- par enerģijas piegādi
- 2021.10.26, 10:23
- iepriekšējā ierakstā, sarēķināju ka ja visa Latvija brauktu ar elektro auto (t.i., aptuveni 900 000 automašīnas), tās apgādāt ir vajadzīgs 309 960 MWh enerģijas mēnesī. Lai šādu daudzumu enerģijas piegādātu (pieņemsim, no vārdā neminamas Lietuvas AES), būs nepieciešams 309 960 MWh / (30*24) (stundas mēnesī) = 431 MW pieslēgums. Nu, lai neknapinātos, noapaļosim uz 500 MW. Un viss! Tas ir viens kas vajadzīgs lai pilnīgi viss Latvijas auto-transports būtu pašpietiekams. Ja šo enerģiju ražotu brīvais atoms, tad vispār vairs nav jāimportē nekādu naftu/mazutu/gāzi/benzīnu/petroleju/dīze
li ne no kurienes.
Es gribu šo AES un elektrības apgādes aspektu uzsvērt: vairs nav jābrauc nekādiem naftas tankeriem. Nav jābrauc katru mēnesi melnajam tūkstotim cisternu pa dzelzceļu. Nav jāpumpē melnais zelts pa cauruļvadiem. Nav katru dienu jābrauc auto cisternām kas uzpilda DUS tvertnes visā Latvijas teritorijā. Nav jādarbina tās refinery rūpnīcas kas no jēlnaftas iegūst benzīnu un dīzeli. Visa tā tehnoloģiskā ķēde kļūst nevajadzīga. Un nav jābaro visa tā drūmā loģistika kas koordinē šī "šķidrā veida" enerģijas daudzuma piegādi Latvijai!
Un kas par to, ka AES uzbūvēt ir dārgi? Un ka uzbūvēt 500 MW pārvades līniju un papildus sadales tīklu visai Latvijai būs dārgi?
1) Paskaties uz to daudzumu naudas kas paliks Latvijā, un tiks apgrozīts šeit (t.i., Baltijas valstīs, ja AES saņemtos būvēt visas 3 + varbūt Polija) nevis pa tīro izsviests bagātinot Krieviju, OPEC valstis, citus naftas pumpētājus.
Un 2) paskaties uz to daudzumu darba, kas tiks ietaupīts!
3) Var cerēt ka enerģijas cena būs stabila: cenai nebūs vairs jādanco pēc visādiem Krievijas un citu enerģijas lielvaru untumiem.
VID noteikti ir dati par to cik daudz Latvijas iedzīvotāji samaksā DUS uzpildot savus spēkratus, bet man tagad slinkums meklēt. Tā ir naudas summa kas finansē šī brīža naftas produktu loģistiku (nu, jāpieskaita vēl subsīdijas kas iet naftas pumpētājiem pa tiešo). Visa tā nauda var pāriet elektroenerģijas sektoram pa tīro. Es domāju, šāds mega masīvs infrastruktūras projekts sevi viegli attaisno.
p.s. paldies unknown_entity par ilustratīvajām saitēm uz Latvijas elektro tīkla datiem.
***
Vēl par infrastruktūras izmaiņām, kas būs nepieciešamas lai apgādātu elektro auto:
1) DUS novāc pumpjus, pārkonvertē savus stāvlaukumus par "supercharger" lādēšanās laukumiem 150kW+. Iespējams 350 kW pieslēgumi (800V, 1000V tehnoloģija) būs standarts. Iesākot ar pieslēgumu jaudu 8 vai 12 automašīnām, pēc tam kāpinot uz 24, 36 pēc vajadzības un pieprasījuma konkrētajā vietā.
2) Lielveikali savos stāvlaukumos uzstāda lādēšanas stabiņus 11-22 kW, lai var pieslēgties vai nu par brīvu vai par simbolisku maksu, tipa kā stāvēšanas maksa 2.5 € stundā, piemēram.
3) Tas pats ar stāvvietām pie uzņēmumiem, darba devēju auto stāvvietās.
4) Daudzstāveņu pagalmos rok pazemes stāvvietas vairākos līmeņos, tur uzstāda 5 kW pieslēgumus lai katrs var lādēt savu auto no "rozetes" cauru nakti. Ielas līmenī atkal kādus 50 vai 75 kW lādētājus, lai var pa fikso pa stundiņu uzlādēt kad kaut kur jāskrien.
