daudzes izteikumi.
« previous entry | next entry »
Jan. 15., 2009 | 09:30 am
posted by: tiesibsargs in pajautaa
kāds konstitucionālajās lietās gudrāks varētu paskaidrot. vai daudzem ir taisnība - ka zatlers nedrīkst saeimai noteikt termiņu, kad jāpieņem konkrēti likumi?
from: dienasgramata
date: Jan. 15., 2009 - 09:33 am
#
Atbildēt
from: watt
date: Jan. 15., 2009 - 09:37 am
#
Atbildēt
from: artizar
date: Jan. 15., 2009 - 09:42 am
#
Taču jautājums ir par to vai prezidents var lietot šo minēto instrumentu kā draudu un sava veida šantāžas instrumentu. Manuprāt, šeit nav nekādas problēmas, jo ja pēc referenduma rezultātiem Saeima paliek savās vietās, tad prezidents pako čemodānus. Līdz ar to prezidents var uzdrošināties šantažēt parlamentu tikai tādā situācijā, kad Saeimas uzticība sabiedrībā ir tuva nullei. Tādējādi prezidents var ietekmēt parlamentu tikai krīzes situācijās.
Atbildēt | Diskusija
from: petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 09:49 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:33 am
#
lūk, tieši par šo ir jautājums. no tīri juridiskā viedokļa. mani neinteresē pārējais, vai izdosies referendums utml.
tad tīri no satversmes viedokļa - ir prezidents pārkāpis savas pilnvaras vai nav? vai tā daudzes argumentācija, ka redz satversmē nekas tāds nav ierakstīts, ir juridiski pamatota vai nē?
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 10:37 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:45 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: artizar
date: Jan. 15., 2009 - 10:59 am
#
Bet bez konkrētām normām pastāv arī principi par kuriem tad arī varētu būt tas lielais cepiens - vai šada prezidenta rīcība ir pieļaujama parlamentārā republikā. Uz šo jautājumu diez vai var sniegt vienotu atbildi. Katram te būs sava argumentācija un savs viedoklis.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:12 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:15 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:19 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: artizar
date: Jan. 15., 2009 - 11:22 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:34 am
#
Nekas neliedz Saeimai nepildīt prezidenta uzstādījumus, taču tad Saeimai ir jārēķinās ar tautas gribu referendumā. Un tautas uzskati daļēji tika izteikti demonstrācijā Domas laukumā.
Ja prezidents būtu sapīpējies un tauta viņam nepiekristu, tad Saeima varētu ar vēsu prātu neko neņemt vērā.
Prezidents šajā gadījumā ir tikai starpnieks starp tautu un Saeimu.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: artizar
date: Jan. 15., 2009 - 11:45 am
#
No savas puses es arī neko graujošu šādos prezidenta izteikumos nesaskatu. Tieši pretēji. Taču pieņemu, ka var būt arī cits viedoklis un pamatots viedoklis.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:46 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: artizar
date: Jan. 15., 2009 - 11:53 am
#
Sic
Atbildēt | Iepriekšējais
from: koijots
date: Jan. 15., 2009 - 11:42 am
#
Protams, ir jautājums, vai prezidents nevar izvirzīt prasības, kas neatbilst tautas prasībām, rēķinoties ar tautas negatīvo nostāju pret Saeimu cita jautājuma sakarā.
Taču šeit, manuprāt, ir jāņem vērā esošā situācija, kurā prezidenta izteiktās prasības lielā mērā sakrīt ar tautas tieši un netieši izteiktajām prasībām.
Bet pat pretējā gadījumā Saeima var atlaist prezidentu. Tikai, ja viņi to izdarītu šajā gadījumā, viņi visticamāk tiktu demokrātiski nolinčoti. Tā kā kontroles mehānismi pastāv.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: piiraadzinjsh
date: Jan. 15., 2009 - 09:49 am
#
Atbildēt
from: piiraadzinjsh
date: Jan. 15., 2009 - 09:53 am
#
Atbildēt | Diskusija
from: tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:09 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 10:18 am
#
48. Valsts Prezidentam ir tiesība ierosināt Saeimas atlaišanu. Pēc tam izdarāma tautas nobalsošana. Ja tautas nobalsošanā vairāk nekā puse balsotāju izsakās par Saeimas atlaišanu, tad Saeima uzskatāma par atlaistu un izsludināmas jaunas vēlēšanas, kurām jānotiek ne vēlāk kā divus mēnešus pēc Saeimas atlaišanas.
