Pegijas · Lī · interjers

Entries · Archive · Friends · Profile

* * *
Tieši mēnesi pēc nodoma, kas radās tieši pēc pelnu sanatorijas noskatīšanās, bijām šovakar uz Pakalniņas Ausmu.
Pēc Sīmaņa filmas un tās radītā "wtf, kas tas ir!" visi metās likt blakus Ausmu kā vēl vienu, salīdzināmu, kulta, autoritātes versiju par visa apkārtnotiekošā sarežģītību. Tipa, jā, mēs nesaprotam ne vienu, ne otru, bet kaut kam tur jābūt, ja jau visi par to runā, un ko vai nu ārzemju festivālu panākumi attaisnos, vai arī Rietuma un Daira izskaidros.
Nē, lūdzu, nesalīdziniet.
Tie ir divu izteikti autonomu autoru autorkino. Un arī nedz pelēkbrūnais, nedz darbības vieta, apmēram Latvija, nav vienojošais abos gadījumos. (Ja varētu to kaut kā vēl arī ārpuses skatītājiem iestāstīt, bet nevar laikam. Ja kādu vispār interesētu šo kino skatīties - ir vienu, ir otru - tad tikai kā Latvijas produktu, un tas ir bēdīgi. Aizsūtīju par to īsziņu arī DSīmanim viņa dzimšansdienā. Atbildi joprojām neesmu saņēmis.)
Pakalniņa bija baigi. Jūs atceraties to sešdesmito, septiņdesmito gadu provinces amatiermākslu - visādus no piepēm izveidotus velnaģīmjus, dīvainas formas kokgriezumus ar troļļu sejām, ar puniem, līkiem deguniem, atņirgtām mutēm. Materiāls pats, visādi piepes un pagales zari un izaugumi definēja šo grotesku. Vajadzēja tik vien, cik būt pietiekami vērīgam "māksliniekam", lai vecā celmā pamanītu šo viepli, un tad ar šādu tādu amata prasmi to mājas apstākļos ar kaltu un nazi izceltu. Un tad nolakotu, un tad noliktu goda vietā.
Un es pilnīgi iztēlojos, kādu sociālo un politisko kritiku mums sejā mesdami, tādus kokgriezumu viepļus darināja visādi lauku papi. Un Lennenbergas Emīls savā ieslodzījuma vietā. Un cik liela nozīme tādiem sociālkritiskiem piepju viepļiem ir kopējā mākslas vēsturē. Ne tikai oficiālajā, bet arī neformālajā. Nekāda.
To visu es par Ausmu. Tēmas izvēle tur ir vecišķa sociālkritika. Pat apzinātas joku vietas bija ar pelējumu un bārdu. Mākslinieciskais bija tāds kā minētajos lauku frīku veču darinātojos, naivistiskajos "piedrāzt sistēmu" kokgriezumos, bet lakoti tie bija ar Pakalniņas autorpaņēmienu, glamūri garajiem kadriem.
Šoreiz besīja pat viņas ierastā masu skatu jezga (turklāt īpaši liela un dārga šoreiz) - visa tā skriešana un ēnas, un klupšana-krišana. Te tā bija tāda lauku tantu spriešana par globālo politiku augstā stilā, paceltām balsīm, uz soliņa pie podjezda.
Lai gan pie beigām pat salīdzinājums ar amatieru paštaisni dirsīgajiem kokgriezumiem, turklāt lielā mērā dabas anomāliju diktētajiem, man šķita par dāsnu. Esat caurbraucot redzējuši Sabiles lupatu leļļu pagalmu? Lūk, Ausmas mākslas līmenis.

Upd. Jā, apzinos ieraksta bezgaumīgumu, pats likdams blakus šos darbus, turklāt vairākkārt, tipa, uzsvērti norādīdams uz pazīšanos ar vienu no autoriem.
Pazīšanās ir nosacīta. Un bez citu reakcijas uz Pelnu sanatoriju par Ausmu tā arī nebūtu sācis interesēties. Plus vēl - es uzstāju, ka dažas filmas esmu noniecinājis, jo skatīšanās brīdī man bija "slikta diena". Taču man ir mazohistiska nepieciešamība dabūt no mākslas ārā maksimālu pieredzi, pat no sliktas. Jums jātic, jo to nevar pierādīt, pat blakussēdētājs nevar - nedz slikto dienu, nedz manu mazohistisko nepieciešamību.
(Par Pelnu sanatoriju joprojām esmu augstās domās. Lai gan īsziņu, tagad pieļauju, varēja arī pārprast.)

* * *

Previous Entry · Leave a Comment · Add to Memories · Tell A Friend · Next Entry

* * *
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 00:14, [info]penny_lane commented:
salīdzināt taču var divus jebko.
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 00:27, [info]simamura replied:
jā, pārlasīju, pielaboju, piekrītu. Tas ir, blakus likt var jebko. Savas gaumes robežās.
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 01:02, [info]penny_lane replied:
man pašlaik ir aktuāla problēma ar kādu citu ārzemju festivālu atzīto LV filmu. PS respektēju, arī Ausmu respektēju. tomēr nevienu nespēju redzēt kā ārkārtīgi izcilu savā žanrā. ja jāizvēlas, jā, arī palieku PS pusē.
* * *
On 22. Februāris 2016, 00:20, [info]narrenschiff commented:
Mērķtiecīga lauku diskriminācija no Rīgas high culture lutekļa.
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 00:28, [info]simamura replied:
Rīgas high culture, cik mīļi
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 02:36, [info]usne replied:
Vot, es par šito arī dažkārt domāju, un kurā brīdī tas ir vēl kaut kā savādāk, kods aiz koda, un kurā karalis ir pliks!
* * *
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 09:50, [info]barbala commented:
votvotvot, sabiles leļļu pagalma salīdzinājums ir ļoti precīzs. tā filma man bija kā zobārstniecības kabinets 85. gadā kūdras fabrikas akušieru punktā, kad saproti, ka šausmas būs, tās būs nebeidzami garas un vienīgā iespēja kompensēt savas bailes, ir no visa spēka kost pirkstos zobārstei, jo izslīdēt no krēsla un vienkārši aizbēgt tur, ārā, uz laimīgo bērnību ar zemo sauli un košzaļajām pļavām, neļauj medmāsas kuplā, sasvīdusī biste, ar kuru viņa mani notur smirdīgajā dermantīna krēslā.

un no Pelnu sanatorijas man ir bail tāpēc vien.

