Septembris 7., 2015


Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
15:56
Nē, nu tomēr nenoturēšos, pateikšu, ko domāju, khhh.

Par šito Gunta Bereļa tekstu, no topošās grāmatas "...rakstīt...", konkrētāk, tekstu "Izlasi un izmet! Jeb – vai iespējams iemācīt rakstīt?", lasāms šeit.

Sašuvos galvenokārt tāpēc, ka esmu lasījusi tik daudz kā-labāk-rakstīt grāmatu, ka esmu ļoti patīkami pārsteigta, nākamajā ieraugot kaut ko jaunu, un jā, esmu sasodīti daudz iemācījusies (tiesa, pēc Bereļa kategorizācijas, noteikti tagad, kad esmu sevi ar to visu samaitājusi, es rakstu konkrēti sliktāk nekā pirms tam, kamēr "Bezzaudējumu punkts", kas tika rakstīta, rakstīšanu jēdzot mikroskopiski, ir manas karjeras augstākais punkts). Un jā, daudzas no tām grāmatām ir tizlas, bet, jo vairāk es rakstu, jo vairāk es saprotu šādu grāmatu vērtību.

Un te nu citāti.


"Ir publicēts milzumdaudz grāmatu ar apmēram šādiem nosaukumiem How to Write a Bestseller, How to Write a Damn Good Novel, The Complete Idiot’s Guide to Writing Well, un tā tālāk. Autoru vārdi te pat nav svarīgi – lielākoties tie izsaka pliku neko, jo dīvainā kārtā labas vai vismaz labi pārdotas grāmatas māca rakstīt ļauži, kuri pašiem neko labi nav veicies ar bestselleru rakstīšanu, atskaitot tos gadījumus, kad pati pamācība daiļrakstīšanā kļūst par bestselleru."
1) Stīvens Kings un Orsons Skots Kārds arī mums izsaka pliku neko?
2) ja mēs pieņemam (manuprāt, diezgan apšaubāmo) principu "rakstīt par rakstīšanu drīkst tikai superbestselleru autori, kurus pazīst lasītāji visos kontinentos", tad, ēēēē, ar kādu argumentāciju Guntis Berelis pats raksta šādu grāmatu?
3) ..ā, pareizi, viņš ir īpašs ar to, ka atšķirībā no absolūtā vairuma šādu grāmatu autoru, viņš sāk savu tirādi ar to, ka uzbrauc pilnīgi visiem, kas to ir darījuši pirms viņa. Stay classy.
UPD:
4) bļaķ, paskatījos, uz kādām grāmatām viņš atsaucas, un vienīgais, kas ir leģitīma grāmata par to, kā rakstīt fiction, ir Freja "How to Write a Damn Good Novel", kas galīgi nav slikta. Pārmēru amurikāniska pat priekš manas gaumes, bet citādi ļoti labs sākumam. Gribēju jau teikt, ka "dirsīga un polemiska, kas mani besī", bet salīdzinājumā ar Bereli Frejs ir īsts dušeņka.

"Saprotams, visu šo grāmatu pamatā ir jautājums: vai iespējams iemācīt rakstīt?"
Nē, nav. Lielākā daļa autoru taču saprot, ka tas ir bulšitains jautājums, ko uzdod nevis cilvēki, kas grib iemācīties rakstīt, bet cilvēki, kas grib citus padirsināt. Lielākā daļa grāmatu šo jautājumu vispār īpaši neapskata, vairāk pievēršoties praktiskiem jautājumiem (vai, ja pievēršas psiholoģiskiem, kā, piemēram, lieliskajā Writing from the inside out, tad tas notiek, domājot par rakstnieka reālajām problēmam, nevis "rakstnieka-kas-raksta-par-rakstīšanu-personisko-motivāciju"). Lielākā daļa šo grāmatu autoru arī pavada lielāko daļu laika, nevis apcerot savu unikālo psīhi, bet gan sniedzot reālus padomus reālam topošajam autoram.

