Zuzannas domas - Skaļas pārdomas par tēmu, kurā vispār neorientējos [entries|archive|friends|userinfo]
Zuzanna

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Skaļas pārdomas par tēmu, kurā vispār neorientējos [3. Mar 2010|18:16]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
[Tags|, ]

Šodien visos ziņu portālos lasīju par to 11 mēnešus veco zīdainīti, kurš sasirdzis ar tuberkalozi, jo vecāki savas pārliecības dēļ nav potējuši bērniņu.
Man liekas skumjš šādas vecāku (bez)darbības rezultāts, bet - man viens jaunības dienu tuvs draugs pirms mēneša, kad apjautājos par viņa ceturto, pāris mēnešus veco bērniņu, atzina, ka bērniņam viss labi un viņš neslimojot, jo arī viņi ir izlēmuši nepotēt viņu. Man tas likās pārdroši, bet es par to vairāk nedomāju, jo ne tuvu neesmu mediķis. Bet vakar ziņās rādītais tas lika par to aizdomāties.
Cik lieli ir draudi bērna dzīvībai pirmajā dzīves gadā un cik no šiem draudiem palīdz novērst šīs potes?
Cik daudz ļaunuma nodara šīs potes mazajam organismam un vai zīdaiņu mirstību ietekmē pošu radītās sekas? Vai ir tādi dati?
Protams, pilns cālis un līdzīgās vietnes ar dažādiem viedokļiem un ir labi, ka māmiņas par to domā un runā. Cik tur ir emocijas un cik objektīvas informācijas? Nav ne jausmas. Bērnus tuvāko 2 gadu laikā noteikti neplānoju, tāpēc arī tagad netērēšu laiku šī jautājuma pētīšanai, kaut arī pieņemu, ka kaut kad šis jautājums aktualizēsies arī personīgi.

Man tikai nevilšus šī vecāku izvēle un pārliecība sasaistījās ar citu vecāku izvēli par/ pret zīdaiņu kristīšanu. Nē, šīm tēmām nav tiešas saistības, bet nu man prātā "saslēdzās" līdzība.
Baptistiem, tas protams, nav jautājums, jo viņuprāt kristībai ir jābūt apzinīgā vecumā paša cilvēka izdarītai izvēlei.

Bet par potēm paturpinot - ja jau ir vecāki, kuriem ir iespēja savas pārliecības dēļ nevakcinēt bērniņu, tātad šīs potes nav obligātas, tikai rekomendētas? Tajā pašā laikā mums ir Epidemioloģiskās drošības likums, kas nosaka smagāko tuberkalozes slimnieku ārstēšanu kaut vai piespiedu kārtā. Zīdaiņu pošu gadījumā ir runa par mazā indivīda dzīvotspēju, piespiedu ārstēšanas gadījumā - par sabiedrības drošību. Tikko papētīju http://www.tuberculosis.lv pieejamo statistiku tikai par tuberkalozes saslimstību Latvijā un esmu mērenā šokā. Vecāki, kuri paši nedzīvo mazā būdiņā meža ielokā kā minimums 50 km no pilsētas un 5 km no kartē atzīmēta ceļa, cerams apzinās, ka esot ekonomiski un sabiedriski aktīviem, atnest līdz zīdainītim visādas herņas ir baigi vienkārši. Un nezinot mazās radībiņas imūnsistēmu, kuru šīs potes ietekmē - varbūt sākotnēji pavājina, bet tomēr ar mērķi stiprināt - pakļauj bēbja veselību lielam riskam.

Latvijā zīdaiņu mirstība (mirušo bērnu vecumā līdz 1 gadam skaits uz 1000 dzīvi dzimušajiem) ir 8.77 (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_infant_mortality_rate), kas pagaidām ir tikai provizorisks rādītājs no 2009. gada. Ar šādu rādītāju Latvija pasaules valstu starpā ieņem 64./65. vietu. ES vidējais rādītājs - 5.72.
Vai 8.77 bērni uz tūkstoti dzīvi dzimušajiem, kuri 2009. gadā bija 21 840 (www.csb.gov.lv), ir daudz vai maz? Manuprāt, ļoti daudz (2490 nāves gadījumu, ja vēl protu rēķināt).