Tie pieslēgumi nav vajadzīgi katram auto 24 stundas diennaktī, pavisam ne! Tikai apmēram vienu reizi nedēļā: ja cilvēks nedēļā nobrauc 500 km, tad viņam akumulators arī ir vienu reizi jāuzlādē. Un tas aizņem apmēram pusotru stundu pie 50 kW lādētāja, būs apmēram stundu pie 75 kW lādētāja, vai daždesmit minūtes pie lielas jaudas lādētāja, vai arī vnk pāris naktis savā stāvvietā vakarā piespraust, un no rīta baterija jau pilna. (Viens auto, aptuveni reizi nedēļā! Daži brauc vairāk, daži brauc mazāk.) - 25 rakstair doma
- 26.10.21 12:12 #
-
paldies!
saki, lūdzu, kā šajā ierakstās plānotais vēja parks Kaigu purvā, kas gadā plāno saražot 300 000? https://kripto.media/veja-elektrostaciju-parka-laflora-buvniecibas-sabiedriska-a pspriesana/ - Atbildēt
- 26.10.21 12:21 #
-
un ko darīs latvija ar tiem 10 parkiem, kad veselu gadu vējš būs vai nu par lēnu vai par jestru?
- Atbildēt
- 26.10.21 12:20 #
-
Jā! + Finansiāli pieejama, prognozējama un stabila elektrība risinātu vēl daudzus jautājumus un dienas beigās pozitīvi atsauktos uz teju visām precēm un pakalpojumiem.
- Atbildēt
- 26.10.21 13:14 #
-
Vienīgais - kā nodrošināties pret to, lai kaut kādi trakie Krievijas spiegi neiesūta to AES uzspridzināt? Jo no šiem, diemžēl, visu var sagaidīt. :(
- Atbildēt
- 26.10.21 13:52 #
-
Vieglie jau var pāriet uz elektrību, lai gan padārgi sanāk. Bet kas būs ar smagajiem, lauksaimniecības tehniku un kravas vilcieniem?
Ātrie, glābēji ar nevarēs. Vai vien mašīna lādējās ar otru brauc? - Atbildēt
- 26.10.21 14:12 #
-
kamēr stāv, tikmēr lādējas: ātro busiņiem var būt diezgan masīvas baterijas. smagie, autobusi, tie tiek izstrādāti.
vilcieni paši par sevi ir elektriski, visas tās "dīzeļ" lokomotīves ir vnk viens milzīgs ģenerators uz riteņiem, un varētu tā vietā vnk vagonu ar mega bateriju aiz sevis vilkt. - Atbildēt
- 26.10.21 17:52 #
-
kāpēc taisīt, montēt, lādēt, vadāt, pārlādēt baču - ja elektrovilcieni lieliski iztiek bez bačām pavisam - un laikam ir pat efektīvāki (skaitļus no kabatas neizvilkšu)
LVC bija pat plāns elektrificēt visas līnijas - ar uzsvaru uz kravām, pat es projekts pieteikts bija, bet tad kaut kas sadārdzinājās tajā visā, sākumā visas līnijas palika par krustpils līniju, tad vispār izčākstēja - Atbildēt
- 26.10.21 14:18 #
-
smagos btw ar baterijām uztaisīt ir gandrīz vai vieglāk nekā vieglo auto: vienīgā problēma bija ka baterijas pēc suņa dārgas bija agrāk. tagad bateriju cena masīvi krītas: https://www.economist.com/graphic-detai
l/2021/03/31/lithium-battery-costs-have-f allen-by-98-in-three-decades
https://arstechnica.com/science/2020/12/battery-prices-have-fallen-88-perce nt-over-the-last-decade/ - Atbildēt
- 26.10.21 17:54 #
-
volvo jau ražo smagos elektrokārus
https://www.volvotrucks.com/en-en/trucks/alternative-fuels/electric-trucks.html
ja var izvilkt max 1 draivera darba stundas un atrast lādētāju, tad pa atpūtas laiku var uzlādēt - Atbildēt
- 27.10.21 09:32 #
-
Vēl viena sīka, bet svarīga kļūda, ko tu pieļauj savos "aprēķinos" - tu pieņem, ka ir elektroenerģijas patēriņš ir monotōns, jeb vienmērīgs visu 24h laikā.
