Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
No romānu sērijas "Mēs, Latvija, XX gadsimts" pagaidām izlasītie darbi visi ir šķituši "labi, pieklājīgi, profesionāli", bet nekāda uh! un ah!

Bērziņa "Svina garša" bija laba un emocionāli iespaidīga. Tikai galvenais varonis (ļoti simpātisks, nepārprotiet) šķita joprojām tas pats naivais, lādzīgais džeks, kas visos citos šī autora darbos.

Bereļa "Vārdien nebija vietas", gandrīz kā Tarantīno filmas (neprecīzs salīdzinājums, bet labāks nenāk prātā), - tik melns, ka kļūst smieklīgi. Jāatzīst, ka kulminācijas brīdī (kur Tušs izvaro un noslepkavo atraitni un pēc tam sagraiza līķi) man pazuda "ticamības moments". Neesmu gan nekāda kriminālās psiholoģijas/psihiatrijas eksperte, bet man šķiet, ka šādu darbību motivācijas pamatā jābūt izteiktākam afektam. Tas, ka Lizbete ar savu gaudeno nekrofīliju var izbesīt un nepatikt, ir saprotami. Taču man šķistu ticamāk, ja Tušs pēc izvarošanas vienkārši aizietu un aizdedzinātu māju.
Bet tad nebūtu tik melni un pretīgi.

Gailes "Stikli" priecēja ar savu poētismu & psiholoģismu. Tas, ka nespēju īsti pieņemt "trako sievišķu diskursu", ir tikai mana pašas problēma - jo visām šīm trakajām meičām un tantēm ir vieta arī mūsu bēniņos, kāpēc gan ne. Īsti nejutu laikmeta garu, tas, iespējams, būtiskākais pārmetums romānam. Detaļas, kas uz to norāda - eigēnikas komisija, Vadoņa apciemojumi, karikatūras par ebrejiem u.c. - tik ļoti nobāl fonā varoņu subjektīvajiem pārdzīvojumiem (kuri, stingri ņemot, ir laikam nepiesaistīti), ka manas vēsturiskuma alkas palika neapmierinātas.

Ikstenas "Mātes pienā" besījos par olšūnas/olnīcas terminoloģisko nenošķīrumu un arī par to, cik ļoti vienkāršoti atainots laikmets, kuru pati atceros ne sliktāk kā autore. Un, jā - atkal tas psiho sievišķu diskurss...
  • Par Ikstenu - neko vai nu neko!
  • Trāpīgi noraksturoji, īpaši par Bereli & Tarantīno :)
    Manas vēsturiskuma alkas apmierināja tikai Bērziņš, Ābele un Kota.
    Bet pēc tava ieraksta aizdomājas, ka Ābele laikam vienīgā šobrīd raksta bez "trako sievišķu diskursa".
    • Kotu neesmu vēl izlasījusi, un Ābeli arī nē.
      Par "Dunu" esmu dzirdējusi ārkārtīgi petrunīgas atsauksmes.
      Bet, jā, ar tiem trakajiem sievišķiem tā ir, ka no vienas puses ilgi bijusi nacionālajā literatūrā neaizpildīta niša, bet no otras - kad visas saskrien ar saviem psihuma stāstiem, kļūst mazliet nogurdinoši un garlaicīgi tajā Bābelē.
      • Zviedriem jau pasen ir modē pašterapijas grāmatas, kurās noraksta nost no sevis visus pāridarījumus un sāpinājumus, piemin visus ļaunos radus, pārsvarā bez nekādas literāras vērtības. Lai piedod literatūras eksperti, bet "Mātes piens" šķiet tipisks pašterapijas produkts, kur no vēsturiskuma ir tik maziņš sakasnītis.
      • Es nupat kā izlasīju Dunu, savāds romāns. Līdz romāna pusei ir viss forši- aizraujošs sižets un varoņu pārdzīvojumi un brīnišķīgs, unikāls, detalizēts vēsturiskais fons- hipodroms. Un tad romāna vidū tas beidzas un sākas ļoti grūti izsekojama svaidīšanās turpu šurpu no notikumiem karā uz dzīvi tālaika laukos un mūsdienās. Ar romāna otru pusi tikt galā bija grūti, teikšu kā ir. Man no šīs sērijas laikam vislabāk patika Kotas romāns, unikāli dzīvespriecīgs, kā arī Bankovska 18, jo ļoti sasaucās ar manām tābrīža pārdomām.
        • Man līdzīgi šķita, "Klūgu mūku" lasot - ārkārtīgi neviendabīgi, vietām valoda, sižets, varoņi utt., viss ir tik dzīvi, precīzi, aizraujoši un trāpīgi, bet tad kaut kādas nesaprotamas garlaicīgas tuksnešainas bedres.
  • par iespaida spēku - pēc Bērziņa grāmatas noslēguma lapām bija skudriņas pa muguru un aiz Ābeles teksta dzirdēju Daugavas un zirgu pakavu dunēšanu
  • Es tā esmu izdomājusi, ka neko no zināmās sērijas nelasīšu. Nu varbūt Kotas grāmatu vēl. Man patīk bēdīga mūzika un priecīgas grāmatas. Par 20.gs. es labāk palasu ko dokumentālu. Lai labāk vairojas prieks.
Powered by Sviesta Ciba