20 November 2018 @ 12:50 pm
Apburtā valstība.  
Cilvēkam ir vajadzīgs tik maz, lai justu prieku un mīlestību. Tad kāpēc pasaule ir pati sevi tik skaudri samežģījusi un apmānījusi? Kāpēc cilvēki pataisa ienaidnieku viens no otra, ja viņi vēlas to pašu mazo, kluso, silto mīlestības gaismu sev sirds centrā? Es skatos apkārt un redzu mazus, smaržīgus kaķēnus, kas zvērīgām actiņām viens otram skrāpē un nezina kāpēc. Vai cilvēki nav mazi bērni, kas nezina ne sevi ne pasauli? Kā vēl lai izskaidro glupību, kurai tie lētticīgi piekrīt? Cilvēki arvien ir bērni gan savā glupībā gan savā sirdsmīļumā.

Vakar biju uz diskusiju starp Džonatanu Haidtu, Lordu Džonatanu Saksu un melnādainu minoritāšu pārstāvi sociologu Kehinde Andrews no BCU un 25-gadīgu I-Gen aktīvisti meiteni Eleanoru Peniju. Runa bija atsauce uz Haidta grāmatu par Coddling of American Mind, tāpēc runāts tika par free speech, trigger warnings, safe spaces un no-platforming.

Gāju ar kognitīvu zen, gatava simpatizēt ar visiem četriem diskusijas dalībniekiem. Bet mans pirmais iespaids uzreiz bija izteikts. Kamēr Haidts un Sakss bija nosvērti un laipni, Kehinde, nīgri saļimis krēslā, bija uzskrūvēts un sabesījies un Eleonora riktīgi hiper, pasīvi agresīvi jokojoša un making-faces, acis bološi kinda-ņirdzīgi-iedomīga, bet mazliet arī earnest, basically sort of muddled. Aptuveni tā, ka tu skaties uz šiem kaķēniem un domā, what is up with you guy/doll? Abi Džonatani bija gērbušies uzvalciņos un stalti, kamēr abas minoritātes bija diezgan parastās drānās, with minimal semi-normcore effort. Diskusiju vadīja BBC meitene Emīlija Maitlis, kas bija smuki saģērbusies ar sudraba nagulaku un mirdzošiem auskariņiem. Vakara gaitā mani patīkami pārsteidza viņas inquisitive, lucid, articulate kompetence.

Kā jau es prāta aizmugurē bija sagatavojusies, abas puses runāja viena otrai garām. I' fully prepared that I am thoroughly biased, bet viss, ko Džonatani teica šķita vienkāršs un loģisks, kamēr minoritātes maldījās vārdos un teikumos, un it kā mēģināja gan Emīliju, gan Džonatanus, gan publiku pārliecināt, ka visi viņus ienīst. Aptuveni tādā veidā, kad man pašai kā cilvēkam jāsāk domāt, vai gadījumā man nav rozā brilles, ka varbūt arī mani nīst, varbūt kā biju iztēlojusies savās sliktākajās nojautās pasaule ir sazvērējusies arī pret mani, varbūt domāt, ka viss ir vairāk vai mazāk kārtībā ir nāvīga kļūda, un man tomēr atnākot mājās vajag sakrāmēt apokalipses mugursomu. Es atceros katru reizi, kad savas neirozes dēļ domāju, ka teiksim veikalā vai metro uz mani blenž un džadžo un nievā, ka varbūt viņi ta jūtās visu laiku, kamēr īstenībā katrs pats baddie ir savā ekskluzīvajā prāta elles ballītē.

Mans secinājums noklausoties abas puses bija, ka minoritātēm ir sāpes un labi nolūki, bet pārsvarā mūsdienām neatbilstoša/nepamatota paranoja un OCD. Kamēr Džonatani ir pārāk sausi un neko labu nav izdomājuši kā risinājumu visai šai agravācijai. Un (Haidts) pat ne mazdrusciņ necenšas atzīt sāpju dzelmes minoritāšu sirsniņās, vai arī paši ir bijuši nedabiski stipri pārvarot sāpes un to pašu sagaida arī no citiem. Rabbi stāstīja, kā universitātē bija vienīgais ebrejs, bet ka saglabājis nosvērtu atvērtību iedzīvojās un transcendēja, un atrada kopsaucējus. Kas šķiet ideālais attieksmes variants, bet ko lai dara ar kaķēniem, kas no dabas ir drebelīgi un bailīgi un deep into the abyss?