Es te varu paspēlēties ar skaitļiem, ja būtu pastiprināta interese, varētu vēl faktus pameklēt par galvenajiem zīdaiņu mirstības cēloņiem Latvijā, bet pagaidām es to nedarīšu. Man nav skaidra viedokļa, kā vispareizāk stiprināt bērnu imūnsistēmu, īpaši laikā, kad tā tikai turpina veidoties. Es tikai ceru, ka vecāki savu izvēli izdara apsverot visus plusus un mīnusus, mēģinot pasargāt neaizsargāto, visvājāko.
Linkir ko teikt?

Comments:
[User Picture]
From:[info]evy
Date:3. Marts 2010 - 19:46
(Link)
par kristīšanu. pati neesmu kristīta, jo mamma(pati kristīta, ne baptiste) uzskatīja, ka man būtu pašai jāpieņem lēmums, ko tā arī vēl neesmu izdarījusi. ne jau tāpēc, ka neticu.
Kristietība, manuprāt, ir ļoti individuāla katra paša sajūta, ko nevar nedz uzspiest, ne kā savādāk. tas ir jāsajūt.

bet par potēm runājot..jā, bēdīgi..bet nevar arī pārmest cilvēkam viņa pārliecību, kuras dēļ nepotējās vai kā. te jau jautājums ir, cik un kas tiek darīts, lai, zinot, ka mazulis nav potēts, pasargātu viņu no "briesmām" vismaz pašā viņa dzīves sākumā.
From:[info]zuzanna
Date:3. Marts 2010 - 19:59
(Link)
Jā, es arī tieši domāju par tiem aizsardzības pasākumiem - ja reiz vecāki pieņem tādu lēmumu pret potēm, tad kā viņi domā pasargāt sīcīti no agresīvām slimībām?

Es esmu kristīta gandrīz apzinīgā vecumā - man bija 7 gadi. Kad zināju, ko tas nozīmē un kā tas mani turpmāk ietekmēs. Bet ja līdz tam vecumam nebūtu nodzīvojusi, es būtu gribējusi, kaut vecāki (abi neticīgi vēl šo baltu dien) būtu mani vismaz baznīcā kristījuši. Tāpēc šodien domāju, ka savus bērnus kristīšu kā zīdainīšus (ja vien viņu tēvs nebūs baptists, karojošs ateists vai musulmanis). Kristību nomazgāt nevar, bet no ticības atsacīties gan var, un ja tas būs manu bērnu ceļš, tad to viņi varēs pieņemt apzinīgā vecumā.
[User Picture]
From:[info]courty
Date:3. Marts 2010 - 20:01
(Link)
Mēs potējām bez maz visu, ko valsts piedāvā. Gan pret rota vīrusu(to maksājām paši, bet cik dzirdēju, tagad arī valsts piedāvā), gan arī vējbakām. Jo man, savukārt ir tāda pārliecība, ka vajag pasargāt šādi un tas taču jau cik gadus darbojas (nu, labi, ir arī jaunas potes). Es zinu kā mazie mokās ar to rota vīrusu- tiirais ārprāts. Pat pie sistēmām mēdz likt. Un ja vēl ir laba panesamība tām potēm, vispār ideāli.
Es gan pieņemu, ka ir citi viedokļi, bet es negribu šo jautājumu cilāt un iegrimt diksusijās. Mans bērns ir mans, viņiem savs un nav tur jājaucas iekšā. Cik zinu, udensrozei un vēl daudziem cibiņiem ir pretējs viedoklis kā man.
From:[info]zuzanna
Date:3. Marts 2010 - 20:10
(Link)
Tik cik tai cālī paspēju ieskatīties, tad tur biedēja ar kompleksajām potēm, kas laikam nozīmē 3 dažādu vīrusu mazās devās ievadīšanu mazā organismā vienā piegājienā un to ne katrs, vidēji 3,5 kg mazs kunkulītis vēsā mierā panes. Droši vien pediatri jau zina arī pēc svarīguma sastādīt pošu grafiku, lai tā trieciendeva tomēr tiktu izkliedēta un bērniņa organisms noreaģētu atbilstoši vakcīnas radītāju plānam.
Man patīk Tava attieksme par nestrīdēšanos ar citiem vecākiem. Tā jau laikam ir - katram savs bērniņš ir uzticēts un par to tad arī jārūpējas un jāgādā pēc labākās sirdspaziņas un iespējām. Un citus dzīvot tāpat nav vērts mācīt.
[User Picture]
From:[info]courty
Date:3. Marts 2010 - 20:14
(Link)
tieši tā, nav jājaucas.
[User Picture]
From:[info]mugursoma
Date:3. Marts 2010 - 22:45
(Link)
Tā izvēle vairāk ir starp pierādītu un tūlītēju aizsardzību potēšanas gadījumā, un nepierādītu aizsardzību nākotnē no potes izraisītajām sekām.


