kanariņš - gatavojos [entries|archive|friends|userinfo]
helvetica

[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

gatavojos [Jan. 22nd, 2016|05:15 pm]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
domas par "tautastērpu" man neliek mieru. Proti, daudzas kā lepnumu gādā sev novada/apriņķa whatever teritoriālā iedalījuma tautastērpu. Māte man ir no neeksistējoša novada, bet, kā jau lepnajām šejienes ciltīm piedien, novada neesamība nav pietiekams iemesls, lai neturētu sevi sēļa/-ietes godā. Labi, pārspīlēju, māmiņa šo vārdu min tikai tajās reizēs, kad kāds ļooooti uzplijas ar nacionāla satura jautājumiem; visādi citādi viņa 15 gadu vecumā uzsāka patstāvīgu dzīvi Rīgā. Tēvs man n paaudzēs bija rīdzinieks, kuram lauku "daba" krasākajā gadījumā asociējās varbūt ar Jūrmalu. Ja tā ļoooti pameklē, tad varbūt kādu Kurzemes galā ap Ventspili var atrast, bet meklējis neviens nav un meklēt netaisās.

Tātad, tautastērps. varētu noapaļoties uz rīdzinieces goda tērpu kaut kādu, melno ņieburu un sarkanajām matu lentēm. Tiesa, mulsinošs ir gadsimts. Vai ir jāpieturas pie nācijas veidošanās sākotnē piefiksētā, vai, līdzīgi kā ar viduslaiku lībiešu rekonstruētajiem paltrakiem, var tā brīvi planēt pāri? Jo šobrīd, piemēram, domājot par goda drānām, izejamo kārtu, tādu, kurā ļaudīs parādīties svinīgā, zīmīgā brīdī, pirmkārt, sanāk domāt par 1) kas ir tie īpašie notikumi, kuru sakarā tiek vilktas īpašas drānas un 2) kādas tad ir tās drānas, ko šajos īpašajos notikumos velk? Baznīcā neeju, uz kāzām,bērēm,krustībām arī īpaši nē, kaut kāda opera paliek pāri, izlaidums, pieņemšanas pie kaut kādiem cilvēkiem, pie kuriem ejot, jāizskatās pačotīgi. Nu, un "pačotīgi" iekļauj drānu komplektu, kuram nav vispār nekāda sakara ar ņieburu un matu lentēm. Nez, vai būtu ok ierasties dziesmu svētkos samata vakarkleitā ar dziļo muguras dekolteju, tiāru un garajos cimdos (labi, es pārspīlēju, bet ideju sapratāt, ne?). Vesels koris ar samta vakarkleitās un tiārās tērptām mūsdienu tautumeitām. Tā drīkstētu?

(ar darba kārtu - linu krekliem, priekšautiem etc. - vieglāk: paņem kādu švēdenes vai tamlīdzīga kantora manuāli etiķetē, uzšķir sadaļu "apģērbs" et voila!)
linkpost comment

Comments:
[User Picture]
From:[info]dumshputns
Date:January 22nd, 2016 - 06:02 pm
(Link)
Kā tur bija ar to tradīciju īpašību, kas ir mainīgums? Vai nevar izmantot elementus, ja ļoti gribās, un uzdizainēt jaunu tērpu?
From:[info]ernuerna
Date:January 22nd, 2016 - 06:12 pm
(Link)
es tādā gadījumā gādātu lībiešu arheoloģisko tērpu. Tur tik krāšņas rotas un villaines sievām.
Tādā ziņā man drusku žēl, ka manam novadam arheoloģiskie nav tik lepni kā latgaļiem un lībiešiem.
Toties galīgi nesūdzos par savu enogrāfisko. Krāšņš un izceļas gana labi
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:January 23rd, 2016 - 10:26 am
(Link)
nu, man ar lībiešiem saiknes vispār nekādas, šķistu kkā nekošerīgi taisīt tādas drēbes.
[User Picture]
From:[info]puuce
Date:January 22nd, 2016 - 06:28 pm
(Link)
Man ir Rīgas tt, ar nepraktiskajiem svarkiem (gaisa daudz) uz sarkano jaku melniem punktiem. ir, jo vajadzeja korim. apsvēru arī seno tumši zilo.
[User Picture]
From:[info]svari
Date:January 22nd, 2016 - 08:02 pm
(Link)
Cilvēki bez novada ir priveleģēti, jo nav "piesieti". Patriotiskais gals tādā gadījumā izvēlās Abrenes tērpu, kas, manuprāt, tiešām ir brīnišķīgs. Bet bieži vien tas tiek iztaisīts krāšņāks par autentisko.

