barbala ([info]barbala) rakstīja,
@ 2013-06-03 21:40:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
nepanesamais etnogrāfijas vieglums
Bērnībā tas bija viens no centrālajiem gada notikumiem, tādi kā ziemassvētki vasarā – piparkūkas līdz ūkai, gredzentiņi, tautastērpi, kaklā karināmie ādas maciņi;
ārkārtīgi noguruši, bet ārkārtīgi dāsni vecāki, visas tās folklorskopas un audējtantes, kuras lolo un ucina. Pēc slapjas, nekrāsotas vilnas smaržojošais jūnija rīts, kurš lēni pārtapa žilbinošā sestdienā. Brīvdabas muzeja gadatirgos vienmēr bija saulains laiks, smiltīs sabristas un bezcerīgi netīras kājas, jaunas pastalas un citi mani "izaugšu liela, strādšu par tautumeitu" piepildījumi: ideālākas dienas visā vasaras pasaulē vēl tikai bija vārdadienas, bet tās jau augustā un tur drīz uz skolu.

Kaut kad audējtantes neteica "vaaaai, kā izaugusi, špicbuk", bet lika spraust cenu zīmes, melhiora gredzentiņi vairs nevilināja, jo sākās vajadzēšana pēc sidrabiņiem; tautas lietišķās mākslas studijas pajuka un dažs labs sāka amatnieka solo karjeru ar mainīgiem panākumiem. Taču tas pirmais jūnija vīkends palika, kāds bijis – bez jautājumiem. "Brīvdabas muzejs."


Audējantes tagad saka "vaiii, prieks tevi redzēt – tu gan nemainies", etnogrāfisko un pēc slapjas vilnas smaržojošo brunčaudumu un villaiņu vietā tirgo lupatdeķus, lina šalles un citas mazo un vidējo formu praktiskās lietas, visādas košas zeķes un cimdus, bet ar katru gadu kaut kas manī lūzt nost par tām "radošajām industrijām" vārdā "tautas lietišķā māksla", kurp tas iet un pēc kā tas izskatās.

Līdz noteiktam brīvās ekonomikas laikam, pirms kāds bija dzirdējis ko par pievienoto vērtību, roku darba cenu un vērti, unikalitāti, tas viss bija ne vien retu, bet arī ļoti lētu lietu pirkšanas veids – "pa taisno no amatnieka ("kā rakstās vārds "ražošanas izmaksas/nodokļi"), kurš būdams dziļi dvēselī latvietis, kaunās nosaukt darba cenu un mīļuprāt atdotu to visu par baltu velti, acis nodūris, atmetiet vien bruksniņas kripatiņas, jūs ļaunie labieši. Taču naudas un cenas un pieprasījuma un konteksta vēstis reiz sasniedza arī brašo amatnieku, tā vien šķiet, viņš slaiki nospļāvās latvānī, piesita papēdi un teica – danuināāāāāh, deviņi velli pār stenderi, tagad jūs visi duraki maksāsiet par manām ciešanām un pareizināja cenu tiem pašiem dzintara auskariņiem ar *19.291, uzlika bramanīgu smaidu, jo tie dullie japāņi, tie pirka vai stulbie zviedri, tie arī un labi gāja amatniekam. Dullie japāņzviedri visi pirka tos pašus 83 gada kalumus kā eksotiku, bet vietējās jumpravas vēl nebija pakāsušas no omas mantotos kulonus pirms tie atkal atgriezās modē un jūnija pirmajā vīkendā tur valdīja cenas. Taču tas bija laiks, kad arī flīzētāji brauca ar poršiem, tā ka viss bija zeitgeistā un lai nu met akmeni tas, kurš pats tā nedarīja.

Šķeit, tagad ir vērojami trīs virzieni un tie veido diezgan grūti izturamu īpatņu parādi.