Visvairāk no runātājiem mani imponēja Lords Sakss. Viņš vienīgais atstāja iespaidu, ka viņa prāts un sirds ir ļoti plaši, ka tur pietiek vietas gan sāpēm, gan līdzjūtībai, gan laipnībai, gan stingrībai, gan kompromisam, gan cerībai, gan iespējai, gan svētīgai neziņai. Viņš uzsvēra arī, ka pašlaik universitātēs notiek karadarbība, un ka karojot cilvēks nav atvērts sarunai, nav gatavs mācīties, nav gatavs attīstīties. Ka saskarsmē ar Otru one needs to offer charity of spirit, kas ir vienīgais veids, kā nokļūt vienam pie otra. Tas man atsauca atmiņā Svētdienas runu pie Brīvības Pieminekļa, par "iešanu vienam pie otra, neskaitot soļus" un "necīnīšanos vienam ar otru, bet kopā pret tumsu". Garīgums vienīgais spēs izglābt pasauli, lūdzu Dieviņ pasteidzies, bet dari tā kā tu gribi nevis es.

Eleonora skaidroja, ka cilvēki pārvērtē safe space, trigger warnings džezu. Ka tās ir vienkārši atsauces, kur cilvēkiem uzelpot, pirms ķeršanās klāt stresainām situācijām. Kamēr Haidts pastāvēja uz to, ka tas ir kaitīgi, jo konstanti expecting triggers and being on high alert for danger, people actually prime their psyche for excess stress and paranoia. Thus a great amount of mental energy gets drained away in fear, energy that could be used to learn and evolve. It is sort of like voluntarily signing up for continuous PTSD. Es uzreiz iedomājos, ka tas ir kā visu laiku gadīt, kad tev noraus plāksteri vai špricēs, kamēr ja norauj plāksteri vai iešpricē negaidot, tas nešķiet nekas traks un ātri aizmirstas.

Kad pienāca laiks publikai uzdot jautājumus, visskaudrākais bija brīdis, kad melnādains džeks retoriski prasīja Kehindei, kāpēc viņš runā tā it kā visi melnādainie cilvēki pasauli uztvertu tā kā viņš, kāpēc viņš visus viņus iegrūž vienā grozā? Ka viņš skatās šajā auditorijā un neredz cilvēku ādaskrāsu, ka viņš redz cilvēkus-individualitātes, kas viņam palīdz būt optimistiskam un atrast kopību. Uz ko Kehinde atbildēja, ka viņš ir deluded un dzīvo in a pink-glasses fantasy world, kas man šķita nogalinoši un ļauni. Tev nebūs nokaut, bet viņš nokāva savu brāli. Tad vēl piecēlās un runāja viena sieviete, kas uzsvēra, ka dzīvē vienmēr ir vadījusies pēc motīva, ka nekas, ne tas ka viņa ir sieviete, ne viņas ādas krāsa, nespēj viņu ierobežot ja viņa neatļauj (pat ja var), ka šāda atieksme un doma ir viņai palīdzējusi sasniegt, ko viņa ir vēlējusies. Tas vairāk bija kā komentārs, bet es iedomājos, ka Kehinde domāja, ka arī viņa ir muļķadesa.

Es protams arī būtu gribejusi uzdot jautājumu, varbūt Lordam Saksam, bet izkristalizēju to tikai uz trotuāra pa ceļam mājas. Es būtu taujājusi:

It is apparent from this discussion tonight, and discussions alike in every type of forum all over the world, that both sides feel very strongly about their "truths" and seem impossible to be reconciled. It seems like often it is the case that each side speaks past the other, either not fully grasping the other's argument and experience, or not wanting to acknowledge its validity. This verges on being absurd, as isn't it so that all of us humans share the same need and want, to be heard, to be loved, to love and to experience joy and peace? Whoever thinks that this can be built on the ruins of the other, on others' pain and destruction, seems to me, must be in grave error. Can it be denied that there is no winner in any war, as how can the pain of the other can be a victory worth having?
Therefore, my question is: How do we reconcile? Can we reconcile this? More specifically I want to find out, perhaps from Lord Sacks, what would the role of siprituality be in moving toward any potential reconciliation?

Pēc runas, es pa tumsiņu cauri Westminsterai, cauri lietum un staltiem, vēja tramdītiem kokiem un milzīgu kļavu lapu virpuļiem devos uz metro, pa ceļam nopērkot siltu de-kafiju. Manu sirdi bija piepildījis siltums un cerība, dēļ rabbi teiktā un klātbūtnes. Ja pasaule tiks glābta tad caur Viņu.
 
