kihelkonna - matemātika mums un viņiem [entries|archive|friends|userinfo]
kihelkonna

[ website | kihelkonna - apdzīvota vieta sāremā salā ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

matemātika mums un viņiem [2. Jan 2017|13:45]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
nu tātad man kļuva interesanti. es īsti nezinu, ko mazmurkšķis tajā trešajā klasē mācās, jo mājasdarbus viņa man nerāda un kliedz, ja vispār skatos uz viņas skolas papīru pusi. tomēr divus pēdējos pārbaudes darbus es apskatīju, un vispār jau drusku zinu, par ko tur runa iet, un tagad (kad mm ciemos) ievilku un apskatīju arī mācību grāmatu. viņi turpina drillēt reizināšanu un dalīšanu līdz 9, tad garās darbības, kur ir gan iekavas, gan reizināšana, gan saskaitīšana un atņemšana, un jāzina, kas jārēķina vispirms. rēķinos viņi nekad nepārsniedz simtu. bieži ir uzdevumi simtnieka kvadrātā. dažreiz ir kaut kas no ģeometrijas, vienkārši leņķi un perimetri.

un tad paskatos, ko šajā vecumā rēķina ziemeļamerikāņi. mūsu 3. klase atbilst viņu 4. klasei, jo 1. klase ir 6 gados. viņiem aizvien populārāka kļūst mājskološana, tādēļ tīkls pilns ar mājās lietojamām darba lapām, pat ar visādiem ģeneratoriem, kas uzģenerē aizvien jaunus uzdevumus par konkrētu tēmu. nereti klāt ir pierakstīts, piemēram, šis atbilst 4. klases mācību programmai Ontario.

tie darba lapu tūkstoši ir stipri līdzīgi, tā ka vismaz tas, kas visbiežāk atkārtojas, tiešām ir tas, ko šajā vecumā tur dara.

=== ko viņi dara.

https://www.google.lv/search?q=math+%224th+grade%22+worksheet&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjK8-q1r6PRAhXF_ywKHahcD64Q_AUICCgB&biw=1087&bih=776

viņi reizina divciparu skaitļus. tā vienkārši, darba lapas ar visādiem 23x36.
to viņi darīja arī mūsu otrajā klasē. tad reizināja divciparu skaitli ar vienciparu skaitli. 48x8.
viņi saskaita un atņem daudzciparu skaitļus. mūsējiem diezgan ilgi ir noliegta rēķināšana ar vertikālo pierakstu, viss jārēķina galvā vai tajā simtnieka kvadrātā. amerikāņu vertikālo pierakstu apgūst laikam jau kādā pirmajā klasē, un tad arī mierīgi sāk saskaitīt skaitļus ar vienalga cik cipriem.

viņi daudz darbojas ar daļām 4/22 + 17/22 (mūsējie neko tādu vēl nedara, nezina pat, cik ir 1/2 + 1/2).

viņiem ir uzdevumi ar apļu vai citu figūru sadalīšanu daļās. kas ir vairāk - 6/12 vai 3/8? uzzīmē, sapratīsi.

galvenais - tur pārsvarā ir uzdevumi ar vienu darbību. 34x17. 458:2. 116x8. uzdevuma nosacījumu nemaz nav vai tos nav vajadzības lasīt, jo viss tāpat redzams. ejam aizvien tālāk rēķināšanā un viss.

un viņi māk skaitļus sadalīt pirmreizinātājos.

un viņu darba lapas allaž ir apmēram tik vienkāršas http://www.math-salamanders.com/image-files/4th-grade-math-worksheets-multiplication-2-digits-by-2-digits-1.gif
neteiksi, ka neuzmanīgi lasīji uzdevuma nosacījumus.