Tie pirmie ir tie, kas joprojām auž salmu sienas celiņus, dreļļus, taisa albūmus ādas vākos un māla velniņus ar mutes ermoņikām. Staicelietes ar tamborētiem zīdaiņu rāpulīšiem, adītiem vīriešu svīteriem un tukumnieki ar virpotiem koka svečturiem, sienas šķīvji, grīdas vāzes, dekoratīvi pinumi. Strikti konservēta "tautas lietišķā māksla", piemēram, Liepājas dzintarapstrādes galvenā studija, pie kuras metriem man gadījās apmēram šāds dialogs:

- labudien, es gribētu auskarus, nu tādus, ar vienu lielu dzintara gabalu, tādu neslīpētu, krietnu dzintaru tumšrudā krāsā un sudrba āķos. smagus un īstus, tādus.
dzintra, dzintara meistare: (lasīt pa liepājnieciskam) "nu mums i šitād, palaiko." un dod man lāsīštipa kulonus ar sudraba trosīšu vijumiem, kādi bija aijai kukulei vai ārijai elksnei pirms liktenīgā lēciena pa logu, saldie astoņdesmitie, tādi kā smaržu "Šarms" kārbiņas zelta vijumi vai reportāža "Skolā & Ģimenē" – brāļi Kokari ar Avesol brauc uz Japānu.
esē: /laikojot, ļoti pieklājīgi/ aha. interesanti. mjā. varbūt jums vēl ir kādi? kaut kas ar vairāk dzintara un mazāk vijumiem?
dzintra: /gausi/ nu jums šitie paš izstās normāl!
esē: /ar grimasi "pūkains jēriņš zaļā pļavā bola acis un ir ļoti iecietīgs"/ vispār jau auskariem būtu jāizskatās labi, ne normāli. sakiet, es jums varbūt varētu pasūtīt tādus... (ķeros pi zīmēšanas, top eskīze)
dzintra /sašutusi/: te daudz materiāl izies!!!! daudz!!!
esē: nu tas nekas, sakiet, jūs varētu tādus uztaisīt? un kāda būtu cena?
dzintra, pavisam sašutusi: "NU MĒS I NO LIEPĀJS, MĒS TĀ NEDARĪS. MĒS PAŠI VISU IZDOMĀ. ŅEM ŠITOS PAŠSS!"

priekškars.


Otrs virziens ir tie amatnieki, kuri lasa žurnālus deko, ievas dekupāžs un citus modes almanahus, nekritiski nebīstās moderno materiālu (apglezno ar virsglazūras krāsām fraņču stikla krūzes) vai tikpat moderno tendenču. Tad nu rodas filcētas magones, brošas un rūķu voiloku mēteļi, ar auklām aptītās vīna pudeles "sausajiem ziediem", linu šalles vai "draiska paskata virtves piederumi." Vēlējos pastellēt karoti, koka karoti vulgaris, bet amatniekam šķita, ka ir īstais brīdis man pastāstīt savas vīzijas par senlatviešu seksuālo dzīvi aiz kam, viņš tagad tām karotēm tos galus tādus apaļākus, nu hehehehehihihihiheee, tu meiten, saprot, ja, saimniecītēm jau visādas vajadzības un ka tik miersmājās. Vienojāmies, ka galvenais ir zināt savējās un aizslīdēju tālāk, secinot, ka reizumis tautas daiļamats pārsteidz plātnē. Šajā kategorijā ir vislielākie brīnumi ar kvalitāti un pārsteigumi ar cenu ("maksā ragā!").


Trešais, tie gan ir mazākumā. Tie ir tie, kuri tiešām prot amatu, zina savu lietu un dara to godprātīgi un spēj pamatot arī darba cenu. Kuru darbi ir oriģināli, jēdzīgi un glīti, bez pārspīlētām ambīcijām par "dizainu", pārdomāti un daiļi. Uz tiem tad arī varētu turēties etnogrāfija 21. gs – tur ir daži kalēji kā vikingi ar visādām rotiņām un važiņām, veco villaiņu atdarinātājas un citi, tādus gan atrast burzmā nav viegli, bet ir, ir.


Vēl ar katru gadu jo izteiktāk šis te pats jūnija vājgals pulcē "tautas garamantu" sargus: īpaši autentiski šķībi dziedošus folkloristus, bērnu danču klubiņus, dievturus, zāļusievas, spēkavotu zinātājus un citus pokaiņus, kuri izstaro spiedzīgu pārliecību par "mūsu, latviešu" vietu kosmosā", kuri joprojām izpilda tās pašas 15 tautasdziesmas un joprojām šķībi - nu, tipa, Ķenču zinaīdas un tas viss žanrs, tūdaliņtāgadiņaikābijtālāk.
Vienīgi, ar katru gadu tas paliek aizvien nekonvertējamāk, "iekšķīgāk" un ezotērāk, aizvien atrautāk no vēsturiski/arheoloģiskā skaidrojuma vai laika ritējuma: tāda piņķerēšanās ap savu nabu, nekur nevedoša, gluži kā senioru kolektīva ekskursija uz Naujeni, fotografēties ar desmit latu naudas zīmi tajos pat Daugavas lokos, vaimanuvaimanu, kamēr vēl ir.

