starro ([info]starro) rakstīja,
@ 2010-10-13 15:59:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Mūzika:Triskilian - Schattenwelten

Bela, Tatri, Slovākija - vasara
never boat alone

Braucot autoekskursijā pa Tatru apkārtni līdzi paņēmām arī meistarpūsli KaZu un vienu piepūšamo kajaciņu Vikingu, cerībā, ka izdosies iekāpt kādā ūdenī ar laiviņu. Par ūdens apstākļiem augusta sākumā informācijas nebija, tāpat arī nebija skaidrs uz kurieni braukt. Domāju, ka skatīšos uz vietas, kad ieraudzīšu kādu upi, tad arī novērtēšu, vai braucama, vai saistoša. Pirms devos uz Bjelu, ievērtēju braucamību vēl pāris straujupēs, tomēr – nesezona. Mājās cerēju, ka būs bijuši lieli lieti kalnos iepriekš, taču uz vietas nekas par to neliecināja. Nu sliktākajā gadījumā pavizināsimies ar bērniem pa kādu no lielupēm – Vahu, Dunajecu vai pat Donavu, kas tomēr ašākas par Gauju. Bet kā reālāko alternatīvu ww nobraucienam turēju slaloma trasi kanālā uz Vahas pie Liptovsky Mikulaš. Tikmēr ar raftinga komercpiedāvājumiem ir pilns internets un katrs tūrinfocentrs Tatru ciematos. Ar tiem gan saistīties negribējās – no bukletiem izskatījās, ka tas ir kā braukt ar vilcienu trešajā vagonā uz Krustpili.

Tomēr ļoti cerēju uz Bjelu. Pēc kartes varēja spriest, ka tai viegli piekļūt – gar to iet šoseja. Internetā atrodamā informācija par ieteicamo startu un maršrutu man šķita abstrakta vietējās ģeogrāfijas nepārzināšanas dēļ un samērā pretrunīga dažādos avotos. Tāpat visu saprast un nolemt var tikai uz vietas.

Pie Bjelas piebraucām pēcpusdienā. Podbanskā Bjela no kalniem iznāk ielejā vietā, kur to šķērso šoseja, ir vairākas viesnīcas un auto stāvlaukums. Pirmais iespaids – akmeņu šajā kalnu strautā ir vairāk nekā ūdens, kurš ir tik ātrs, ka akmeņus nemaz nepaspēj saslapināt. Bet nu man dikti gribās, ka esmu gatavs sēdēt laivā arī sausā upes gultnē, ka tikai būtu kritums. Tāpēc – es braukšu! Šo un citu apstākļu dēļ man jābrauc vienam – tātad ar kajaciņu.

Kamēr pošos, neatstāj doma, ka tas ir neprātīgi. Ko gan es zinu par šo upi? Apraksta vai locijas man nav. Kas mani sagaida aiz līkuma? Parasti jau brauc pulkā, kur allaž kāds jau ir braucis tur, zina potenciāli bīstamās vietas, vismaz iedveš paļāvību, pārliecību vai atvēsina karstgalvjus.. Bet kas ar mani var notikt? Noslīkt tādā seklumā grūti. Sasitīšos uz akmeņiem? Cik stipri? Ietriekšos klintī? Iesūkšos mucā? A ja nu tur ūdenskritums? Ieskriešu zemā tiltiņā? Sapīšos tīklos? Ienesīšos koku sanesumā? Paspiedīs zem kritalas? Nosalšu? A ja nu smukie mežainie krasti beidzas un tālāk upe nesas pa mežonīgu klinšainu kanjonu? Ko es darīšu, ja uzšķērdīšu laivu uz klinšu bluķa vai baļķa zara? Ai, nu visu ko var tā izfantazēt, vienkārši jāpaļaujas uz pieredzi un meistarību. Galu galā visu laiku gar upi iet šoseja, jāvienojas par tikšanās vietām ik pa posmam ar krasta atbalsta autoekipāžu.

Grūtākais ir atrast vietu upē, kur ielikt laivu, droši nostāties, kamēr uzliek fartuku, un tā lai pēc tam jau pirmajos metros nesaplēstu laivu uz akmeņiem. Negribētos demisionēt jau startā un nejaušu ziņkārīgu skatītāju priekšā. Mani pietur, kamēr sariktējos un aidā. Jāspēj tik paspēt slalomu starp akmeņiem, tikt mēlēs kaskādēs, atspiesties, kad sānvilnis uzsit pa bortu un uzairēt lai pārlidotu pār turošām mučelēm. Tagad tikai jātur pa pusei acis vaļā, jo viļņi ir līdz ausīm – mazgā muti vienā laidā un jāizmanto visi tehnikas elementi ko vien protu. Ir kačka un piepūle un prieks par katru veiktu šķērsli. Vienā vārdā – ir Normāls Krīkings. Bīties nav laika – jāstrādā nepārtraukti.

