ir? Vai tam visam (ja aplūko sistēmu piena ceļa galaktika) ir sākums un pirmcēlonis? Un vai tā pamatā ir nejaušība vai noteikta kārtība?
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:9. Janvāris 2026 - 15:57
(Link)
Pirmkārt piena ceļa galaktika ir tikai viens sīks objekts, tikai novērojamajā visumā tādu ir apmēram 2 triljoni pēc novērojumu datiem un tas ir tikai viena inflācijas domena daļā, cik tādu inflācijas domenu ir - mēs nezinām, bet visticamāk ka patvaļīgs skaits, t.i. bezgalīgi daudz.

Secinājums: Realizējas visi varianti kuri nav loģiski pretrunīgi. Ja visi - tad arī tas kurš ir mūsējais un atbilde uz jautājumu kāpēc realizējas ir - tāpēc ka tas ir iespējams.
[User Picture]
From:[info]kochka
Date:9. Janvāris 2026 - 21:26
(Link)
Paldies par atbildi.
Jā, sīks, bet te tam nav tik lielas nozīmes, gribēju jautājumu sašaurināt vēl, jo arī vēl sīkākas sistēmas ir diezgan sarežģītas, kur darbojas loģika, likumsakarības. Bet nu varbūt nekorekti, jo pati nezinu pilnībā apmierinošu atbildi uz to. Pagaidām arī lasījusi atbildi, kas dotu tādu atbildi, ka vairs tāds neurda. Taču cerīgi, ka tu uz tiem mēģini atbildēt, nevis noraidi kā nederīgus.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:9. Janvāris 2026 - 21:29
(Link)
Visi jautājumi par esamību ir svarīgi un viņus vajag noskaidrot. Viņus vajag noskaidrot. Esamību vajag saprast. Ja mēs esamību saprotam, mēs varam ar esamību operēt tā kā mums vajag.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:8. Janvāris 2026 - 21:47
(Link)
Runājot par tā saucamo psihodēlisko pieredzi - tas irt vienkārši smadzeņu nepareizas darbības ( ja tās izregulētas jeb saindētas ar noteiktām vielām) sekas. Tas ir apmēram kā ja tu vecajam TV vai monitora CRT ekrānam pieliec klāt magnētu, parādās krāsaini plankumi. Tāpēc ka elektronu staru pareiza noliekšana izjaukta. Psihodēliskā pieredze tātad ir iekšējiem jeb aparatūras traucējumi.
[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:8. Janvāris 2026 - 22:24
(Link)
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:8. Janvāris 2026 - 22:26
(Link)
Rokas no plastmasas.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:8. Janvāris 2026 - 23:40
(Link)
Uzmini kam būtu baigi labi piemērots tavs resnais žīda purns.
[User Picture]
From:[info]begemots
Date:9. Janvāris 2026 - 23:02
(Link)
> Psihodēliskā pieredze savā būtībā ir nonākšana tiešā saskarē ar dievišķo.

Man patīk šī doma un es labprāt viņu pieļauju. Iespējams, dievišķā vietā es liktu kaut ko citu (nu, kaut ko arī sakrālu vai pārpasaulīgu, garīgu, ja vēlies).

Vienīgi, es ceru, ir saprotams, ka no zinātniskā viedokļa tas nekādi nav pierādāms, tāpēc ir pilnīgi loģiski, ka die-hard ateisti par to vīpsnā -- viņi skatās uz to, kā uz bērniem, kas saburzījuši spīdīgus konfeksšu papīrīšus un iedomājas un izjūt, ka tie ir dārgakmeņi. Zināmā vecumā arī šāda konfekšu papīrīšu izjūta ir pilnvērtīga realitāte, kā vecāki nereti saskaras.

Es arī nejūtos par to kā par pozīciju, kas man būtu jāaizstāv vienā vai otrā virzienā, bet vispār jau nekādu mūsu sensorā pieredze, ko mēs nevaram ar kādiem rīkiem ārpus mūsu apziņas fiksēt, no zinātniska viedokļa nav nepieciešamības uzskatīt par kaut ko vairāk kā apziņas fenomenu -- lietu, kas notiek tīri mūsu prātā un var būt dajebkas (vismaz kamēr mēs nezinam sīkāk kas un kā notiek mūsu prātā). Var būt saskare ar dievišķo. Var būt neironu tīklu supersakairinājums, kas tā izpaužas. Var būt abi kopā. Tas pārklājas ar to, ko sauca par qualia -- kā kaut kas mums iekšēji sajūtas.

Nav tā, ka šāda pozīcija ir bez pamatojuma. Galu galā mēs ikdienā bieži saskaramies ar situāciju, kad tas, ko mēs izjūtam (vai tieši otrādi -- neizjūtam) neatbilst kaut kādiem citām pārbaudēm.

Piemēram, visas tās ilūzijas, kur prāts mums pārliecinoši saka, ka forma pa kreisi ir mazāka par to, kas pa labi, bet kad uzliek vienu virsū otrai, abas izrādās vienāda lieluma.


Vai arī tieši otrādi -- ir lietas, ko mēs nekādi nesajūtam, kamēr tās notiek, bet kas ietekmē mūs ļoti būtiski -- piemēram, rentgena stari.

Vai tas var izskaidrot cilvēku aso izjūtu par saikni ar mūžību? Protams, ka var. Es, piemēram, izvēlos uzskatīt, ka psihodēlija var uzrādīt šādu saikni, bet es zinu, ka šī pozīcija nav zinātniski pamatota. Man vienkārši viņa šķiet laba.
[User Picture]
From:[info]black_robin
Date:11. Janvāris 2026 - 02:18
(Link)
labs komentārs, paldies.

daudzas labas lietas nav zinātniski pamatojamas.
[prāta uzplaiksnīja fragments no filmas Contact:

-Did you really loved your father?

-Yes

-Prove it]


Labs punkts arī par nesajūtamajām lietām, kas ietekmē. Tajā ziņā man vienmēr uzmetas zosāda, kad jāskatās kāds raidījums par radiāciju.

Viena lieta, kas man ienāca prātā saistībā ar to, ka ir kaut kas objektīvs, kas liek domāt, ka nav psihodēlija gluži ilūzija - (es te tikai par savu pieredzi, bet daudzi daudz prominentāki prāti ir to aprakstījuši 100x plašāk un labāk), man pirms šīm pieredzēm nebija zināms par fraktāļiem un to, cik ļoti dabā dominē ģeometrija. Un tad pēkšņi es to redzu, uzskatāmi, gliemežvāki, asinsvadi, zari, ziedi, pat zāļu kumšķi pļavā visi glīti saauguši formulās. Vēlāk meklēju tam skaidrojumu un, jā, tā arī ir, nav nekāda halucinācija, bet sakrālā ģeometrija.