"Vai iespējams no literāra teksta izdestilēt atsevišķus elementus, sakārtot tos savstarpēji nepretrunīgā sistēmā, viscaur aprakstīt un saklasificēt šo sistēmu, pēc tam šo „tabuliņu” izsniegt rakstītgribētājam, kurš, pēc tās vadoties, bez liekiem kreņķiem uzceps savu meistardarbu?"
Neviens no tiem labo grāmatu autoriem, kurus es esmu lasījusi, nenodarbojas ar tabuliņām. Praktiski visi nodarbojas ar to, ka piedāvā iespējami plašu "rīku" arsenālu, kurus var izmantot pēc vajadzības, un, ja arī ir kādas tabuliņas, tad tās ir vairāk čeklistes iz sērijas "vai es atcerējos pievērst uzmanību šim aspektam", un vienmēr ir uzsvērts, ka katra cilvēka process ir atšķirīgs un ka ir totāli iespējams darīt citādi.

"Autors it kā sadalās divās personās – autorā un „autora autorā”, kurš viņu nemitīgi vēro, vērtē, kontrolē un mēģina „ierakstīt” visādu veidu kontekstos. Izklausās drusku šizofrēniski, bet tieši attiecībās starp šīm divām personām dzimst tas, ko mēs dēvējam par literatūru. Ja dubultošanās kaut kādu iemeslu dēļ nenotiek, rodas vien bezjēgas vārdu biezputra vai bezgalīgs monologs."
..kamēr pašam Berelim galīgi nav problēmu pasludināt, ka viņš nu zina vienu vienīgu ļoti specifisku veidu, kā rodas literatūra, un, ja šitais specifiskais veids netiek piekopts, tad tā nav literatūra. Pat ja es pareizi saprotu, ko viņš grib teikt, un pieņemu, ka varbūt tā ir daudziem autoriem, tas nenozīmē, ka tā ir visiem vai ka tieši šis punkts būtu izšķirošais (es kā reiz esmu lasījusi ļoti daudz bezjēgas vārdu biezputras, kas radusies, autoram kaismīgi diskutējot ar autoru autorā un pilnīgi ignorējot tādas trivialitātes kā "stāsts" vai "varoņi").

(Un vēl šādas tādas tēzes, kurām es labprāt uzbrauktu, bet patlaban cenšos tās interpretēt kaut kādā labticīgā gaismā, attiecīgi negribu argumentēt ne pret - jo varbūt es pārprotu - ne par - jo tā, kā tas ir uzrakstīts, totāli nepiekrītu.)

(34 teica | man šķiet, ir tā...)

Comments:


[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 17:16
(Link)
//nelaime vien tā, ka terminoloģiskas neskaidrības vedina uz aplamām analoģijām ar analīzi, piemēram, ķīmijā vai fizikā.//

Vispār jau nu maz un reti, šķiet ka termina šķība sapratne izlien ārā ļoti ātri lai neteiktu uzreiz un tad nekāda analīze nesanāk, pasākums nokaras jau pašā sākumā. Nu jeb vismaz visi apkārtējie vicināsies ar rokām un sūtīs mācīties/ googlēt etc.

Cita lieta ir, ja termina jēgu apzināti ignorē un/ vai izkropļo, tad ir pseidozinātne vulgaris like kvantu apziņa, dabiskās veselīgās vielas (nu kuras nav ķīmiskas, ja)un tml.