=== ko mūsējie dara
tam, ka mūsējiem nedrīkst pirms laika ierādīt vertikālo pierakstu, matemātikas skolotāji zina pateikt iemeslu. ir forši, ka cilvēks iemanās aizvien lielākus skaitļus un ātrāk rēķināt galvā. tiklīdz viņš tos iemācās summēt utt ar vertikālo pierakstu uz papīra, galvasrēķināšana pārstājot attīstīties. ej nu sazini. cik esmu redzējusi ieteikumu sargāt bērnu no zināšanu apguves, tad allaž šis ieteikums neizturēja kritiku. bet es tiešām mazmurkšķim apzinīgi nestāstīju par šo vertikālo padarīšanu.

tātad mūsējie reizina līdz 9 un nepārkāpj 100. mūsējiem ir daudz uzdevumu ar darbību secību. 19+16:4. tie jau bija pērn, un tagad turpinās. neredzēju nevienu pašu amerikāņu darba lapu ar darbību secību. viņiem ir tikai un vienīgi viendarbību uzdevumi. nezinu, kurā klasē viņi to sāk apgūt, jo neredzēju tādus arī nākamajam gadam.

otrajā klasē mūsējie gandrīz pusgadu nodarbojās gandrīz tikai ar pakāpenisko pierakstu. 8+5 nav 13, ir jāsaskaita līdz tuvākajam desmitam un pēc tam jāpieskaita pārējais. 8+5=8+2+3=10+3=13. ja uzrakstīsi 13 pa taisno, būs kļūda, un nevienu no šiem pieraksta posmiem nedrīkst izlaist.
nu, ja man galvā ir jāsaskaita, tad es aptuveni tā arī rēķinu. varbūt šādas rēķināšanas apgūšana veicina loģisko domāšanu.
bet nesen runāju ar lauleni, un izrādījās, ka viņš, piemēram, galvā reizina pavisam citādāk nekā es to daru. es tur kaut kā viltīgi palielinu un tad atņemu nost vai kaut kā citādi mēģinu piedabūt tuvākajam apaļajam skaitlim un tad koriģēt. viņš, izrādās, nedara neko uz to pusi, viņš pilnīgi otrādā kārtā visu sadala pirmreizinātājos un tad kaut kādā man nesaprotamā kārtā dabū to pašu rezultātu, ko es. nevarētu teikt, ka viņa domu gājiens būtu sliktāks par manējo. varbūt labāks; viņš galu galā ir fizmats, nevis es. nu ar vārdu sakot, tas pusgads ar pakāpenisko pierakstu man tiešām likās tikai laika nosišana, kas turklāt uz beigām kļūst tik garlaicīga, ka cilvēki ielaiž kļūdas vienkārši aiz riebuma.

un tad rēķināšana simtnieka kvadrātā. izrēķini uzdevumu, dabū atrisinājumu, piemēram 27, simtnieka kvadrātā 27 izkrāso. kad esi izkrāsojis arī citu uzdevumu rezultātus, dabū tur bildīti.

nu jā, bet visvairāk mūsējiem tagad ir darbību secība. nupat sākuši apgūt arī vertikālo pierakstu, bet tik un tā ārpus 100 neiziet.

un līdz martam mūsējie neko jaunu nemācīsies, jo martā ir lielais pārbaudes darbs.

==== atšķirības

amerikāņi matemātikā gandrīz tikai mācās rēķināt. ja tu dabū labu atzīmi, tad par labu rēķināšanu. ja sliktu atzīmi - tad par sliktu rēķināšanu.

mums rēķināšana ir otrajā vietā. pirmajā ir izdevumu nosacījumu pareiza izprašana un uzmanīga izlasīšana.

pēdējā mazmurkšķa pārbaudes darbā, piemēram, bija teksta uzdevums, pēc kura bija jāuzraksta rēķināšanas darbības. jānītis apēda 5 ābolus, 2 izvēma. tev ir jāuzraksta 5-2. ja uzrakstīsi 5-2=3, tā būs kļūda, jo uzdevuma nosacījumos kaut kā viltīgi ir ierakstīts, ka jāuzraksta tikai rēķināšanas darbības, un tas nozīmē, ka rezultātu nedrīkst rakstīt.

tad tur bija uzdevums, kur rēķināšana jāraksta vertikāli. jārēķina galvā, bet jāraksta vertikāli. to kaut kā īpaši sauca. uzrakstīsi horizontāli, kaut arī ar pareizu rezultātu - kļūda.
un tā daudzi citi uzdevumi, kuru nosacījumos rūpīgi iešifrāta smalka kļūdīšanās iespēja neatkarīgi no rēķināšanas prasmes.

