daudzes izteikumi.

« previous entry | next entry »
Jan. 15., 2009 | 09:30 am
posted by: tiesibsargs in pajautaa

kāds konstitucionālajās lietās gudrāks varētu paskaidrot. vai daudzem ir taisnība - ka zatlers nedrīkst saeimai noteikt termiņu, kad jāpieņem konkrēti likumi?

# | jā, ir doma! | Add to Memories


Comments {27}

Nepabeigtā dienasgrāmata

from: [info]dienasgramata
date: Jan. 15., 2009 - 09:33 am
#

nē, nu pateikt jau jebkurš var - ja rīt no rīta visi Saeimas deputāti nenovilks bikses, tad es publiski nošaušos, - tikai tas nav Saeimai saistoši. Saeimai vispār nekas nav saistoši, izņemot to, kas rakstīts Satversmē un Kārtības rullī, bet arī to var apiet, ja nobalso pietiekams skaits deputātu

Atbildēt


watt

from: [info]watt
date: Jan. 15., 2009 - 09:37 am
#

tas daudze demagoģē, spēlējas ar vārdiem. jā - saeimai nav saistoši, un varbūt arī no tautas nobalsošanas vairs viņi tur nebaidās. 3 referendumi izgāzušies, izgāzīsies nākamais. līdz vēlēšanām var kasīt pautus un pieņemt piketēšanas ierobežojumus.

Atbildēt


Nav neviena

from: [info]artizar
date: Jan. 15., 2009 - 09:42 am
#

Tur, šķiet, vairāk ir strīds par principu, nevis konkrētām konstitucionālām normām. Nekas neliedz prezidentam piedraudēt ar referenduma ierosināšanu par Saeimas atlaišanu. Tas termiņš pats par sevi nevienam nav saistošs. Viss atkarīgs no paša prezidenta rīcības.
Taču jautājums ir par to vai prezidents var lietot šo minēto instrumentu kā draudu un sava veida šantāžas instrumentu. Manuprāt, šeit nav nekādas problēmas, jo ja pēc referenduma rezultātiem Saeima paliek savās vietās, tad prezidents pako čemodānus. Līdz ar to prezidents var uzdrošināties šantažēt parlamentu tikai tādā situācijā, kad Saeimas uzticība sabiedrībā ir tuva nullei. Tādējādi prezidents var ietekmēt parlamentu tikai krīzes situācijās.

Atbildēt | Diskusija


Petrovichs

from: [info]petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 09:49 am
#

Šībrīža situācija un attīstības tendences vedina domāt, ka šoreiz referendums varētu izdoties un Saeima varētu tikt atlaista. Un, manuprāt, vismaz dažas gudrās galvas to tīri labi saprot, un pēc pasprēgāšanas un Satversmes pavicināšanas gan jau ka sāks kaut ko darīt, lai līdz Zatlera noteiktajam termiņam kaut ko izdarītu.

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:33 am
#

Taču jautājums ir par to vai prezidents var lietot šo minēto instrumentu kā draudu un sava veida šantāžas instrumentu

lūk, tieši par šo ir jautājums. no tīri juridiskā viedokļa. mani neinteresē pārējais, vai izdosies referendums utml.

tad tīri no satversmes viedokļa - ir prezidents pārkāpis savas pilnvaras vai nav? vai tā daudzes argumentācija, ka redz satversmē nekas tāds nav ierakstīts, ir juridiski pamatota vai nē?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Petrovichs

from: [info]petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 10:37 am
#

Nekāda aizlieguma izmantot Satversmes 48. pantu nav. Kas aizliedz to ar kādiem nosacījumiem sasaistīt? Principā var vienkārši šodien uz pusdienlaiku pateikt, ka atlaiž Saeimu, ja Daudzem un vēl kādam nepatīk, ka viņiem vēl tiek iespēja dota ;)