[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:7. Septembris 2015 - 17:26
(Link)
Man šķiet, ka ar to teikumu ir domāts drīzāk "analīze literatūrā ir maz līdzīga analīzei zinātnē, bet viena un tā paša termina lietošanas abos gadījumos dēļ mēdz rasties pārpratumi".
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 17:32
(Link)
ā OK, tad sanāk ka arī vārdam ``teorija`` ite ir slightly cita nozīme.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:7. Septembris 2015 - 17:33
(Link)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 17:36
(Link)
visp es arī samulsu
nu labi, analīze ķīmijā būt vielas sastāva noteikšana (tā būtu plusmīnus korekti teikt?) bet analīze fizikā?
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 17:40
(Link)
Nu piemēram daļiņu separēšana magnētiskajā laukā, dažādu spektru analīze, piemēram radiotehnikā - tas verķis tā arī saucas ``spektra analizators``, tb aparāts, kas parāda pie cik herciem frekvences ir kāda signāla amplitūda, nu un tml piemēri. Tāpat arī gaismas sadalīšana spektrā un tml.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 17:47
(Link)
Tb tāpat kā var noskaidrot vielas sastāvu, var noskaidrot arī piemēram starojuma sastāvu - kādas daļiņas, kādas enerģijas, kāda polarizācija - un tad tā tāpat būs analīze. Labi, ja viņš domāja, ka ar literāru tekstu ir citādi, bet sauc tāpat - tad maybe OK.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 19:20
(Link)
točna.

nē, nu viņš, šķiet, uzskata, ka ar tekstu ir citādi, lai gan es, teiksim, ar teksta analīzi to arī saprastu - sadalīt to kaut kādos elementos ("sižets", "varoņi", "stāstītājs", "stils") un paskatīties, ko katrs elements šim stāstam dod (vai atņem).
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 19:23
(Link)
nu, precīzāk, man šķiet, ka viņš ir saputrojis kopā analīzi un radīšanu - tipa "(1) ja varētu izanalizēt, tad ar to pietiktu, lai varētu uzradīt, bet, tā kā (2) lielākā daļa analizētāju neko jēdzīgu uzradīt nevar, tātad (3) nav iespējams analizēt" - bet, pieņemu, arī ķīmijā/fizikā netiek izteikts (1) pieņēmums.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 19:29
(Link)
*nīgri burkšķ par rakstnieku, kas raksta grāmatu par rakstīšanu, bet pat rakstu par šo grāmatu nevar uzrakstīt tā, ka varētu saprast, ko viņš tur mēģina argumentēt :D
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 20:18
(Link)
Kā labi redzams augstāk, es arī sākotnēji neiebraucu :), OK, tālāk ir pusmetrs pārspriedumu par prokrastināciju (visi tie riebumi utt). Labi, es varētu pastāstīt pretī visu to pašu attiecībā uz publikāciju, projektu, patentu utt rakstīšanu. Bet vai no tā ir/ būtu kāda jēga citiem, kas raksta šīs lietas, es šaubos.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 20:15
(Link)
/bet, pieņemu, arī ķīmijā/fizikā netiek izteikts (1) pieņēmums./

Lai gan vispār redukcionisms ir patiess un visu esošo var atvedināt no standartmodelī ietilpstošo elementārdaļiņu īpašībām, praksē tas neko nedod, jo tādai ``pa taisno`` atvedināšanai vajadzētu visuma lieluma skaitļotājus darbināt visuma mūžu ilgi.

Praksē ir kā? Piemēram, dimants. Izanalizējam, saprotam, ka tas ir ogleklis. Palika labāk? Drusciņ, bet ne pietiekami. Vēl vajag atrast tos viltīgos apstākļus, kuros oglekļa atomi kārtojas tieši šādi - tetraedriski, nevis plakanos sešstūros, kā oglē, grafītā. Tātad lai uzradītu dimantu, nepietiek zināt (1) no kā tas sastāv.

