- 27.10.21 09:32
-
Vēl viena sīka, bet svarīga kļūda, ko tu pieļauj savos "aprēķinos" - tu pieņem, ka ir elektroenerģijas patēriņš ir monotōns, jeb vienmērīgs visu 24h laikā.
Pirmkārt, jau patlaban ir pīķa stundas vismaz 2 reizes dienā - no 6 līdz 9 rītā, kad cilvēki ceļas, mazgājas (patērē silto ūdeni, kura sildīšanai nereti tiek lietota elektŗība), gatavo (elektriskās plītis) un dodas uz darbu. Otrs pīķis ir no 16-22 vakarā, kad cilvēki ierodas mājās, gatavo, lieto tehniku, utt. Tas nav gigavatos, bet tomēr.
Pa virsu šiem vēl tad nāk pīķis, kad visi vienlaicīgi ierodas savās darba vietās un saslēdz savas mašīnas lādēties. Kas notiktu realitātē - izlādētie 5-10% baterijas lielākai daļai automašīnu sāktu pumpēt enerģiju gandrīz vienlaicīgi, lai uzlādētos pirmo 1-2h laikā un turpinātu dīkstāvi vēlāk. No rītiem tas vēl varētu nebūt tik aktuāli, bet vakaros tas summētos ar eksistējošo pīķi. Protams, varētu izstrādāt aktīvas ("viedas") uzlādes stacijas, kas lādē mašīnas pa grupām, bet tas atkal sadārdzina un sarežģī visu krietni vairāk, nekā cilvēkiem patīk.
Un šis ir arguments, ko bieži "zaļie" (saules/vēja ģenerātōru piekritēji) ignorē - reāli 80% patēriņa (ne rūpnieciskās) elektrībai noiets ir 5h dienā, mūsu platuma grādos tajos laikos nereti saule pat vēl nespīd. Šo pīķu pārdzīvošanai tiek lietotas klasiskās ģenerācijas sistēmas - ogles, gāze, kodolenerģija. Tas ir iemesls, kādēļ Tesla uzbūvēja (un turpina būvēt vēl) to slaveno Austrālijas bateriju parku - lai nodrošinātu papildus buferi.
AES ir problēma ar to, ka jauda nav regulējama īslaicīgi - tīri termālās masas dēļ vien ir vairāku stundu aizture produkcijas regulēšanā. Tādēļ buferēšanai pie mums (rietumos in general) tiek rūcināti degģenerātōri.
Piedod, es nepiepišos bez jēgas, bet cenšos rosināt konstruktīvu diskusiju ar mērķi izslīpēt detaļas. Kā inženierim (lai gan vājstrāvniekam, bet tomēr), kas nodarbojas ar autonōmām iekārtām un energoprofilu plānošanu, man ir profesionāls kretīnisms norādīt uz sīkumiem, kas sagāž lielu daļu kāršu namiņu, ko cilvēki savās galvās sabūvē. Izplānot ir lētāk, nekā pārbūvēt.
Ja godīgi, man nav nedz laika, nedz vēlēšanās iedziļināties konkrētajos ciparos, ko mini savos tekstos, norādu tikai acīs krītošākos aizķeršanās punktus.