Ja skolā man būtu bijusi iespēja skriešanu apgūt atbilstoši savām spējām, nevis programmai un standartiem, tās nebūtu bijušas šausmas un mocības, no kurām pašsaglabāšanās instinkts liek izvairīties. Man nebūtu bijuši vajadzīgi divdesmit gadi, lai lēnītēm pārvarētu psihotraumas un atdzīvinātu sevī cilvēkiem dabiski piemītošo kustētprieku. Visticamāk - arī šos divdesmit gadus es būtu pavadījusi sportiskāk un veselīgāk.
Izglītības sistēma spēj ne tikai iemācīt, bet vēl jo vairāk - arī nokaut un paralizēt vēlmi iemācīties. Es biju tizlene, kuru piespieda skriet, neiemācot to darīt un nepieradinot pie slodzes. Kādam citam lika rēķināt vai lasīt tad, kad viņš to neprata un nespēja.
Pieņemu, ka ir cilvēki, kuri joprojām nespēj pārvarēt šausmas rakstīta teksta vai matemātikas uzdevuma priekšā. Vai dzīvo nesajēgā par dabaszinātņu pamatjēdzieniem.
Skumji.
Izglītības sistēma spēj ne tikai iemācīt, bet vēl jo vairāk - arī nokaut un paralizēt vēlmi iemācīties. Es biju tizlene, kuru piespieda skriet, neiemācot to darīt un nepieradinot pie slodzes. Kādam citam lika rēķināt vai lasīt tad, kad viņš to neprata un nespēja.
Pieņemu, ka ir cilvēki, kuri joprojām nespēj pārvarēt šausmas rakstīta teksta vai matemātikas uzdevuma priekšā. Vai dzīvo nesajēgā par dabaszinātņu pamatjēdzieniem.
Skumji.
Manuprāt, tieši tam arī vajadzētu būt galvenajam izglītības mērķim – palīdzēt ikvienam skolēnam pārvarēt savas grūtības. Visi normatīvi, rezultāti, punkti, atzīmes utt. nodara vairāk ļauna nekā motivē. Ja kādam ir problēmas ar kustēšanos, tad palīdzēt rast viņam tajā interesi un patiku, nevis likt atzīmes par to, cik ātri ir noskrieti 100 metri vai 2 km. Tieši tāpat ar dabaszinātnēm vai matemātiku – svarīgi, lai skolēns iegūtu interesi un pašapziņu, ka ir spējīgs atrisināt uzdevumu. Atzīmes būtu jāliek tieši par pūlēm nevis rezultātu. Labi skolotāji jau tā dara, bet sistēma ir nežēlīga pret visiem.
Par to pašu fizkultūru - gan pamatskolā, gan vidusskolā es biju vienīgais maza auguma resnītis klasē, bet visās skriešanās es biju Top2, jo es, bļin, pūlējos un pūlējos tikt pie rezultāta. Tas kaifs un sasnieguma apziņa, kad ir izskriets četrinieka vai piecinieka rezultāts sasodīti kalnainajā (pēdējos distances 150m sākumā viens ļoti stāvs ~20m kāpums un pēc tam ~10grādi pret kalnu līdz finišam) aplī. Vienīgā lielā problēma bija ar bumbiņas un vēlāk granātas mešanu, jo man rokas, pleca un saišu kombinācija visai apdalīta. Bet tad es ar skolotāju strādājām pie tehnikas stundās, kad citi spēlēja futbolu (āāāāā) vai arī gāju pēc stundām, lai panāktu pareizas kustības un tā un vidusskolas beigšanas eksāmenā godīgu trijnieku aizmetu un biju priecīgs par to, lai arī pēc pūļu pieejas man dotajā gadījumā pienāktos atzīme ārpus piecu baļļu skalas.
Man ļoti patika tavs izteikti diplomātiskais apzīmējums laika posmam, resp., krii vecumam, jo pats es ik pa laikam atraujos ar somiņu par norādēm uz to :-)
Tāpat vārdu "cienīga, sagrabējusi kundzīte" piedēvēšana man ir pilnīga lieka, jo Tu esi pārāk eleganta, lai es jebkādā dvēseles un saprāta stāvokklī varētu izmantot pēdiņās minēto apzīmējumu.
Pie tam fizkultūrā grib apgrābstīt gandrīz visus sporta veidus, rezultātā visiem jādara viss, vienalga, cik labi vai slikti padodas un cik piemērotas ir fiziskās dotības. Ai, es pat nezinu, kā pareizi vajadzētu organizēt skolēnu fiziskās aktivitātes, bet tas, kā bija manā laikā, noteikti nav pareizi :)