49. Ja Saeima ir atlaista, tad Saeimas locekļu pilnvaras tomēr paliek spēkā līdz jaunievēlējamās Saeimas sanākšanai, bet līdzšinējā Saeima var sanākt uz sēdēm tikai tad, ja Valsts Prezidents to sasauc. Šādām Saeimas sēdēm dienas kārtību noteic Valsts Prezidents.
50. Ja tautas nobalsošanā vairāk nekā puse no nodotām balsīm izsakās pret Saeimas atlaišanu, tad Valsts Prezidents uzskatāms par atlaistu un Saeima ievēlē jaunu Valsts Prezidentu uz atlaistā Prezidenta atlikušo pilnvaru laiku.
51. Uz ne mazāk kā puses visu Saeimas locekļu priekšlikumu, Saeima slēgtā sēdē ar ne mazāk kā divu trešdaļu visu Saeimas locekļu balsu vairākumu, var nolemt atlaist Valsts Prezidentu. Pēc šāda lēmuma Saeima nekavējoši ievēlē jaunu Valsts Prezidentu.
52. Ja Valsts prezidents atsakās no amata, nomirst vai tiek atsaukts, pirms viņa amata laiks izbeidzies, Valsts Prezidenta vietu izpilda Saeimas priekšsēdētājs, kamēr Saeima izvēl jaunu Valsts Prezidentu. Tāpat Saeimas priekšsēdētājs izpilda Valsts Prezidenta vietu, ja pēdējais atrodas ārpus valsts robežas vai citādi aizkavēts izpildīt savu amatu.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 10:44 am
#
vai satversmē noteiktais AIZLIEDZ prezidentam noteikt tādu ultimātu, kā viņš izdarījis? daudze iebilda tieši par nosprausto datumu. manuprāt, tādas detaļas konstitūcijā nemēdz rakstīt. un no satversmes teksta nevaru izlobīt, vai šādu detaļu nepieminēšana nozīmē, ka tādas darbības ir pretrunā ar satversmi.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: petrovichs
date: Jan. 15., 2009 - 11:15 am
#
Principā prezidents šajā jautājumā dara kā grib, un vienīgais bubulis viņam ir referenduma iznākums, kurš var būt negatīvs.
Varētu jau citā istabā pavaicāt arī pieredzējušam juristam, bet šis neizskatās tas sarežģītākais gadījums.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: ___speakshop___
date: Jan. 15., 2009 - 12:37 pm
#
Atbildēt
from: rakstnieks_nr1
date: Jan. 15., 2009 - 03:03 pm
#
Tomēr, ja skatās pēc "likuma gara", tad Daudzem ir zināma taisnība - prezidents nerīkojas Satversmes garā, izvirzot šādus ultimātus, jo prezidenta diktāts Saeimai par to, kādi likumi ir vai nav jāpieņem, konstitucionāli, protams, nav paredzēts. Jāņem pie tam vērā, ka Latvijā ir parlamentāra, nevis prezidentiāla iekārta, līdz ar to var teikt, ka prezidents pārkāpj savas funkcijas. Tas, ka likumā šāda situācija (vēl) nav atrunāta, nav īsti iemesls lai apšaubītu tās leģitimitāti.
Un vēl - ja grib tiešām precīzi izprast to, cik korekti vai nekorekti (lai arī no likuma viedokļa - likumīgi) prezidents rīkojās, ir jāskatās vēsturiskais konteksts, kādā un kādēļ satversmē tika iekļauts šis pants par Saeimas atlaišanu. Pamatā tā uzdevums ir nodrošināt iespēju nodibināt funkcionējošu valsts varu, ja gadījumā Saeimā ir savēlētas tādas proporcijas, kas nekādi nespēj vienoties par valdības izveidi.
Atbildēt | Diskusija
from: tiesibsargs
date: Jan. 15., 2009 - 03:51 pm
#
un gluži tāpat nav precizēts, ka saeimas priekšsēdētājs drīkst piedalīties dombura raidījumā un komentēt satversmi.
a vo kas tur gan ir teikts:
52. Ja Valsts prezidents atsakās no amata, nomirst vai tiek atsaukts, pirms viņa amata laiks izbeidzies, Valsts Prezidenta vietu izpilda Saeimas priekšsēdētājs, kamēr Saeima izvēl jaunu Valsts Prezidentu. Tāpat Saeimas priekšsēdētājs izpilda Valsts Prezidenta vietu, ja pēdējais atrodas ārpus valsts robežas vai citādi aizkavēts izpildīt savu amatu.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: watt
date: Jan. 15., 2009 - 03:51 pm
#
http://klab.lv/users/watt/413976.ht
Atbildēt | Iepriekšējais