==== kā man labāk patīk

man labāk patīk amerikāņu sistēma. pēc mazzaķa (6) redzu, ka rēķināšanas prasmju lēna audzēšana ir interesanta nodarbe, kas visiem iesaistītajiem sniedz gandarījumu. padevu tur 2 mēnešus katru vakaru pa 10 uzdevumiem. sākumā viņš galvā tā droši tikai 1 un 2 mācēja pieskaitīt, bet pēc nieka 2 mēnešiem pa 5 minūtēm dienā jau rēķināja pāri 20. es viņam devu uzdevumus tikai līdz tiem 20, bet tie kaut kā bija izaudzējuši izpratni par visiem 100, un tagad viņš diezgan mierīgi rēķina līdz 100.
(vairs nerēķinām, jo svarīgāka viņam ir burtu rakstīšana.)

nu gandarījums taču. tāda mierīga rēķināšanas prasmju audzināšana sniedz gandarījumu. prieku man, pašpārliecību un lepnumu mazzaķim.

un izskatās, ka no plikas rēķināšanas arī rodas izpratne par to, kā darbojas simtnieks, un rēķinot šī izpratne rodas ātrāk un dabiskāk nekā tad, ja apstādina jebkādu rēķināšanu un pievēršas simtnieka kvadrātam kā tādam, viņu daudzkārt zīmējot, izrotājot un veicot tajā darbības, kas tālas no parastas rēķināšanas.

un ja tiem bērniem vairāk ļautu vienkārši rēķināt, tad viņiem arī labāk veicinātos izpratne par lielākiem skaitļiem, un arī loģikas uzdevumi padotos vieglāk. un labāk vienkārši ļaut cilvēkiem saskaitīt pašiem, un nevis apstādināt viņu saskaitīšanas prasmes attīstību ar to briesmīgo pakāpenisko pierakstu.

un man liekas, ka gandarījums nav tas, ko sniedz lv skolu matemātika. it kā tur arī māca rēķināšanu, bet pārsvarā tur ir jāapgūst uzdevumu sastādītāju savdabīgais domu gājiens, un es vismaz tos uzdevumus (mm pārbaudes darba) nespētu izpildīt bez nojaukšanās, kaut gan vispār rēķināt protu. nu tātad varbūt šis priekšmets arī attīsta visādas labas lietas, bet pati matemātika tur nav pirmajā vietā. tas ir kaut kāds mīnu lauks, kad tu ej un nezini, kurā brīdī zem kājām sprāgs.
Linkir doma

Comments:
From:[info]ninona
Date:2. Janvāris 2017 - 14:18
(Link)
LV matemātikā laikam skolo juristus :D

Šīs te aktuālās pieejas dēļ tā arī ir, ka 10nieku matemātikā var dabūt kaut kāds īpašais (mums abu 2. klašu vidū tādu nav). Ir tikai daži 9nieki. Latviešu valodā arī brīžiem ir kādi sviesti pārbaudes darbos (un gan jau prasībās un metodēs arī), jo tur arī 10nieku nav, 9nieku starp otrajām klasēm vēl mazāk nekā matemātikā.

Vasarā, kad taisīju korektūru vienai matemātikas grāmatai 6. klasei, tad iedevu M vienu uzdevumu atrisināt. Atrisināja. Bērniem patīk rēķināt, M regulāri pienāk un prasa uzdot kādas reizināšanas un dalīšanas tāpat uz vietas galvā. Skolā, cik saprotu, reizinās tikai pavasarī.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 14:29
(Link)
jā, bērniem patīk rēķināt. es nezinu, kāpēc viņiem to matemātikas priekšmetā neļauj.