Pote, cik noprotu nav vīrusa ievadīšana organismā, bet to vīrusa daļu, ar kuru imūnsistēmai cīnoties rodas aizsardzība. Vai arī novājināta vīrusa. Bērns pēc tās nesaslimst, jo tas vienkārši nav iespējams (vīrusa daļu ievadīšanas gadījumā).

Ļoti interesanti būtu uzzināt, cik bērni ir miruši pēc potes ievadīšanas. Meklēju, neatradu.

Tātad. Neņemot vērā to, ka nezinu, cik ir miruši no potes, mans viedoklis ir, ka izvēles varianti atrodas nelīdzvērtīgās pozīcijās par labu potēšanai.
From:[info]zuzanna
Date:4. Marts 2010 - 09:20
(Link)
Tev droši vien taisnība par to vīrusu un vīrusa daļas ievadīšanu. Bet tomēr nereti tiek novērots drudzis pēc potēšanās, kas norāda, ka organisms nepieņem potes aktīvo vielu vēsā mierā, bet cīnās. Vai tā tiek stiprināta imūnsistēma vai arī kaut kas no tās tiek tomēr grauts? Man nav atbildes, jo kā jau iepriekš minēju - slikti pārzinu šo jomu.

Objektīva statistika par mirušajiem zīdaiņiem no potēm nebūs pieejama, jo kā nāves cēlonis var tikt minēts jebkas. Bet vai tas jebkas nav attīstījies dēļ ārējās iejaukšanās ar poti, neviens tālāk nepētīs.

Citiem vārdiem - mēs dzīvojam diezgan šausmīgā pasaulē, kur informācija ir gan zelts, gan mēsli - saprātīgus lēmumus pieņemt ir aizvien grūtāk. Dažbrīd liekas, ka spēja analizēt informāciju novirzīsies otrajā vietā, bet svarīgāk kļūs lietot intuīciju un sirdi. Izklausās pēc akmens laikmeta vai dziļiem laukiem.
[User Picture]
From:[info]mugursoma
Date:4. Marts 2010 - 13:27
(Link)
Parunāju ar ārstiem.

Potes lielajā vairumā ir novājināti vīrusi, ar kuriem potē tikai veselus bērnus. Ja bērnam novājināta imūnsistēma, tad arī var saslimt. Ārsti skatās. Gadījumos, kad nevar potēt ar vīrusu dod jau gatavas antivielas, bet tas ir dārgāk un ne tik labi, jo svešas.

Bērnu mirstība ir 0,00? %. Kā jebkurā lietā - izņēmumi.

