Aufklärung ([info]avralavral) rakstīja,
@ 2014-03-24 18:34:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Pagājšnedēļ vienu vakaru īpaši saspringām un izkārtojāmies, lai varētu aiziet uz Mārča Auziņa lekciju birojnīcā OpenMinded.lv promotēšanas nolūkos. Tas bija slēgtais pasākums ar ziedojumu vākšanu, mūs kā draugus uzaicināja pēdējā brīdī. Divas reizes pirms tam lasīju ielūguma tekstu, bet tik un tā biju pārpratusi, ka lekcija būs par izglītību (jo par to ir OpenMinded), bet kaut kādā tāda aplinkus ceļā. Izrādījās, ka lekcija ir Auziņa ļoti privāts stāstījums par viņa attiecībām ar ezotēriku, reliģijām, psihoanalīzi un filozofiju.
Ļoti daudz informēja par grāmatām, kuras lasījis. Nebija garlaicīgi, tikai brīžiem mazliet neērti. No vienas puses, drosmīga uzstāšanās. Domāju, ka viņa paaudzes cilvēkiem nemaz nav tipiski stāstīt nepazīstamai auditorijai par tā, kā notikusi braukšana mācīties kristīgo meditāciju pie mācītāja Rubeņa (uz ekrāna tobrīd parādot Rubeņa bildi) vai gulēšana uz psihoanalītiķa kušetītes. No otras puses, "Rīgas Laiks" mūs ir pieradinājis pie augstākām prasībām pret šāda veida atklātām runām. Tādā ziņā, ka, manuprāt, nepietiek tikai ar to, ka kāds uzskaita, ko ir lasījis un "pie kā" ir bijis; pie šāda uzstādījuma pienākas arī dalīties ar atklāsmēm vai vismaz precizēt savus meklējumus. Nekā tāda nebija. Nebija praktiski nekā par to, kas man Auziņa personā šo jauno zināšanu gaismā šķiet visinteresantākais, proti, kā viņš kā fiziķis šos savus meklējumus savieno ar atziņām, ko iegūst darbā. Bet visumā bija patīkami (tieši tas būtu īstais vārds - patīkami).

