Aufklärung ([info]avralavral) rakstīja,
@ 2020-09-08 19:53:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Paklausījos 20 minūtes Lampas filozofu diskusiju par liberālismu/nacionālismu. Pietrūkst mums Latvijā filozofa, kurš varētu tā jauki, trāpīgi paanalizēt neatrunātos un automātisku visu dalībnieku piekritību nodrošinošos pamatpieņēmumus, kas virza šādas sarunas – nu, piemēram, ar mērķi, lai būtu interesantāk, izglītojošāk u.tml. (Es nevaru, trūkst izglītības.)
Lūk, daži no tiem: (1) "tiesības" tiek lietots kā sinonīms jēdzienam "vēlmes", konkrētāk "manas šībrīža vēlmes"; (2) neņem vērā nošķīrumu starp prasības tiesībām un brīvības tiesībām, lai gan tas ir diezgan būtisks, runā tā, it kā brīvības tiesības automātiski nozīmētu prasības tiesības (claim rights/liberty rights; Hohfelda darbiņš par šo tēmu, standarta reference juristiem, ir brīvi pieejams archive.org); (3) diezgan neskaidro, pat murgaino vārdu "vērtības" (kurš paģēr vērtētāju/vērtētājus! bet kuri tie ir? iedzīvotāju vairākums?) lieto ar cēlu, piepaceltu nozīmi, bet bez skaidri saprotama satura, apmēram kā "morālā atmosfēra/cilvēku attiecību struktūra, kas man un maniem draugiem personīgi patīk"; (4) pie vārda "liberālisms" muguras iztaisnojas, sejas iemirdzas – jūtam, ka esam nonākuši vērtību un labumu hierarhijas virsotnē vai tuvu tai, lai gan ceļš, pa kuru tur nonācām, nekur nav atspoguļots (brīvība primāri ir instrumentāls labums, rīks – uz kaut ko, lai kaut ko – bet ko?).


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]avralavral
2020-09-09 12:21 (saite)
Divi ātrie piemēri kompetentu personu publiskā runā, kur netiek sniegts pamatojums, un neviens arī to nepieprasa, un nevienu filozofu tas nemulsina, tam, par ko runātājs ir pārliecināts. (1) ievērojams jurists, strādājis arī ar ECT, Lauris Liepa prasītās izmaiņas ģimenes tiesību likumā intervijā IR pamato ar "cilvēki pasākuši dzīvot veidā X, ergo likumam jāmainās, lai atbalstītu un sargātu X". Varbūt. Bet tā ir savāda izpratne par likuma lomu, funkciju, darbu. uzreiz nāk prātā salīdzinājums: tā kā nav iespējams aizbraukt ar automašīnu uz Jūrmalu, ja garām nenesās citi satiksmes dalībnieki ar ātrumu 140 km/h, ātruma ierobežojumi nav pamatoti un tos jāatceļ. (2) Levits, kurš cenšas pacelt debašu intelektuālo līmeni un vairākkārt ir minējis "kopīgo labumu", visiem klausītājiem piekritīgi mājot ar galvām, baidos, ka vispār nepamana un neievēro, ka klausītāji šo jēdzienu, visdrīzāk, pilnīgi pārprot. viņi domā, ka kopīgais labums ir kaut kas brīvprātīgi pienests un agregatīvs, kā katra dalībnieka uz klases vakaru atnestas sviestmaizes, kuras sakrauj kaudzē un saka "re, kopīgas". bet Levita prātā bonum communalis drīzāk ir: cilvēku cilvēkbūšanā, iedabā balstītais labais, kas ir kopīgs nevis tāpēc, ka to pienes vai ka katrs gabaliņu no tā ziedo kopīgajam, bet kopīgs tāpēc, ka visi ir cilvēki un ka visiem cilvēkiem ir šīs pamata lietas, kas ir nediskutējami labas, jo ļauj viņiem dzīvot labi (veselība, zināšanas, utt). nu, apmēram.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]krishjaanis2
2020-09-09 12:45 (saite)
+
bet šī putra un mulsuma trūkums nav tikai LV problēma. Pat viena intelektuāļa dzīvē, piemēram, I. Ījaba gadījumā, kādreiz varbūt būtu bijis mulsums, bet vairs nav.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]junona
2020-09-09 14:21 (saite)
Par (1). Tas tomēr ir jocīgs priekšstats par likuma funkcijām. Analoģija ir salmu vīrs. Par (2). Tur es vispār neredzu problēmu. Tu domā, ka Levits domā vienu, bet publika domā kaut ko citu un tad tev sanāk pretruna.
Bet es arī neskatījos to diskusiju.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2020-09-09 16:21 (saite)
Likumi nav domāti lai izpatiktu naunatklātiem margināļu untumiem.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2020-09-09 14:27 (saite)
Nu bet - ja no ierobežojuma X nav jēgas, tad to izmetam ārā.

To man šķiet pārbauda šādi:

Nu mums ir ierobežojums X.

Uzdodam jautājumu: kas būs ja tā ierobežojuma X vairs nebūs. Pamodelējam situāciju. Ja izrādās ka nekas nebūs vai būs labāk - X izmetam. ja izrādās, ka būs sliktāk - paturam.

Tādā vaidā paliek tikai tie ierobežojumi kuri pamatojas realitātē un kuriem neesot notiek sliktas lietas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?