Un tieši tas mani vakar sirsnīgi sabēdināja.
Ka "tas viss" baigi nekur neved, vien nospiež zem trejādi interpretētām zīmēm un "mīlestības spēka kuloniņiem", kapara āderu sprādzītēm un paliek aizvien murgaināki sajauktāki: rūnu raksti namejos un lielvārdes jostas grāmatzīmītes. Nopirku divus pārus auskaru no pazīstama meistara, četras piparkūkas, izdzēru ēnā tumšo užavas alu un aizbraucu meklēt ezeru. Ezeru, kur peldēties un nevienu neredzēt.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]blond
2013-06-03 23:17 (saite)
Lūk, lūk, tāpēc es jau gadiem turp nebraucu, tikai šogad ar bērniņiem iemaldījos un, protams, nožēloju. Nav spēka tai dubļu jūrā tos zelta graudiņus meklēt.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-03 23:20 (saite)
Ai, nu es pielauzos uz "dzimtas pienākumu/lai dažs labs neapvainojas", bet beigās biju iekšiņas uz āriņu no tā visa. Labi, auskarus nopirku smukus, taču ne dzintara.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]blond
2013-06-03 23:35 (saite)
Var brīnišķīgas lietas sameklēt. Citus gadus, kad vēl bēbja nebija, K allaž tādus cimdus un zeķes sapirka, ka prieks. Īpaši smalkus un skaistus! Un audumi ir brīnišķīgi. Bet, jā, jāmeklē kā adata siena kaudzē. Šogad vienā stendiņā fantastiskas jostas redzēju, bet uz to brīdi biju tā nogurusi jau, ka nenopirku. Bet būtu labas dāvanas, kaut vai tais pašos Ziemavētkos.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]kemune
2013-06-03 23:28 (saite)
vai, vmemoriz. grāmatā, latvieša gadagrāmatā, šitais jāpublicē.

"NU MĒS I NO LIEPĀJS, MĒS TĀ NEDARĪS. MĒS PAŠI VISU IZDOMĀ. ŅEM ŠITOS PAŠSS!"

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-03 23:30 (saite)
Dzintriš bij feins. Es domā, ka jānobrauc būs līdz Liepājai, japameklē zalonos.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]kemune
2013-06-03 23:41 (saite)
atnak te pilsets preilen un viņaj redz vaig šita un ta

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-03 23:49 (saite)
tu pavei ko,

šitādi nav labi gana , bet sadomājusies te kaut ko apmēram tādu, kur tas redzēts, pēc kā izstās un pškam vaidzīgs, ja


(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]kemune
2013-06-03 23:52 (saite)
oi, tā smarža. vecvecāsmātes atvilktne, tfū, nē, šūplāde, astoņdesmitie.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-03 23:54 (saite)
jā, jā, mūžīgā vilšanās, ka konfekšu bundžā ATKAL ir tikai pogas, nevis "Esmeraldas" vai "Piena lāses" un jānašķējas vien ar zapcūdeni, noņemot burciņai pelējuma kārtiņu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ezss
2013-06-04 00:56 (saite)
daiļi tie uztīkotie

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-04 17:05 (saite)
skaidra lieta, man laba gaume :) (un teicama humora izjūta, tralalala, sarkasmis).

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ezss
2013-06-04 17:20 (saite)
man bija viens kolēģa, kas mani drausmi kaitināja. un pats sliktākais viņš strādāja lēni un nespēja multitaskot - kad runāja, nestrādāja. Un runāt viņam patikās diktan.
Tad nu vienu reizi viņš dzirdēja manu sarunu ar citu kolēģi par nesen redzētajām filmām un pienāca, pipeti (300 ls vērtu) nevērīgi rokā žonglēdams, un paziņoja, ka viņš man varētu ieteikt kādas filmas.
Uz manu atrunu, ka gaumes mēdz būt dažādas un, iespējams, man viņa ieteikumi nemaz neģeldēs, nekavējoties tika paziņots, ka viņam gaume esot izcila.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-04 17:22 (saite)
klausies, klausies, kur varētu dabūt laboratoriju mēģenes, bet ar smukiem korķīšiem? es te par tām savām garšvielām domāju.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ezss
2013-06-04 17:41 (saite)
tā kā koka korķīšiem?

