- par enerģijas piegādi
- 2021.10.26, 10:23
- iepriekšējā ierakstā, sarēķināju ka ja visa Latvija brauktu ar elektro auto (t.i., aptuveni 900 000 automašīnas), tās apgādāt ir vajadzīgs 309 960 MWh enerģijas mēnesī. Lai šādu daudzumu enerģijas piegādātu (pieņemsim, no vārdā neminamas Lietuvas AES), būs nepieciešams 309 960 MWh / (30*24) (stundas mēnesī) = 431 MW pieslēgums. Nu, lai neknapinātos, noapaļosim uz 500 MW. Un viss! Tas ir viens kas vajadzīgs lai pilnīgi viss Latvijas auto-transports būtu pašpietiekams. Ja šo enerģiju ražotu brīvais atoms, tad vispār vairs nav jāimportē nekādu naftu/mazutu/gāzi/benzīnu/petroleju/dīze
li ne no kurienes.
Es gribu šo AES un elektrības apgādes aspektu uzsvērt: vairs nav jābrauc nekādiem naftas tankeriem. Nav jābrauc katru mēnesi melnajam tūkstotim cisternu pa dzelzceļu. Nav jāpumpē melnais zelts pa cauruļvadiem. Nav katru dienu jābrauc auto cisternām kas uzpilda DUS tvertnes visā Latvijas teritorijā. Nav jādarbina tās refinery rūpnīcas kas no jēlnaftas iegūst benzīnu un dīzeli. Visa tā tehnoloģiskā ķēde kļūst nevajadzīga. Un nav jābaro visa tā drūmā loģistika kas koordinē šī "šķidrā veida" enerģijas daudzuma piegādi Latvijai!
Un kas par to, ka AES uzbūvēt ir dārgi? Un ka uzbūvēt 500 MW pārvades līniju un papildus sadales tīklu visai Latvijai būs dārgi?
1) Paskaties uz to daudzumu naudas kas paliks Latvijā, un tiks apgrozīts šeit (t.i., Baltijas valstīs, ja AES saņemtos būvēt visas 3 + varbūt Polija) nevis pa tīro izsviests bagātinot Krieviju, OPEC valstis, citus naftas pumpētājus.
Un 2) paskaties uz to daudzumu darba, kas tiks ietaupīts!
3) Var cerēt ka enerģijas cena būs stabila: cenai nebūs vairs jādanco pēc visādiem Krievijas un citu enerģijas lielvaru untumiem.
VID noteikti ir dati par to cik daudz Latvijas iedzīvotāji samaksā DUS uzpildot savus spēkratus, bet man tagad slinkums meklēt. Tā ir naudas summa kas finansē šī brīža naftas produktu loģistiku (nu, jāpieskaita vēl subsīdijas kas iet naftas pumpētājiem pa tiešo). Visa tā nauda var pāriet elektroenerģijas sektoram pa tīro. Es domāju, šāds mega masīvs infrastruktūras projekts sevi viegli attaisno.
p.s. paldies unknown_entity par ilustratīvajām saitēm uz Latvijas elektro tīkla datiem.
***
Vēl par infrastruktūras izmaiņām, kas būs nepieciešamas lai apgādātu elektro auto:
1) DUS novāc pumpjus, pārkonvertē savus stāvlaukumus par "supercharger" lādēšanās laukumiem 150kW+. Iespējams 350 kW pieslēgumi (800V, 1000V tehnoloģija) būs standarts. Iesākot ar pieslēgumu jaudu 8 vai 12 automašīnām, pēc tam kāpinot uz 24, 36 pēc vajadzības un pieprasījuma konkrētajā vietā.
2) Lielveikali savos stāvlaukumos uzstāda lādēšanas stabiņus 11-22 kW, lai var pieslēgties vai nu par brīvu vai par simbolisku maksu, tipa kā stāvēšanas maksa 2.5 € stundā, piemēram.
3) Tas pats ar stāvvietām pie uzņēmumiem, darba devēju auto stāvvietās.
4) Daudzstāveņu pagalmos rok pazemes stāvvietas vairākos līmeņos, tur uzstāda 5 kW pieslēgumus lai katrs var lādēt savu auto no "rozetes" cauru nakti. Ielas līmenī atkal kādus 50 vai 75 kW lādētājus, lai var pa fikso pa stundiņu uzlādēt kad kaut kur jāskrien.
Tie pieslēgumi nav vajadzīgi katram auto 24 stundas diennaktī, pavisam ne! Tikai apmēram vienu reizi nedēļā: ja cilvēks nedēļā nobrauc 500 km, tad viņam akumulators arī ir vienu reizi jāuzlādē. Un tas aizņem apmēram pusotru stundu pie 50 kW lādētāja, būs apmēram stundu pie 75 kW lādētāja, vai daždesmit minūtes pie lielas jaudas lādētāja, vai arī vnk pāris naktis savā stāvvietā vakarā piespraust, un no rīta baterija jau pilna. (Viens auto, aptuveni reizi nedēļā! Daži brauc vairāk, daži brauc mazāk.) - 25 rakstair doma
- 26.10.21 13:52 #
-
Vieglie jau var pāriet uz elektrību, lai gan padārgi sanāk. Bet kas būs ar smagajiem, lauksaimniecības tehniku un kravas vilcieniem?
Ātrie, glābēji ar nevarēs. Vai vien mašīna lādējās ar otru brauc? - Atbildēt
- 26.10.21 14:12 #
-
kamēr stāv, tikmēr lādējas: ātro busiņiem var būt diezgan masīvas baterijas. smagie, autobusi, tie tiek izstrādāti.
vilcieni paši par sevi ir elektriski, visas tās "dīzeļ" lokomotīves ir vnk viens milzīgs ģenerators uz riteņiem, un varētu tā vietā vnk vagonu ar mega bateriju aiz sevis vilkt. - Atbildēt
- 26.10.21 17:52 #
-
kāpēc taisīt, montēt, lādēt, vadāt, pārlādēt baču - ja elektrovilcieni lieliski iztiek bez bačām pavisam - un laikam ir pat efektīvāki (skaitļus no kabatas neizvilkšu)
LVC bija pat plāns elektrificēt visas līnijas - ar uzsvaru uz kravām, pat es projekts pieteikts bija, bet tad kaut kas sadārdzinājās tajā visā, sākumā visas līnijas palika par krustpils līniju, tad vispār izčākstēja - Atbildēt
- 26.10.21 14:18 #
-
smagos btw ar baterijām uztaisīt ir gandrīz vai vieglāk nekā vieglo auto: vienīgā problēma bija ka baterijas pēc suņa dārgas bija agrāk. tagad bateriju cena masīvi krītas: https://www.economist.com/graphic-detai
l/2021/03/31/lithium-battery-costs-have-f allen-by-98-in-three-decades
https://arstechnica.com/science/2020/12/battery-prices-have-fallen-88-perce nt-over-the-last-decade/ - Atbildēt
- 26.10.21 17:54 #
-
volvo jau ražo smagos elektrokārus
https://www.volvotrucks.com/en-en/trucks/alternative-fuels/electric-trucks.html
ja var izvilkt max 1 draivera darba stundas un atrast lādētāju, tad pa atpūtas laiku var uzlādēt - Atbildēt