Ārsti visi kā viens (tie ar kuriem es runāju, atsaucās uz kolēģiem) saka, ka potes ir labākais, kas vispār medicīnā ir izgudrots un neviens normāls ārsts neteiks - nepotēt.

Ģenētiski - tie ir murgi, jo pote tikai rada antivielas un viss. DNS nemaina.

Ārstu domas par mātēm, kuras atsakās potēt - duras, kuras nejēdz. Un ir ļoti dusmīgi.

Katrā gadījumā nevajadzētu sarežģīt situāciju ar visādiem top secret un farmācijas firmu peļņu. Pasaule tomēr ir vienkāršāka. :)
From:[info]zazazelle
Date:4. Marts 2010 - 00:45
(Link)
nu come on, tak paskaties veeriigaak uz taam zinjaam! ko ar vinjaam tev grib pateikt? tvnetaa vispaar kaa zinja nr.1 un ar "if" apmaksaatu logo uz beernu sedzinjas, kas uzlikta uz tukshas beerna gultinjas malas - zashibis ilustraacija taadam rakstam. tipa beerns jau kapaa.
nekas, buus veel daudz taadu rakstu, kameer mums veel nav kaa amerikaa, kur ar likumu noteikti sodi - aptuveni 1000USD, vai arii kaa variants- atlaizh no darba, ja atsakies poteeties vai savus gjimenes locekljus...
to kaa berni ciesh no taam poteem, to tu zinjaas negaidi. tas viss staav veseliibas ministrijaas mapees top secret. sevishkji par taam poteem, kas aizliegtas EU labajaas valstiis, bet kuras pie mums ir pirmais ko saspricee. nost nemirst, bet imunitaate aiziet aarpraataa - uz visu muuzhu.
From:[info]zuzanna
Date:4. Marts 2010 - 09:08
(Link)
To rakstu ar tukšo gultiņu tikai tagad apskatīju. If laikam sponsorē vai nu rakstu vai sedziņu tīrīšanu? Man dažreiz patīk, ka es simbolus neuztveru - es redzētu to gultiņas bildi bez Tava komentāra, es nepadomātu, ka mesidžs ir - bērniņš jau beigts. Es padomātu - nav atļaujas Tvnetam nevienu sīcīša bildi publicēt. Bet If varbūt tūlīt ieblīzīs rakstu par nelaimes gadījumu apdrošināšanu - cik mazs ieguldījums un ka vēl deklarējot ienākumus, 25% no iemaksas var dabūt atpakaļ.
Nu ok, pieņemu, ka potes neļauj imūnsistēmai dabiski veidoties un nostiprināties, bet bez šīs mākslīgās iejaukšanās kā var pasargāt bērniņu no tiem agresīvajiem vīrusiem, kas ir visapkārt? Lai dzīvo inkubatorā līdz 5 gadu vecumam? Bet pilnīgi sterilā vidē arī imūnsistēma neattīstās.
Vobšem - man trūkst zināšanas medicīnā, lai te baigi diskutētu. Bet nu par obligātajām potēm un LV kā vakcīnu izmēģinājumlauciņu būs vēl jāpadomā.
[User Picture]
From:[info]ld
Date:4. Marts 2010 - 10:29
(Link)
kaadi murgi...
Mans viens beerns ir dzimis Latvijaa, arii poteets. Vaacijaa visas potes atzina par labaam esam.
From:[info]zazazelle
Date:4. Marts 2010 - 19:15
(Link)
man gan tuvi cilveeki gadiem ilgi ciinas, lai atguutu berniem veselibu pec potem, ko saspircee zirga devu uzreiz peec berninja piedzimshanas.
fishka nav potees kaa taadaas, citas potes ir vajadziigas, bet vienkarshi tajaa, ka vajag 7x paarliecinaaties, kas taa tieshi ir par poti, pirms ljaut to saspriceet, apzinaaties, ka nedrikst spriceet iekshaa mikrobus, ja taapt juutas slikti, un savus beernus nobriidinaat,ka skolaa bez vecaaku atljaujas nedriikst neko ljaut spriceet!!!
[User Picture]
From:[info]ld
Date:4. Marts 2010 - 21:42
(Link)
potee tikai veselus beernus. visur.
nupat februaarii maasai siikais piedyima. tur kaadas nekaadas probleeminjas bija, siikais liidy shim briidim nav poteets un nevis taapeec, ka maasa ir pret, bet taapeec, ka nav pilniigi vesels mazums veel.
[User Picture]
From:[info]ld
Date:4. Marts 2010 - 21:46
(Link)
vieniigais vaajais faktors visaa shajaa pasaakumaa ir gjimenes-beerna aarsts. gadaas arii zaabaki, kas neredz taalaak par savu degungalu, nejeedz paskatiities slimiibas veestulee (es gan Riigaa paziistu dakteri, kas no galvas zin kad kursh beerns ir poteets un kaadas naakoshaas potes buutu vajadziigas) un apjeegt likumsakariibas.