mēģenes jau var nopirkt praktiski jebkurā medicīnas preču izplatītāju vietnē. Problēmas varētu būt ar apjomiem. ( šie un šie nodarbojas ar materiālu piegādi skolām, attiecīgi arī varētu būt vēlīgāki uz mazu apjomu pasūtījumiem)
Par korķīšiem - ātrs katalogu izšķirstījums īpaši nepalīdzēja, iespējams, jāvēršas specifiskākā resursā Tur mazākais diametrs ir 22 mm, kas attiecīgi arī nosaka mēģeņu izvēli

Atbilde gan lielā mērā ir google based, jo pašlaik laboratorijas dzīvo no padlaiku uzkrājumiem stikla trauku ziņā un jaunās lietas pērk no plastmasas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)

apmēram tādu
[info]formica
2013-06-04 06:40 (saite)
da nu, tas tak ir kauseetais dzintars, tb bezmaz plastmasa.
IMHO, sarkano dzintaru ved no Ukrainas. Jaunielaa 17 galerija veel straadaa? tur kaadreiz bija labas lietas..

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: apmēram tādu
[info]barbala
2013-06-04 10:51 (saite)
tas ir ilūstratīvs piemērs tam, ko apmēram es vēlētos, jo es šādu auskaru tipu saucu par "kļockiņām", bet neviens, izņemot vienu manu radinieci, nesaprot, ko es ar to domāju. tāpēc eskīzes un skaidrojumi, skaidrs, ka es negribu kaut kādus te epoksīdus un akrilkausējumus. par jaunielu paldies, būs izlūkot. cerība, tā turās sīksta.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]dzeina
2013-06-04 00:00 (saite)

Mēs vakar līdz turienei aizmināmies, un pēc tam domājām - tā, izbraukājušies esam, vai vajag iekšā līst.
Uz brīdi ielīdām, jo draudziņi jau pa lavočku gatvēm dzīvojās.Skrīveru salčuks, Sabiles ābolu sidrs, baltās keramikas šoti, un tikpat ātri izlīdām. Ir lietas, kam jāpaliek bērnībā vai, tiem, kam nav bijis bērnībā, vismaz naivās jūsmības gados.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-04 00:05 (saite)
man jau liekas, ka forši, ka ir rūķīši, kas kaut ko čubina mājās, teiksim ada cimdus ar rozītēm, auž jostas vai izšuj rucavas kreklus vai kaļ kniepķenus un saktas. brāķis sākas ar "iešanu līdzi laikam" un nomaldoties ceļā, tā kaučkā. iļģi un auļi un laiksne taču ir lieliski, jaudīgi un patīkami. bet dzīrdot šķībdziežus vaimaņus, no tiem uzreizi gribas pašai uz zirnājiem kaktā patupēt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]lavendera
2013-06-04 07:24 (saite)
hm, jā. Tā pasecinot izrādās, ka esmu iepirkusies galvenokārt pie veciem, solīdiem onkām, autentiska latgaļu čaļa un normālām lauku kurzemniecēm. Varbūt ne uz preci vispirms jāskatās, bet uz pārdevēju ģīmjiem :)

(Atbildēt uz šo)


[info]milda
2013-06-04 09:41 (saite)
Latgales māls tur vēl tiek pārstāvēts? Sen neesmu bijusi tais gadatirgos, bet kad pēdīgo reizi biju, tad bij pašvaki. Un ja nu es iekrītu uz kaut ko, tad tās ir māla vāzes kā beciņas ar divām mazām osiņām. Bet jā - nekā laba tur vairs nav. Pietrūkst man to vēsi pelēk raibo tautisko segu. Pārvēršas tas viss par balagānu. :(

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-04 11:46 (saite)
Ir, ir lai gan liela daļa latgaļu sākuši iet vieglo ceļu un taisīt melnos podus (bwēēē), bet ir vēl čerņavskis un daži citi, kuri noglazē zilizaļus tā ka slīd no rokām.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]nuka_kola
2013-06-04 11:31 (saite)
labs rakstiņš. paldies. Quality stuff.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]barbala
2013-06-04 11:47 (saite)
Paldies par paldies!

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]helvetica
2013-06-13 01:14 (saite)
Ta ir organizetaju strategija atlasit un netautiski stradajoshajiem uzspiest uz to a lja tautisko nervu, "a to citadak vietu atdosim citiem". Dala zinamo amatnieku ikdiena raisa pavisam ko citu

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?