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:45 am
#

tātad nospraust datumu, līdz kuram saeimai un valdībai jāizdara konkrētas lietas - ja nē, tad 48. pants - tas nav pretrunā ar satversmi?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Nav neviena

from: [info]artizar
date: Jan. 15., 2009 - 10:59 am
#

Kā jau teicu - formāli nē. Satversme neaizliedz.
Bet bez konkrētām normām pastāv arī principi par kuriem tad arī varētu būt tas lielais cepiens - vai šada prezidenta rīcība ir pieļaujama parlamentārā republikā. Uz šo jautājumu diez vai var sniegt vienotu atbildi. Katram te būs sava argumentācija un savs viedoklis.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:12 am
#

Mierīgi pieļaujama, jo prezidents tak neko neizšķir, visu izšķirs tauta, bet valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai saskaņā ar Satversmes 2.pantu, un tauta var atlaist Saeimu dēļ dajebkā.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:15 am
#

Tāpēc nekādu domu par parlamentāras republikas apdraudējumu nemaz būt nevar, jo prezidents visu nodod tautas rokās, kas ir par Saeimu augstāks likumdevējs.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:19 am
#

Citiem vārdiem - Daudze ir liels dunduks bez juridiskās izglītības, kas Satversmi vicina nevietā savu politisko ambīciju vadīts.

Atbildēt | Iepriekšējais


Nav neviena

from: [info]artizar
date: Jan. 15., 2009 - 11:22 am
#

Nav jau runa par pašu Saimes atlaišanas mehānismu, Jautājums būtībā ir - vai prezidents var lietot šo mehānismu dažādu ultimātu uzstādīšanai parlamentam? No sērijas - ja jūs neizdarīsiet tā, tad es izdarīšu šitā. Vai gadījumā prezidents tādā veidā vienā brīdi nepārkāpj savu pilnvaru robežas un neiejaucas tā nedaudz par daudz parlamenta darbībā.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:34 am
#

Noteikti var lietot, jo prezidents jau neko neizdara, bet izdarīs tauta, kurai ir suverēna vara rīkoties šajā gadījumā, kā tai tīk.
Nekas neliedz Saeimai nepildīt prezidenta uzstādījumus, taču tad Saeimai ir jārēķinās ar tautas gribu referendumā. Un tautas uzskati daļēji tika izteikti demonstrācijā Domas laukumā.
Ja prezidents būtu sapīpējies un tauta viņam nepiekristu, tad Saeima varētu ar vēsu prātu neko neņemt vērā.
Prezidents šajā gadījumā ir tikai starpnieks starp tautu un Saeimu.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Nav neviena

from: [info]artizar
date: Jan. 15., 2009 - 11:45 am
#

Ko izdarīs tauta? Kā jau vienreiz rakstīju - nav strīda par prezidenta tiesībām rosināt Saeimas atlaišanu pašu par sevi, kurā tauta tiešam var paust savu gribu. Taču ne jau tauta uzstāda parlamentam kaut kādas prasības, bet prezidents. Vai prezidents var uzskatīt, ka pārstāv tautas gribu, balstoties tikai uz nenosakāmu tautas noskaņojumu un Doma laukumā lēkājošiem pingvīniem?
No savas puses es arī neko graujošu šādos prezidenta izteikumos nesaskatu. Tieši pretēji. Taču pieņemu, ka var būt arī cits viedoklis un pamatots viedoklis.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:46 am
#

Lūdzu skat. atbildi zemāk.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Nav neviena

from: [info]artizar
date: Jan. 15., 2009 - 11:53 am
#

Jā, pamanīju.
Sic

Atbildēt | Iepriekšējais


from: [info]koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:42 am
#

Prezidentam tāpat ir tiesības jebkurā brīdī ierosināt Saeimas atlaišanu. Šajā gadījumā viņa iekšējā motivācija ir izteikta publiski, bet motivācija būtu bijusi jebkurā gadījumā, ierosinot vai neierosinot Saeimas atlaišanu.

Protams, ir jautājums, vai prezidents nevar izvirzīt prasības, kas neatbilst tautas prasībām, rēķinoties ar tautas negatīvo nostāju pret Saeimu cita jautājuma sakarā.

Taču šeit, manuprāt, ir jāņem vērā esošā situācija, kurā prezidenta izteiktās prasības lielā mērā sakrīt ar tautas tieši un netieši izteiktajām prasībām.