Aizvakar nomira mana tēva krustmāte. Ne no slimības, no vecuma. Pēdējo mēnesi viņa bija slimnīcā, bet arī tikai tāpēc, ka pati negribēja vairs celties. Kādas pāris dienas pirms viņas nāves man, protams, ienāca prātā doma, ka jāpiezvana, bet es, protams, nepiezvanīju. Viņa gan mēdza apmēram reizi mēnesi man zvanīt, parunāties.
Man ir vēl vairāki gados ļoti veci radinieki ar sliktu veselības stāvokli un arī tiem es nezvanu.
Iespējams, vajag sev pajautāt, kāpēc.
Viens iemesls būtu, ka nepatīk sarunas iepriekšparedzamība, formalitāte, bezpersoniskums. Apjautāties, kā iet, pateikt, ka mums iet labi, novēlēt labu veselību, izteikt cerību, ka satiksimies Lieldienās. Dziļāks iemesls būtu tāds, ka vismaz dažiem no šiem vecajiem cilvēkiem es neapzinātā līmenī pārmetu, ka viņi savas dzīves pēdējās dekādes nav izmantojuši "lietderīgāk", "saprātīgāk". Šīs dekādes, kad vairs nav pilnīgi nekādu pienākumu, kad visi tevi liek mierā, kad katru dienu ir šīs daudzās brīvās stundas. Man arī šķiet kaut kādā ziņā biedējoši un nožēlojami, ka cilvēks tik ilgi ir dzīvojis, tik daudzgadīgu pieredzi uzkrājis, turklāt apzinās taču, ka atrodas uz nāves sliekšņa (un priekšā - Mūžība, ja), un tomēr nav spējis atbrīvoties no daudziem pilnīgi stulbiem aizspriedumiem un tipa psiholoģiskajiem traucēkļiem. Piemēram, ko "citi padomās". 86 gadu vecumā, ja. Ko "padomās" sabiedrība. Citi kraķi. Vai tie jaunie, kas taču tikpat nezvana. Vai arī turpināt uzskatīt, ka ir kaut kādas lietas, "par kurām nerunā".
Nav tā, ka es pavisam nesaprotu, kā tas tā ir izveidojies. Lūk, arī atklāsme, B. nāves un Auziņa lekcijas iespaidā. Ka Apskaidrību (un brīvību taču) lielā mērā ir traucējusi, traucē un traucēs sasniegt pati šī ģimene. Mēs. Cilvēki dzīves spēka gados iejūdzas tajā ģimene-māja-bērni jūgā un no tā vairs nespēj izkļūt arī tad, kad mazbērni ir izauguši un kad it kā taču beidzot varētu. Pateikšu to vēlreiz, pacietīgais lasītāj, - cilvēkiem, kuriem ir bērni, sasniegt Apskaidrību ir ievērojami grūtāk nekā vienpatņiem. Tas nav mazsvarīgi. Tas, iespējams, ir ļoti svarīgi.
Un arī citas lietas, kas var būt svarīgas - piemēram, būt spējīgam "karot". Es vairs neesmu karotājs, pat ne ar vārdiem. Sīkākie nopietnie riski mani izsitīs no ierindas. No manis neko reāli būtisku nevar prasīt ārpus manas kalpības ģimenei - izņemot varbūt pēc daudziem gadiem, bet tad es, iespējams, neko vairs nesapratīšu. Es to tagad nerakstu, lai sūdzētos par savu stāvokli - es biju aicināta dzīvot šādu dzīvi, un man patīk izaicinājumi, un es pieņemu arī šo (ka man viss kaut kas būs grūtāk). Es to rakstu, jo tas netiek pateikts. Vienpatnības milzīgā nozīme vispār netiek saprasta un novērtēta. Ne tikai pašu vienpatņu galvās un dzīvēs, bet vēl vairāk kopienā.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]liljabrik
2014-03-24 19:11 (saite)
kā nu kurā valstī.
Latvija ir izteikti ģimeniski noslēgta vs vientuļnieciska. labi/slikti. laime/nelaime. ja salīdzina ar Beļģiju, Franciju vai Spāniju, kur cilvēki ir vairāk vērsti uz plašu sociālo loku, nevis uz šīm abām dramatiskajām galējībām.

(Atbildēt uz šo)


[info]dumshputns
2014-03-24 19:19 (saite)
Nu bet! Man šķiet, ka apustuļu vēstulēs tiek piekodināts neprecēties un ģimeni negādāt tieši šī apskaidrības iemesla dēļ.
Man gan ir cerība, ka nedaudz šamanisma ir iespējams arī ģimenē.

(Atbildēt uz šo)


[info]anonymous
2014-03-24 19:31 (saite)
Lūk, lūk.

(Atbildēt uz šo)


[info]liljabrik
2014-03-24 20:07 (saite)
tomēr bez ģimenes manuprāt cilvekam nekad netop skaidrs, kas ir mīlestība.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]avralavral
2014-03-24 20:16 (saite)
Ja nav bērna, tad tas beznosacījumu donora aspekts, iespējams, dažiem netop

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]annuska
2014-03-24 21:56 (saite)
jā, bērns ir vienkāršākais veids, kā iemācīties kaut ko ļoti būtisku, bet ir arī citi veidi, turklāt bērns to negarantē

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]avralavral
2014-03-25 07:29 (saite)
Teikumā bija "iespējams" un "dažiem"

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]annuska
2014-03-25 08:40 (saite)
tas bija izvērsums, nevis kritika