mazmurkšķis pa kluso rēķina ar procentiem, daļām, daudzciparu skaitļiem, negatīviem skaitļiem un cipariem aiz komata - bet tajos pārbaudes darbos parasti vairāk par 8 nevar dabūt. jo uzraksta atrisinājumu tur, kur to nedrīkstēja rakstīt, un tamlīdzīgi. tomēr ir klasē bērns, kas šitajos dabū desmitniekus. šim bērnam ir māte, kas liek bērnam baidīties par savu fizisko veselību, ja viņa kontroldarbā nav pirmajā vietā, un vispār bērnu dresē ne pa jokam (tā baumo citi vecāki). man tad liekas, ka bez šitā varam arī iztikt.
[User Picture]
From:[info]lavendera
Date:2. Janvāris 2017 - 15:09
(Link)
tā māte būs salasījusies "Tīģermātes cīņas himnu"...
es kādreiz bērnībā dikti brīnījos, skatoties savas mammas trešās vai ceturtās klases grāmatu - viņa bērnībā bija rēķinājusi vienkāršas pamatdarbības, kamēr mēs tai vecumā jau ņēmām daļskaitļus.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 15:12
(Link)
arī es to grāmatu esmu lasījusi. bērni ir dažādi un vecāki ir dažādi. ja vecāka pieeja atbilst bērna raksturam, tad viss kārtībā, manuprāt. varbūt viņi tajā ģimenē tā ir laimīgi. bērns itin nemaz nešķiet nelaimīgs par kaut ko.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:2. Janvāris 2017 - 15:45
(Link)
mobi/epub versijā nejauši nav? Man neizdodas atrast.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 15:55
(Link)
epub. ieliec te adresi un tad nodzēs, piesūtīšu (ja gribi, vari dabūt arī otru šīs autores grāmatu, tev tā varētu patikt)
[User Picture]
From:[info]lavendera
Date:2. Janvāris 2017 - 17:25
(Link)
otra ir angliski?
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 17:27
(Link)
abas angliski. latviskās man nav.
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:2. Janvāris 2017 - 14:40
(Link)
un zini , kas mani izbrīna visvairāk, ka arī 9. klasē viņiem visu maniakāli liek rēķināt galvā, ne tik vien reizināšanu ar divciparu skaitļiem, bet kvadrātsaknes utt., kalkulātors aizliegts kā suga, vertikālā pieraksta pielietošana draud ar atzīmes samazināšanu. WTF?
un par pakāpenisko pierakstu ir līdzīgi... ja ņem vērā, ka uz katru uzdevumu kontoldarbā ir vidēji 5 - 7 minūtes, kamēr tās "krelles" saraksta reālai matemātikai un izpratnei laika vairs nepaliek.
un vēl man bija milzīgs pārsteigums, ka ģeometrijā kā fakts ir iznīdēta formulu pierādīšana, formulas kā bezsakarīgu burtu/skaitļu virkni vienkārši iekaļ no galvas.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 14:46
(Link)
ej nu! ej nu! ej nu! es nezinu, ko teikt.
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:2. Janvāris 2017 - 15:03
(Link)
nē, nu var jau būt, ka tas tik manai jaunkundzei tā gadījies. :)
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:2. Janvāris 2017 - 15:44
(Link)
Kalkulatora aizliegšana matemātikā/algerbā/ģeometrijā kā suga bija aŗi 90tajos, tas nav nekas jauns. Kalkulatoru varēja fizikā/ķīmijā utml lietot.
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:2. Janvāris 2017 - 15:53
(Link)
nu jā, bet tad būtu labi, ja arī pati skolotāja to neizmantotu stundas laikā... ja jau konsekvence, tad konsekvence.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:2. Janvāris 2017 - 16:22
(Link)
Kalkulaotrs kā galavārds, ka tā tiešām ir.
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:2. Janvāris 2017 - 19:14
(Link)
ne gluži, kalkulātors kā "kad skolotāja rēķina!"
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:2. Janvāris 2017 - 15:11
(Link)
Ak šausmas!!!!!!!!