Pirmā panika iestājas, kad krīkots kādas piecas minūtes, tā jau šaurā upīte sadalās, jāizlemj pa kuru straumi, lai brauc, dodos pa kreiso, bet tur redzama 100gadīga egle pāri upei, bet laivas tiesa pie krasta ir izzāģēta, bet straume sit tieši pa vidu, bet īsti kārtīgi visu neredz. Izdodas piestāt, turos straumē pie krasta piecus metrus pirms the egles un nevaru saprast vai riskēt un mēģināt izspraukties, vai mēģināt apnesties. Apnesiens šķiet tik sarežģīts tur, izkāpt grūti, iekāpt pēc tam neiespējami. Spēki iet mazumā tieši proporcionāli baiļu pieaugumam. Gribas izkāpt. Pavisam. Kļūst nepatīkami un galvā skan tikai viens: “never boat alone! never boat alone!” Gribās zvanu draugam, ka viss, lai brauc pakaļ, koncerts beidzies. Bet gribas arī lai tā egle būtu aiz muguras pēc iespējas ātrāk, bez besīgas nojāšanās. Iztieku krastā, izlūkoju apkārtni, izrādās, ka vajadzēja braukt salai pa labo pusi. Lai arī tur pasekls, bet nu vismaz bez nāvīga koka. Tālāk viss forši – upe vairs nav tik ļoti krītoša, ir kļuvusi nedaudz platāka, ir vairāk ūdens un cm zem ķīļa, akmeņi ir zem ūdens, tomēr jaudas straumei vairāk – mucas turošākas, viļņi augstāki, vērpjošie asāki. Tad jau klāt arī Kokavas tilts, kur pirmais kontrolpunkts.

Tatri 422

Pēc nelielas atelpas un konsultācijas nolemju braucienu turpināt līdz paredzētajam finišam pie Pribiļinas, kur Bjelā ietek Račkovas upe. Pa šoseju tur kādi 6-7 km, tad jau pēc nepilnas stundas būšu galā pie tāda straumes ātruma. Bjela kļūst vēl platāka, nu jau krācēm tagad ir sākums un beigas, lai gan katras beigas ir nākošās sākums. Pamazām piešaujos, aprodu, iemācos, un kļūstu pašpārliecināts un pat mazliet pārgalvīgs. Salu paliek vairāk, pie dažām jālauza galva, kur braukt, bet grūtajās vietās attekas ir aizkrautas ar akmeņiem, kas veido dambi, uzkrāj ūdeni un novirza pa vēlamo noteci. Var redzēt, ka pēc Kokavas tilta upe ir kopta, aizkritumi likvidēti.

Viss šitais vienā brīdī iemidzināja manu modrību. Apkritu kā iesācējs. Gadījās viena apnesama eglīte pēkšņi, iedomājos piestāt ārējā līkumā, īsti netrāpīju iedomātajā ostiņā, piespieda pie krasta, apmeta zibenīgi, airi palaidu. Tad nu kādas desmit minūtes pūlējos dabūt laivu laukā no zem saknes krastā, kur kajaciņš tapa iepresēts. Labi, ka ne ar visu mani. Tikmēr apraudāju airi un samierinājos ar priekšlaicīgu nobrauciena beigšanos. Tomēr airis necik tālu bija ieķēries egles zaros un kuģojums varēja turpināties, kamēr beigas klāt.

No brauciena dabūju visu, ko biju vēlējies un vēl vairāk. Teikšu – savā žanrā un kategorijā – “bestest everest” peldējiens manā skopajā laivenieka biogrāfijā.

Aiznākamajā dienā nobraucu vēlreiz – šoreiz jau divatā meistarpūslī. Šķita, ka ūdens līmenis bija krities par kādiem 5 –10 cm, diezgan bieži skrāpējām laivai dibenu, sēdāmies sēkļos. Braukšana stabilāka un drošāka, bet nu neelastīgāka reakcija uz vēlamo trajektoriju. Izklaide bija tikpat laba kā dienu iepriekš, bet bez lieka stresa un uztraukumiem. Bjēla ir laba vieta, lai vizinātos. Viena no tuvākajām Lielupei.

Rezumē
Upe: Bela, Tatri, Slovākija
Datums: 2010.gada 3. augusts
Peldlīdzeklis: ww
Posms: Podbansk – Pribylina
ilgums: ap 1,5 st.
Ūdenslīmenis: Pietiekams, bet optimāli vajadzēja 5-10 cm vairāk.
Līdzīga: Amatai līkumā pirms Zvārtes ieža, tikai permanenti visā posmā.
Sarežģītība: 2-3 kat.
Šķēršļi: pāris krituši koki
Bīstamas vietas: nav
Krasti: egļu mežs, tīri oļi
Gultne: akmeņi, oļi
Piekļuve: šoseja gar visu posmu
Infrastruktūra: attīstīts serviss
Info:
http://www.slovakia.travel/entitaview.as...1&idp=6934
http://www.mutton.sk/en/rafting-bela/