bet taapeec jau mammas ir mammas, lai atrastu labaako savam beernam!
[User Picture]
From:[info]ld
Date:4. Marts 2010 - 10:35
(Link)
es ik pa laikam apdomaaju uzrakstiit rakstu par poteem kaa Vaacijaa dziivojosha mamma. reizeem acis izbolaas no taas tumsoniibas. tas, kursh aizsaaka sho masu psihozi pelniijis kaavienu.

Esot Latvijaa kaa reiz lasiiju ljoti labu aarstu diskusiju kaadaa nedeeljas zhurnaalaa.
From:[info]zuzanna
Date:4. Marts 2010 - 10:40
(Link)
Ja Tev sanāk laiks, uzraksti gan, ko Tu par to domā. Priecāšos izlasīt Tavu viedokli un pieredzi.
Ar masu psihozi Tu domā tos, kuri pēkšņi ir pret potēm, vai arī šī gadījuma ar 11 mēnešus veco tuberkolozes slimnieku iztirzāšanu?
[User Picture]
From:[info]ld
Date:4. Marts 2010 - 11:17
(Link)
tie, kas pret poteem.

tajaa rakstaa ko es lasiiju, bija skaisti pateikt, ka VESELAM beernam vakciina neko nenodariis. protams ir blaknes, bet pieljaujamaas robezhaas. Ja reakcija ir izteiktaka, taatad shim beernam jau bijusi vaaja vieta tieshi shii slimiiba un saslimshana ar pashu viirusu buutu naaveejosha.

un tagad par Vaaciju. Vaacijaa visa veseliibas sisteema ir virziita uz to, lai cilveeki maksimaali ilgi buutu veseli. ljoti liels uzmaniiba pieveersta tieshi profilaksei un liidz ar to arii vakcineeshanai. Tu kaa vecaaks protams vari izveeleeties savu beernu nepoteet, bet tad Tev rakstiski jaadara zinaams savs leemums un kopsh taa briizha Tu uznjemies visu atbildiibu. Ja beerns tomeer saslimst ar to slimiibu, kas nav vakcineeta, vecaakiem visas pilniigi visas izmaksas jaasedz no savas kabatas. tai skaitaa arii kaveetais darbalaiks beerna kopshanai.

tagad poteeshanas kalendaariem.
Mans pirmais beerns ir saakts poteet Latvijaa. vieniiga pote, kas nesakrita ar vaacu kalendaaru bija tuberkulozes. bet ir piebilde, ja arii Vaacijaa potee tuberkulozi, ja beerni dzimushi Austrumeiropas vai citu aktiivo regjionu vecaakiem.