 
( Post a new comment )
пивчик, семушки и на стадик[info]miligrami on November 20th, 2018 - 06:45 pm
pēc tā, kā šo atstāsti, izklausās, ka tos pēdējos divus tiešām drusku nicināji, tā kā moš viņi tur tomēr pa tēmu gruzās, ka ļaužu attieksme ir negatīva.

bet nu arī es esmu biased, man ļoti krīt uz nerviem tas pītersena haips un krišjāņa agresīvā retorika, utt.
(Reply) (Thread) (Link)
[info]methodrone on November 20th, 2018 - 07:03 pm
Žēl, ka tev tā izklausās, but it's not true. We are all in this together, tāpēc, manuprāt, nicināšana kā tāda ir kļūda. Man viņus bija žēl, jo viņi bija iekaisuši un nošļurkuši, un es biju neizpratnē, jo šķita, ka viņi meklē blakus legit problēmām meklē problēmas, kur to nav, vai arī skatās tikai uz problēmām bet nemeklē konstruktīvus risinājumus, bet rada "risinājumus", kas kaitē gan pašiem gan citiem. Kritika man bija arī par uzvalkos esošajiem cilvēkiem, taču arī viņus es nenicinu. Kritika, neizpratne, žēlums nevienādojas ar nicināšanu.

Man arī pēdējā laikā krīt uz nerviem tas haips, un dažās jomās pats Pītersons, kā arī agresīva retorika. Bet es tikuntā domāju, ka gan minoritātēm gan agresīvai retorikai apakšā ir good intentions and yearning for love and acceptance.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
пивчик, семушки и на стадик[info]miligrami on November 20th, 2018 - 07:07 pm
Protams, tam es gan piekrītu - nu ka tur apakšā ir yearning, vienkārši katrs traumēts pa savam. Labi, nicināšana bija par stipru teikts, vienkārši es uzreiz nofiksējos uz to, ka pievērs lielu vērību tam, ka pirmie pucēti un stalti, bet pēdējie nošņurkuši. Tam jau arī dažādi iemesli var būt.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]methodrone on November 20th, 2018 - 07:25 pm
I get that, es arī rakstīju, ka meitene bola acis un taisa semi-ņirdzīgus jokus, jo tas bija tas ko novēroju. Teiksim, ja es ietu uz tādu debati, es visticamāk tā pat kā Džonatani uzvilktu baltu blūzi, sēdētu krēsā eleganti un gribētu, lai lietas ko saku, nāk ārā artikulēti un es varētu savus argumentus skaidri pamatot, nenoniecinot otru. So mani iespaidi ir subjektīva salīdzināšana ar sevi, un tikai tāpēc ka kāds izturas citādi un man tas nepatīk, es neiešu viņu nicināt, jo es arvien gribu atcerēties, ka šim cilvēkam ir sirds tāpat kā man.

Protams, you have a good point, jo ir svarīgi par šo piedomāt. Es apzinos, ka bieži nepiedomāju, un savu kritiku, kas nav domāta ļauni, izsaku mazliet indīgi. Neviens nav balts un automātiski visus uztver laipnīgi un atvērti. Nicināšana (jeb drīzāk aizdomīgums un nepatika) šķiet ir cilvēka ģenētikā, tāpēc tie ir pastāvīgi jāsavalda, manuprāt. As per baušļi: Tev nebūs nogalināt. Tev nebūs nepatiesu liecību dot pret savu tuvāku.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]krishjaanis2 on November 20th, 2018 - 11:29 pm
man savukārt ļoti krīt uz nerviem nekritiska domāšana un jebkāds progresīvi vai liberāļi tendētu cilvēku smugness un condescension, kā arī bezgalīga liekulība, signalizējot pret "agresiju" un tomēr zem jēriņa maskas arī paužot savu pasīvo, dažbrīd arī aktīvo agresiju.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
пивчик, семушки и на стадик[info]miligrami on November 20th, 2018 - 11:39 pm
lai nu kurš te par kondensāciju būtu runājis. jebkurā gadījumā, nav ko piedrazot methodrones cibu - es to nerakstīju, lai provocētu tavu agresiju, bet lai viņai paskaidrotu savu bias oriģinālajam komentāram. neņem ļaunā, ka tas iepina tavu vārdu - to iekļaujot vienkārši bija vieglāk paskaidrot savu bias, un es noslinkoju, lai to apietu, izvēloties citus ceļus. par pārējo, ko saki - nu, es nevaru atbildēt par tavām bailēm un projekcijām, ar tām pats tiec galā. es jau tāpat turpinu projicēt, ka esi vienkārši trollis, kas nekritiski pieņem jebkādu atbalstu no tiem, kas tev piekrīt, vienlaikus esot par visiem visvairāk smug. jebkurā gadijumā, čau, varbūt kādreiz mūsu vektori krustosies, bet tas nebūs tagad.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]krishjaanis2 on November 21st, 2018 - 01:55 am
noreaģēju, jo vienā teikumā biju kopā ar Pītersonu, kas dara godu; lai gan viņš ir kļuvis par riņķveidu, savā ziņā tas ir nākamais solis, jo riņķveidīgums jau paredz, ka noteikts personāžs ir kļuvis par simbolu, un uz tieši to iedvesmo Pītersons, ka viņš necenšas dot atelpu nevienam smug un kondensējošam sociālā taisnīguma kareivim, nekādas platformas. mani vienkārši kaitina viss šitais čīkstulīgais "ak, vai, agresija" un "mani bias" kā arī jebkāds bias talks kā tāds, kas arī liek reaģēt.
(Reply) (Parent) (Link)
Eos[info]eos on November 20th, 2018 - 10:52 pm
Liels prieks, ka šādas diskusijas notiek. Tikai posta beigās pamanīju, ka tas ir UK.