(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]antuanete
2010-10-13 16:19 (saite)
Tā jau man likās, Bjala bija viena no tām upēm, kurā LV kajakeru kompānijas paredzētais brauciens "pa lēto" sanāca dārgi, konkrētajā upē Finka nošķēla ar seju pa akmeni un nācās braukt uz slimnīcu likt šuves. Tiesa, ar nelaimīgo Studeny Potok leju, kurā uz jūru aizgāja 2 airi, 2 polietilēna kajaki dabūja caurumus un mans tēvs peldot bija sācis domāt, ka vismaz manis dēļ viņam jāiet krastā, Bjala nevar sacensties :)

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]vedjmah
2010-10-13 16:23 (saite)
Ouch, skarbi! Ūdens bija baigi liels? Droši vien pavasarī bijāt, ja.. ? Mums augustā bija tāds diezgan interesants bet nu neteiksim ka baigi ekstrēms. Bija ko darīt (es gan vieniniekā nebraucu, tikai divniekā) gan priekšējam, gan pakaļējam, sānu-vērpjošās muciņas bija tiešām gana daudz. Tāds nepārejošs Lustūzis aprīlī.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]antuanete
2010-10-13 16:50 (saite)
Es pati nebiju, tēvs bija. Nu tur sākumā sanāca ieberziens, jo nebija ūdens, tad salija lietus un ūdens bija par daudz. Pa upes gultni tika rauti akmeņi, milzīgi celmi un arī beigts dzīvnieks neizpalika. Vārdu sakot, tas nebija pareizais upes agregātstāvoklis :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]starro
2010-10-13 16:55 (saite)
dienā, kad mēs braucām prom no kalniem sākās krietnas lietavas - puse Polijas atkal bija zem ūdens.
Bet tagad slovākijas kalnu nogāzēs vētra ir nonesusi gandrīz visu mežu - ūdens tagad noskrien ātrāk.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]vedjmah
2010-10-13 17:03 (saite)
Jā, es paskatījos tās tevis ieliktās bildītes... nūuu. pirmkārt izskatās, ka tur ļaudis sākuši braukt no kādas stipri augstākas vietas, ne Podbanskas, un jā, dažās bildēs rodas jautājums - a ko pilsonis tur dara? :) Piem., kas notiek šeit? :) http://apik.include.lv/bildes/Tatri2010/IMGP1492.html

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]antuanete
2010-10-13 17:12 (saite)
Tur pilsonis laikam ieberžas :) Bija diezgan daudzveidīga kompānija, gan LV krīkinga vecmeistari un kamikadzes, gan tādi kā mans tēvs, kas labprāt būtu baudījuši maigu pašūpošanos viļņos, bet pirmējais flangs ievilka otros savās neģēlīgajās izdarībās (pārsvarā gan kā skatītājus, ibo tais akmeņos lielākā daļa nemaz nelīda).

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]starro
2010-10-13 16:51 (saite)
gribētos to upīti pamēģināt augstāk, virs Podbanskas, pirms maija svētkiem.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]vedjmah
2010-10-13 17:01 (saite)
Izskatās, ka viņi ir braukuši no augstākas vietas, ne Podbanskas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]antuanete
2010-10-13 16:21 (saite)
Un, jā, tādās upēs toč "never boat alone" :)
http://apik.include.lv/bildes/Tatri2010/1.html

(Atbildēt uz šo)


[info]barbala
2010-10-13 16:22 (saite)
Bīstamas vietas- nav, tas ir mīļi un nemaz nav melots. :)

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]vedjmah
2010-10-13 16:24 (saite)
In fact tā tiešām ir, tikai ar piebildi, ka vajadzīgi zināmi skills prerequisites :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]barbala
2010-10-13 16:25 (saite)
Jā, tas ir pēc citas skalas, garāka tahometra un spraunākiem collštokiem. Es to saprotu. :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]vedjmah
2010-10-13 16:34 (saite)
Nū, tur rakstīts: 2-3 kat. Tātad jāsaprot, vai tu esi piemērots 2-3 kat un tad bīstamu vietu nav :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]antuanete
2010-10-13 16:49 (saite)
Kategorijas jau arī ir dažādas, piemēram, Norvēģijā 3. kategorija ir pavisam kas cits, nekā Slovēnijā :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]vedjmah
2010-10-13 17:04 (saite)
Un arī ir tā, ka kategorija vienai upei ir 2 pie viena ūdenslīmeņa, un, teiksim, 3.5 - pie kāda nedaudz augstāka.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]starro
2010-10-13 16:48 (saite)
nav melots. ja nedara muļķības. tur ir tāda vienmērīga bīstamība, ka bīstami pēkšņi var palikt jebkurā vietā. bet kad esi laimīgi galā, tad vari teikt, ka nekā bīstama nebija.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?