Nu un es pieņemu, ka skatīties uz tekstu (kas būtu (1)), nav pietiekami, vajag skatīties uz teksta radītāja smadzenēm, saprast kā veidojas tēli un koncepti domājošās smadzenēs, nu un tu saproti, cik tas ir ``vienkārši`` :)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 20:21
(Link)
nu, literatūras keisā vajadzētu skatīties arī uz visu lasītāju smadzenēm :)
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 20:23
(Link)
Tas jā, katrā lasītājā jau ar to stāstu notiek kkas cits, atkarībā no viņa galvas satura, sākot ar ``ņifiga nesapratu`` ja nav priekšzināšanu.
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:7. Septembris 2015 - 20:16
(Link)
Tas tā kā teleportācijā - nav jau problēma sadalīt cilvēku atomos, problēma ir otrā galā salikt atkal kopā.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 20:20
(Link)
Vajag jau pārraidīt tikai informāciju, vienalga kādā veidā, otrā galā var ņemt turienes atomus, visi atomi vienādi. Kamēr neesam pakāsuši struktūru noteicošo informāciju, viss ir kedā.
[User Picture]
From:[info]barvins
Date:7. Septembris 2015 - 20:30
(Link)
Nu jā.
Bet ja analīze notiek tādā līmenī, kā jau nu viņa parasti notiek, ķipa, cilvēks sastāv no 65% skābekļa, 18.5% oglekļa, utt, tad figu pēc tam kopā saliksi to pašu cilvēku. Bet, ja tev ir pāris spaiņu ķīmisko elementu un brīvs vakars, tad nav problēmu no tām izejvielām uzradīt kaut ko citu, I don't know, biešu zupu piemēram.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:7. Septembris 2015 - 20:36
(Link)
Tieši tā, ja ir pakāsta infa, kā tie atomi/ to grupas bija savstarpēji izvietojušies, tad viss kirdik, cilvēks pazudis. Informacionālā nāve saucas. Kas tiešām ir true *nāve* tādā nozīmē, ka atgūt tad nevar pat teorētiski.

Var uztaisīt zupu, var citu cilvēku, var baru tarakānu, utt enīvej. Nevar uztaisīt to, kas bija.
[User Picture]
From:[info]itete
Date:7. Septembris 2015 - 18:13
(Link)
Man patīk, ka pieminēts S.Kings :)
[User Picture]
From:[info]anonymous
Date:7. Septembris 2015 - 18:27
(Link)
Kinga pēdējais rakstiņš, lai ko arī par to domātu, bija krietni vien interesantāks par fragmentu, kuram, jāatzīst, līdz beigām tā arī netiku,
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 19:14
(Link)
pag, pag, apsīkumo, kāds rakstiņš, kāds fragments? es te tagad jūtos izkritusi no aprites (uz kingu atsaucos "On Writing" kontekstā)
[User Picture]
From:[info]anonymous
Date:7. Septembris 2015 - 19:33
(Link)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 19:42
(Link)
Ahhh, SK ir lielisks, paldies :)

Man jau šķiet, ka viņam ir taisnība, tur pat grūti kaut ko strīdēties pretī.
[User Picture]
From:[info]anonymous
Date:7. Septembris 2015 - 20:00
(Link)
Džeks ir ok. Taču nesmejies, bet no viņa tekstiem man tā pa īstam ir paticis tikai viens īsais stāsts - tas, kur čibrikam lika iet apkārt debesskrāpim pa kaut kādu jumta karnīzi. Garie gabali, cik nu esmu lasījis, bieži ir sākuši tracināt ar liekvārdību.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:7. Septembris 2015 - 20:07
(Link)
Gaumes lieta; man viņš tieši patīk ar to, ka var visvisādi izrakstīties par to, kā murkšķis iet pa mežu, un pēc 3 lappusēm viņu pāršķeļ neredzama siena, un mēs pie viņa vairs neatgriežamies :)

Nu tb viņš ir viens no tiem autoriem, kurus es lasu vairāk kā Literatūru, nevis "o, cerēsim, ka būs incanti, ja ne, metīs nost"
[User Picture]
From:[info]aleja
Date:8. Septembris 2015 - 13:06
(Link)
kad iznāks, uzrakstīsi recenziju?

man šķiet, šī grāmata ir šausmīgs ļaunums.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:8. Septembris 2015 - 14:16
(Link)
Es ieminējos LT, ka varētu gribēt uzrakstīt tipa polemisku tekstu par to publicēto eseju, tā ka varbūt nemaz negaidīšu grāmatu, lai nogānītos :)