Liekas, ka cilvēki pārāk viegli ieciklējas uz visu, kas kaut mazliet šķietami viņu prātos viņiem atņem tiesības, ticamību (credibility), iespējas tikt izvēlētam/ai situācijā, kur jāizvēlas starp jebkādu minoritātes cilvēku un ne-minoritāti.

Nekāda diskusija nevar notikt bez lielas empātijas.

Fakti un zināšanas var dot iespēju retorikā izmantot statistiku par sarunas tēmu, bet nespēja pieņemt, ka otram VAR būt daļēji taisnība, un nespēja argumentēt otra cilvēka taisnību, padara par sliktu diskusijas dalībnieku.
(Reply) (Thread) (Link)
[info]methodrone on November 21st, 2018 - 12:03 am
Tu ļoti insightful raksti, pilnībā piekrītu.

Cilvēka psihe ir ļoti wacky. Es no vienas puses totāli saprotu minoritātes, jo kad tev dzīvē notiek kaut kas, kas ir ļoti sasāpējis, akūts, aktuāls, tad gribot negribot tu apkārtnē ieraugi un pat meklē savas sāpes pierādījumus. Šajā sakarā, katrs individuāls cilvēks ar savu psihi ir minoritāte. Bet tas ir risks, savu sāpi pataisīt lielāku un neizturamāku un dusmīgāku, nekā tev pašam nāk par labu.

Kamēr cilvēki, kuriem nav tā pati sāpe, ir neiecietīgi pret tavu procesu, un negrib/nespēj iedziļināties un ar to auklēties. Un šķiet negrib meklēt cēloņus bet uzreiz izrēņināties ar sekām, jeb vispirms izrēķināties ar sekām pirms meklēt cēloņus. Šķiet virspusējība ir kļūda šeit.

Diemžēl abām pusēm kaut kas ir jāuzupurē, lai atrastu vienojošo, man tā intuitīvi šķiet, vadoties no savas dzīves pieredzes.

Tāpēc jā, empātija vai drīzāk ļaut otram vienkārši runāt un otrā klausīties, abiem varētu palīdzēt nokļūt līdz problēmas saknei.

Pašliek šķiet neviens īsti nav uz to spējīgs un viens otram vienkārši grib uzlikt vāku. (Un tad abi var gaidīt nenovēršamu eksploziju un anihilāciju)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Eos[info]eos on November 21st, 2018 - 12:26 am
Man šķiet, ka no psiholoģijas viedokļa ir svarīgi apzināties katram savu identitāti.

Ir ļoti daudz identitāšu, kuras ir noteiktas pēc rases, dzimuma, seksuālās orientācijas, ienākumu līmeņa, reliģijas utt. Visas šīs identitātes cilvēkus šķeļ.

Ir jāspēj pacelties līdz vienojošām identitātēm un tad skatīties no tā skatpunkta.

Nav viegli uzreiz uzlekt uz "planētas iedzīvotājs" vai "apziņa, kas piedzīvo pieredzi kā cilvēks", bet ir daudz starpstadiju. Kaut vai "skolotājs Latvijā".

Ja cilvēks apzinās savas identitātes, tad var ar prātu izvēlēties, kas ir.

Citādi, ja šī izvēle notiek emocionāli, viņu var ļoti viegli triggerot. Un viņu var ietekmēt. Viņam var draudēt vai radīt bailes, ka viņu izstums no kādas no šķeļošajām identitātēm.

***

Tā kā man un katram ir izvēle, uz kuru no identitātēm vērst uzmanību.