Pirmkārt, jau patlaban ir pīķa stundas vismaz 2 reizes dienā - no 6 līdz 9 rītā, kad cilvēki ceļas, mazgājas (patērē silto ūdeni, kura sildīšanai nereti tiek lietota elektŗība), gatavo (elektriskās plītis) un dodas uz darbu. Otrs pīķis ir no 16-22 vakarā, kad cilvēki ierodas mājās, gatavo, lieto tehniku, utt. Tas nav gigavatos, bet tomēr.
Pa virsu šiem vēl tad nāk pīķis, kad visi vienlaicīgi ierodas savās darba vietās un saslēdz savas mašīnas lādēties. Kas notiktu realitātē - izlādētie 5-10% baterijas lielākai daļai automašīnu sāktu pumpēt enerģiju gandrīz vienlaicīgi, lai uzlādētos pirmo 1-2h laikā un turpinātu dīkstāvi vēlāk. No rītiem tas vēl varētu nebūt tik aktuāli, bet vakaros tas summētos ar eksistējošo pīķi. Protams, varētu izstrādāt aktīvas ("viedas") uzlādes stacijas, kas lādē mašīnas pa grupām, bet tas atkal sadārdzina un sarežģī visu krietni vairāk, nekā cilvēkiem patīk.
Un šis ir arguments, ko bieži "zaļie" (saules/vēja ģenerātōru piekritēji) ignorē - reāli 80% patēriņa (ne rūpnieciskās) elektrībai noiets ir 5h dienā, mūsu platuma grādos tajos laikos nereti saule pat vēl nespīd. Šo pīķu pārdzīvošanai tiek lietotas klasiskās ģenerācijas sistēmas - ogles, gāze, kodolenerģija. Tas ir iemesls, kādēļ Tesla uzbūvēja (un turpina būvēt vēl) to slaveno Austrālijas bateriju parku - lai nodrošinātu papildus buferi.
AES ir problēma ar to, ka jauda nav regulējama īslaicīgi - tīri termālās masas dēļ vien ir vairāku stundu aizture produkcijas regulēšanā. Tādēļ buferēšanai pie mums (rietumos in general) tiek rūcināti degģenerātōri.
Piedod, es nepiepišos bez jēgas, bet cenšos rosināt konstruktīvu diskusiju ar mērķi izslīpēt detaļas. Kā inženierim (lai gan vājstrāvniekam, bet tomēr), kas nodarbojas ar autonōmām iekārtām un energoprofilu plānošanu, man ir profesionāls kretīnisms norādīt uz sīkumiem, kas sagāž lielu daļu kāršu namiņu, ko cilvēki savās galvās sabūvē. Izplānot ir lētāk, nekā pārbūvēt.
Ja godīgi, man nav nedz laika, nedz vēlēšanās iedziļināties konkrētajos ciparos, ko mini savos tekstos, norādu tikai acīs krītošākos aizķeršanās punktus. - Atbildēt
- stc
- 27.10.21 10:26 #
-
Paldies, kolēģi, par izskaidrošanai veltīto laiku!
Diemžēl gala patērētājam neinteresē ne pīķa stundas, ne garantētās jaudas, ne buferstaciju reakcijas laiki mikrosekundēs, kur nu vēl tādi sīkumi kā transformatoru vai kabeļu aprēķini.
No sevis piebildīšu sen zināmu lietu, ka problēma jau nav uztaisīt, tie būtu ārkārtīgi interesanti gadi un tehniskie projekti, vajag tikai kādu, kas to visu apmaksās. Bet, vēl pirms projekta plānošanas sākšanas, es uzskatu par pienākumu klientu brīdināt pat riskiem un izmaksām. - Atbildēt
- 27.10.21 11:20 #
-
Pīķu pārvarēšanai var lietot arī HES (kad vajag mazāk elektrības, aizvērt slūžas un ļaut, lai ūdenskrātuvē uzkāpj ūdens līmenis, kad vajag vairāk elektrības, atvērt visas slūžas un iepriekš sakrāto ūdeni pārvērst elektrībā).