esmu izplatiijusi Vaacijas vakcineeshanas www lapu adrese un suutiijusi ciiniities aktiivaam mammaam savu beernu poteeshanas kalendaara kopijas. nu nav taa, ka visa pasaule tagad ir nozveereejusies izniicinaat vai izvaardzinaat mazo piena kunkuliiti, kas klusiiteem duss Tev rokaas. vajag saakt ar sevi - buut veselai mammai, lai dzimtu veseli beerni, kuri ar vakciinaam tiks pasargaati no smagaam infekcijas slimiibaam un viss buus skaisti!
From:[info]zuzanna
Date:4. Marts 2010 - 14:20
(Link)
Ļoti forši uzzināt par valsts praksi potešanas jautājumos Vācijā. Paldies, ka uzrakstīji!
Būt veselai mammai ir labs mērķis, bet ar iedzimtām slimībām simtprocentīgi izpildāms tas nav. Bet man prieks par visām, kuras strādā ar sevi un cenšas, un kurām neatliek laika īdēt. :)
[User Picture]
From:[info]ld
Date:4. Marts 2010 - 14:24
(Link)
es domaaju viss ir risinaams. vajag tikai struktureeti pieiet probleemai.
[User Picture]
From:[info]antuanete
Date:4. Marts 2010 - 10:41
(Link)
Kaut kur citur internetā lasīju informāciju no cilvēka, kurš pazīst to ģimeni - patiesībā bērns jau ilgāku laiku esot bijis slimnīcā ar aizdomām uz pneimoniju, bet nekādas pārbaudes nav tikušas veiktas, tipa, kamēr vecāki ar aploksni nenāks. Tā arī slimība ielaista līdz pašreizējai stadijai.
Parasti jau šādus rakstus ir riskanti pieņemt par tīru monētu, jo gan ārstiem, gan žurnālistiem ir izdevīgāk kaut ko paspilgtināt vai parādīt tendenciozi.
Neesmu pret to, lai vispār bērnus nepotētu, bet akli paļauties uz to, ka viss būs kārtībā, arī nav OK. Lūk, te ir viens kokrēts gadījums, kad it kā nepotēšanās pie vainas. Ir konkrēti gadījumi, kad bērns saslimst tieši potēšanās dēļ, bet statistikā droši vien tas neuzrādās, tāpēc arī nevar salīdzināt.
Kā izteicās viens komentētājs - savulaik arī zobu pastas ar radioaktīvām sastāvdaļām tika uzskatītas par baigi labajām, lai uzturētu veselu mutes dobumu. Kas to zina, kā uz pašreizējo potēšanās praksi skatīsies pēc gadiem 20-30.
From:[info]zuzanna
Date:4. Marts 2010 - 11:03
(Link)
Ja tas bērniņš nav saņēmis atbilstošu aprūpi un izmeklēšanu saslimšanas sākumā, tad man atkal ir līdz bezgalībai skumji par šo medicīnas sistēmu. Bet nu tā ir pavisam cita tēma.
Nu jā, ar laika atstatumu daudz kas izskatīsies citādāk.
Viena lieta, ko es saprotu, ir ka - līdzīgi kā pagājušā gada cūku gripa parādīja - jebkuras vakcīnas ir kāda bizness. Ir baltajos halātiņos tērptie zinātnieki, kuri nenogurstoši pēta un attīsta vakcīnas. Ir milzīgas farmācijas ražotnes, kur tās tiek izgatavotas. Un ir farmācijas uzņēmumi, kuriem radītais produkts ir jānopārdod tālāk. Kas var būt ideālāks kā radīt masu histēriju, kas ietekmē sabiedrisko domu, kuras rezultātā kaut kādu vakcīnu finansē valsts kopējās drošības uzturēšanai? Bailes ir ideāls motivators pirkt un pirkt.
Kad sākšu plānot savus bērnus, tad centīšos atrast kopsaucēju tam visam. Jo gribas domāt, ka ir tomēr vakcīnas, kuras reāli arī glābj dzīvību.

hackers counter system