Jā, tas, ka es sevi identificēju ar skolotājiem un studentiem, nemazina faktu, ka esmu ne-cisgender vai ne-hetero, taču tā kā man nav svarīgi visiem sejā iebāzt, ka man kā kādai no minoritātēm ir slikti, es varu tā vietā priecāties par to, ka man kā kādai citai identitātei ir vai nu labi, vai vismaz tā, ka nav sajūta, ka mani nospiež.

(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]methodrone on November 21st, 2018 - 12:32 am
Mani atkal vienmēr ir padarījusi nelaimīgu ideja, ka man vajadzētu fokusēties uz kaut kādu mītisko, supposed identitāti, kurai man būtu jāpieslienas. Vislaimīgākā esmu jutusies, kad esmu iesaistījusies pasaulē incognito, with no agenda or strict rules, nelielikusi sevi plauktiņā. Savukārt katru reizi, kad es uz sevi paskatos caur kaut kādu konkrētu identitāti, es tiešām jūtos izolēta, ievainojama un maza, kurai visi uzbrūk. Es domāju cilvēka psihe ir parāk sarežģīta un neizdibināma, lai tā apmierinātos ar to, ka cilvēks sevi pasniegtu kā kaut kādu identitāšu kolekciju. Man šķiet one true opression and enemy of true freedom is the idea that we have to pick identities.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Eos[info]eos on November 21st, 2018 - 12:40 am
Ja pieņem, ka nav identitāšu, tad sanāk, ka cilvēks neizjūt pilnīgi nekādu atbildību ne pret ko? Kur rodas jebkāds morālais pamats izdarīt vienu rīcību, nevis citu?

Identitātes diemžēl ir kā tāds labā un ļaunā atzīšanas koks - pat ja to ignorē, tik un tā citi cilvēki Tevi uztvers caur kādām prizmām, pat ja dzīvosi tā, it kās tās neeksistē.

Tādā ziņā nevar ietekmēr citu cilvēku aizspriedumus, un ir vērtīgi saprast, kur tie viņiem radušies. Cita lieta, ka neļaut diktēt sterotipiem savu dzīvi.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
[info]methodrone on November 21st, 2018 - 12:51 am
Well, tu drošivien par mani smiesies, bet man pietiek ar baušļiem. Es pilnībā redzu, ka cilvēks var pazaudēties, ja nav kam pieslieties, tas pat ir konkrēts psiholoģisks fakts, un es to esmu izbaudījusi uz savas ādas. Cilvēki tad pilda šo tukšumu un totālo esības tumsu ar visdažādākajām identitātēm, kas ik pa laikam nomaina cita citu. Kas ir normāli un to var darīt, bet manā pieredzē ar to nekad nepietiek, nekad nav gana, vienmēr ir vilšanās. Taču pievēršoties kristietībai, es sapratu, ka es varu palikt plaša un brīva, kamēr ievēroju konkrētas ceļazīmes. Tas arī ir mans morālais kompass un atbildības sajūta visā ko daru. Visas manas vērtības un izvēles ir balstītas respektīvi nevis uz kaut kādu konkrētu identitāti, bet gan uz what-would-Jesus-do. Kaut gan kristietība arī ir identitāte, so I guess es pati nonāku konfliktā!
(Reply) (Parent) (Link)
krēpjlācis: nr2[info]nistagms on November 22nd, 2018 - 01:23 am
Šis ir izcili no Kehinde Andrews un tamlīdzīgo puses, ka viņam, lūk, melnādainais pasaka, ka viņu nekrata visas šīs biased, izdomātās huiņas, ka viņam viss ir kārtībā (vismaz ar šo tēmu) un viņš spēj iekļauties sabiedrībā, nedomājot par cilvēku ādas krāsām, bet Kehinde atbild, ka viņam ir 'pink glasses', respektīvi - viņš nerubī Kehindes vienīgo patieso realitāti un dzīvo ilūzijā. Intereanti, kāda ir Kehindes alternatīva? Atbrīvoties no baltajiem? Tas ir tik skaisti, kad tik akūti tiek parādīts tas, ka tieši visi šie rasisma, seksisma un ksenofobijas atmaskotāji jebkurā baltādaino vakara pasaciņā patiesībā paši ir vislielākie rasisti un cilvēku dalītāji kastītēs.
(Reply) (Thread) (Link)
Heda[info]heda on November 23rd, 2018 - 09:31 am
+1000
Pie tam "nabadziņa" lomas spēlēšana un/vai citu "nabadziņu" ražošana un adoptēšana daudziem ir arī labi aprēķināts un ienesīgs bizness
(Reply) (Parent) (Link)