* * *
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 10:47, [info]helvetica commented:
Pelnu sanatoriju redzējusi neeesmu, bet grasos. Ausma gan ļoti patika - viena no retajām LV filmām, kuru nevis aiz pieklājības izturēju līdz beigām, bet gan ar interesi noskatījos un tad vēlreiz (un labprāt vēlreiz, bet nav laika). Kā tādā mazo lietu dievā, sākās ar skaidru, pat līdz komiskumam reālu premisu un tālāk attīstījās aizvien bezapzinātākā, primordiālākā haosā, kas jēgpilns ir tikai pašiem tajā iesaistītajiem, nevis "skatītājiem no malas", kuri gribētu, bet kuriem nav autoritātes pieprasīt skaidrību, realitāti un (komisku) saprotamību. Otrs patikšanas iemesls bija forma, man vispār patīk, kad brutāli ņem un strādā ar noteiktu, visai establišētu metodi; patīk tāpēc, ka, lai kā mēģinātu, tomēr šodien pielietotas metodes rezultāti ir ļoti atšķirīgi no tā laika, kad šī metode tika establišēta (salīdzinājumam, šodienas 'modernisti' glezniecībā, lai arī atsit pikaso, matisu etc., man ļoti patīk tieši tāpēc, ka ir ar to delikāto niansi, kurā, lai arī "atsit", tomēr var redzēt, ka nav ne pikaso, ne matiss). Tb. Eizenšteins, Tarkovisks vispār kā alfabets no A līdz Z; man šķita interesanti, ka lokāls materiāls, kam ierasti ir citi vēstīšanas mehānismi, ir apstrādāts tam neraksturīgā manierē, tāds, kā formālisma vingrinājums. Pieļauju, nekas no manis teiktā var nebūt saistošs, tikai vēstures dēļ atzīmējos, ka nepiekrītu tavam skatījumam.
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 11:11, [info]simamura replied:
jā, pilnīgi droši, un tiešām paldies, man ļoti gribas tādu plurālismu. Ar otru filmu taču tas pats - pilnīgi atšķirīgi norezonēja it kā vieniem un tiem pašiem cilvēkiem.
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 13:44, [info]blond replied:
Man patika abas, taču nekadi neiedrošinātos salīdzināt tik atšķirīgus žanrus un režisora pieeju. Laila strādā ar prātu, loģiku, izštuko visu līdz pēdējam kadram, viņai pat montāža vairs nav problēma - vieglākais un īsākais posms, jo būtībā viss jau samontēts uz laukuma un skičblokā. Tas var kaitināt, bet to var arī apbrīnot. Es nezinu, kā tehniski strādā Dāvis, bet, šķiet, ar atkailinātiem nervu galiem, lai gan ne gluži bez auksta aprēķina klātbūtnes - tās lietas reizēm radošajā procesā atrodas pārsteidzoši tuvu.
Nē, es tā nenoliktu Ausmu. Varbūt tev tiešam bija sliktā diena, bet varbūt mums gluži vienkārši nesaskan, reizēm.
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 13:58, [info]simamura replied:
Es drausmīgi dīdījos, dusmojos un biju nelaimīgs, klusais_okeans bija blakus un redzēja. Vēl pieļauju, ka visa tā mana pēdējā laika uzvilktība pie vainas, visu uztveru personīgi, viss man sejā smejas
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 12:13, [info]simamura replied:
bet vispār man liekas, ka Pakalniņas darbi laikam veido kaut kādu poliptihu, un nevajadzētu (kā es to daru, likdams augstā plauktā Kurpi un Pitonu, bet noniecinādams šo) tos skatīt atrauti.
[User Picture]
On 23. Februāris 2016, 08:35, [info]helvetica replied:
nezinu, varbūt. Lai gan Pakalniņa līdz šim bija manā redzes lokā kā "laba", bet "vispār man interesē ne šādas lietas", tad pārsteidzošā kārtā šis bija pirmais viņas gabals, ko skatījos ar patiesu interesi.

Vispār, kad būs brīvāks, būs jāuztaisa Pakalniņas filmogrāfijas maratons un jāpadomā par šo vēlreiz.

[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 12:23, [info]kants replied:
cūcība! nācu rakstīt paldies simamuram, ka atbrīvojis mani no tieksmes Ausmu skatīties, bet izlasu šo, un atkal ir:(
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 12:35, [info]helvetica replied:
Tu iespējams nenojaut, bet mums var gadīties, ka ļoti atšķiras kino gaumes.
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 13:22, [info]simamura replied:
leģitīms kritikas žanrs varētu būt recenzijas par dažādām publikas reakcijām
* * *
[User Picture]
On 22. Februāris 2016, 12:02, [info]apolineers commented:
Lennebergas Emīla ieslodzījuma vieta :D Nē, nu tiešām!
* * *

Previous Entry · Leave a Comment · Add to Memories · Tell A Friend · Next Entry