Ūdens nav vienīgais šķidrums, ko var izmantot kā bateriju:
https://www.youtube.com/watch?v=CSawQl8Lf1Y
https://www.youtube.com/watch?v=FZHqIKIHSWo - Atbildēt
- 27.10.21 12:38 #
-
Ir idejas, ka pašu auto baterijas var izmantot par buferi, jo tur ir iespēja dot strāvu arī atpakaļ.
Auto var uzsākt lādēšanos arī "gudri" - scheduled charging nav nekas jauns, bet varētu arī uztaisīt vēl gudrāk, ka ir kāds signāls kas informē auto kad var sākt lādēties (jo patēriņā pīķis ir jau garām) - nevis uzreiz kad piesprausts. - Atbildēt
- 27.10.21 12:42 #
-
Jā, izmantot auto bateriju amortizācijai nav jauna ideja. Bet izmantot auto aķi paša aķa lādēšanas amortizācijai iet nedaudz pret fiziku un skaidro saprātu.
Scheduled charging pagaidām ir lokāls pasākums, ko vajadzētu sinhronizēt reģionālā līmenī. - Atbildēt
- 27.10.21 09:55 #
-
Ak, jā. "Dārgi" ir ļoti tāds... vispārīgs jēdziens. Lai aizvietotu abstrakciju ar konkrētiem cipariem:
Izmaksas par būvniecību (overnight cost, ignorējot cenu pieaugumu būvniecības laikā) ~6k$/kWe. 1GW būtu tad 6bn$. Pēc franču pieredzes, izskatās ka tuvāk 10$bn. (Avots: https://world-nuclear.org/information-library/economic-aspects/economics-of-nuc lear-power.aspx).
No tās pašas AST lapas bukleta (https://www.ast.lv/lv/transmission-network-projects/latvijas-igaunijas-3-starp savienojums), jaunas 330kV līnijas izbūve ir 84MEur/176km jeb 0.48MEur/km (pārsteidzoši lēti, bet tur norāda 65% ES līdzfinansējumu, kas noved pie realistiskāka cipara ~1.2MEur/km). Tas ir bez pilsētu iznīcināšnas, lai pārvilktu visu pilsētās. Augstāks spriegums būs ar augstākām izmaksām. Sarēķināt garumu atstāsim lasītāja izklaidei.
Dievzemītes budžets 2021: nedaudz zem 10 miljardiem (https://www.saeima.lv/lv/aktualitates/saeimas-zinas/29350-saeima-pienem-2021-ga da-valsts-budzetu). Tas nozīmē, ka 100 viedajām galvām, mediķiem, skolotājiem un visiem pārējiem sabiedrības algotajiem ir jāsūkā īkšķis vismaz gadu, ja ne divus, tikai lai izbūvētu AES. - Atbildēt
- 27.10.21 11:17 #
-
AES, Augstsprieguma līnijas, vidējā sprieguma līnijas, apakšstacijas un tad līnija līdz gala patērētājam. Nomainīt visus kabeļus un transformātorus. Sadales tīkls ar to ņemas jau 25 gadus un vēl nav pabeidzis.
Pēc gadiem 50 varbūt varēsim. - Atbildēt
- 27.10.21 12:46 #
-
According to Eurostat, nominal GDP of Latvia in 2020 was 29.3 bln EUR. Tas, ka valdības/valsts nodokļos iekasētais budžets ir 10 miljardi neiekļauj to a) naudiņu cik Latvenergo iekasē šobrīd par elektrību un b) naudiņu cik DUS industrija iekasē naudiņas par degvielas apgādi.
Tie 2 cipariņi varētu būt lielāki nekā valsts budžets.
Jā, te ir tāds knifs ka grūti uzbūvēt papildus sistēmu ja ir jau esošā sistēma. Sanāk būvēt dubulto kapacitāti.
Tas ir, ja jālabo tilts, tad jābūvē jauns tilts tam blakus, un veco tiltu vēlāk vai nu salabo (un tad ir 2 tilti), vai nojauc. Jo transporta plūsma apstāties nedrīkst!
Un tad vēlāk kad "jaunais" tilts jālabo, tad būvēs trešo tiltu. Vispār loģiski ir tā, ka ir vajadzīgi 2 tilti, no kuriem viens tipa stāv rezervē, lai var transportu pārvirzīt, kamēr nolietoto labo. - Atbildēt