Bet pastāsti, kāpēc no tava viedokļa tas ir šausmīgs ļaunums - man kkā bija šķitis, ka tas mans personiskais riebeklīgais viedoklis pa taisno nāk no manas pieredzes un attiecīgi ir baisi subjektīvs
[User Picture]
From:[info]aleja
Date:8. Septembris 2015 - 18:59
(Link)
pirmkārt, tāpēc, ka šādi teksti vairo priekšstatu, ka māksla un literatūra tāpat ir kaut kas ļoti subjektīvs un nesaprotams, un noslēpumains, ka to var darīt tikpat nesaprotami un noslēpumaini (=rakstīt sūdu), un ja kāds to nespēj novērtēt, tad pats vainīgs, jo īstenībā jau neviens nevar saprast, kas ir māksla, tas ir tik nenotverami un noslēpumaini. arī pašam autoram, nav jāsaprot, ko viņš dara. šādi teksti vairo aptuvenību jauno autoru (kas vēlāk pārvēršas par vienkārši autoriem) darbos un būtībā haltūrēšanu, attaisnojot to ar radīšanas mistēriju.

otrkārt, kopējais rakstītprasmes līmenis (te es nerunāju tikai par daiļliteratūru) Latvijā ir vienkārši katastrofāls - cilvēki neizprot pavisam elementāras teksta veidošanas likumsakarības. un šeit skaidrā tekstā pateikts - rakstīt iemācīties nav iespējams. bet rakstīt ir ne tikai iespējams, bet tas ir obligāti jādara un obligāti jāmāca cilvēkiem rakstīt. protams, ka nevar cilvēku iemācīt kļūt par rakstnieku, bet tas nenozīmē, ka mācīties rakstīt nevajag. es vispār uzskatu, ka rakstīt jāmācās visiem, pat tiem, kam nav nekāda sakara ar kultūru.

treškārt, Latvijā nav nevienas grāmatas par radošo rakstīšanu (izņemot Gundara "Dramatiku", kas ir sarakstīta vienkārši atbaidošā valodā un ir domāta dramaturgiem un scenāristiem, kas ir tomēr mazliet cita opera). un šī būs pirmā! un droši vien ilgu, ilgu laiku vienīgā. var tikai minēt, kādu iespaidu tas atstās uz kultūru.
[User Picture]
From:[info]aleja
Date:8. Septembris 2015 - 19:02
(Link)
es gribētu vēl piebilst, ka ideoloģiski viss šitais bulšits ir šausmīgs postmodernisms, kas, es atvainojos, ir vienkārši morāli novecojis.
[User Picture]
From:[info]aleja
Date:8. Septembris 2015 - 19:00
(Link)
(ļoti žēl par to LT)
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:8. Septembris 2015 - 19:20
(Link)
kāpēc žēl par LT? tur ir kāda man nezināma intriga vai tu vnk gribēji recenziju satori?

ja recenziju, tad es jau varu nogānīties 2x - šis jau būs tikai par vienu eseju, ne visu grāmatu.
[User Picture]
From:[info]aleja
Date:8. Septembris 2015 - 20:22
(Link)
nav, nav intrigu, vnk gribētos satori. bet jā, pagaidīsim grāmatu, tad varēsi nogānīties otrreiz :) var jau būt tavu viedokli cienījamais rakstnieks ņems vērā un grāmata būs labāka :)
[User Picture]
From:[info]aleja
Date:8. Septembris 2015 - 19:16
(Link)
(es esmu ļoti iecepusies)

vēl es gribu piebilst, ka mūziķi (īpaši džeza) ļoti bieži norāda, ka tu nevari eksperimentēt, improvizēt un nodarboties ar mākslu, ja tu nepārvaldi tehniku. man šķiet, ka es to esmu dzirdējusi arī no māksliniekiem. un viņi nemācās savu tehniku vienkārši klausoties iepriekš sarakstīto mūziku un mēģinot tai iebilst. arī mākslinieki nemācās tehniku, vienkārši staigājot pa muzejiem. ar ko gan literāti ir tik īpaši?
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:8. Septembris 2015 - 19:22
(Link)
iedomājies, pat pavāri mācās gatavot, lai gan ēšanu ir apguvuši pašmācības ceļā!
honeybee -

> Jaunākais
> Arhivētais
> Draugi
> Par sevi


> Go to Top
Sviesta Ciba