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]avralavral
2014-03-25 08:59 (saite)
ok :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]simamura
2014-03-24 20:33 (saite)
Kad tu stāsti tā par Auziņu, man jāsecina, ka tātad ir kaut kāda mūsu fiziķu-akadēmiķu tradīcija, tā ezotērika, jo bija tādi Siliņa vai Šiliņa leģendārie Lielo Patiesību Meklējumi, uz ko pēc to iznākšanas atsaucās visi, sākot ar Stradiņu un beidzot ar Apini. Vēl es to izglītoto cilvēku aizraušanos ar "viss ir viens" atklāsmēm saistu ar nepieciešamību risināt savas dzīves "maucīgo" pusi - pārvarēt vai kompensēt atkarības un sirdsapziņu. Un vēl arī tas savādais mesiānisms, kas rodas reizē ar ļoti šauru specializēšanos - tajā ezotērika kompensē citā gadījumā normālu kultūras daudzpusību. Bet tie arī tādi pieņēmumi. Vienpaša.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]avralavral
2014-03-25 08:07 (saite)
šausmīgi augstprātīgs pieņēmums

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]simamura
2014-03-25 08:53 (saite)
Nepieklājīgs

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]norkoz
2014-03-24 21:27 (saite)
ar Kabalu it kā nedrīkstot nodarboties, bez ģimeniska brieduma pieredzes

(Atbildēt uz šo)


[info]annuska
2014-03-24 21:57 (saite)
protams, ir grūti kontemplēt laikā, kad intensīvi kalpo, taču tā nav, ka kāds "nesasniedz apskaidrību" kalpošanas dēļ

(Atbildēt uz šo)


[info]annuska
2014-03-24 22:02 (saite)
vēl, kā jau tu norādi 4. marta ierakstā, vienpatība ir "labāk pamatota" tad, ja tā nav "kalpošana sev pašam", bet "mūsdienās" tā bieži ir izkropļota

(Atbildēt uz šo)


[info]blond
2014-03-25 11:45 (saite)
Man tikpat grūti ir piezvanīt savai mammai, lai gan daru to katru dienu. Īpaši pa telefonu tās sarunas ir tik vienādas, vienmēr. Ko ēda, kā kakāja, un kaut kāda maza sūdzībiņa par personālu. Bet zvanu katru dienu un braucu apmēram katru trešo. Jusdamās vainīga, ka nenodrošinu viņai dzīvi mājās.
Sarunas "dzīvajā" vispār ir drusku jēdzīgākas. Reizēm.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]avralavral
2014-03-25 12:13 (saite)
Varbūt nedaudz atpūtīsies tagad pie tiek igauņiem.

Mums tas viss vēl priekšā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]blond
2014-03-25 14:48 (saite)
Paldies, jā, šī ir laba iespēja "izstāties no spēles". Un mammu jau nevar vainot, manas dusmas ir netaisnīgas. Un tieši tas visvairāk grauž.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]prtg
2014-03-25 23:52 (saite)
Iespējams nav bēda, ja apskaidrība sasniegta līdz ģimenes dibināšanai - paliek vismaz atmiņas ;)

Apskaidrības stāvoklim būtu jāietver omnisituatīvu empātiju. It kā varētu secināt, ka tad, ja par apskaidrotu uzskatāmajam ģimenes nekad nav bijis, nav skaidrs kā būtu iespējama viņa iejušanās vecāka lomā un tās emocionāla izpratne. Tomēr nevar izslēgt iespēju, ka, pastāvot providencei, arī tās radībām dāvanas vai pūliņu rezultātā būtu iegūstama pārdabiska, īpaša "redze" jeb apskaidrības stāvoklis, kura sniegtā refleksija mistiskā jeb neizzināmā veidā sniedzas ārpus apskaidrotā personīgās dzīves pieredzes.

Par Kabalu nezinu, bet Lūkas evaņģēlijs norāda, ka ir iespējama apskaidrība arī ģimenes ietvaros: sk. stāstu par Martu un Mariju, un to, par kuru no viņām tika atzīts, ka tā "ir izvēlējusies labāko daļu". Nevis "tai tikusi", bet "tā izvēlējusies", "un tā viņai netiks atņemta".

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?