http://3.bp.blogspot.com/-xUzVMaRiqvU/UDn4XsRLzjI/AAAAAAAAAsA/XpX7WDg7Hm8/s1600/KAAZAS.JPG
[User Picture]
From:[info]shelly
Date:January 22nd, 2016 - 09:17 pm
(Link)
Man visi tie novadi tautastērpi liekas absurda fikcija. Vai tiešām mums nopietni mēģina iestāstīt, ka viss novads ģērbās identiskos ancukos?
[User Picture]
From:[info]helvetica
Date:January 23rd, 2016 - 10:25 am
(Link)
Kaut kā tā, jā, tāpēc arī domāju, vai mūsdienu izejamās drēbes nekvalificētos kā "tautastērps" gadījumos, kad tautastērpi tiek vilkti (dziesmusv. u.tml.)..
[User Picture]
From:[info]antuanete
Date:January 23rd, 2016 - 03:02 pm
(Link)
Identiskos nē, bet +/- stils bija līdzīgs (kam strīpaini brunči, kam ziedaini, kam vienkrāsaini; ņieburu krokojums līdzīgs u.t.t.). Tolaik žurnāls "Burda" neiznāca, tērpu varēja noskatīt tikai no kaimiņienes, cik nu ar kājām vai zirgu tālu aizklidzināja.
[User Picture]
From:[info]scorpse
Date:January 23rd, 2016 - 11:42 am
(Link)
Es domāju, ka gadsimtu izvēlas pēc patikšanas.
Bet par uzvilkšanu - ja man būtu skaists tautastērps, tad es to reizi gadā vilktu uz Jāņiem - uz pieklājīgiem, dziedošiem, skaistu laikapstākļu Jāņiem. Un tad pēc kādām divām stundām vilktu nost un pārģērbtos džinsās, lai var sadzerties alu un lekt krūmā. :)
[User Picture]
From:[info]antuanete
Date:January 23rd, 2016 - 03:00 pm
(Link)
Vispār tautastērpi ir izturīgi, es kā reiz uz Jāņiem savējo velku un viņam nekaitē sēdēšana zemē, vārtīšanās pa siena šķūņiem u.tml. izdarības. Man ir Raunas tērps ar brūni strīpainiem brunčiem un melnu vesti, droši vien ar Abrenes tērpu tik vaļīgi nevarētu izdarīties :D
[User Picture]
From:[info]barbala
Date:January 26th, 2016 - 12:18 am
(Link)
Viena no manām mīļākajām tēmām.

Sēļiem, starp citu, ir baigi smukie brunču raksti, rūtaini un košās krāsās, kā arī tādi sarafāni, kādus tuvākos gan zini, Lielvārdei manīt. Tev piestāvētu. Vēl, tīri no personiskā prototipa, pilnīgi mierīgi vari lūkoties uz Kurzemi- Rucava, Kuldīga, tur arī ir smalkumi un bagāto jūrnieku pienesto labumu detaļas.

Bet par to novada atrašanu –
man bija/ir divi Zemgales tērpi, jo bērnībā mitu Zemgalē un neiedziļinājos, ka faktiski visas saknes abos dzimtas galos caur pilsētu detūru ir no Latgales. Pati arī daļēji uzaudu brunčus, šuvu un darījos, gadiem un kad nu viss tapa gatavs - sapratu, ka man nepatīk tā
sajūta. Nepatīk un viss, nenēsājas un nav mans. Tur gan bija bišķi bajāriņu gājienu blaknes arī – 6 metrīgie ieločbrunči uzaudās ar vilnu un tie ir nenormāli smagi.

Pēc garām pārdomām, radurakstu šķetināšanas un "etnogrāfiskās nodevības" jautājuma analizēšanas es tomēr nonācu pie pavisama vienkāršas atbildes. Vai nu man ir jātaisa Ziemeļlatgales baltais tērps, nabadzīgo cēlo līgavu rota (jo tas cēlums tāpēc, ka viņiem nebija naudas, par ko pirkt ķīmiskās krāsas), vai, jāiet vēl dziļāk un jātaisa latgaļu arheoloģiskā tērpa rekonstrukcija. Aizgāju uz Klēti, izlaikojos balto – nu, ir smuki, ļoti cēli un sajūta ir ļoti, ļoti laba. Taču pēc lieliskās Radiņa grāmatas izlasīšanas tomēr nosliecos par labu arheoloģiskajam, ir pat viens ģeogrāfiski pareizs kapulauks, kurā atrastais man baigi patīk un ceru, ka tuvākajos gados piecos sariktēšu.

[User Picture]
From:[info]barbala
Date:January 26th, 2016 - 12:44 am
(Link)