Nu ja, pie šīs matemātikas es nevis olimpiādēs piedalītos un medaļas pelnītu, bet būtu klases Īpašais skolnieks ar nesekmīgām atzīmēm. Matemātikā.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 15:14
(Link)
nu nevar zināt, varbūt tu attīstītu ārkārtīgu vērību uz uzdevumu nosacījumu izprašanu!
mm klasē ir tā, ka labo atzīmju pelnītāji un olimpiāžu uzvarētāji mēdz nebūt vieni un tie paši. bet šajā lietā man vēl nav nekādas pieredzes.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:2. Janvāris 2017 - 15:42
(Link)
Neiemācītos. Man ir kaut kāds mācīšanās/uztveres defekts tieši uz šo, es jau mūslaiku matemātikā zaudēju punktus, jo izlaidu (manuprāt) pašsaprotamus paskaidrojuma soļus. (tāpat arī rakstot izlaidu burtus utml) - un tas komplektā ar pretestību pret stulbām un garlaicīgām lietām. Tikai mūsu laikos šo defektu bija iespēja kompensēt ar ātrāku tikšanu pie vairāk rezultātiem. Bet šis fokuss uz procesu... tas iedzīs naidu pret matemātiku. Tur nav situācija, kur par matemātikas skolotājiem ir aizgājuši cilvēki, kam matemātiskā domāšana tik švaka, ka IT cilvēki no viņiem nesanāca?



Ir pilnīgs idiotisms vienlaicīgi mācīt vizuālo rēķināšanu (t.i. simta robežās rēķināt galvā) UN mācīt dalīt skaitli līdz pilniem desmitiem - tā ir tieši tā pati totālā atkarība no papīra, kas vertikālā rēķināšana, tikai sliktāka - jo galvas aprēķinos šitais sadalītais skaitlis aizņem papildus loģiskos soļus, bet mūsu smadzenes ir ļoti draņķīgas, bez nopietnas piepūles kļūdas sāks nemanāmi iezagties jau brīdī, kad prātā jāpatur nieka ceturtais solis. (Ar iesprindzienu laikam 6-7 bija izcili, rekordisti spēj 12 - bet arī ne ilgstoši, tas ļoti nogurdina).
Ar šito BS nabaga bērni arī vertikāli skaitīs ļoti kļūdaini - jo vertikāli skaitot ir nepieciešams paturēt dažus soļus galvā:/

Vizuālā rēķināšana IR jaunais melnais, bet vizuālā rēķināšana nozīmē, ka ieraugot 8+13 tu zini, ka rezultāts ir 21 - automātiskai jābūt rēķināšanai līdz 10 (t.i. tu vienkārši zini pēdējo skaitli saskaitīšanai/atņemšanai/reizināšanai/dalīšanai) + spēja nojaust rezultāta izmēru - t.i. bez rēķināšanas izvēlēties 8*13 atbildi starp 34, 94, 304, 194)

Garās darbības, kā viena no lietām kas jāmācās, vēl būtu OK - tas ir svarīgs solis vēlāk informātikai, pirmie algoritmi, kamēr algoritmi mācību programmā vēl nav. Ok, vieglāk darbību secību apgūt tad, kad jau ir priekšstats par algoritmiem - bet tas ir izdarāms.

Bet ne jau matemātikā 'tikai šāds pieraksts un ne savādāks'!

[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 15:54
(Link)
tad ar tevi būtu švaki! es arī mēdzu lietas skatīties pa diegonāli un interesēties par uzdevumu tikai tiktāl, cik tas ir interesants manai loģiskajai domāšanai. un jā, trešklasnieka pārbaudes darbā es nedabūtu 10.

un jā, nokāršanās uz to pierakstu man likās pilnīgi lieka, bet es nemācēju to noformulēt. tā ir, ka, ja cilvēks prot rēķināt galvā, tad viņam šis paņēmiens neko nedod, jo viņš jau ātrāk ar saviem paņēmieniem sarēķina. tādā gadījumā tas gan arī neko sliktu neizdara, jo neviens i netaisās šādu ērmotu paņēmienu reāli pielietot.

skolotājus diez vai var vainot. šī ir sākumskola, kur katrs skolotājs pasniedz visus priekšmetus, un neviens nespecializējas. viņiem ir mācību programma un grāmatas, kuru uzdevumi jāpilda.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:2. Janvāris 2017 - 16:23
(Link)
iedzen nepatiku pret matemātiku.