Bet pat pretējā gadījumā Saeima var atlaist prezidentu. Tikai, ja viņi to izdarītu šajā gadījumā, viņi visticamāk tiktu demokrātiski nolinčoti. Tā kā kontroles mehānismi pastāv.

Atbildēt | Iepriekšējais


piiraadzinjsh

from: [info]piiraadzinjsh
date: Jan. 15., 2009 - 09:49 am
#

Datums ir nolikts, ja Prezidents turēs vārdu, tad 31.martā tiks izsludināts referendums par

Atbildēt


piiraadzinjsh

from: [info]piiraadzinjsh
date: Jan. 15., 2009 - 09:53 am
#

valdības atlaišanu no viņa puses. Bet te jau viņš riskē ar savu ādu - tauta nenobalsos par atlaišanu - viņam nāksies atkāpties. Tātad tas datums ir tīri viņa noliktais laiks, kad viņš rīkosies. Viņš to ir publiski pateicis. Juridiska spēka tam nav. Bet Saeima zin - pēc šī datuma var tikt rīkots referendums.

Atbildēt | Diskusija


from: [info]tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:09 am
#

bet vai tas ir pretrunā ar satversmi?

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Petrovichs

from: [info]petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 10:18 am
#

Neesi slinks, izlasi Satversmi:

48. Valsts Prezidentam ir tiesība ierosināt Saeimas atlaišanu. Pēc tam izdarāma tautas nobalsošana. Ja tautas nobalsošanā vairāk nekā puse balsotāju izsakās par Saeimas atlaišanu, tad Saeima uzskatāma par atlaistu un izsludināmas jaunas vēlēšanas, kurām jānotiek ne vēlāk kā divus mēnešus pēc Saeimas atlaišanas.
49. Ja Saeima ir atlaista, tad Saeimas locekļu pilnvaras tomēr paliek spēkā līdz jaunievēlējamās Saeimas sanākšanai, bet līdzšinējā Saeima var sanākt uz sēdēm tikai tad, ja Valsts Prezidents to sasauc. Šādām Saeimas sēdēm dienas kārtību noteic Valsts Prezidents.
50. Ja tautas nobalsošanā vairāk nekā puse no nodotām balsīm izsakās pret Saeimas atlaišanu, tad Valsts Prezidents uzskatāms par atlaistu un Saeima ievēlē jaunu Valsts Prezidentu uz atlaistā Prezidenta atlikušo pilnvaru laiku.
51. Uz ne mazāk kā puses visu Saeimas locekļu priekšlikumu, Saeima slēgtā sēdē ar ne mazāk kā divu trešdaļu visu Saeimas locekļu balsu vairākumu, var nolemt atlaist Valsts Prezidentu. Pēc šāda lēmuma Saeima nekavējoši ievēlē jaunu Valsts Prezidentu.
52. Ja Valsts prezidents atsakās no amata, nomirst vai tiek atsaukts, pirms viņa amata laiks izbeidzies, Valsts Prezidenta vietu izpilda Saeimas priekšsēdētājs, kamēr Saeima izvēl jaunu Valsts Prezidentu. Tāpat Saeimas priekšsēdētājs izpilda Valsts Prezidenta vietu, ja pēdējais atrodas ārpus valsts robežas vai citādi aizkavēts izpildīt savu amatu.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


from: [info]tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:44 am
#

satversmi esmu lasījis. ne jau par tekstu runa, bet par INTERPRETĀCIJU, turklāt juridisku - nevis filozofisku vai medicīnisku.

vai satversmē noteiktais AIZLIEDZ prezidentam noteikt tādu ultimātu, kā viņš izdarījis? daudze iebilda tieši par nosprausto datumu. manuprāt, tādas detaļas konstitūcijā nemēdz rakstīt. un no satversmes teksta nevaru izlobīt, vai šādu detaļu nepieminēšana nozīmē, ka tādas darbības ir pretrunā ar satversmi.

Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija


Petrovichs

from: [info]petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 11:15 am
#

Blakus istabā pavaicāju juristu studentam, kurš nesen konstitucionālās tiesības kārtojis. Atbalstīja manu viedokli, ka Satversme nenosaka nekādu kārtību, kādu iemeslu dēļ prezidents var ierosināt Saeimas atlaišanu. Principā viņš var atlaist kaut vai tāpēc, ka no rīta sliktā omā pamodies. Kaut vai savā ievēlēšanas dienā var ierosināt Saeimas atlaišanu. Aizsardzība pret nepamatotu Saeimas atlaišanu ir 50. pantā, kur prezidents zaudē amatu, ja referendums izsakās pret Saeimas atlaišanu.
Principā prezidents šajā jautājumā dara kā grib, un vienīgais bubulis viņam ir referenduma iznākums, kurš var būt negatīvs.
Varētu jau citā istabā pavaicāt arī pieredzējušam juristam, bet šis neizskatās tas sarežģītākais gadījums.

Atbildēt | Iepriekšējais


Kenedijs

from: [info]___speakshop___
date: Jan. 15., 2009 - 12:37 pm
#

vakar LTV1 Daudze atstāja ne mazāk ne vairāk kā slima cilvēka, kas ar zobiem un nagiem turas pie mata, ar ko netiek galā, iespaidu.

Atbildēt


from: [info]rakstnieks_nr1
date: Jan. 15., 2009 - 03:03 pm
#

Šeit ir runa tikai un vienīgi par "likuma burtu" un "likuma garu". Skaidrs, ka nav nelikumīgi prezidentam ar kaut ko draudēt un izvirzīt visādus ultimātus. Un viņš savas tiesības rosināt Saeimas atlaišanu var saistīt da kaut vai ar mēness ciklu.
Tomēr, ja skatās pēc "likuma gara", tad Daudzem ir zināma taisnība - prezidents nerīkojas Satversmes garā, izvirzot šādus ultimātus, jo prezidenta diktāts Saeimai par to, kādi likumi ir vai nav jāpieņem, konstitucionāli, protams, nav paredzēts. Jāņem pie tam vērā, ka Latvijā ir parlamentāra, nevis prezidentiāla iekārta, līdz ar to var teikt, ka prezidents pārkāpj savas funkcijas. Tas, ka likumā šāda situācija (vēl) nav atrunāta, nav īsti iemesls lai apšaubītu tās leģitimitāti.
Un vēl - ja grib tiešām precīzi izprast to, cik korekti vai nekorekti (lai arī no likuma viedokļa - likumīgi) prezidents rīkojās, ir jāskatās vēsturiskais konteksts, kādā un kādēļ satversmē tika iekļauts šis pants par Saeimas atlaišanu. Pamatā tā uzdevums ir nodrošināt iespēju nodibināt funkcionējošu valsts varu, ja gadījumā Saeimā ir savēlētas tādas proporcijas, kas nekādi nespēj vienoties par valdības izveidi.

Atbildēt | Diskusija


from: [info]tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 03:51 pm
#

prezidenta diktāts Saeimai par to, kādi likumi ir vai nav jāpieņem, konstitucionāli, protams, nav paredzēts.

un gluži tāpat nav precizēts, ka saeimas priekšsēdētājs drīkst piedalīties dombura raidījumā un komentēt satversmi.

a vo kas tur gan ir teikts:

52. Ja Valsts prezidents atsakās no amata, nomirst vai tiek atsaukts, pirms viņa amata laiks izbeidzies, Valsts Prezidenta vietu izpilda Saeimas priekšsēdētājs, kamēr Saeima izvēl jaunu Valsts Prezidentu. Tāpat Saeimas priekšsēdētājs izpilda Valsts Prezidenta vietu, ja pēdējais atrodas ārpus valsts robežas vai citādi aizkavēts izpildīt savu amatu.

Atbildēt | Iepriekšējais


watt

from: [info]watt
date: Jan. 15., 2009 - 03:51 pm
#

tas viss būtu apdomājams ja nebūtu bijuši 3 referendumi, kuros "par" balsoja 96% procenti no tiem kas atnāca.
http://klab.lv/users/watt/413976.html

Atbildēt | Iepriekšējais