Ka nespecializējas... tas labi. Bet to risku 'matmātika skolā nepadevās' tiešām palielina :/
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 16:32
(Link)
cik es redzu bērnus, kas nav sākuši pirmo klasi ar zināmu zināšanu rezervi, viņiem kaut kā grūti iet. it kā - kaut gan kas tur īpašs, to visu mierīgi un ātri varētu apgūt, nemāca tur neko šausmīgi sarežģītu un viss tiek ilgi muļļāts, un bērni arī pilnīgi saprātīgi. bet skolā kaut kā maz māca, daudz atprasa. cilvēks vēl nav apguvis, kad viņam jau prasa. tā vien liekas - ja viņš nedabū ārēju palīdzību, tad skola ir nevis izglītošanas, bet atprasīšanas iestāde. un, piemēram, ja kāds mājās ar vecākiem nav apguvis pulksteni, tad skolā viņš tikai ik pa laikam par to dabū sliktu atzīmi, bet tā arī vēl 3. klasē dzīvo pulksteni lāgā nepazīdams.
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:2. Janvāris 2017 - 19:23
(Link)
+ daudz, visam pāri galopā un nākamā dienā kontroldarbs :)

ne par matemātiku - visīpatnākā šī situācija ir vēsturē, jo ja nemaldos no 6. - 9. klasei tiek aulēkšiem izskriets cauri visai Pasaules un Latvijas vēsturei no akmens laikmeta līdz mūsdienām (pie kam nesaistīti, jo katrai vēsturei sava programma), lai par to pašu pēc tam skrējienu atkārtotu vēlreiz posmā 10. - 12. klase.
[User Picture]
From:[info]dumshputns
Date:11. Jūnijs 2020 - 15:35
(Link)
Lūk! Bet es pamanu, ka tas nav tikai pamatskolās, principā skolas un pat universitātes uz šito brauc cauri. Ka tikai “nepasniegt uz šķīvīša jau gatavu”, bet rezultātā vispār tikai olu, malku un pannu iedod. Labi, ja ne vēl vistu un koku.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:2. Janvāris 2017 - 16:10
(Link)
turklāt mūsu skolotāja ir tāda kā dumpiniece. izrādās, otrajā klasē teksta uzdevumu risināšanā ir svarīgi ievērot skaitļu secību. ja tev jānoskaidro, cik kāju ir 3 suņiem kopā, tad mums liekas, ka var rakstīt gan 3x4, gan 4x3. bet otrajā klasē tikai viens no šiem variantiem (nezinu, kurš) ir pareizs. paralēlklasē māte matemātiķe bija gājusi virsū skolotājai, kas tas par sviestu, bet skolotāja cēli atteikusi, ja bērns šos neraksta pareizā secībā (reizinātājs un reizināmais), tad viņam nav izpratnes par reizināšanu (bērns klases labākais matemātiķis). bet mūsu skolotāja mierīgi pateica, ka var reizināt kādā secībā grib. painteresējos - šis sviests tiešām ir aktuāls tikai otrajā klasē, un tā neapgūšana neatstāj nekādus robus, jo sākot ar trešo klasi var reizināt kādā secībā grib.
[User Picture]
From:[info]fleur
Date:18. Janvāris 2017 - 13:08
(Link)
Žēl, ka ar šo ierastu nevar padalīties facebokā, mēs tieši par šo visu runājam.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:18. Janvāris 2017 - 13:12
(Link)
drīksti citēt. jeb gribi, lai padaru publisku? ok, darīts.
[User Picture]
From:[info]fleur
Date:18. Janvāris 2017 - 13:12
(Link)
paldies, atslēga svēta:)
[User Picture]
From:[info]f
Date:1. Novembris 2017 - 13:24
(Link)
man rtu darba tiesībās pastāvīgi bija testi, kur jāmāk pamanīt drukas kļūdas, nevis jāzina darba tiesības.